כנס סיום מחזור א' 2019
כנס סיום מחזור ג' 2021

פרויקט הקהילות המקצועיות הלומדות בתחומי האמנויות נוצר / בא לעולם במטרה לקדם ולשפר את הוראת האמנויות במערכת החינוך בישראל. קהילות הלימוד, הפזורות ברחבי הארץ ומונות כ-550 מורות ומורים, מהווה מסגרת פיתוח מקצועי המבוססת על למידת עמיתים. מסגרת זו פועלת לצד מסגרות פיתוח מקצועי מסורתיות אותן מפעיל משרד החינוך, כמו השתלמויות מורים,כנסים מקצועיים, עבודת ליווי של סגלי ההדרכה של אגף א' לאמנויות, ועוד. מטרת פרויקט קהיל"א היא 'להגיע לקצה העיפרון של התלמיד.ה', כלומר להשביח ולפתח את הוראת מורי האמנויות ובכך לקדם את למידת תלמידי ותלמידות מקצועות האמנות ברחבי הארץ.

קהיל״א עומדת על שלושה יסודות:

קהילות - עבודה קהילתית של מורות ומורים מהשטח. טיפול באתגרים עדכניים ובוערים ולימוד עמיתים בצורתו הקהילתית ביותר. המורות והמורים מעלים את האתגר ופותרים אותו בתוך הקבוצה. צוותי ההנחיה פועלים מתוקף הצורך שעלה, תוך חקר ביצועים מתמיד.
לימוד - מושג הלימוד מתאר את האופי ה״שטוח״, הא-היררכי של קהיל״א. אין בתכנית מרצה ואין תלמיד. הלמידה לא פועלת בצורה חד כיוונית או ליניארית. אנחנו פועלות ופועלים כמערכת קוד פתוח, ידע זורם בשלל כיוונים, סינרגיה מתבצעת במקומות לא צפויים ומתקדמת הלאה כמו ברשת נוירונים ענפה. הידע שנוצר נחקר ונבדק, מעובד ויוצא שוב לשטח, לסיבוב נוסף.
אמנויות - התכנית פעילה במגוון דיסציפלינות- קולנוע ומדיה, מוזיקה, תיאטרון, מחול ואמנות חזותית. מהאמנות שואבת התכנית את אופיה הרב-רובדי, הבין תחומי, הלומד מכל מלמדיו. מהלך הפעולה הלקטני (אקלקטי) תמיד מגיע בסופו של דבר לתוצר מוגמר, וכל תוצר מוגמר הוא עוד שלב בדרך.

תמונת צוות הקהילות לומדות אמנות

הצוות האמון על פיתוח בנייה והנחיית הקהילות במכללת ספיר והתגבש מצוות אנשים שונים ומבורכים בכישורים שונים ומגוונים.
המשותף לצוות מוביל זה הוא הזיקה לחינוך והתשוקה ליצור ולפתח את תצורת הלמידה הקהילתית כמביאת ערך רב עבור המורים, לצד רוח חדשנית, מגוונת ויצירתית. 
הערכים המרכזיים שצוות קהיל"א במכללת ספיר מביא איתו הינם : אהבת האדם, רצון עז ללמידה והתחדשות תמידית, ערבות הדדית, חיבורים וחדשנות אין סופית.

ליאת כרמלי
ליאת כרמלי

מנהלת היחידה לתכניות חינוך והוראה במכללת ספיר, יועצת ארגונית ומנחת קבוצות.
במסגרת היחידה מנהלת  ומפעילה תכניות פיתוח מקצועי רבות עבור עו"ה, כאשר תכנית הדגל המרכזית הינה פיתוח, בניה והקמת רשת הקהילות בתחומי אמנויות בשיתוף מלא עם אגף א' לפיתוח מקצועי, מכון מופ'ת-קהילות והאגף לאמנויות במשרד החינוך.
במסגרת הקהילות פועלים ופועלות מאות מורים ומורות שמוצאים בדרך זו ערך רב לפיתוח מקצועי במרחב של קבוצת מורים דומה להם.ן, ובהנחיית מנחים ומנחות שהוכשרו לעבוד עם קהילות של מורים.

ספיר אפריים
ספיר אפריים

אמנית, בוגרת בית הספר לאמנות והמחלקה לתרבות במכללת ספיר, רכזת היחידה לתכניות חינוך והוראה. אחראית על ניהול אדמיניסטרטיבי של מערך הקהילות והבניית תהליכי עבודה לקידום ושיפור תפקוד הקהילות.

מתי וייס
מתי וייס

יועצת ארגונית ופדגוגית לארגונים חינוכיים. בעלת תואר שני בניהול מערכות חינוך, יעוץ ארגוני ואימון מנהלים. בעלת ניסיון רב שנים בתחומי ההנחיה החינוך והניהול. חברת הצוות המוביל של קהיל"א .

אבשלום סולימן
אבשלום סולימן

אמן, אוצר ואיש חינוך לאמנות. נשוי לענת, אבא לאביגיל ואלומה ומתגורר בתל-אביב. בעל תואר ראשון ושני באמנות מבצלאל, אקדמיה לאמנות ועיצוב. אוצר ומנהל של הגלריה השיתופית היהודית ערבית בקיבוץ כברי, וחבר בצוות ההובלה של קהיל"א, קהילת לימוד למורי אמנויות מטעם מכללת ספיר.

עמרי קרן לפידות
עמרי קרן לפידות

נשוי לדפני ואבא לנעמה, אלינור, נטע וזהר, חבר קיבוץ חצרים. בוגר המחלקה לצילום וחינוך ויצ״ו חיפה בהצטיינות יתירה ועוסק בשני התחומים מסיום לימודיו (למען האמת גם לפני כן). בוגר תכנית מנהיגות תרבותית בדרום של מרכז מנדל ובנוסף מנהל תוכן מקצועי ומדיה חברתית, משנה לאוצרת בגלריה בארי וחבר צוות קהיל״א- קהילות לימוד אמנות ביחידה לתכניות חינוך והוראה של המחלקה ללימודי חוץ במכללה האקדמית ספיר.

תודה על הקהיל"א - כנס סיכום מחזור ג' 2021

תכנית משותפת למכללת ספיר, ולאגף א' לאמנויות במשרד החינוך, הפועל בליווי מערך מו"פ קהילות במכון מופ"ת מאז תשע"ט (2018)

קהיל"א מונה מעל עשרים קהילות מקצועיות לומדות (קמ"ל) הפועלות על-פי מודל של למידת עמיתים ושיתוף קבוצתי. קמ"ל היא קהילת מורות ומורים המתכנסת בתדירות קבועה, לבחינה ופיתוח של מיומנויות ההוראה, שיתוף בהצלחות ואתגרים מקצועיים ולימוד משותף במטרה להשפיע על ההוראה, הלימוד והלמידה של צוותי ההוראה והתלמידות.ים
 כל קהילה מונחית על ידי צוות מורות ומורים מובילים בתחומם. הצוות האמון על יצירת סביבת לימוד שיתופית המספקת מענה מקצועי איכותי לאתגרים ולצרכים של חברות וחברי הקהילה.

אבני היסוד בפעולת קהילות הלימוד:

  • בניית אינטראקציה נכונה בקהילה: היכרות מעמיקה לצד מרחב בטוח מבוסס על נורמות משותפות
  • גיבוש מתודולוגיה מתאימה לקבוצה הספציפית: חשיפת הפרקטיקה פותחים את דלת הכיתה לשיתוף
  • יצירת מיקוד מקצועי המייחד את הקהילה: מיקוד באתגר מקצועי ספציפי ומשותף
  • טיפוח ופיתוח המורה להובלה מקצועית והנהגה בתחום הלימוד.

תפיסת העבודה של מובילי קהיל״א מושתת על מודל ממ"י (פיתוח של מודל אמ"י של ניר גולן).

לפי מודל זה, משימתם.ן של מובילות ומובילי הקהילות:

  • תכלול כלל הפעילות וגופי הידע המשמשים את קהילתם
  • זיהוי מופעי חדשנות הצומחים מתוך עבודת הקהילה 
  • יוזמה לקידום מהלכים המגדילים את מעגלי ההשפעה המקצועית והאישית של חברות וחברי הקהילה, בכיתה ומחוץ לכותלי בית-הספר.  

תהליך זה הינו רב-שלבי ונמשך על פני מספר שנים של פעולת הקהילה

מודל ממ"י - תאור מילולי של התרשים מיד לאחר התמונה של המודל

תאור מילולי של עיקרון התרשים:

מודל ממ"י - מבוסס על מודל אמ"י שפותח על ידי ניר גולן עבור העולם הארגוני-עסקי.
המודל בעל שלושה שלבים:

  1. חיבור דינמי ומיידי של הנקודות בראיית על- המתכלל
  2. זיהוי מופעי חדשנות רלוונטים והפצתם- המחדש
  3. יוזמה והובלת תהליכים משמעותיים בקבוצה

מודל הנחיית הקהילות

מערך ההנחיה של התכנית הוא מערך מדורג. במסגרתו, מנחות ומנחי הקהילות לוקחים חלק בקהילת המובילות.ים, המלווה את עבודת הנחיית הקהילות, ומתפקדת בעצמה כקהילת לימוד לפי אותם עקרונות מנחים.

תפקיד המנחה כמתכלל - תאור מילולי של התרשים מי לאחר התמונה

 תאור מילולי של עיקרון התרשים:

תפקיד המנחה כולל שלושה מרכיבים עיקריים: מתכלל, מחדש ויוזם.
בפרקטיקה זו יש שני שלבים חשובים:

  1. שלב ההקשבה- בשלב זה עליו לזהות חוזקות מקומיות, אתגרים ודילמות, צרכים וחלומות ושאיפות.
  2. שלב של נקודת מפגש בין המענה לצרכים כפי שעלו בקהילה לבין מיצוי הפוטנציאל הקבוצתי.

קהילת המובילות.ים מונחית בשני ערוצי פעולה:

  • מפגשי מליאה סדנאיים, (כ-45 שעות לאורך השנה)
  • שיחות ליווי והנחיה צוותיים ופרטניים. שני ערוצי העבודה מונחים בידי צוות הליווי מטעם מכללת ספיר. 

מודל העבודה עם המובילים:

  • מפגשי הנחייה לקהילת המנחים במליאה
    • הבניית עקרונות מנחים בבניית והובלת קהילה
    • הרחבת הידע בתחום הובלת קבוצה, מתן מענה לצרכים מהשטח
    • מפגש דיסיפלינארי המונע על ידי אחד המשתתפים בקבוצה/ מפמ"ר אורח/ מומחה חיצוני
  • מפגשים צוותים ופרטניים בתחומי הדעת בהנחיית מנטור
  • אירועי שיא וסיום

מורים ומורות החברים בקהילות השונות ברחבי הארץ נהנים מ-60 שעות גמול שנתי.