תואר שני בניהול ופיתוח המשאב האנושי

יום הדרכת חוץ O.D.T

מידע טכני על התואר השני בניהול ופיתוח המשאב האנושי

סוג ההסמכה

.M.A בניהול ופיתוח המשאב האנושי

משך המסלול

15 חודשים

לו"ז שבועי

יום וחצי בשבוע

נקודות זכות

39 נק"ז

שכר לימוד אוניברסיטאי

ד"ר מריאנה דגלץ
ד"ר מריאנה דלגץ
ראשת המחלקה
ד"ר רונית אברהם נדיב
ד"ר רונית נדיב
ראשת התכנית לתואר שני

התואר השני בניהול ופיתוח המשאב האנושי במכללת ספיר, מקנה ידע וכלים יישומים לניהול ופיתוח ארגונים, לצד העמקה תאורטית עדכנית בתחום. שילוב זה מאפשר למוסמכי התכנית לפתח תפיסת תפקיד, מומחיות והתמקצעות בתפקידים המרכזיים העוסקים בניהול ופיתוח המשאב האנושי - בתפקידי ניהול משאבי אנוש וייעוץ ארגוני.

 התכנית מתאימה במיוחד לבוגרי תואר ראשון מתחומי מדעי ההתנהגות, מדעי החברה, ניהול מש"א, ניהול ומנהל עסקים המעוניינים להעמיק את התמחותם בתפקידים ובתחומי ניהול משאבי האנוש ו/או הייעוץ הארגוני. היא מרחיבה את הידע התיאורטי והיישומי, מפתחת מיומנויות ניהוליות וייעוציות, ויוצרת הזדמנויות קריירה מתקדמות.

אורך הלימודים בתוכנית הוא כשנה ו-4 חודשים, על פני ארבעה סמסטרים רצופים, החל מסמסטר אביב בכל שנה (סמסטרים: ב, קיץ, א, ב). הלימודים מתקיימים יומיים בשבוע (שלישי החל משעות אחה"צ באופן מקוון, ושישי באופן פרונטלי במכללת ספיר) ועל כן מתאימה מאד גם לסטודנטים עובדים. 

תכנית הלימודים בתואר מציעה שתי התמחויות מרכזיות: ניהול משאבי אנוש וייעוץ ופיתוח פנים ארגוני. בשני הסמסטרים הראשונים נלמדים קורסי ליבה (דוגמת: ניהול משאבי אנוש אסטרטגי, ופסיכולוגיה ארגונית). בשני הסמסטרים העוקבים נלמדים הקורסים בהתאם להתמחות הנבחרת. ניתן גם ללמוד את ההתמחות המקבילה במידה וממשיכים לשנת לימודים נוספת.

בשנת הלימודים השנייה הסטודנטים מתנסים בעבודה מעשית בשדה במסגרת פרקטיקום ייחודי בהנחיה צמודה של חבר/ת סגל אקדמי. במסגרת הפרקטיקום מתנסים המסטרנטים בין היתר בעבודה בארגון, בכלים אבחוניים ובכתיבת תכנית המלצות.

ניהול ופיתוח המשאב האנושי ניצבים בלב האסטרטגיה הארגונית המודרנית, מתוך ההכרה כי ההון האנושי הוא המשאב החשוב ביותר ליצירת ערך ויתרון תחרותי בר-קיימא. בעידן המתאפיין בשינויים מתמידים ובתחרות גלובלית גוברת, נדרשת העמקה של בסיס הידע המקצועי ויכולת לפתח סכמות חשיבה חדשות שיסייעו לארגונים להתמודד עם אתגרים חיצוניים ופנימיים כאחד.

תכנית ה-M.A. בניהול ופיתוח המשאב האנושי (ללא תזה) במכללה האקדמית ספיר נבנתה על תשתית אקדמית ומעשית איתנה שגובשה לאורך שנות הוראת התואר הראשון, ובמענה לצורך הולך וגובר להעמקת ההתמחות בתחום. התכנית מציעה שילוב של ידע מחקרי עדכני עם כלים ניהוליים יישומיים, ומכשירה אנשי מקצוע פרופסיונליים בעלי ערך מוסף גבוה, המסוגלים להוביל תהליכים אסטרטגיים ולהשפיע על פיתוח ההון האנושי בארגונים.

ההתמחות בניהול משאבי אנוש

להוביל, להשפיע וליצור ערך בעולם העבודה העתידי.

ההתמחות מיועדת למי ששואפים לעמדות ניהול בכירות ולהשפעה אסטרטגית בארגונים. 
היא מתמקדת בתפקיד מנהל משאבי האנוש כסוכן שינוי וחדשנות, ומעניקה ידע עדכני, כלים פרקטיים ומיומנויות מתקדמות לניהול ההון האנושי בסביבה דינמית.

נושאי הליבה כוללים:

  • ניהול אסטרטגי של ההון האנושי – גיוס, שימור ופיתוח טאלנטים.
  • ניהול שינוי וחדשנות – הכנת הארגון לעולם העבודה העתידי.
  • חוסן ארגוני וניהול משברים.
  • רווחה, איכות חיים ומחוברות עובדים.
  • ניהול שכר, תגמולים ופנסיה ככלי אסטרטגי.

התמחות בייעוץ ופיתוח פנים-ארגוני

להכשיר יועצים ומנהלים להובלת תהליכי שינוי ופיתוח ארגוני. ההתמחות מדגישה מעבר מניהול ריאקטיבי לניהול פרואקטיבי, תוך פיתוח הבנה ארגונית מעמיקה של תהליכי שינוי ופיתוח מיומנויות בין אישיות לליוויי תהליכים אלו.

נושאי הליבה כוללים:

  • פיתוח מיומנויות ייעוץ בין-אישיות ומקצועיות.
  • התערבויות ארגוניות ברמה אסטרטגית, קבוצתית ואישית.
  • עבודה עם ארגונים מהמגזר הפרטי, הציבורי, השלישי והרביעי.
  • סדנאות תרגול והמשגה יישומית לאורך שנת ההתמחות.

פרקטיקום שנתי (שתי ההתמחויות)

במהלך השנה השנייה הסטודנטים מבצעים פרויקט יישומי בארגון: אבחון סוגיות ניהוליות, הצעת תוכנית התערבות, יישום והערכתה – בליווי אישי של מנחה אקדמי. בסיום מגישים דו"ח מסכם הכולל ממצאים, דיון והמלצות.

אפשרות ייחודית
סטודנטים מצטיינים יכולים להמשיך לשנה שלישית ולקבל תואר מוסמך עם שתי התמחויות - ניהול משאבי אנוש וייעוץ פנים-ארגוני. בשנת הלימודים השלישית הסטודנטים ישלימו את חמשת קורסי הליבה של ההתמחות השנייה, ולא יידרשו לפרקטיקום נוסף.

מספר המקומות בכל התמחות מוגבל ל-25 סטודנטים, בכפוף למקומות פנויים.

  התמחות בייעוץ ופיתוח פנים-ארגוני התמחות בניהול משאבי אנוש
מטרת ההתמחות הכשרת יועצים ומנהלים להובלת שינוי ופיתוח ארגוני הכשרת מנהלים בכירים להשפעה אסטרטגית בתחום ההון האנושי
מוקד עיקרי יועץ ארגוני כשותף לתהליכי שינוי מנהל מש"א כסוכן שינוי וחדשנות
נושאי ליבה פיתוח מיומנויות ייעוץ; התערבויות ברמה אסטרטגית, קבוצתית ואישית; חדשנות ופרואקטיביות ניהולית גיוס, שימור וטיפוח טאלנטים; ניהול שינוי וחדשנות; רווחה וחוסן ארגוני; ניהול שכר ותגמולים
מיומנויות נרכשות כלים ייעוציים; אבחון והובלת תהליכי פיתוח ארגוני; התנהלות מקצועית ואתית ניהול אסטרטגי של ההון האנושי; הובלת אנשים וארגונים בסביבה משתנה, הובלה ותכנון של תהליכי משאב אנוש משמעותיים ופיתוח כלי מדידה לניהול ההון האנושי
קהל יעד מי שמעוניינים בקריירה כיועצים ארגוניים ומובילי שינוי מי ששואפים לעמדות ניהול בכירות בתחום מש"א
ייחודיות דגש על פיתוח סכמה ניהולית פרואקטיבית וחדשנית חיבור ישיר לאתגרים הניהוליים של עולם העבודה העתידי
אפשרות המשך ניתן להמשיך לשנה שלישית ולשלב גם את ההתמחות הראשונה ניתן להמשיך לשנה שלישית ולשלב גם את ההתמחות השנייה

 

מתכונת הלימודים

הלימודים מתקיימים על פני שני חצאי ימים בשבוע ובאופן היברידי: 
ימי שלישי - 16:00 - 21:00 - לימודים מרחוק - זום, א-סנכרוני וכד'
ימי שישי - 8:30 - 13:30 - לימודים פרונטאלים בקמפוס ספיר

מטרות התכנית

  • הכשרת פרופסיונליים מובילים בתחום ניהול ופיתוח ההון האנושי, בעלי תפיסה הוליסטית, חשיבה ביקורתית ומכוונות ללמידה מתמשכת.
  • פיתוח אנשי HR מבוססי ראיות (Evidence-based practitioners): היכולת לזהות בעיות, לערער על סכמות קיימות, ליצור חדשות ולהציע פתרונות עדכניים הנשענים על מחקר אקדמי ופרקטיקה ארגונית.
  • שילוב בין אקדמיה לשדה: הקניית בסיס ידע מדעי לצד כלים יישומיים, המאפשרים בחירה והטמעה של התערבויות מגובות ראיות המקדמות תהליכים ותוצאות בארגון. חיבור הסטודנטים לקהילת משאבי אנוש בדרום hrise.
  • פיתוח חשיבה מערכתית: ראייה הוליסטית של ניהול המשאב האנושי, המדגישה את השותפות בין מנהל מש"א ליועץ הארגוני לצורך זיהוי, תכנון והובלת תהליכי שינוי ופיתוח ארגוני.
  • היערכות לסביבה דינמית: הכשרת בוגרי התכנית להתמודד עם אי-ודאות ושינויים מתמשכים, ולתרום ליכולת הארגון לעמוד ביעדיו ולשגשג לאורך זמן.
  • אימוץ חדשנות טכנולוגית ובינה מלאכותית: הקניית ידע וכלים לשימוש בבינה מלאכותית כתומכת בתהליכי ניהול עובדים, קבלת החלטות והטמעת שינויים ארגוניים.

שנה א'

שם הקורס שם המרצה נק"ז
תיאוריות ארגוניות ד"ר תמר פרוש 2
פסיכולוגיה ארגונית ד"ר יערה לוי תורג'מן 2
ניהול משאבי אנוש אסטרטגי ד"ר נדיב אברהם רונית 2
היועץ הארגוני ומנהל משאבי אנוש כסוכני שינוי ד"ר קונה שני 2
היבטים אתיים ומשפטים בעולם העבודה עו"ד חן ביטון 2
מחקר איכותני שני דליות 2
סדנה מונחת נתונים Analytics People ימית לבנה  
פיתוח מיומנויות ניהול ומנהיגות סמדר צלליכין סבו 2
סקרים, שאלונים ודוחות ארגוניים ד"ר ביבי אורי 2

שנה ב'

שם הקורס שם המרצה נק"ז
דינאמיקה ופיתוח צוותים - סדנה סמדר סבו צלליכין ואופיר צ'רניאק 4
הערכת ביצועים ותגמול שלומית לוי 2
פרקטיקום - סוגיות נבחרות ד"ר שני קונה 0
פרקטיקום - הנחייה אישית ד"ר רונית נדיב, ד"ר שני קונה, ד"ר גיל בוצר, ד"ר איציק בנבניסטי, שלומית לוי, סמדר סבו צלליליכן 6

התמחות בניהול משאבי אנוש

שם הקורס שם המרצה נק"ז
ניהול כישרונות בארגון ד"ר נדיב אברהם רונית 2
ניהול מערכות למידה בארגון ד"ר נדיב אברהם רונית 2
מגמות ביחסי עבודה שרון חג'בי 2
מערכות שכר ופנסיה בישראל רו"ח אחמד איאד 2
מרעיון לראיון מיומנויות האבחון התעסוקתי ד"ר נועה שטיינברג 2

התמחות בייעוץ ופיתוח פנים ארגוני

שם הקורס שם המרצה נק"ז
ייעוץ ופיתוח ארגוני מיקרו ד"ר שני קונה 2
פיתוח מיומנויות ייעוציות ד"ר שני קונה 2
ייעוץ ופיתוח ארגוני מאקרו ד"ר איציק (יצחק) בבניסטי 2
אתגר ייעוץ במגזר הפרטי הציבורי והשלישי ד"ר שני קונה 2
סדנה: המשגה ותרגול מיומנויות והתערבות בעבודה הייעוצית ד"ר עתליה תובל 2

התוכנית לניהול ופיתוח המשאב האנושי מכשירה את בוגרות.יה לתפקידי ניהול בכירים בתחום משאבי האנוש והייעוץ הארגוני.

מוסמכי.ות התוכנית צפויות.ים להשתלב במגוון רחב של תפקידי ניהול בכירים בתחום כגון: 
HR Business Partners, סמנכ"ל.ית משאבי אנוש (Chief HR officer, VP People), מנהלי.ות הון אנושי וכישורים, מנהלי.ות יחידות לפיתוח ארגוני, מנהלי.ות יחידות למידה והדרכה, יועצות.ים ארגונים פרטיים ו/או בחברות לייעוץ ופיתוח ארגוני ובחברות למתן שירותי הדרכה; כמו גם לשמש כיועצים פנים-ארגוניים לחברות ולארגונים במגזר הפרטי, ציבור ו/או שלישי.

התוכנית מתאימה לבוגרות ובוגרים מתחומי מדעי התנהגות, מדעי החברה, ניהול ומנהל עסקים, המעוניינים להעמיק את התמחותם בתחום של ניהול ופיתוח המשאב האנושי. הלימודים מקנים ידע תאורטי ויישומי בתחומי ניהול המשאב האנושי והיעוץ הארגוני, פיתוח מיומנויות ניהוליות וייעוציות, ומאפשרים פתח להזדמנויות קריירה מתקדמות.

להלן אפשרויות לקבלה לתוכנית:

אפשרות ראשונה - קבלה מן המניין

ממוצע 85 ומעלה בתואר ראשון המוכר ע"י המועצה להשכלה גבוהה או ממוצע תואר 80 ומעלה מתחומי ההנדסה או מדעי החיים + פטור מאנגלית אקדמית.

אפשרות שנייה - קבלה מן המניין + ראיון

  • ממוצע 80-84 בתואר ראשון המוכר ע"י המועצה להשכלה גבוהה וניסיון תעסוקתי רלבנטי ומוכח בתחומי משאבי אנוש ו/או ייעוץ ארגוני של 3 שנים לפחות + פטור מאנגלית אקדמית.

  • ראיון קבלה  

אפשרות שלישית - קבלה על תנאי - מספר מתקבלים מוגבל

  • ממוצע 78-79 בתואר ראשון המוכר ע"י המועצה להשכלה גבוהה + פטור מאנגלית אקדמית.
  • ראיון קבלה 
  • ניסיון תעסוקתי רלבנטי ומוכח בתחומי משאבי אנוש ו/או ייעוץ ארגוני של 3 שנים לפחות + פטור מאנגלית אקדמית.
  • סטודנטיות וסטודנטים במסלול זה יצטרכו לעמוד בממוצע 80 בשנה א' כתנאי מעבר לשנה ב'

אפשרות רביעית - קבלה על תנאי במסלול מצטיינים על סמך ציונים קורסי תואר ראשון (וזאת לאחר השלמה של לפחות 100 מתוך 120 נק"ז)

סטודנטיות וסטודנטים מצטיינים בתחומי ניהול המשאב האנושי או תחומים דומים (ואשר למדו קורסים לפחות בהיקף של 2-3 נק"ז התנהגות ארגינת מיקרו, התנהגות ארגונית מאקרו /בהתנהגות ארגונית / פסיכולוגיה ארגונית, סטטיסטיקה א'+ב' / סטטיסטיקה תיאורית + הסקית, מבוא לסטטיסטיקה א'+ב'/ ניהול משאבי אנוש) יכולים להגיש בקשה להתקבל לתוכנית הלימודים על סמך הישגיהם הלימודיים בתואר ראשון בהיקף של 100 נק"ז.

להלן פירוט:

  • ממוצע 88 ומעלה בקורסי תואר ראשון שכבר נצברו בהיקף הנדרש + פטור מאנגלית אקדמית. סטודנטים במסלול יידרשו להציג את אישור סיום לימודיו לתואר ראשון עד תחילת הסמסטר השלישי ללימודים בתוכנית. סטודנטים שלא יציגו אישורי לימודים המעידים על סיום התואר הראשון בממוצע הנדרש - לימודיהם בתוכנית יופסקו.
  • ראיון קבלה

הקבלה לתוכנית ללימודים לתואר שני תלויה בהחלטה של וועדת הקבלה של התוכנית, ובהסתמך על עמידה בתנאי הקדם, עמידה בממוצע הנדרש ובשקלול ההערכה של הריאיון. מכיוון שמספר המקומות לתוכנית ולהתמחויות הנו מוגבל, יעברו את המיון אותם מועמדים העומדים בכל דרישות הקדם ואשר מחויבים ללימודים ומוכנים להיערך לקראתם.

יובהר לתשומת לב המועמדים: במהלך לימודי שנה ב' בתואר השני, הסטודנטים יידרשו לפרקטיקום בהיקף של 150 שעות, הכולל מפגשים בכיתה, מפגשי מנחה, עבודה בארגון והגשת עבודה מסכמת המהווה פרויקט גמר בתוכנית.

הקבלה לתוכנית ללימודים לתואר שני תלויה בהחלטה של וועדת הקבלה של התוכנית, ובהסתמך על עמידה בתנאי הקדם. מכיוון שמספר המקומות לתוכנית ולהתמחויות הנו מוגבל, תינתן עדיפות למועמדים העומדים בכל דרישות הקדם ואשר מחויבים ללימודים ומוכנים להיערך לקראתם.
יובהר לתשומת לב המועמדים: במהלך לימודי שנה ב', הסטודנטים יידרשו לפרקטיקום בהיקף של 150 שעות, הכולל מפגשים בכיתה, מפגשי מנחה, עבודה בארגון והגשת עבודה מסכמת המהווה פרויקט גמר בתוכנית.

בחינות פטור

  • מועמדים שלא למדו את הקורסים התנהגות ארגונית / פסיכולוגיה ארגונית וניהול משאבי אנוש במסגרת התואר הראשון, יידרשו ללמידה עצמאית ובחינת פטור.
  • מועמדים הנדרשים בבחינות הפטור יעמדו בקשר עם המחלקה בדואל hrm@sapir.ac.il
  • המועמדים יקבלו מן המחלקה תיאור מלא של הידע הנדרש לבחינות הפטור + מועד קיומן.

מבחני פטור הנדרשים בתוכנית:

  • ניהול משאבי אנוש - ציון עובר 70 - הסטודנטים יקבלו קישור לפרקי קריאה סרוקים ללמידה עצמאית, מבחן יתקיים בקמפוס בסמוך למועד פתיחת הסמסטר.
  • התנהגות ארגונית - ציון עובר 70 - הסטודנטים יקבלו קישור לפרקי קריאה סרוקים ללמידה עצמאית, מבחן יתקיים בקמפוס בסמוך למועד פתיחת הסמסטר.

קורס פטור הנדרש בתוכנית:
קורס סטטיסטיקה א'+ב' + תיאורית והסקית - ציון עובר 70 - סטודנטים שלא למדו את קורסי סטטיסטיקה (תיאורית והסקית) בתואר ראשון נדרשים לקורס ומבחן פטור. הקורס מיועד גם למי שלמד רק קורס בסטטיסטיקה תיאורית. הקורס מתקיים באופן מקוון - מועד פתיחת הקורס יפורסם לקראת סמסטר פתיחת סמסטר א' תשפ"ה.

הערה: הרישום להתמחויות מוגבל ל-25 מועמדים בכל התמחות.

* על פי הנחיות מל"ג, בכל שנה מספר המתקבלים החריגים לא יעלה על 10% מכלל המתקבלים ועוד 8% משרתי מילואים.

תאריך עדכון 5.5.25

ד"ר רונית נדיב אברהם

ראש התכנית לתואר שני

ד"ר מריאנה דלגץ

ראשת מחלקה

ד"ר גיל בוצר

מרצה בכיר

ד"ר יצחק (איציק) בנבנישתי

מרצה

ד"ר שני קונה

מרצה בכירה

ד"ר נועה שטיינברג

ד"ר נועה שטיינברג

מרצה

ראשת המחלקה

ד"ר מריאנה דלגץ - MariannaD@mail.sapir.ac.il

ראש התכנית לתואר שני

ד"ר רונית נדיב - ronitn@mail.sapir.ac.il

רכזת אקדמית

עירית סוסן - 077-9802869

רכזת סטודנטים

נעמי פהימי מנגשה - 077-9802545

  שעות קבלה במזכירות המחלקה

ימים א'-ג' בין השעות
10:30 - 13:00
יום ד' בין השעות
10:30 - 12:00

  שעות מענה טלפוני

ימים א' - ד' בין השעות
09:00 - 10:30

  בכל שאלה ניתן לפנות אלינו

hrm@sapir.ac.il

לפרטים נוספים וייעוץ

מרכז מידע ורישום - 6606* | 077-9802802
info@sapir.ac.il