תואר שני בתקשורת עם התמחות בניהול קהילות דיגיטליות
![]() ראש המחלקה |
ראשת התכנית לתואר שני |
תכנית הלימודים לתואר שני בתקשורת עם התמחות בניהול קהילות דיגיטליות (ללא תזה) נמשכת שנה ושלושה חודשים עם המרצים והמרצות הטובים בתחום ותוך שילוב בין הכשרה עיונית ומעשית.
תחום ניהול הקהילות הדיגיטליות צומח במהירות כמעט בכל סביבה חברתית: עסקית, ציבורית ובמגזר השלישי; מניהול קהילות עובדים או צרכנים, דרך קהילות זהות, קהילות הורים, קהילות יזמות, ועד קהילות תושבים ואוהדי ספורט.
מטרת תכנית הלימודים היא לאפשר לסטודנטים/ות ללמוד את תחום ניהול הקהילות הדיגיטליות ולהתמקצע בו תוך הפעלת שיקול דעת מושכל, מנומק ומבוסס מחקר מתקדם ותיאוריה – ולא רק על בסיס אינטואיציה. במהלך לימודיהםן, הסטודנטים/ות ייחשפו לתיאוריות הרלבנטיות, יתנסו בכלים לחקר קהילות דיגיטליות, ויתמקצעו ביצירת סטוריטלינג קהילתי, שיתופי ומולטימודלי (כתוב, חזותי וקולי).
עבודת הגמר של תלמידי/ות התוכנית תתבצע עם ועבור קהילה ספציפית, שאותה הסטודנטים/ות ילוו מחקרית לאורך הלימודים, תוך יישום הידע העיוני והמעשי שנלמד בתואר, עם דגש על יצירת שילוב מושכל בין פעילות במרחבים דיגיטליים ופיזיים (מרחבי "אונלייף"). התוכנית מאפשרת לסטודנטים/ות לקדם מטרות ארגוניות או עסקיות דרך למידה מעמיקה של קהילה רלבנטית וקידום מטרותיה.
הלימודים מתקיימים יום אחד בשבוע למשך ארבעה סמסטרים רצופים (ב' > קיץ > א' > ב'): שלושה סמסטרים נלמדים פיזית במכללה ואחד (סמסטר קיץ) באופן מקוון.
שנה א'
סמסטר ב'
- תיאוריות מתקדמות בתקשורת א'
- שיטות מחקר במרחבים דיגיטליים ופיזיים
- קהילות בעידן הדיגיטלי
- סדנה: סטוריטלינג והעברת מסרים
סמסטר קיץ
- תיאוריות מתקדמות בתקשורת ב'
- מתדולוגיות בחקר קהילות
- סדנה: נוכחות דיגיטלית
- תיאוריות של תרבות חזותית
שנה ב'
סמסטר א'
- סמינר חלק א' (שנתי)
- פרויקט גמר קהילות דיגיטליות חלק א' (שנתי)
- עבודה חזותית בקהילה
- סדנה: עבודת וידיאו בקהילה
סמסטר ב'
- סמינר חלק ב' (שנתי)
- פרויקט גמר קהילות דיגיטליות חלק ב' (שנתי)
- קורס בחירה
- סדנה מלווה לפרויקט הגמר: עבודת עיצוב בקהילה/ עבודת סאונד בקהילה
תיאוריות מתקדמות בתקשורת (א + ב) – ד"ר רבקה נריה בן-שחר וד"ר הגר להב
הקורס מעניק לסטודנטים גישות תיאורטיות מרכזיות בתחום התקשורת תוך התייחסות למושגים קלאסיים ועדכניים, ומציע כלים לחשוב על העבודות המתקדמות (סמינר ופרויקט גמר) במושגים תיאורטיים.
שיטות מחקר איכותניות במרחבים דיגיטליים ופיזיים - פרופ' עינת לחובר וד"ר האמה אבו קשק
הקורס שואף לבסס את ארגז הכלים של הסטודנטים/ות לכתיבת עבודות אקדמיות בתואר שני, וכולל הקנייה של כלים לכתיבת טקסט אקדמי לצד הקנייה של כלים לעריכת מחקר איכותני במדעי החברה ובתקשורת בפרט. הקורס יבחן שיטות מחקר ייחודיות לפלטפורמות של מדיה חדשים ושימוש במדיה חדשים לאיסוף נתונים במחקר איכותני.
קהילות בעידן הדיגיטלי – ד"ר עומר קינן
חלק ניכר מהאינטראקציות האנושיות בתחומי החברה האזרחית, המגזר הפרטי והמרחב הציבורי העירוני מתקיימים כיום ברשת או בתמיכה של פלטפורמות דיגיטליות בהן קיים פוטנציאל ליצירה של קהילות. במקביל, הקהילות משנות ומעצבות יחסים אנושיים בתחומי התקשורת, העבודה והתרבות. הקורס יציג דרכים לחשיבה וניתוח קהילות בסביבות דיגיטליות שונות, בכדי להעניק לסטודנטים/ות תשתית תיאורטית לניהול של קהילות בסביבות דיגיטליות בהמשך התואר.
סדנת סטוריטלינג - גב' קרן נויבך
היכולת לספר סיפור אפקטיבי ולהעביר מסר ממוקד היא מתכון להצלחה בזירות רבות של חיינו המקצועיים והאישיים. בעיתונות היא למעשה הבסיס של הכל. בסדנה זו נלמד כיצד לספר סיפור עיתונאי, גם אם הוא מורכב ביותר, באופן שהקהל שלנו יבין אותו, יזכור אותו וייקח אותו איתו הלאה. נלמד איך להפוך כל סיפור לחשוב, חדש, מעניין ורלוונטי לחיים של הקהל שלנו. איך לייצר הזדהות ולתקשר את הסיפור באופנים שונים לקהלי יעד שונים. איך לרתום לרעיון ולשכנע. איך להשתמש בנתונים כמו גם בוויזואליה מוקפדת כדי להעביר מסר. ובעיקר איך לגרום לקהל לא "לזפזפ" אותך הלאה. להישאר איתך עד סוף הסיפור. במהלך הסדנה ננוע בין עולם העיתונות, עולם האקדמיה והנגשת המידע ועולמות הרדיו והפודקאסטים. ונתנסה במודלים שונים של סטוריטלינג ובטכניקות לתפוס את הקהל ולהניע אותו לפעולה (חברתית, תודעתית ושיווקית).
סדנת סטוריטלינג - ד"ר בטי בנבנישטי
סיפורים מעניקים לנו משמעות לחיים, הם מעוררים בנו רגשות, מאפשרים דימיון משותף, מגבשים קהילות, מכתירים גיבורי תרבות ומנסחים ערכים ונורמות חברתיות. מחקרים מראים אף שיש קשר חיובי מובהק בין הכישרון לספר סיפורים לבין תחושת המשמעות בחיים שיש למספרי הסיפורים. סיפורים מלווים אותנו משחר האנושות, הם נמצאים סביבנו בכל מקום והם מוצגים בשלל אופנים החל מטקסטים כתובים, דרך דיבור ספונטני בפני קהל, ועד להצגות מבוימות היטב. עם עלייתן של הפלטפורמות הדיגיטליות התווספו לארגז הכלים של מספרי הסיפורים ממדים נוספים: ויזואליים, קוליים ואסתטיים. סיפור סיפורים מותג מחדש כ"סטוריטלינג" והתגלה ככלי רב עוצמה להעברת מסרים, לבניית תדמית, לייצר מעגלי תמיכה, לניהול ולהנעת עובדים. רבים מסוכני השינוי של המהלך הזה הגיעו מעולם הקולנוע והתסריטאות ותרמו רבות לחדירתו של הסטוריטלינג גם למרחבים מקצועיים. המשתתפים בקורס יצאו למסע חקר שיבחן מהם המרכיבים של סיפור דיגיטלי טוב תוך קריאה בתיאוריות מתחום התקשורת, הפסיכולוגיה, הספרות והבלשנות ולצד תרגול מעשי של כתיבה סיפורית.
מתודולוגיות בחקר קהילות – ד"ר עומר קינן [קורס מקוון]
רשתות חברתיות, אפליקציות סלולריות ומסדי נתונים דיגיטליים מכתיבים במידה רבה את האינטראקציות האנושיות ואת האופן שבו העולם נחווה במאה ה-21. בשל כך, הולך וגובר העניין בתפקידן של קהילות דיגיטליות בעיצוב החוויה האנושית בתחומי חברה, כלכלה, פוליטיקה ועוד. בעולם של עודף מידע, ההתנהלות באותן קהילות מהווה כר פורה לניטור, איסוף וניתוח של תכנים דיגיטליים ותרגומם לכדי פיתוח של תוכניות, דרכי התערבות, אפיון והסקת מסקנות. הקורס יכשיר לשימוש ב: (1) כלים אפיסטמיים - למידה מהותית ומושכלת על קהילות קיימות או לקראת הקמת קהילות דיגיטליות חדשות; (2) כלים טכנולוגיים - לניטור וניתוח של שיח ופעילות בקהילות דיגיטליות. הקורס יעסוק גם באתגרים אתיים הקשורים בעבודה עם נתונים דיגיטליים ברשת. הקורס יהווה נדבך נוסף לקראת העבודה על פרויקט הגמר בתואר.
תיאוריות של תרבות חזותית בעידן הדיגיטלי - פרופ' ענבל בן-אשר גיטלר [קורס מקוון]
קורס זה דן בתיאוריות של תרבות חזותית ויישומן בעידן הדיגיטלי. נלמד תאוריות יסוד של תרבות חזותית, כדוגמת אלו של עירית רוגוף, ניקולס מירזוף, אומברטו אקו וג׳יליאן רוז, ונדון במשמעויות וב-״גבולות הגיזרה״ של יישומן בעידן הדיגיטלי. בנוסף, נלמד תיאוריות שפותחו תוך התייחסות והלימה לעידן הדיגיטלי, כגון אלו של לב מאנוביץ׳, קוי וין, ואלן לופטון. בחלקו היישומי של הקורס נרכוש כלים מבוססי תיאוריה לניתוח צילומים, סרטונים, תקשורת שיווקית-חזותית דיגיטלית, משחקי מחשב ואמנות דיגיטלית.
סדנת נוכחות דיגיטלית - גב' שגית מילשטיין [קורס מקוון]
הסדנה מציעה כלים מתקדמים לעיצוב ברשתות חברתיות עם דגש על פרקטיקה. מטרת הסדנה היא לפתח מיומנויות להנעת קהל לפעולה באמצעות עיצוב. הרשתות החברתיות הפכו לחלק בלתי נפרד מחיינו והן גם תופסות נתח גדול יותר ויותר מהאופן בו אנו משווקים מוצרים ושירותים. רשתות חברתיות מגיעות בשלל סוגים, אשר מכוונים לקהלים ולקבוצות שונות באוכלוסייה. בחלקו הראשון של הקורס נבחן מה מניע אנשים לפעולה, וכיצד מייצרים חוויית משתמש רצויה. בחלקו השני של הקורס נכיר את המאפיינים העיצוביים והשיווקיים של הרשתות החברתית המובילות. נחקור, ננתח, נדון ובעיקר נרכוש ניסיון ביצירה מושכלת של עיצובים מותאמים לפלטפורמות. כלים אלו יסייעו בפיתוח ההיבט המעשי של פרויקט הגמר.
סמינר דת, קהילה ותקשורת - ד"ר הגר להב
לאחר שנים רבות של דחיקה פוסט-מודרנית, חשיבותה של התובנה בת יותר ממאה השנים של אמיל דורקהיים, לפיה תפקידה החברתי של הדת הוא להיות הדבק שמחבר יחדיו את חלקי החברה ומעמיד את יחסיהם במסגרת של מערכת ערכית-מוסרית מוסכמת, חוזרת למרכז הבימה המחקרית. החברה הדיגיטלית, המתקיימת בה בעת אוף ליין ואון ליין, איננה שונה במובן זה מהחברות שאותן חקר דורקהיים. כמוהן, גם היא מבנה מורכב של קהילות ויחידים, המקיימים מערך של רשתות חברתיות. בה בעת, היכולות הטכנולוגיות, המאפשרות התגברות על זמן ומרחב והופכות מערכות הקשרים למהירות, מורכבות ומפושטות יותר, דוחפות להתקדמות והשתנות מתמדת והופכות החברה לגמישה ונזילה בהרבה מהעבר. על רקע זה, ומול מיתוס האינדיווידואליזם השולט בחברות מערביות, הקורס/סמינר יעסוק בממשק שבין דת, מדיה וקהילות וישאל שאלות כגון: איזה סוג של דתות יצר העידן הדיגיטאלי ומהן הקהילות הנושאות את הדתות הללו? כיצד השתנו דתות בעקבות ההתפתחות העצומה של טכנולוגיות תקשורת במאה ה-20 וה-21 ואיזה השלכות היו לכך על הקהילות שהחזיקו בהן? ומה ניתן ללימוד מקהילות דתיות על קהילותיות באופן כללי ועל קהילות תקשורתיות בפרט?
זהויות מגדריות במרחבי מדיה פופולריים [קורס בחירה] - פרופ׳ עינת לחובר
הקורס ידון באופן ביקורתי באופנים בהם זהויות מצטלבות מובְנות על ידי מדיה פופולריים ומתממשות בהם. במונח הצטלבותיות (Intersectionality) נדגיש במיוחד זהויות שקשורות בממדים של מגדר, אתניות, גזע, ומעמד. המרחבים הפופולריים יכללו התייחסות למרחבי מדיה מסורתיים (פרסומות, סדרות טלוויזיה, מגזינים לסגנון חיים וכדומה), ומרחבי מדיה חדשים (רשתות חברתיות, אפליקציות דייטינג וכדומה). בקורס נדון בשאלות כמו: כיצד ההבניה של זהויות מצטלבות משתנה במעבר ממדיה מסורתיים למדיה חדשים? כיצד היא משתנה במעבר מייצוג על ידי המדיה לייצוג עצמי במדיה? האם התרבות הדיגיטלית מאפשרת ייצוג שוויוני יותר של זהויות? לבסוף, ננסה להשיב מהם המאפיינים של כל אלה בהקשר הישראלי – בין הגלובלי ללוקאלי? הקורס מחולק ליחידות תמטיות, כאשר כל יחידה כוללת דיון במושגים תיאורטיים והיכרות עם מקרי מבחן אמפיריים.
עבודה חזותית בקהילה - גב' שרית חיימיאן וד"ר עומר קינן
אנתרופולוגיה חזותית מאפשרת לחקור ולהבין תרבויות, כולל קהילות פיזיות ודיגיטליות, באמצעות מה שניתן לראות, להראות ולהסתיר. גישה זו הופכת לחיונית במיוחד בעידן הדיגיטלי, שכן היא כוללת מגוון שיטות מחקר ודרכי ייצור והפצת ידע חזותי על היבטים שונים של העולם החברתי: תרבות ומסורת, טקסים ומיתוסים, דת וכלכלה, גוף וגזע, מגדר, קהילה ויחסי-שארות, מדע ואמנות, זמן ומרחב, סביבה ואקולוגיה, אהבה ואלימות, סדר וכאוס, יציבות ושינוי — סוגיות המעסיקות מנהלי/ות קהילות. במהלך הקורס, נבחן גישות שונות למחקר חזותי-חברתי, נעמוד על תרומת האנתרופולוגיה החזותית לחקר תרבויות, נדון בדילמות הייחודיות לתחום, ונחקור את הקשר בין הראייה לחושים אחרים. השיעור והסדנה יכללו תצפית-משתתפת, שתלמידי הקורס יבצעו במהלך הסמסטר, במטרה להפיק סרט אתנוגרפי וטקסט נלווה. בעוד שהסדנה תלווה את הפקת הסרט, השיעור ילווה את פיתוח פרויקט המחקר, את גיבוש המתודולוגיה החזותית, את ההתמודדות עם המגבלות האתיות, את בחירת הז'אנר הקולנועי ואת כתיבת המחקר וניסוח הקשרים המורכבים בין טקסט כתוב לטקסט חזותי.
סדנת עבודת וידיאו בקהילה - גב' שרית חיימיאן וגב' סיגלית בנאי
הסדנה מתמקדת בהפקת סרטים אתנוגרפיים ככלי מחקרי ואמצעי לתיעוד חוויות תרבותיות. במהלך הסדנה, המשתתפות.ים יתעמקו בשיטות עבודה עם קהילות פיזיות לשם הפקת וידאו ויחקרו כיצד ניתן ליישם שיטות אלה גם בעבודה עם קהילות דיגיטליות. הסדנה תעסוק בתכנון ובהפקת סרט אתנוגרפי, תוך מתן דגש על שימור האותנטיות של הקהילה המתועדת, הן בקהילות פיזיות והן במרחבים דיגיטליים. בנוסף, ייבחנו ההיבטים האתיים והמעשיים של הנחיית קהילות לתיעוד עצמי, והמשתתפות.ים ילמדו כיצד לשלב בין ממדים פיזיים לדיגיטליים ליצירת נרטיב עשיר ומורכב, המשקף את החוויה הקהילתית בעידן הטכנולוגי.המשתתפות.ים ילמדו כיצד לספר את סיפורן של קהילות באמצעות וידאו, ויידונו בשאלות כמו: האם הקהילה יכולה לתעד את סיפורה באופן עצמאי? כיצד יש להנחות את חברות וחברי הקהילה בבחירת התכנים לצילום? ומהו הערך האנתרופולוגי של תיעוד כזה בעידן הדיגיטלי?
פרויקט גמר קהילות דיגיטליות - ד"ר עומר קינן וד"ר בטי בנבנישתי
פרויקט הגמר יציג את העבודה המעשית והקונספטואלית המתמשכת של הסטודנט/ית בתואר השני, והוא יכלול התייחסות לשלבי ההקמה, הפיתוח וההובלה השוטפת של קהילה דיגיטלית. פיתוח הפרויקט יכלול ניסוח חזון, מטרה ויעדים לקהילה, והעבודה תתבסס על הוצאה לפועל של תכנית מסודרת משלב התכנון, המחקר והניתוח, דרך הפקת התוצרים הנובעים מהם ועד לרפלקציה וחשיבה על המשך פיתוח הקהילה. תוצרי העבודה ישלבו עבודה שיתופית עם קהילות לכדי יצירת תכנים מולטימודליים בפלטפורמות דיגיטליות מגוונות.
סדנה מלווה מלווה לפרויקט הגמר - מר עידו אריאל וגב' שגית מילשטיין
סדנה זו מעניקה את התשתית המעשית והיצירתית לפרויקט הגמר ותאפשר לסטודנטים/ות להפיק סרט, להקים אתר, לייצר פודקאסט ובאופן כללי לפעול ביצירתיות בזירות של מדיה חברתית באמצעות יציאת זירות קהילתיות במרחבים וירטואליים מולטימודליים, בין היתר גם באמצעות כלים של בינה מלאכותית.
ימי שני, בין השעות 08:30 ל-18:00
למידה פרונטלית בסמסטרים א' וב'
למידה מקוונת במהלך סמסטר הקיץ

עידו אריאל
פרופ' ענבל בן אשר גיטלר

ד"ר בטי בנבנישתי

שרית חיימיאן

שגית מילשטיין סדי

קרן נויבך
התוכנית פתוחה בפני בוגרי/ות תואר ראשון בתקשורת במכללת ספיר או במוסד אקדמי אחר וכן בוגרי/ות מחלקות אחרות בפקולטות למדעי הרוח והחברה, המעוניינים/ות לנהל קהילות דיגיטליות עבור המגזר העסקי, הציבורי והמגזר השלישי, או כתחום עניין כללי. בוגרי/ות פקולטות אחרות יכוליםות להשתלב בלימודים בכפוף להצלחה בקורס השלמה.
תנאי הקבלה תקפים למועד הפרסום.
המכללה שומרת לעצמה את הזכות לשנות את תנאי הקבלה מעת לעת על פי שיקול דעתה.
מומלץ להתעדכן בפרסומים אודות תנאי הקבלה בסמוך למועד ההרשמה.
- ממוצע 80 בתואר ראשון המוכר על ידי המועצה להשכלה גבוהה (או ממוצע 70 בתואר מתחומי ההנדסה או מדעי החיים).
- ראיון עם וועדת קבלה
- פטור אקדמי באנגלית
- יש לכלול בערכת ההרשמה:
קו"ח
המלצה אקדמית או המלצה מעשית - קישור להורדת טפסי המלצה
קבלה על תנאי:
מועמדיםות בעלי נסיון מקצועי רלוונטי, שאינם עומדים בדרישות המפורטות לעיל, יזומנו לראיון קבלה ע"פ החלטת ועדת הקבלה. אם יעברו את ראיון הקבלה בהצלחה יוכלו להתקבל במעמד "על תנאי" ויידרשו להשיג ממוצע 80 ומעלה עד תום הסמסטר השני ללימודיהם.
בוגרי/ות מחלקות אקדמיות שאינן תקשורת יהיו חייביםות בקורס השלמה בתיאוריות בחברה ותקשורת, ככל שלא למדו תוכן דומה בלימודי התואר הראשון.
- הקורס פתוח לתלמידי/ות תואר שני בלבד.
- הקורס ניתן בצורה מקוונת במהלך הסמסטר הראשון ללימודים (ב').
- הקורס נשען על הרצאות מוקלטות ועל מספר פגישות סינכרוניות (זום) שיתקיימו בימי חמישי אחה"צ.
- יש לסיים את הקורס בממוצע 80 ומעלה.
ראשת התכנית לתואר שני
ד"ר תמי רזי - tamarr@sapir.ac.il
רכזת המחלקה
גב' לימור אבוחצירה - 077-9802578 | comm@sapir.ac.il
רכזת לענייני סטודנטים
גב' חיה נזרי - 077-9802707 | comm@sapir.ac.il
פקס: 077-9802578
שעות קבלה במזכירות המחלקה
ימים א', ה' בין השעות 10:00 - 13:00
שעות מענה טלפוני
ימים א'-ה' בין השעות 09:00 - 11:00
ובין השעות: 14:00 - 15:00
לפרטים נוספים וייעוץ
מרכז מידע ורישום - 6606* | 077-9802802
info@sapir.ac.il