תואר שני בעבודה סוציאלית

טל שם טוב ז"ל

סוג ההסמכה

.M.S.W בעבודה סוציאלית

משך המסלול

שנתיים

לו"ז שבועי

1 יום בשבוע

נקודות זכות

40 נק"ז

שכר לימוד אוניברסיטאי

אם אתם שואפים להוביל שינוי חברתי, להעמיק את הידע המקצועי שלכם ולהרחיב את הכלים העומדים לרשותכם בתחום העבודה הסוציאלית, התואר השני בעבודה סוציאלית במכללה האקדמית ספיר הוא הבחירה המושלמת עבורכם. עם סגל אקדמי מוביל, תכניות לימוד מעמיקות המשלבות פרקטיקה ותיאוריה, וסביבת לימודים תומכת ומתקדמת – זהו הצעד הבא בדרך לקריירה משמעותית ומספקת. 

בית הספר מציע שני מסלולי לימוד לתואר שני בתחומים המובילים, המבוקשים והרלוונטיים ביותר.

הצטרפו אלינו!

לאה שלף
ד"ר לאה שלף
דיקנית בית הספר
ד"ר מירב ידוב
ד"ר מירב ידוב
ראש התכנית לתואר שני

מטרת תכנית הלימודים במסלול התערבויות עם ילדים ובני נוער היא להקנות ידע תיאורטי נרחב ומיומנויות קליניות יישומיות לצורך אבחון וטיפול בילדים, בבני נוער ובמשפחותיהם.

ייחודיותה של התכנית המוצעת היא במיקוד בעבודה עם ילדים ובני נוער תוך מתן דגש למאפיינים הייחודיים של אזור דרום הארץ הנמצא לאורך שנים תחת איום ביטחוני ממושך. התכנית כוללת מגוון רחב של קורסים הכולל: קורסים תיאורטיים (כגון עקרונות התפתחות הילד והמתבגר, פסיכופתולוגיה של הילד), קורסים התערבות (כגון עבודה במצבי טראומה, הורות, טיפול באומנות, CBT), סמינרים קליניים הנלמדים לאורך כל התואר וקורסי מחקר (כגון מחקר מבוסס מתודולוגיות). כלל הקורסים מתמקדים בילדים ובבני נוער תוך התבוננות מערכתית והבנה של הדינמיקה בין הפרט-משפחה-קהילה. הלימודים הם ללא תזה אך נדרשת הגשת עבודת גמר מחקרית בסוף השנה השנייה.
 

  1. למידה גופי ידע תיאורטיים על התפתחות וטיפול בילדים ובבני נוער. 
  2. רכישת מיומנויות קליניות מתקדמות לטיפול בילדים במצבי חיים שונים ובמצבי סיכון.
  3. רכישת לפחות שתי גישות ושיטות טיפול, תוך התייחסות לרמות שונות של התערבות, החל מהתערבות עם הפרט, דרך המשפחה, הקבוצה והקהילה. 
  4. פיתוח ידע מחקרי הנוגע לילדים במצבי סיכון שונים וסוגיות שונות של אנשי המקצוע העובדים בתחומים אלו שיתרום הן לשדה התיאורטי/מחקרי והן לשדה הפרקטי.
  5. הכשרת עובדים סוציאליים להיות בעלי מודעות חברתית גבוהה על מנת שיפעלו לפתח יוזמות ומענים עבור אוכלוסית הדרום זאת באמצעות הכשרה מעמיקה, מחקר ומתן כלים יישומיים להתערבות עם ילדים, נוער ומשפחות במצבי מצוקה.
  • תכנית הלימודים לתואר שני במסלול התערבויות עם ילדים ובני נוער, מיועדת לבוגרי התואר הראשון, אשר עובדים בשדה עם ילדים ובני נוער. התוכנית מכשירה עובדים סוציאליים, המטפלים בילדים במצבי חיים שונים תוך דגש על מצבי סיכון.
  • בצד הקניית ידע תיאורטי נרחב בתחומים הרלוונטים מושם בתכנית דגש רב על העמקת הידע סביב אבחון וטיפול בילדים, בני נוער ומשפחותיהם. . 
  • בית הספר לעבודה סוציאלית במכללה האקדמית ספיר הינו בדרום הארץ, איזור הנמצא לאורך שנים תחת איום ביטחוני. הלימודים מתייחסים להיבטים חשובים אלו ונותנים לסטודנטים כלים להתמודד עם אתגרי הסביבה.
  • תוכנית הלימודים לתואר שני כוללת מרצים בעלי ניסיון מחקרי וקליני הבאים מתחומי עבודה עם ילדים ובני נוער. 
  • מעבר ללימודים הסטודנטים נהנים מאווירה סטודנטיאלית שמייחדת את המכללה האקדמית ספיר, באזור גיאוגרפי מיוחד במינו.

תוכנית הלימודים הינה יום בשבוע לאורך שנתיים.

* ייתכנו שינויים בתכנית הלימודים

שנה א'

שם הקורס נק"ז
התערבות מבוססת מתודולוגיות 2
סמינר טיפולי - היבטים פסיכודינמיים בטיפול בילדים בטיפול בילדים סמינר טיפולי שנה א'  4
סמינר בחירה (מהפרעות ויסות+יסודות התערבות הוראה ילד) 2
טיפול בטראומה בקרב ילדים ונוער 2
הורות: היבטים תיאורטיים וטיפוליים 2
הילד במשפחתו 2
עקרונות התפתחות הילד והמתבגר 2
אלימות כלפי ילדים במשפחה - תיאוריה ופרקטיקה  2
פסיכופתולוגיה של הילד והמתבגר 2
פרקטיקה מבוססת ראיות- התערבויות עם ילדים, נוער וסביבתם  2
סה"כ נק"ז שנה א' 22

שנה ב'

שם הקורס נק"ז
קורס מחקר סמסטריאלי חלק ב 2
מבוא לטיפול קוגניטיבי התנהגותי עבור ילדים 4
חוסן וצמיחה פוסט טראומטית לאור טראומה לאומית-
עבודה סוציאלית מודעת הקשר עם ילדים, בני נוער והוריהם
2
סמינר טיפולי מתקדם- היבטים פסיכודינמיים בטיפול במתבגרים עבודה טיפולית עם הורים 4
פרויקט גמר- קורס סמסטריאלי  2
שיטות אבחון וטיפול באמצעים אומנותיים 4
סה"כ נק"ז שנה ב' 18

בוגרי התכנית חוזרים לעולם העבודה עם ידע מעמיק בתחום האבחון והטיפול של ילדים ובני נוער במצבי משבר וסיכון, תוך יכולת להתבונן על המשפחה והסביבה כגורם משמעותי בהתמודדות עם מצבים אלו והקניית כלים המפחיתים מצבי סיכון ומצוקה.

תנאי קבלה לתואר שני בעבודה סוציאלית - מסלול התערבויות עם ילדים ובני נוער

תנאי הקבלה תקפים למועד הפרסום, המכללה שומרת לעצמה את הזכות לשנות את תנאי הקבלה מעת לעת על פי שיקול דעתה. מומלץ להתעדכן בפרסומים אודות תנאי הקבלה בסמוך למועד ההרשמה.

  1. תואר ראשון בעבודה סוציאלית בממוצע 80 ומעלה ממוסד אקדמי המוכר על ידי המל"ג.
  2. רישום בפנקס העובדים הסוציאליים.
  3. קורות חיים.
  4. שתי שנות ניסיון תעסוקתי כעובד/ת סוציאלי/ת (מתום קבלת התואר הראשון) בתחום עבודה עם ילדים / בני נוער ומשפחות.
  5. לפחות שני מכתבי המלצה מאנשי מקצוע - לפחות מכתב המלצה אחד ממעסיק ומכתב נוסף מאקדמיה/מעסיק. יש להעביר את ההמלצות בפורמט הבא: מכתב ההמלצה - להורדה והדפסה.
  6. ראיון קבלה קבוצתי (במקרים מיוחדים ייערך ראיון פרטני).
  7. כל המועמדים יבחנו בבחינות מיון בכתב הכוללות ניתוח מאמר מדעי באנגלית - בבחינה יהיה על הנבחן לקרוא מאמר העוסק בהיבטים שונים בטיפול בילדים והוריהם ולענות על שאלות בהתבסס על המאמר במטרה לבחון את יכולת ההיסק מתוך מאמר וכן את התפיסה ונקודת המבט של הנבחן באשר לטיפול והתערבות בילדים, הוריהם וסביבתם (בחינה זו אינה בחינת ידע באנגלית ואינה מיועדת לקבוע את רמת האנגלית של המועמד).
  8. טופס הצהרת כוונות - כל המועמדים מתחייבים להיות במהלך עבודה פעילה עם שני טיפולים לפחות של ילדים ונוער והוריהם. היות שמספר המועמדים לתוכנית גדול בהרבה ממספר המקומות, ניתנת עדיפות למועמדים אשר עובדים במסגרות בהן מטפלים בדרך שגרה בילדים ובני נוער וכן עדיפות למעומדים שמחויבים ללימודים ומסוגלים להיערך לקראתם.
    על המועמדים לתאר היכן הם רואים את עצמם בהווה מבחינה מקצועית, מדוע בחרו להתחיל ללמוד דווקא בעיתוי זה לתואר שני ומדוע הם מעוניינים במסלול זה. חובה למלא טופס הצהרה בפורמט הבא: טופס הצהרת כוונות מועמד.
    בית הספר מציע תכנית לימודים מובנית למדי, המתנהלת ביום לימודים אחד בשבוע ושניתן לסיימה במשך כשנתיים. לכן, ניתנת עדיפות למועמדים אשר ערים לאילוצי התוכנית ואשר מחויבים להיערך בהתאם לאילוצים אלה. בהצהרת הכוונות יש לפרט בצורה ברורה כיצד המועמד עומד להיערך לקראת הלימודים (מבחינת מקום עבודה, מחויבויות משפחתיות, מגורים ועוד).

תנאים נוספים לקבלה

  • מועמדים בעלי תואר ראשון ממוסד להשכלה גבוהה ששפת ההוראה בו אינה עברית, חייבים לעבור בבחינת ידע בעברית ברמה הנדרשת על ידי המכללה כתנאי לזכאות לתואר. דרישות ידע בעברית - מבחן יע"ל. דרישה זו הינה חלק בלתי נפרד מתנאי הקבלה.

  • קבלה לתוכנית ללימודים לתואר שני תהיה בהחלטה של ראשת התוכנית לתואר שני וועדת הקבלה של בית הספר.

  • במקרים שבהם המועמד אינו עומד בדרישות האקדמיות, יתקבלו פניות חריגות לוועדת הקבלה. הפניות יהיו על סמך צבירת ניסיון מקצועי משמעותי במסגרת בה מטופלים ילדים ובני נוער והוריהם והמלצות המשקפות יכולות מקצועיות. מבין המועמדים יזומנו המתאימים לראיון קבל.     זאת בהתאם לשיקול הדעת של ראשת התוכנית לתואר שני וועדת הקבלה.

עדכון: 30.12.24

מטרת תכנית הלימודים במסלול טראומה וצמיחה היא להקנות ידע תיאורטי נרחב ומיומנויות קליניות יישומיות לצורך טיפול ממוקד טראומה.

ייחודיותה של התכנית המוצעת היא במיקוד בטראומה וצמיחה תוך מתן דגש למאפיינים הייחודיים של אזור דרום הארץ הנמצא לאורך שנים תחת איום ביטחוני ממושך. התכנית כוללת מגוון קורסים בתחום הטיפול בילדים, נוער ומבוגרים החווים טרור ולחץ מתמשכים. מגוון הקורסים רחב וכולל: קורסים תיאורטיים (כגון תיאוריות העוסקות במצבי לחץ וטראומה, גורמי חוסן וצמיחה פוסט טראומטית), קורסי התערבות, סמינרים קליינים וקורסי מחקר. הלימודים יכללו העמקה ורכישת ידע עדכני באשר לדרכי התערבות במצבי לחץ וטראומה, תוך התנסות טיפולית-קלינית. הלימודים הם ללא תזה אך נדרשת הגשת עבודת גמר מחקרית בסוף השנה השנייה.

  1. למידת גופי ידע תיאורטים על מצבי לחץ וטראומה– על בסיס מודלים שונים.
  2. רכישת מיומנויות קליניות מתקדמות לטיפול בניצולי טראומה ובנפגעים עקיפים, תוך התייחסות לשלבים השונים במהלך החיים, מילדות ועד זיקנה. 
  3. רכישת לפחות 2 גישות ושיטות טיפול, תוך התייחסות לרמות שונות של התערבות, החל מהתערבות עם הפרט, דרך המשפחה, הקבוצה והקהילה. וכן התערבות במצבי טראומה בשלושה רבדים: מניעתית, התערבות מיידית, והתערבות פוסט-טראומטית.
  4. פיתוח ידע מחקרי הנוגע לטיפול במצבי לחץ וטראומה שיתרום הן לשדה התיאורטי/מחקרי והן לשדה הפרקטי. 
  5. היכרות עם מרכיבי החוסן, במיוחד עם אלה שניתן לפתח ולהעצים.
  6. היכרות עם מושג הצמיחה הפוסט טראומתית וכיצד ניתן לעודד לצמיחה לאחר טראומה. 
  7. פתוח תכנית ייחודית ממוקדת טראומה וביסוסה האקדמי.
  8. הכשרת עובדים סוציאליים להיות בעלי מודעות חברתית גבוהה על מנת שיפעלו לפתח יוזמות ומענים עבור אוכלוסית הדרום זאת באמצעות הכשרה מעמיקה, מחקר ומתן כלים יישומיים להתערבות במצבי לחץ וטראומה.  
  • תכנית הלימודים לתואר שני במסלול טראומה וצמיחה, מיועדת לבוגרי התואר הראשון, אשר עובדים בשדה עם ילדים, בני נוער ומבוגרים אשר חיים באיום בטחוני מתמשך או חוו אירועים טראומטיים על רקע בטחוני. התוכנית מכשירה עובדים סוציאליים, המטפלים באוכלוסייה אשר חשופים לתנאים סביבתיים קשים כאובדן וטראומה.
  • בצד הקניית ידע תיאורטי בתחומים רלוונטיים כגון למידת גופי ידע תיאורטים על מצבי לחץ וטראומה– על בסיס מודלים שונים, מושם בתכנית דגש רב על ההכשרה בתחום היישומי של התערבויות בנפגעי טראומה. זאת במסגרת הפרקטיקום וקורסים המשלבים כלי אבחון וטיפול שונים, על מנת לעודד מציאת משמעות וצמיחה פוסט טראומטית.
  • בית הספר לעבודה סוציאלית במכללה האקדמית ספיר הינו בדרום הארץ, איזור הנמצא לאורך שנים תחת איום ביטחוני. הלימודים מתייחסים להיבטים חשובים אלו ונותנים לסטודנטים כלים להתמודד עם אתגרי הסביבה.
  • תוכנית הלימודים לתואר שני כוללת מרצים בעלי ניסיון מחקרי וקליני הבאים מתחומי עבודה עם נפגעי טראומה.
  • מעבר ללימודים הסטודנטים נהנים מאווירה סטודנטיאלית שמייחדת את המכללה האקדמית ספיר, באזור גיאוגרפי מיוחד במינו.

תוכנית הלימודים הינה יום בשבוע לאורך שנתיים.

* ייתכנו שינויים בתכנית הלימודים

שנה א'

שם הקורס נק"ז
התערבות מבוססת מתודולוגיות 2
סמינר טיפולי - היבטים פסיכודינמיים בטיפול,  סמינר טיפולי שנה א'  4
סמינר בחירה (ACT+ מיינפולנס) 2
טיפול בטראומה בקרב ילדים ונוער 2
שיטת טיפול ממוקדת טראומה (EMDR או PE) 4
טראומה על רקע לאומי בטחוני- והתערבויות במצבים אקוטים  2
רוחניות ודת כמשאב לחוסן בעבודה סוציאלית-  אבחון ודרכי התערבות 2
טראומה וחוסן בזיקנה 2
פסיכופתולוגיה 2
סה"כ נק"ז שנה א' 22

שנה ב'

שם הקורס נק"ז
קורס מחקר סמסטריאלי חלק ב 2
מבוא לטיפול קוגניטיבי התנהגותי  4
חוסן וצמיחה פוסט טראומטית לאור טראומה לאומית 2
סמינר טיפולי מתקדם- היבטים פסיכודינמיים בטיפול  4
פרויקט גמר- קורס סמסטריאלי  2
סכמה תרפיה 4
סה"כ נק"ז שנה ב' 18

בוגרי התכנית חוזרים לעולם העבודה עם ידע בתחום האבחון והטיפול בטראומה, ועם היכולת להתמודד עם אוכלוסיה במצבי סיכון תוך שילוב בין טיפול פרטני והתערבות בסביבה על לעודד לחיים בעלי משמעות המאפשרים לצמוח מתוך אובדן ומשבר. 

תנאי קבלה לתואר שני בעבודה סוציאלית - מסלול טראומה וצמיחה

תנאי הקבלה תקפים למועד הפרסום, המכללה שומרת לעצמה את הזכות לשנות את תנאי הקבלה מעת לעת על פי שיקול דעתה. מומלץ להתעדכן בפרסומים אודות תנאי הקבלה בסמוך למועד ההרשמה.

  1. תואר ראשון בעבודה סוציאלית בממוצע 80 ומעלה ממוסד אקדמי המוכר על ידי המל"ג.
  2. רישום בפנקס העובדים הסוציאליים.
  3. קורות חיים.
  4. שתי שנות ניסיון תעסוקתי כעובד/ת סוציאלי/ת (מתום קבלת התואר הראשון) בתחום הטיפול בטראומה.
  5. לפחות שני מכתבי המלצה מאנשי מקצוע - לפחות מכתב המלצה אחד ממעסיק ומכתב נוסף מאקדמיה/מעסיק. יש להעביר את ההמלצות בפורמט הבא: מכתב ההמלצה - להורדה והדפסה.
  6. ראיון קבלה קבוצתי (במקרים מיוחדים ייערך ראיון פרטני).
  7. טופס הצהרת כוונות - כל המועמדים מתחייבים להיות במהלך עבודה פעילה עם שני טיפולים לפחות של נפגעי טראומה. על המועמדים לתאר היכן הם רואים את עצמם בהווה מבחינה מקצועית, מדוע בחרו להתחיל ללמוד דווקא עכשיו לתואר שני ומדוע הם מעוניינים ללמוד במסלול זה. חובה למלא טופס הצהרה בפורמט הבא: טופס הצהרת כוונות מועמד.

בית הספר מציע תכנית לימודים מובנית למדי, המתנהלת ביום לימודים  אחד בשבוע ושניתן לסיימה במשך כשנתיים. לכן, ניתנת עדיפות למועמדים אשר ערים לאילוצי התוכנית ואשר מחויבים להיערך בהתאם לאילוצים אלה. בהצהרת הכוונות יש לפרט בצורה ברורה כיצד המועמד עומד להיערך לקראת הלימודים (מבחינת מקום עבודה, מחויבויות משפחתיות, מגורים ועוד).

תנאים נוספים לקבלה

  • מועמדים בעלי תואר ראשון ממוסד להשכלה גבוהה ששפת ההוראה בו אינה עברית, חייבים לעבור בבחינת ידע בעברית ברמה הנדרשת על ידי המכללה כתנאי לזכאות לתואר. דרישות ידע בעברית - מבחן יע"ל. דרישה זו הינה חלק בלתי נפרד מתנאי הקבלה.
  • קבלה לתוכנית ללימודים לתואר שני תהיה בהחלטה של ראשת התוכנית לתואר שני וועדת הקבלה של בית הספר.
  • במקרים שבהם המועמד אינו עומד בדרישות האקדמיות, יתקבלו פניות חריגות לוועדת הקבלה. הפניות יהיו על סמך צבירת ניסיון מקצועי משמעותי במסגרת בה מטופלת אוכלוסייה החשופה לטראומה והמלצות המשקפות יכולות מקצועיות. מבין המועמדים יזומנו המתאימים לראיון קבלה, זאת בהתאם לשיקול הדעת של ראשת התוכנית לתואר שני וועדת הקבלה.

עדכון: 30.12.24

לאה שלף

ד"ר לאה שלף

דיקנית בית הספר

ד"ר מירב ידוב

ד"ר מירב ידוב

ראש התכנית לתואר שני

ד"ר מיוריאל בלקני-נהורא

ד"ר מיוריאל בלקני-נהורא

מרצה

ד"ר מיכל גטניו-קאלוש

ד"ר מיכל גטניו-קאלוש

סגל עמית

ד"ר מאיה שפיגל

ד"ר מאיה שפיגל

סגל עמית

ראשת התכנית

ד"ר מירב ידוב - שעות קבלה בתיאום מראש

רכזת אדמיניסטרטיבית

גב' הדר אלבז - 077-9802597

רכזת סטודנטים

גב' רויטל דרך חיים -  077-9802886

  שעות קבלה במזכירות המחלקה

ימים א' - ד' בין השעות
12:00 - 11:00
15:00 - 14:00

  שעות מענה טלפוני

ימים א' - ה' בין השעות
11:00 - 10:00

  בכל שאלה ניתן לפנות אלינו

swdma@sapir.ac.il

לפרטים נוספים וייעוץ

מרכז מידע ורישום - 6606* | 077-9802802
info@sapir.ac.il