ד"ר סיגל נגר-רון,  חברת סגל בכירה במחלקה ללימודים רב-תחומיים במכללה האקדמית ספיר, זכתה בפרס ע"ש יהודה שנהב-שהרבני לשנת 2023.

הפרס מוענק על ידי מכון ון ליר בירושלים והחוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטת תל אביב.

הפרס הוענק לד"ר סיגל נגר-רון על מאמרה "סטטיסטיקה לאומית, קטגוריזציה אתנית ומדידת אי-שוויון בישראל", שפורסם בכתב העת "סוציולוגיה ישראלית" והביא לשינוי המדיניות במדידת מוצא והשפעתו על מדידת אי השיוויון בחברה הישראלית של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

ד"ר נגר-רון היא סוציולוגית ציבורית אשר עוסקת בסוגיות של אי-שוויון בישראל, בייחוד בהצטלבות שבין אתניות, מעמד, מגדר ומרחב.

במאמרה שזכה בפרס מצביעה נגר-רון על תרומתה של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) לכינון הקטגוריות "מזרחים" / אשכנזים" בעשורים הראשונים לאחר קום המדינה, ועל מחיקת הקטגוריה האתנית והחלפתה במדדים גיאוגרפיים בעשורים האחרונים (מדד האשכולות חברתיים כלכליים ומדד הפריפריאליות). החלטת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה להגביל את מדידת המוצא לשני דורות בלבד הובילה לכך שכיום מעל 50% מהאזרחים היהודים מוגדרים כ"ישראלים" ואינם מזוהים על פי מוצאם. כתוצאה מכך בנתונים שמפיקה הלמ"ס ובפרסומיה יש משום הטעיה כיוון שהם לא מתייחסים למעל ל-50% מהאוכלוסייה. נגר-רון טוענת כי הגבלת מדידת אי-השוויון לפי מוצא לשני דורות בלבד תורמת לטשטוש עובדת קיומו של אי-שוויון  גם בדור שלישי ורביעי ומונעת פיתוח תוכניות לתיקון אי-השוויון.

המאמר זכה לחשיפה רבה בתקשורת והגיע עד לנבחרי הציבור. יחד עם חברות כנסת, ואקטיביסטיות מהאגודה לזכויות האזרח הובילה ד"ר נגר-רון מאבק לשינוי המדיניות. ואכן מ"מ הסטטיסטיקאי הלאומי, יואל פינקל, קיבל החלטה דרמטית על שינוי המדיניות מזה עשורים ופרסם כי הלמ"ס תמדוד ותפרסם את נתוני אי-השוויון על פי מוצא גם בדור שלישי.

מידע נוסף שיכול לעניין אותך

‏קרן "פועלים לתקומה" של בנק הפועלים חוברת למכללה האקדמית ספיר להקמת תכנית למנהיגות ציבורית בעוטף. הקרן, שהוקמה עם פרוץ המלחמה, אישרה תמיכה בסך 10 מיליון ₪ לפיתוח ויישום תכנית לימודים ראשונית מסוגה, שתתמקד בחקר האתגרים האזוריים ובפיתוח פתרונות יזמיים לפתרונם. מטרת התוכנית היא לעודד סטודנטים מרחבי הארץ להגיע ללמוד במכללה האקדמית ספיר, ולשמש כמנוע  צמיחה כלכלי, חברתי וקהילתי בעוטף. כחלק ממחויבות ארוכת שנים של בנק הפועלים לחברה ולקהילה, בנק הפועלים הכריז בתחילת מלחמת "חרבות ברזל" על הקמת קרן בסך של עד 100 מיליון ₪ לתמיכה ביישובי העוטף ופצועי חרבות ברזל.
האם מקדונלד'ס עלולה לסגור את סניפיה בארץ בגלל המלחמה? "ההחלטה של מקדונלד'ס העולמית לרכוש את המסעדות שלה מהזכיין הישראלי עמרי פדן אינה תמרון אסטרטגי בודד. על סמך החלטותיה בעבר, יש סיכוי סביר שהשלב הבא יהיה סגירת סניפי החברה בארץ." מאמר חדש לד"ר וילי אברהם, ראש המחלקה לשיווק טכנולוגי ולנועה ברנע לוי, מרצה במחלקה למנהל ומדיניות ציבורית. למאמר המלא במעריב עסקים