תואר שני בחדשנות ויזמות בארגונים*

ההרשמה לתכנית לשנת הלימודים תשפ"ד נסגרה

למה ללמוד את התואר? תקשיבו לסטודנטיות ולסטודנטים שלנו

רישום וקבלה

מידע טכני על תואר שני בחדשנות ויזמות בארגונים

סוג ההסמכה

M.A בחדשנות ויזמות בארגונים

משך המסלול

4 סמסטרים, 15 חודשים

לו"ז שבועי

יומיים בשבוע

נקודות זכות

41 נק"ז

שכר לימוד אוניברסיטאי

ד"ר דן קאופמן
דר' דן קאופמן,
ראש התכנית

תכנית לימודי תואר שני בחדשנות ויזמות בספיר הינה תכנית ייחודית בישראל, אשר נועדה לספק לבוגריה את הידע התיאורטי ואת הכישורים המקצועיים הנדרשים כדי להניע ולהטמיע תהליכי חדשנות ויזמות בארגונים באופן מושכל ואפקטיבי.

תכנית זו הינה חלק ממרכז חדשנות ויזמות בספיר (חי בספיר), המכשיר מדי שנה כ- 200 בוגרים המקדמים מיזמים חדשניים ופורצי דרך. התכנית הינה תכנית על מחלקתית המשלבת תחומי ידע מגוונים ומקנה לבוגריה ידע תיאורטי, יכולות וכלים פרקטיים לניהול חדשנות בעידן המודרני.

בראש התכנית עומד דר' דן קאופמן, המשמש כמנהל האקדמי של תחום היזמות במכללה. דר' קאופמן הינו מרצה בכיר, בעל מחקרים רבים בתחומי החדשנות, היזמות והמדיניות הציבורית. בשנים האחרונות פועל בנושאים העוסקים בקשר של קיימות, חדשנות ויזמות.

כחלק מתהליכי גלובליזציה והמהפכה הדיגיטלית, חל בשנים האחרונות גידול דרמטי בפעילות ארגונית בתחומי החדשנות והיזמות. כבר כיום ניתן למצוא בארגונים עסקיים, חברתיים, ציבוריים וממשלתיים  פונקציה ארגונית של ''מוביל חדשנות'', הן ברמות ההנהלה הבכירה והן ברמות חטיבתיות או מחלקתיות. 

בניגוד לפעילות יזמית עצמאית התלויה באופן ניכר בכישורי היזם וניסיונו הרי שהיזמות הפנים ארגונית תלויה במכלול של גורמים דוגמת חופש הפעולה והתמריצים הניתנים ליזם הפועל בארגון, הפתיחות (האמיתית ולא זו המוצהרת) של הארגון לפעילות יזמית בתוכו, התרבות הארגונית, האסטרטגיה הארגונית, כמות המשאבים המופנית לנושא ועוד. מציאות זו מחייבת רכישת ידע ומיומנות מקצועית ועדכנית לעובדים ומנהלים המעוניינים לקדם את רמת התחרותיות של הארגון.

התואר השני ליזמות וחדשנות בארגונים יתמקד בלמידת התאוריה ומתן הכלים הנדרשים על מנת ליצור ארגון בו חדשנות הופכת מערך תיאורטי ליכולת מעשית.

הסיפור של חי בספיר, מרכז החדשנות והיזמות של המכללה, הוא סיפור של חיבור ומפגש. חיבור בין עולם האקדמיה שנתפס לא פעם כשמרן ומיושן, לעולם היזמות והחדשנות האמתי, מפגש בין סטודנטים ליזמים ואתגרי יזמות מהחיים ולא פחות חשוב, מפגש של הסטודנטים עם כלל הנציגים של האקו-סיסטם המקומי ובכללם: אנשי עסקים, תעשייה מקומית, יזמים, גורמים ממשלתיים וציבוריים ועוד.

בוגרות ובוגרי התכנית לתואר שני, יהיו אלו אשר יאפשרו למדינת ישראל לשמר את מקומה בחזית החדשנות העולמית ולהביא את בשורת החדשנות לפריפרייה ובפרט לפריפרייה הדרומית.

  • למידה היברידית במתכונת Executive: יום ג', לימודים בין השעות 13:00 - 20:30, יום ו' 08:30 - 11:30 יתקיים באופן מקוון (למעט שני מפגשים פרונטליים).
  • לימודים במהלך ארבעה סמסטרים רצופים, הנמשכים על פני 15 חודשים (סמסטר ב', קיץ, א', ב').
  • לימודים במרחב הeXlab: מרחב למידה מעוצב, חדשני וטכנולוגי.
  • הוראה חווייתית - שילוב של מרצים , מומחים ומנהלים מהתעשייה.
  • בנוסף לסגל המרצים הקבוע, ישולבו בתכנית הלימודים הרצאות אורח וליווי של מנהלי החדשנות המובילים בארץ מהתעשיות הבטחוניות, קופות החולים, צה"ל, ארגונים חברתיים, חברות ממשלתיות, חברות הייטק  רשויות מקומיות ועוד.
    בין המרצות והמרצים האורחים:
    • רועי אברהמי, ראש מערך החדשנות, נמל אשדוד
    • מיי יעקובזון, מנהלת החדשנות והמו"פ, נתיבי ישראל
    • מלי מורטון, מנהלת החדשנות של אלתא
    • יערה שור ברזילי, מנהלת פיתוח עסקי ופרוייקטי חדשנות במרכז לחדשנות של מחוז דרום בכללית
    • ד"ר דיצה מורלי שגיב, מנהלת אגף בכיר חדשנות וטכנולוגיות משרד הרווחה והביטחון החברתי
  • התכנית תלמד במשך 4 סמסטרים רציפים (15 חודשים): ב', קיץ, א', ב'. בימים ג' ו-ו'.
  • משך כל סמסטר 13 שבועות (סמסטר קיץ 9 שבועות).
  • ימי הלימוד: ימי שלישי - באופן פרונטלי, ימי שישי - באופן מקוון.
  • השיעורים יועברו ברובם בלמידה פרונטלית וסדנאית.
  • הסטודנטיות והסטודנטים ידרשו להגיש פרויקט גמר.

התכנית משלבת תכנים תיאורטיים וחוויתיים כאחד. בנוסף לקורסים הנלמדים, ישולבו מרצים אורחים מהארץ ומהעולם ומנהלי חדשנות בחברות מובילות.

אתגרי העתיד - ניתוח מגמות - ד"ר רונן ארבל - 2 נק"ז

The participants in the course will be exposed to the latest trends and predictions regarding their specific industry of interest. The students will analyze these trends, the competitive landscape and their own innovation proposal with advanced and relevant academic models, in light of the current and expected trends in the field. We will specifically focus on the impact of the COVID-19 pndemic on global and local trends. Course goals (aims): By the end of this course, students will be able to evaluate the challenges and relevanc.

בניית חזון אישי ואירגוני ושילוב החדשנות בחזון אירגוני - ד"ר גיל בוצר - 1 נק"ז
החזון הארגוני כולל את השקפת העולם או הפילוסופייה הארגונית הבנויה מהכללי והמופשט אל הממוקד והמעשי ומהווה מקור לגזירת האסטרטגיה הארגונית. בסביבה ההיפר-גלובלית המאפיינת את המאה ה-21 ובעולם עבודה משתנה, תנודתי ומורכב בכולל דפוסים חדשים של יצירת ערך כלכלי, החזון כמשקף תמונת העתיד והשאיפה הארגונית מהווה עוגן ארגוני וכוכב צפון. החזון הארגוני מעניק לחברי הארגון משמעות ומהווה עבורם מקור למוטיבציה, השראה, חדוות יצירה, התלהבות וגאוות יחידה. ככל שהנתיב העתידי לעברו פוסע הארגון ברור, מדויק ואטרקטיבי, כך בעלי עניין נוספים יצטרפו אליו במסע להגשמתו. הסדנא עוסקת במרכיבי היסוד והמיומנויות החיוניות ביותר הן לארגונים בתחילת דרכם והן לארגונים בוגרים הבוחנים מחדש את דרכם. הקורס מתבצע במתכונת של סדנה אינטראקטיבית הכוללת מצגות, קטעי וידאו, ניתוחי אירוע, קריאת ספרות מקצועית, ניהול דיונים, ביצוע התנסויות ותרגילים ומילוי יומן רפלקטיבי אישי ע"י המשתתפים.

מבוא לחשבונאות בעולם היזמי - 2 נק"ז
בקורס זה נחשוף את הלומד להיבטים הכלכליים והפיננסיים השונים המתקיימים בתוך ארגונים שונים. התוכן הנלמד יתבסס על עקרונות אינטרדיסציפלינריים מתחומי הניהול - חשבונאות פיננסית, חשבונאות ניהולית, ניתוח דוחות כספיים, מימון, מיסוי, דיני תאגידים. הקורס בנוי משני רבדים: למידה (תוכן תיאורטי), התנסות (מטלות שונות וליווי של מיזמים בהתהוות, אותן יידרשו הלומדים להציג). בקורס ישולבו הרצאות אורח - מרצים וגורמי תעשיה רלוונטיים, בהתאם לזמינות. הקורס יכיל מודולים ללמידה מקוונת או מרחוק – בין של הרצאות תוכן ובין של סדנאות.

מגמות בינלאומיות בתחום הקיימות - קטליזטור לחדשנות - ד"ר צרויה שבח - 2 נק"ז
שורה של מגמות גלובליות בקיימות מתוות כיום את השיח הבינלאומי ומשפיעות על פעילותן של חברות, ממשלות , ערים והחברה האזרחית. מטרת הקורס הנה להציג מגמות בינלאומיות מרכזיות בתחום הקיימות והאופן בו שחקנים שונים מייצרים פתרונות חדשניים בתחום.

מדיניות לקידום חדשנות בפריפריה - ד"ר אוהד שקד - 2 נק"ז
קורס זה יעניק למשתתפים היכרות עם אתגרי היזמות והחדשנות בפריפריה, יכיר להם את המצב הקיים, ויעזר במשתתפים בלהציע פתרונות ברמת היזם, הקהילה והמדינה עד לניסוח טיוטת נייר מדיניות לטובת פיתוח היזמות במרחב הפריפריה בישראל.

מבוא לחדשנות - פרופ' רפאל בראל - 2 נק"ז
היעד הראשון של הקורס הוא הקניית ידע בסיסי על תחום החדשנות, תוך שימת דגש על הכרת טיפוסים שונים של חדשנויות (טכנולוגית וא-טכנולוגית), רדיקלית ואינקרמנטלית, מונחית היצע מול ביקוש, ועוד, וכן הכרת אסטרטגיות שונות של חדשנות, עם דגש על חדשנות פתוחה, חדשנות משבשת, ועוד. יעד שני הוא הכרת תהליכי החדשנות במדינת ישראל, תוך הדגשת הגורמים המשפיעים על קיום חדשנות באזורי הפריפריה מול המרכז, ותוך התייחסות למקומה של ישראל באספקטים שונים של חדשנות מול העולם.

הבטים משפטיים ורגולטורייים של יזמות וחדשנות בארגונים - ד"ר שרון בר זיו - 2 נק"ז
שגשוג המחקר והפיתוח במגזר הפרטי, חשיבותו כמנוע צמיחה כלכלי לאומית והשתלבותו כחלק ממערכת המחקר והפיתוח הישראלית מהווים בסיס לצורך המתמיד של חברות וארגונים רבים להטמיע תהליכי חדשנות פנימיים. תהליכי הטמעה אלו משתנים בהתאם לאופי הארגון וצרכיו, תחום פעילותו ויכולותיו, והם מבוססים על מודלים שונים של חדשנות ארגונית, בהם טיפוח צוותים פנימיים, הקמת מעבדות ותוכניות האצה, השתתפות במיזמי חדשנות פתוחה, שיתופי פעולה עם חברות הזנק ועוד. הקורס יתמקד בהכרות עם מערכת המחקר והפיתוח הישראלית, ועם הסוגיות המשפטיות השונות המתעוררות בהקשר של חדשנות ארגונית. הקורס ישלב הכרות עם הסוגיות התיאורטיות הנוגעות לניהול חדשנות ועם היבטים פרקטיים הנוגעים בסוגיות אלו, אשר יועברו במתכונת סדנה.

הובלת תהליכי שינוי בארגונים - ד"ר שני קונה - 2 נק"ז
ארגונים צריכים להטמיע תהליכי חדשנות ויזמות עקב הדינאמיות והמורכבות המאפיינות את עולם העבודה בימינו. על מנת לשרוד ולשגשג, ארגונים נדרשים הן להסתגל לשינויים חיצוניים והן ליזום ולהוביל תהליכי שינוי פנימיים. הקורס תכנית לימודים (סילבוס) – המכללה האקדמית ספיר התוכנית לתואר שני ביזמות וחדשנות 20 יעסוק בסוגיות הבאות: זיהוי הצורך בשינוי ארגוני; כישורים ומיומנויות של מנהל החדשנות כסוכן שינוי; מודלים של הטמעת שינוי; זיהוי התנגדות לשינוי ודרכי התמודדות עם התופעה; שיתוף חברי הארגון בהטמעת השינוי; התערבויות ארגוניות להשגת שינוי; הערכת אפקטיביות של תהליך השינוי.

חדשנות במגזר הציבורי - היבטים תאורטיים ומעשיים בפריפריה - ד"ר ליהיא להט - 2 נק"ז
סביבת העבודה של עובדי המגזר הציבורי משתנה תדיר. כיום, מנהלים נדרשים להתמודד עם אי ודאות, בעיות מורכבות, לשתף פעולה עם בעלי עניין וארגונים, להתאים ולשנות את הארגונים והשירותים שהם מעניקים ולמצוא פתרונות חדשניים לצרכים ומצבים משתנים. חדשנות הפכה, אם כן, לצורך בסיסי בסביבות העבודה של ימנו. בהתאם, מנהלים ועובדים במגזר הציבורי נדרשים להבנה של השאלות הבאות: 1 - מהי חדשנות במגזר הציבורי? 2 - כיצד ניתן לקדם חדשנות במגזר הציבורי ומהם התנאים והמחסומים שעלולים למנוע אותה? 3 - כיצד הסדרים קולברטיביים (משתפים) תורמים לקידום חדשנות במגזר הציבורי? הקורס מבקש לתת מענה לשאלות אלה על ידי הכרות עם התיאוריות וההמשגות המרכזיות העולות מהספרות בתחום. בנוסף, הלמידה תכלול חשיפה ליוזמות חדשניות במגזר הציבורי והתנסות בפיתוח רעיונות חדשניים שנותנים מענה לצרכים העולים מארגונים באזורי הפריפריה.

כלים למימון חדשנות באירגונים - ד"ר דן קאופמן - 2 נק"ז
מימון חדשנות בארגונים הינה משימה הדורשת סנכרון מתמיד בין צרכי המימון לטווח הקצר והבינוני ובין הצורך ליצור ערך לחברה בטווח הארוך. משימה זו מעמידה לעתים קרובות את הארגון בפני דילמות משמעותיות הנוגעות לאסטרטגיית ההשקעות אותה הוא מאמץ להיקף ההשקעות ולמקורות הכספיים לאותן השקעות. במהלך הקורס ייחשפו הסטודנטים למערכות השיקולים אותם על הארגון להביא בחשבון בתכנון גיוס ההון לחברה, למנגנוני המימון הממשלתיים ובראשם מסלולי הרשות לחדשנות, למנגנוני אשראי בנקאיים וחוץ בנקאיים, מודלים למימון המונים ולשיקולים הנוגעים ליצירת הכנסות ממכירות מוצרים/שירותים. סטודנטים שישלימו בהצלחה את הקורס: 1 .ידעו לתכנן ולנתח מסלולי מימון שונים ולהתאים את מסלולי המימון לאופי הארגון 2 .יכירו את מנגנוני המימון הקיימים בשוק הפרטי והציבורי.

ניהול חדשנות בארגונים קטנים ובינוניים - 2 נק"ז
לעסקים קטנים ובינוניים קיימים מאפיינים ייחודים המייצרים דינמיקה שונה בניהול תהליכי חדשנות בארגון. הבדלים אלו נובעים מהבדלים בתפישה הניהול, בגודל ומורכבות הארגון, בדומיננטיות של המנהל, במוטיבציה שלו, בתהליכי קבלת החלטות, בזמינות המשאבים, בסוגיות מימוניות, ברצון הבסיסי לצמוח, ועוד. הקורס יסקור את המאפיינים של חדשנות בארגונים קטנים ובינוניים וכן את כלי המדיניות המופעלים בארץ ובעולם על מנת לעודד חדשנות בסקטור מרכזי (וקריטי) זה. כמו כן יתייחס הקורס לתרומת החדשנות לפיתוח הכלכלי באזורי פריפריה, תוך ניתוח מקרה בוחן של האזור המעורב באר שבע - רהט והפזורה הבדואית בדרום מדינת ישראל.

קורסי חובה

אסטרטגית חדשנות בארגונים - ניר ראובן - 2 נק"ז
קורס זה עוסק בניתוח, במיפוי ובתכנון הנדרשים בכדי לשלב תהליכי חדשנות בארגונים וזאת על מנת להשיג יתרון תחרותי בר-קיימא. מטרת הקורס לבחון את העקרונות הבסיסיים הנדרשים לצורך ניתוח ותכנון אסטרטגיים: ניתוח מטרות הארגון, ניתוח הסביבה העסקית שבה הוא פועל, ניתוח הסביבה הארגונית, ניתוח היכולות והמשאבים העומדים לרשותו, ניתוח גורמי מפתח להצלחה ובחינת דרכי פעולה אפשריות לשילוב ויישום אסטרטגית חדשנות בארגון תוך בחינת מודלי החדשנות הקיימים ומידת התאמתם לארגון.

כלים תיאורטיים ומעשיים לדרוג ותעדוף פרויקטי חדשנות בארגון - ניר ראובן - 2 נק"ז
מהם השיקולים המנחים ארגונים בבחירת מיזם, או פרויקט אחד על פני האחר? כיצד ניתן לאמוד באופן כמותי את ערכו של מיזם או פרויקט עבור הארגון? כיצד ניתן לבנות תיק (פורטפוליו) של פרויקטים לארגון, לתעדפם ולייצר עבור הארגון זרם של מיזמים, פרויקטים ומוצרים לעתיד הקרוב ובכך לתרום משמעותית ליציבות ולריווחיות הארגון? קורס זה עוסק בשאלות הללו באופן תיאורטי על ידי בחינת וניתוח הפרמטרים השונים המשמשים להערכת פרויקטים בארגונים ובאופן מעשי על ידי בחינת ותרגול כלים כמותיים להערכה, דירוג ותעדוף פרויקטים.

שיטות וכלים לניהול ולתמרוץ יזמות בארגון - ד"ר הילה קורן - 2 נק"ז
חדשנות מאז ומעולם היוותה מנוע צמיחה לארגון. בשנים האחרונות נוכחו ארגונים רבים בפוטנציאל העצום שטמון ביכולות הפנים ארגוניות כבסיס לחדשנות - מה שבא לידי ביטוי בעידוד יזמות פנים ארגונית – intra-prenuership. הקורס מציג תפישה כוללת של יצירת תשתית פנים ארגונית לעידוד החדשנות והיזמות מבית ושימוש ב"חוכמת ההמונים" כבסיס איתן ליצירת חדשנות מתמשכת ונקודתית בארגון. נכיר כיצד ניתן לתמרץ ולעודד חדשנות ויזמות פנים ארגונית כמנוע צמיחה לארגון. הקורס יציג בפני הסטודנטים תשתיות וכלים מקוונים אינטראקטיביים  לתמיכה בפעילות זו וישלב התנסות מעשית בהפעלתם. הלימוד יעשה באמצעות הרצאות, ניתוחי אירוע, דיונים ותרגול מעשי של החומר הלימודי.

שרשרת הערך של חדשנות בארגונים - ד"ר הילה קורן - 2 נק"ז
בסקר למנהלים בכירים שנערך על ידי חברת מקנזי נמצא שבעוד 85% מהמנהלים רואים בחדשנות מנוע צמיחה משמעותי עבור הארגון, רק 6% מביעים שביעות רצון מתוצרי החדשנות. הגורם העיקרי לפער נעוץ באופן בו הארגון מנהל את תהליך החדשנות.  קורס זה פורס בפני המשתתפים את העקרונות והמתודות להפיכת החדשנות לתהליך מנוהל. במהלך הקורס נגדיר את שרשרת הערך של החדשנות הארגונית מאיתור הזדמנויות, דרך יצירת ואיסוף רעיונות, בחירת רעיונות מוצלחים ותרגומם להצעת ערך משמעותית, ועד יישום והשקה של רעיונות. הקורס יתמקד במיפוי וזיהוי נקודות חולשה בארגון ויציע דרכים מגוונות להתמודד עם נקודות חולשה אלו. במהלך הקורס ייחשפו הסטודנטים לתיאוריות מובילות וכלים עכשוויים לניהול החדשנות בארגון.

פרויקט גמר (קורס שנתי - 2 סמסטרים) - ד"ר דן קאופמן, מר ניר ראובן, ד"ר רונן ארבל, פרופ' רפאל בראל, ד"ר הילה קורן - 6 נק"ז
במסגרת פרוייקט הגמר הסטודנטים יתרגלו  באופן מעשי את חומרי הלימוד השונים אותם רכשו במהלך התואר. בתיאום עם המנחה האקדמי, הסטודנטים ינהלו היבט מסויים של ניהול חדשנות בארגון (דוגמת הקמה וניהול של צוותי חדשנות, הקמת מערך של חדשנות פתוחה, הכנת תכנית אסטרגית לחדשנות ויזמות, הטמעת מערכת שיתוף רעיונות ממוחשבת וכו'). כל פרויקט (למעט פרויקט, שיאושר במפורש כפרויקט תיאורטי ע"י ראש התכנית לתואר שני) יבוצע בחברה, מוסד, ארגון או מפעל, ויענה על צורך ממשי וישתמש בנתוני אמת.

קורס בחירה

חדשנות בקידום מסרים - 1 נק"ז
קריאטיב של תקשורת שיווקית אינו נובע בהכרח מכישורי יצירתיות או דימיון יוצא דופן. כדי להגיע לרעיונות בולטים וזכירים במסגרת תקציב, לוחות זמנים ויעדים אסטרגיים, יחידות חדשנות ברחבי העולם עושים שימוש בתבניות של קריאטיב, שמאפשרות העלאת רעיונות ממוקדת ואפקטיבית. איך מגיעים למסר נכון, המכוון לקהל יעד מוגדר? איך משווקים אותו באופן יעיל? איך מוודאים שהוא יחקק בתודעה של הנמענים? הקורס יתמקד בכלי תקשורת שיווקית המקובלים בתעשייה, המאפשרים הפקה שיטתית של קריאטיב בולט וזכיר, ומציידים עובדים בכלים לביצוע ולהערכה של מהלכים שיווקיים לקידום רעיון חדש. הוא יתנהל במתכונת משולבת של הרצאה ושל התנסות סדנאית. מטרות הקורס: מטרת הקורס היא לספק לסטודנטים כלים מעודכנים בהעברת מסרים יעילה וזכירה לגבי המוצר/השירות הנדונים.

קורסי חובה

כלכלה מעגלית - ד"ר דן קאופמן - 2 נק"ז
העלייה ההולכת ומתמדת בפגיעה בסביבה והסכנות המתלוות אליה, החל בהתחממות כדור הארץ וכלה במחלות וזיהום מקורות המזון, מציבים בפני קובעי המדיניות כמו גם החברות היצרניות אתגרים מורכבים במיוחד. בצד הרצון לצמצם באופן משמעותי את הפגיעה בסביבה, דרך מניעת זיהום ופסולת, צמצום פליטות, מניעת שימוש בחומרים מסוכנים, שימוש יעיל במשאבי טבע וכדומה, קיים הרצון לשמר צמיחה כלכלית מואצת – הכרוכה בעצמה בהגדלת רמת הזיהום. הקורס יתמקד ביכולת לנתק בין צמיחה כלכלית לבין הגדלת הנזק לסביבה התלויה, כמעט באופן בלעדי, בקידום חדשנות טכנולוגית, עסקית, ארגונית וחברתית. הקורס יבחן נושאים אלו בפרספקטיבה של כלכלה מעגלית תוך התייחסות לגישות אסטרטגיות של אימוץ כלכלה מעגלית, מודלים עסקיים של כלכלה מעגלית, לסוגיות הקשורות לעיצוב המוצר, סימביוזה תעשייתית, יעילות משאבים, השפעת הרגולציה לחיוב ולשלילה.

ניהול חדשנות פתוחה (open innovation) בארגונים - ד"ר דן קאופמן - 2 נק"ז
יכולתם של ארגונים להוביל תהליכי חדשנות ויזמות אינם, ואינם צריכים להיות תלויים ביכולות הפנימיות של הארגון בלבד. בעשור האחרון, הולכת וגדלה ההכרה בחשיבותם וביכולתם של גורמים המצויים מחוץ לארגון להוביל ולהשפיע על תהליכי חדשנות בארגון עצמו. אלו יכולים לבוא מקרב הלקוחות, הספקים, מוסדות אקדמיים ואף מהציבור הרחב. הקורס יעסוק במכלול ההיבטים הקשורים לאיתור אותם גורמים חיצוניים, ניהולם, דרכי ההתקשרות עימם כמו גם ניהול תהליך העברת הידע שפותח ע"י גורמים חיצוניים אל תוך הארגון עצמו.

שילוב חדשנות באקוסיסטם האזורי והלאומי - פרופ' רפאל בראל - 2 נק"ז
בשונה מפעילויות כלכליות אחרות, הפעילות החדשנית תלויה במידה מכרעת באקוסיסטם האזורי והלאומי. הקורס יבחן את הגורמים השונים השונים שהפעילות החדשנית מחוייבת להכיר כדי לקדם אותה. גורמים אלה כוללים את הממשלה (גופים ציבוריים התומכים בחדשנות, שירותי תמיכה ציבוריים שונים, חוקים רלבנטים, ועוד), את האקדמיה (אפשרויות שיתוף פעולה עם גופים אקדמים שונים, קשר עם בוגרים, שירותי תמיכה של מרכזי יזמות), גופים עסקיים שונים, שירותי משפטיים ועסקיים שונים, גופי מימון שונים. בנוסף יושם דגש עיקרי על הצורך בקליטה ובהתאמה של טכנולוגיות, ובשילוב עם גופים בינלאומיים וחברות רב לאומיות. הקורס יעסוק בתנאים הספציפיים הנדרשים באוזרי פריפריה ויתמקד באזור הדרום, עם דגש על מודלים של פתוח כלכלי ושל מדיניות נדרשת.

פרויקט גמר - ד"ר דן קאופמן, ניר ראובן, ד"ר רונן ארבל, פרופ' רפאל בראל, ד"ר הילה קורן - 6 נק"ז
במסגרת פרוייקט הגמר הסטודנטים יתרגלו  באופן מעשי את חומרי הלימוד השונים אותם רכשו במהלך התואר. בתיאום עם המנחה האקדמי, הסטודנטים ינהלו היבט מסויים של ניהול חדשנות בארגון (דוגמת הקמה וניהול של צוותי חדשנות, הקמת מערך של חדשנות פתוחה, הכנת תכנית אסטרגית לחדשנות ויזמות, הטמעת מערכת שיתוף רעיונות ממוחשבת וכו'). כל פרויקט (למעט פרויקט, שיאושר במפורש כפרויקט תיאורטי ע"י ראש התכנית לתואר שני) יבוצע בחברה, מוסד, ארגון או מפעל, ויענה על צורך ממשי וישתמש בנתוני אמת.

קורס בחירה

רעיונאות למוצרים ושרותים חדשים - 1 נק"ז
כל חברה המתמודדת בשוק תחרותי מחויבת להתחדש וליזום; להציב בפני לקוחותיה מוצרים או שירותים ההולמים טוב יותר את צורכיהם ואת דרישותיהם. המתודולוגיה של SIT (Systematic Inventive Thinking) היא טכניקה יישומית מוכרת בשדה העסקי, ובבסיסה תהליך שיטתי שתוצריו הם רעיונות למוצרים, לשירותים או לתהליכים חדשים. השיטה נסמכת על מחקרים קוגניטיביים חדשניים, ומיושמת בארגונים מובילים בישראל וברחבי העולם. במהלך הפעילות נלמד את כלי השיטה, ונתרגל אותם על מקרים רלבנטיים כדי להטמיעם בשגרת הפעילות של הארגון. הקורס יתנהל במתכונת משולבת של הרצאה ושל התנסות סדנאית. הפעילות המשולבת תתבצע באופן דינמי ותכלול התנסויות ותרגילי רעיונאות, לצד תרגול אפשרויות היישום של המתודה בתעשיות שונות.

קהל היעד של התכנית הם בוגרות ובוגרי תואר ראשון, המעוניינים להוביל חדשנות וחשיבה יזמית בארגון שבו הם עובדים או מתעתדים לעבוד או לפתח תחום זה, ובפרט: מנכ"לים, מנהלי אגפים, מנהלי חדשנות בארגונים פרטיים, ציבוריים, ממשלתיים ומגזר שלישי. 

ההרשמה לתכנית לשנת הלימודים תשפ"ד נסגרה

  • תואר ראשון בציון ממוצע 80 ומעלה
  • ראיון אישי בוועדת קבלה

קבלה על תנאי

מועמדים בעלי ניסיון מקצועי רלוונטי, שאינם עומדים בממוצע התואר הנדרש, יזומנו לראיון קבלה ע"פ החלטת ועדת הקבלה. 
במידה ועברו את ראיון הקבלה בהצלחה יכולים להתקבל במעמד "על תנאי" ונדרשים בממוצע 80 ומעלה בתום שנה א'.

סטודנטיות וסטודנטים שלא עברו במהלך לימודיהם האקדמיים את הקורסים הבאים, יידרשו להשלימם.

הקורסים נלמדים במסגרת התארים הראשונים במכללה ויתאפשר לסטודנטים להשלימם במהלך התואר

  1. סטטיסטיקה
  2. שיטות מחקר
  3. יסודות השיווק
  4. התנהגות אירגונית / מבוא לסוציולוגיה / מבוא לפסיכולוגיה
  • את הקורסים ניתן להשלים באופן עצמאי במכללה, בכל אוניברסיטה ובקמפוס IL.
  • לפני התחלת הלימודים יש לאשר מול ראש התכנית את הקורס.
  • הקורס יסודות השיווק נלמד בקיץ כיום מרוכז + מפגש א- סינכרוני.

בסמכות ועדת הקבלה יהיה לפטור סטודנטיות וסטודנטים מקורסי השלמה, עפ"י שיקול דעתה.

ד"ר דן קאופמן

ד"ר דן קאופמן

  • ראש התכנית

ד"ר רונן ארבל

  • מרצה בכיר

ד"ר גיל בוצר

  • מרצה בכיר

פרופ' רפאל בר-אל

  • פרופסור מן המניין

ד"ר שרון בר-זיו

  • מרצה בכירה

פרופ' עמרי הרצוג

  • פרופסור חבר

ד"ר ליהיא להט

  • מרצה בכירה

ד"ר שני קונה

  • מרצה בכירה
ניר ראובן

ניר ראובן

  • מרצה
ד"ר אוהד שקד

ד"ר אוהד שקד

  • מרצה

ראש המחלקה

ד"ר דן קאופמן

יועץ אקדמי

ניר ראובן

רכזת אקדמית

גב' אורית בר נצר לניאדו

077-9802623, exlab@sapir.ac.il

מרכז מידע ורישום

6606* | 077-9802802

info@sapir.ac.il

* הענקת התואר מותנית באישור סופי של המל"ג