המחלקה לתרבות - יצירה והפקה במכללה האקדמית ספיר מציגה:

פסטיבל מדרום ה-13 לאמנות רב תחומית באופקים - אמנות, תרבות וקהילה

20-22.3.23, ברחבי העיר אופקים - הכניסה חופשית

פסטיבל מדרום מבוסס על שיתוף פעולה בין המחלקה לתרבות - יצירה והפקה במכללה האקדמית ספיר לבין העיר אופקים. הפסטיבל יציג יצירה מקורית, מופעים ואירועים בתחומים שונים: מוזיקה, תיאטרון ואמנות פלסטית. הפסטיבל יתקיים במרחבים ציבוריים שונים ברחבי העיר אופקים. הפסטיבל מקדם עשייה אמנותית, תרבותית וחברתית הנובעת ומושפעת מהעיר אופקים על תושביה, קהילותיה ואמניה. תושבי אופקים והסביבה מוזמנים להגיע לפסטיבל ולקחת חלק פעיל בחוויה אמנותית ייחודית בעיר אופקים בשלושה ימים של יצירה משותפת.

לדברי נואית זכאי מנהלת הפסטיבל ויאיר ורדי המנהל האמנותי של הפסטיבל: "פסטיבל מדרום לאמנות רב תחומית באופקים פועל בתפר העדין המחבר בין אמנות, תרבות וקהילה, ומבקש ליצור שיתופי פעולה מפתיעים ולזמן אפשרויות חדשות של מפגשים מרתקים. היצירות בפסטיבל העוסקות ונבנות בשיתופיות, כמעט ללא הפרדה בין האמן והקהל, הופכות את הפעולה האמנותית לפעולה המייצרת מציאות בתוך החברה. אנו מתרגשים לפתוח את הפסטיבל ה-13 באופקים ומזמינים את כולם - מכל המינים והגילאים - לבוא לשתף ולהשתתף".

בין האירועים הבולטים:

הזית - מרכז תרבות קהילתי
במאי 2021, בזמן מבצע 'שומר החומות' נשרף כליל אחד המקלטים בשכונת מישור הגפן באופקים. המקום, שכנראה הוצת על ידי תושבים מהשכונה כמחאה, נותר מאז שרוף וחסר שימוש. היחידה לפיתוח קהילתי, היושבת תחת מחלקת הרווחה של העיר, קיבלה על עצמה לשפץ את המקום כדי לפתוח בו מועדון שידאג לחוסן הקהילתי של השכונה תוך עירוב הקהילה, אזרחים ותושבים מובילים. היחידה הזמינה את הפסטיבל לפתח יחד איתה תכנית אמנותית-תרבותית על מנת לגייס את תושבי השכונה סביב המועדון ולהפוך אותו למרכז תרבות שכונתי.
לקראת הפסטיבל פותח חלקו החיצוני של המקלט לכדי מיצב - פסל חי ונושם של האמן והפסל שי עיד אלוני. העבודה על התכנית התרבותית-האמנותית השנתית ועל המיצב עצמו, נעשתה בשיתוף הציבור, ברמת התכנון כמו גם ברמת הבניה והתפעול בהמשך, כדי לחזק את הקשר של תושבי ותושבות השכונה למרחב בו הם חיים.
במהלך שלושת ימי הפסטיבל יתקיימו פעילויות לכל המשפחה - מופעים, הצגות, הקרנות סרטים וסדנאות המפתחות פורמטים חדשים של עבודה משותפת כדי להגדיר את ייחודיות השכונה.
רחוב הזית 1, כל ימי הפסטיבל בין השעות 17:00-23:00.

בית היוצר - מפעל תרבות
יוזמה של פסטיבל מדרום ובית היוצר - עדי נגב. במסגרת הפסטיבל יהפוך המפעל הממוקם בעיר למרכז תרבות-בילוי-יצירה. בית היוצר הינו מרכז תעסוקתי- שיקומי לאנשים עם קשת רחבה של מוגבלויות ומטרתו להקנות לעובדים המועסקים בו אורך חיים יצרני והשתלבות בתהליך נורמליזציה חברתית ועצמאות כלכלית. הפיכת בית היוצר למפעל תרבות בערבים מבקשת לייסד מרחב תרבות עירוני-שיתופי המנוהל ומתופעל ע״י קהילות שונות בעיר.
במסגרת הפסטיבל יתקיימו כל ערב מופעים, פעילויות ובר אוכל פתוח המופעל ע"י עובדי המפעל: "מפעל, בית, יוצר" - הפקת תיאטרון מקורית בהשתתפות עובדי בית היוצר, "ברטר: שוק קח-תן של ידע" - סדרת הרצאות קצרות המבקשות להחליף ידע מקומי וליצור תרבות משותפת, "משירת האהבה של יהודי מרוקו" - יגל הרוש ואנסמבל שיר ידידות, מיטל רז במופע "מוות קטן", טל פרידמן מופע-הרצאה "מה למדתי מהבת שלי" ועוד.
בית היוצר, רחוב ז'בוטינסקי 14, כל ימי הפסטיבל בין השעות
18:00-23:00

סיור בעקבות פיוטים בבתי כנסת אייקונים באופקים - יאיר כוכב, תחריר, בכורה
באי הפסטיבל מוזמנים לטיול אחר הצהריים, מלא הפתעות, בבתי הכנסת הייחודיים סביב שכונת מישור הגפן. נתכנס יחד וננוע בין שירת פיוט משמחת לב לבין סיפור מרחיב אופקים, בין טעמים חדשים לבין טקסים עתיקים. הצטרפו אלינו לחגיגה מסורתית ומגוונת מהודו במזרח, דרך תוניס ועד מרוקו במערב.
בית כנסת בית מנחם (סמטת פרי מגדים) , בית כנסת ע"ש רבי דוד ומשה זצוק"ל (קיבוץ גלויות), בית כנסת שערי רחמים (גולומב), בית כנסת אור תורה, ג'רבה (גולומב). 20-21.3, שעה 17:30. בהרשמה מראש

מופע תיאטרון השתתפותי "עלילות מהשכונה" של קבוצת תיאטרון רות קנר
עלילות שכונה - שחקני קבוצת התיאטרון יפתחו בערב המופע שולחן-סיפורים בלב השכונה, ובו יתעדו זיכרונות, היסטוריות אישיות ומשפחתיות, שמחות, משברים, סיפורים על עניינים ידועים ועל עניינים נסתרים, על פגישות ועל פרידות, מתכונים, אירועים מצחיקים, תלונות, סודות, רשימות, סיפורי סבתא וחלומות. מכל אלה, תיצור קבוצת התיאטרון פסיפס ססגוני של סיפורים, שיעלה בביצוע מקהלת דיבור. מופע חד-פעמי שכולו מאת ועל קהילת השכונה. שכונת רמת שקד, 20.3 בשעה 20:30; שכונת מישור הגפן, 22.3 בשעה 20:30

השנה הוספנו רצועה של אירועים בשפה הרוסית, לאור ביקוש שעלה עבור תושבים דוברי השפה. כחלק מערב זה יתקיים גם האירוע: "האדם שמולכם באופקים" - מופע משחק אינטראקטיבי ללא במה ושחקנים - תיאטרון פופ אפ, מאת סמיון אלקסנדרובסקי, במיוחד לפסטיבל - מה אפשר ללמוד על האדם שממול מבלי לשאול אותו שאלות? שתי שורות מקבילות של כיסאות, קול מנחה אחד ושבעה שאלונים, למשך שעה, הופכים את הצופים לחלק מחוויה משותפת וייחודית בה ילמדו משהו חדש, חשוב ואינטימי על עצמם ועל האנשים סביבם. שיאו של המופע הוא היכרות ותקשורת חיה בין המשתתפים, כשכל אחד ייקח איתו סוד אמיתי מהחוויה התיאטרונית.
רחוב הזית 1 מישור הגפן, 21.3 בשעה 20:30. המופע יתקיים בשפה הרוסית

משירת האהבה של יהודי מרוקו - יגל הרוש ואנסמבל שיר ידידות
פרשנות חדשה לפיוטים עתיקים. לצד שילוב אלמנטים ממוזיקת פולק, הרמוניה מערבית ועוד, מבקש האנסמבל לשמר את הסאונד העדין והייחודי של המוזיקה מן המזרח. המופע - על ידי שירת רבים - מבקש להפוך את הקהל, ולו לרגע, לחלק בלתי נפרד מההרכב, ואת חלל המופע - לבית תפילה. המופע משמר את המבנה המתגבר של הבקשות עצמן - המשקף את התנועה מלילה ליום, מאפלה לאורה, מגלות לשיבה. לאנסמבל יצטרפו נגנים ממסלול מוזיקה מן המזרח, מבית הספר לאמנות מסורתית עכשווית, "כולנא" בירוחם, המתקיים בשיתוף פעולה עם המחלקה לתרבות - יצירה והפקה במכללת ספיר.
בית היוצר, רחוב ז'בוטינסקי 14, 21.3 שעה 21:00

מה למדתי מהבת שלי - טל פרידמן
מפגש אישי מרתק עם האיש שנדמה לכולנו שאנחנו ממש מכירים, אבל בעצם אנחנו יודעים עליו מעט מאוד. פרידמן חסר הרסן, חסר השקט ובעל ההומור הפרוע הופך לנגד עינינו למבוגר האחראי, רב הקסם, בעל כנות בלתי מתפשרת וחוסר שיפוטיות מוחלט. טל פרידמן, לראשונה בחייו, מתקלף ומשתף את הקהל במסע האבהות המטלטל שלו - איך הילדה ה"לא מושלמת שלי", לימדה אותי מי אני. מסע סוחף, מרגש, קצת מצחיק, בעיקר חשוב ומכל הלב על קבלה, הכלה, קבלת האחר, שונות ואופטימיות זהירה. מופע פותח: הקומיקאי האופקימי הצעיר בן ה-12 עדי גולדשמידט - במופע: "ממשיכים לצחוק למרות הכל".
בית היוצר, רחוב ז'בוטינסקי 14, 22.3 שעה 20:00

מדרום לילדים - פסטיבל מדרום מארח את תיאטרון הקרון בירושלים למתחם לילדים, ילדות הורים ומשפחות בנושא עתיד!
העתיד - אנחנו מתכננים אותו, חולמים עליו, מצפים לו וגם חוששים ממנו. הוא מתחבא בדמיון, בחלל החיצון, במעבדה ביני ובינך. גן הידידות שבלב העיר הופך לזירת אמנות מיוחדת לכל המשפחה, כשאמנים ואמניות רוקחים עבורכם יצירות מקוריות ואינטראקטיביות בנושא עתיד.
בין המופעים: תיקים באפלה גרסת אופקים, דוקטור מולקולה, אגן המשאלות, כוכב השוקולד, צ'איקה, שיגור לעולם אחר, המעבדה להינדוס חיות מחמד. לגילאי 3-12.
גן הידידות, רחוב בית וגן, 22.3 בין השעות 16:00-18:30

מידע נוסף שיכול לעניין אותך

האם מקדונלד'ס עלולה לסגור את סניפיה בארץ בגלל המלחמה? "ההחלטה של מקדונלד'ס העולמית לרכוש את המסעדות שלה מהזכיין הישראלי עמרי פדן אינה תמרון אסטרטגי בודד. על סמך החלטותיה בעבר, יש סיכוי סביר שהשלב הבא יהיה סגירת סניפי החברה בארץ." מאמר חדש לד"ר וילי אברהם, ראש המחלקה לשיווק טכנולוגי ולנועה ברנע לוי, מרצה במחלקה למנהל ומדיניות ציבורית. למאמר המלא במעריב עסקים
המדינה תעביר 200 מיליון ש״ח למכללה האקדמית ספיר, המוסד האקדמי החשוב בנגב המערבי והמעסיק הגדול ביותר בעוטף ישראל. בהמשך להחלטת הממשלה, יועברו למכללה האקדמית ספיר 200 מיליון ש״ח. הכספים נועדו לשיקום אקדמי וקהילתי שיבטיח את חיזוק הנגב המערבי בעקבות השבת הרצחנית ואת החזרה הבטוחה ללימודים בספיר. נשיא המכללה, פרופ' קידר: "אנו מברכים על החלטת הממשלה. התכנית האסטרטגית שאושרה על ידי הממשלה היא שאפתנית וחשובה.