פסטיבל קולנוע דרום, מיסודו של בית הספר לאמנויות הקול והמסך, יוצא לדרך במתכונת מיוחדת.

פסטיבל קולנוע דרום ה-22, שנדחה בשל אירועי ה-7 באוקטובר והמלחמה המתמשכת, ינדוד בחודש מרץ במתכונת של "פסטיבל בדרכים", בין קהילות מפוני עוטף ישראל שנמצאות ברחבי הארץ.

תאריכי הפסטיבל 2-27.3.2024. הפסטיבל הינו בתשלום לקהל הרחב וללא תשלום עבור המפונים.

הפסטיבל, במתכונתו המיוחדת, יתקיים בסימן הקריאה להחזרת החטופים. במסגרת הפסטיבל יתקיימו אירועי זיכרון מיוחדים ליקירי הפסטיבל, שנרצחו ב-7 באוקטובר: ראש המועצה האזורית שער הנגב אופיר ליבשטיין ז"ל, הבמאי וחבר סגל בית הספר לאמנויות הקול והמסך יהב וינר ז"ל, ומעצב הפסקול ובוגר בית הספר לאמנויות הקול והמסך בספיר ליאור וייצמן ז"ל.

בסינמטקים ומוסדות תרבות באופקים, אילת, באר שבע, הרצליה, ים המלח, ירושלים, מ.א אשקלון, מ.א חוף הכרמל, רהט, שפיים ותל אביב תתקיימנה הקרנות של סרטי התחרויות המרכזיות של פסטיבל קולנוע דרום ושל מיטב היצירה של בית הספר לאמנויות הקול והמסך בספיר.

סרט הפתיחה: "סוס בלי שם" בבימוי אסף אסולין ובהפקת איתי עקירב בהקרנת טרום בכורה. סינמטק תל אביב 3.3.2024.

אירוע הנעילה: שידור לייב בזום מסינמטק שדרות, ללא קהל. 
לאחר נדידת הפסטיבל בכל רחבי הארץ בנוכחות קהל, "פסטיבל קולנוע דרום בדרך" ינעל את פעילותו באירוע מיוחד ללא קהל, בביתו הטבעי בסינמטק שדרות. 
במסגרת האירוע יוכרזו הזוכים/ות בתחרויות (תחרות סרטי הביכורים ע"ש יהב וינר, תחרות קולנוע קצר, קולנוער דרום, הפיצ'ינג לפיילוטים וסדרות רשת ע"ש מודי בר-און), ויתקיים פאנל תעשייה מיוחד בהשתתפות מנהלי קרנות הקולנוע ואיגודי היוצרים/ות בישראל, בנושא מעמדו של הקולנוע הישראלי בעולם על רקע מלחמת חרבות ברזל ודעת הקהל העולמית בתחומי הקולנוע והטלוויזיה. 
הפאנל ישודר מבמת סינמטק שדרות ללא קהל. 
האירוע ייחתם בהשקת הקולות הקוראים להגשות לפסטיבל קולנוע דרום ה-23 שיתקיים בתאריכים 7-14.11.2024 בשדרות וברחבי הנגב. 

עוד בפסטיבל:
תחרות סרטי ביכורים ותחרות קולנוע קצר לסרטים חדשים מישראל ומחו"ל, ע"ש יהב וינר, חבר הסגל של בית הספר לאמנויות הקול והמסך בספיר שנרצח בבוקר ה-7 באוקטובר בביתו שבכפר עזה, בעודו מגן בגופו על אשתו שי-לי ובתו שייה.

חשיפה לדרום - מבחר יצירות בית הספר לאמנויות הקול והמסך בספיר מאז נוסד ב-2001 ועד היום, בנוכחות היוצרים/ות: סרטי תחרות "קולנוע דרום חדש" (סרטי הגמר של בית הספר), פרויקטים מיוחדים ("אין נפגעים בנפש" ו"דרומה מכאן" בהנחיית ענת זלצר, "שדרותים"), פרויקטים בית ספריים (דקה דרום, אנימציה דוקומנטרית) ועוד. התכנית מאפשרת מבט לחיים בשדרות ועוטף עזה כפי שנלכדו בעדשת המצלמות של יוצרים/ות לאורך השנים, ומשקפת לקהל ברחבי הארץ את ייחודו של האזור. 

הקרנות מיוחדות - הסרטים "הבית בקריית שמונה" (ליסה פרץ ורובי אלמליח, 2023), "רק כך אני יכול לראות" (לוי זיני, 1996), "הברכה של יאמנה" (אילנית סוויסה, 2021), ו"העיר הזאת" (עמית אולמן, 2023) יוקרנו במוקדים השונים בשיתוף מנהלי/ות התרבות של קהילות המפונים.

 

דוקו-קאסט: השקת קול קורא לרזידנסי (שהות אמן) בבית הספר הגבוה לקולנוע לואי לומייר, צרפת
המכון הצרפתי בתל אביב, בשיתוף בית הספר הגבוה לקולנוע "לואי לומייר" שבצרפת, משיקים במסגרת "פסטיבל קולנוע דרום בדרך" את הקול הקורא להגשות לרזידנסי מעשי בהפקת פודקאסט דוקומנטרי (Docu-cast). שיתוף הפעולה שהחל עם המחלקה לתקשורת במכללת ספיר, יוצא לדרך זו השנה הרביעית וקורא ליוצרי/ות פודקאסטים צעירים/ות מישראל להגיש את מועמדותם. 
באירוע מיוחד שיתקיים באודיטוריום המכון הצרפתי בתל אביב, תתקיים שיחה עם ראיסה לשאן, מנהלת היחב"ל של ביה"ס לואי לומייר, ויושמעו קטעים מפודקאסטים שהופקו בשנים הקודמות במסגרת הרזידנסי.

אירועים לילדים/ות ולנוער
שת"פ עם החינוכית | פסטיבל קולנוע דרום חובר שוב לכאן חינוכית להקרנת טרום בכורה של 2 פרקים מסדרות הילדים והנוער האהובות "שקשוקה" ו"כראמל"  - לפני שידורם בטלוויזיה. ההקרנות מתקיימות בנוכחות שחקני/ות ויוצרי/ות הסדרות. 
סופר מריו | האחים סופר מריו - סרט קולנוע אמריקאי בהנפשה ממוחשבת, המבוסס על זיכיון המשחקים "מריו" של חברת נינטנדו. הסרט יוקרן לילדי/ות רהט בדיבוב לערבית. 
טלוויזיה לקטנטנים | סרטים קצרצרים דוקומנטריים תוצרי הקורס "טלוויזיה לקטנטנים" בבית הספר לאמנויות הקול והמסך בספיר, בהנחיית ד"ר יובל גוז'נסקי.

שנה שנייה לתחרות "קולנוער דרום": תחרות סרטי נוער ממגמות קולנוע ותקשורת ממחוז הדרום (רחובות - אילת)
פסטיבל קולנוע דרום יערוך זו השנה השנייה בשיתוף משרד החינוך את תחרות "קולנוער" דרום במסגרתה ייבחרו 8 סרטי נוער ממגמות קולנוע וטלוויזיה ממחוז הדרום (רחובות-אילת) להתחרות על 3 פרסים ראשונים. 
לתחרות הוגשו למעלה מ-30 סרטי נוער חדשים. 
במסגרת האירוע יוקרן הסרט "על כסא הבמאי יושבת אשה" של סמדר זמיר, ויתקיים שיח בהשתתפותה.

הפסטיבל משתף פעולה עם מיזם "עדות 710", אשר נוסד ביום ה-7 באוקטובר מתוך תחושת השליחות של מייסדיו, לתעד את נקודות המבט הפרטיות של תושבי/ות המקום. במוקדי האירועים השונים של פסטיבל קולנוע דרום בדרך יעמדו חללי תיעוד בהם צוות המיזם יאסוף עדויות חדשות.

פרופ' ניר קידר, נשיא המכללה האקדמית ספיר: "פסטיבל קולנוע דרום, מאירועי הדגל של המכללה האקדמית ספיר, מתקיים השנה במתכונת מיוחדת, במוקדים של קהילות מפונים ברחבי הארץ. יותר מתמיד חשוב לנו לשמר את ההמשכיות והקיום של הפסטיבל. גם בתקופות קשות לא יכניעו את הרוח שלנו! ספיר היא העוגן של האזור ותמשיך להיות כזו, מכללה שלא מתפשרת על אקדמיה מעולה, מכללה שמחוברת לקהילה ולאזור בו היא ממוקמת, ומהווה גורם מרכזי של ציונות, תרבות ומצוינות בעוטף ישראל".

פרופ' סמי שלום שטרית, ראש ביה"ס לאמנויות הקול והמסך: "בתולדותיו של פסטיבל קולנוע דרום חווינו אתגרים לא קלים. תמיד התגברנו עליהם והמשכנו במסורת לקיים את הפסטיבל בכל דרך. כך היה בסבבים קשים וכך בימי הקורונה. אתגר כזה העוטף וישראל כולה טרם ידעו. ובכל זאת הצוות הנחוש והיצירתי של הפסטיבל בראשות תמיר הוד וליהיא בנימין, לא מוותר גם הפעם ולוקח את אירועי הפסטיבל אל הקהלים המפונים והמפוזרים ברחבי הארץ. כמו האסון שפיזר את כולנו, כך הפסטיבל יגיע לכל פזורותיו ברחבי הארץ. כולנו תקווה שניפגש שוב בפסטיבל 2024 בנובמבר שיבוא עלינו לטובה".

תמיר הוד, מנהל פסטיבל קולנוע דרום: "2023 היא השנה הראשונה אי פעם מאז ייסודו של פסטיבל קולנוע דרום ב-2001, שבה לא התקיים הפסטיבל. איבדנו קולגות, חברים/ות ושותפים/ות, הקהילות והקהלים שלנו התפזרו לכל חלקי הארץ בעל כורחם/ן, וכך גם קהילת הסטודנטים/יות שלנו. "פסטיבל קולנוע דרום בדרך", שיוצא למסע בדרכים בעקבות קהלי הפסטיבל המפונים משדרות, יישובי וקיבוצי העוטף הוא התשובה שלנו לרוע, לעצב ולאבל. סרטי הפסטיבל מישראל ומהעולם, בשילוב מיטב יצירות של בית הספר לאמנויות הקול והמסך בספיר, יגיעו ל-11 ערים ומועצות ברחבי הארץ במטרה להביא לקהלינו מעט רוח של תרבות מהבית. בשנת 2024 נקיים לא רק פסטיבל אחד - אלא שניים; הפסטיבל ה-23 יתקיים בתאריכים 7-14.11.2024 בביתו הטבעי, סינמטק שדרות, וברחבי הנגב".

תמונות מהסרטים: "סוס בלי שם" ו"ברווזים אגדה אורבנית"

מידע נוסף שיכול לעניין אותך

ד"ר וילי אברהם, ראש המחלקה לשיווק טכנולוגי, לימד לאחרונה בבית ספר למנהל עסקים ב Pforzheim University of Applied Sciences בגרמניה קורס בנושא ״עסקים בינלאומיים״. בקורס השתתפו עשרה סטודנטים מגרמניה, סקוטלנד ודרום אמריקה, והוא התנהל במהלך הסמסטר באופן היברידי - חלקו באופן מקוון וחלקו פנים מול פנים עם הסטודנטים ב-Pforzheim. וילי משתף בחוויה שריגשה אותו במיוחד: "באחד המפגשים הפיזיים דיברתי עם הסטודנטים על השפעת התרבות של האסטרטגיה השיווקית בזירה הגלובלית. הראיתי להם פרסומות ישראליות וגרמניות לצורך השוואה.
למחזר ישי
לרגל יום הזיכרון עלה לסלקום TV VOD הסרט "למחזר ישי" של הסטודנט עילי שיין. עילי חוזר אל חומרי ארכיון של דודו, סגן ישי שכטר ז"ל, אשר נפל בקרב בלבנון ביום כ"ג בסיוון תשנ"ו (10.6.1996). כל המשפחות המאושרות דומות, אבל לכל משפחה שכולה יש את הדרך שלה להתמודד עם האבל. משפחת שכטר בחרה להתמודד איתו בדרך הומוריסטית שבוחנת את התהליך שעוברת כל משפחה שאיבדה את היקר לה מכל.