תוכנית חמל"ה - חוסן מבוסס מיינדפולנס לעובדי הוראה

רישום מקוון

יש להירשם במקביל למצפן פתרון למידה מס' 216811

הקורס מוכר לפיתוח מקצועי במסגרת "אופק חדש" / "עוז לתמורה" ובהתאם למתווה שנה"ל תשפ"ה

רציונל, מטרות ויעדים

אנשי ונשות חינוך באזור העוטף חוו וחווים באופן אישי וקהילתי את ההשלכות הכואבות של השבעה באוקטובר והמלחמה הממושכת. חלק גדול מהם פונו בבהילות מביתם לזמן ממושך, חלקם היו נצורים בממדים שעות רבות תוך חשש רב לחייהם ולחיי יקיריהם, חלק אף חוו אובדנים קרובים ומטלטלים. לארועים הקשים של ה-7.10 מתווספות השפעות המלחמה המתמשכת, בינהן רעשי המלחמה הקרובים, דאגה לחיילים ולחיילות אשר מסכנים את חייהם, והתחושות הקשות מנשוא סביב החטופים ומשפחותיהם.  בנוסף על ההתמודדות האישית, אנשי החינוך מתמודדים גם עם השלכות הארועים הקשים על הילדים עימם הם עובדים, כאשר אין להם מספיק כלים ומשאבים להתמודדות מורכבת זו. אנו מציעים תוכנית תהליכית שתאפשר לאנשי החינוך לעבד את הארועים במסגרת התומכת של קבוצת עמיתים, לחזק ולגלות מחדש את המשאבים הנגישים להם, לחזק את תחושת השייכות לקהילה ולבית הספר, ולהתחבר שוב אל חוויה של תקווה, ערכים ומשמעות בעשיה המקצועית ובחייהם האישיים.

קהל יעד

  • עובדי הוראה מאיזור עוטף עזה *: מורים/ות, גננות/ים, יועצות/ים, מנהלות/ים.
  • עד 25 משתתפים.

מאפייני ההשתלמות

סדנה תהליכית של 10 מפגשים, אחת לשבוע, כל מפגש 3 שעות אקדמיות. 

8 מפגשים פרונטליים ו-2 מפגשים א-סינכרוניים.

סכ"ה 30 שעות.

הסדנה מבוססת על שילוב מגוון של טכניקות עבודה: 

  • הקניית ידע,
  • הקניית כלים לעבודה עצמית לויסות, הרגעה וקרקוע,
  • עבודה בינאישית המאפשרת פיתוח מיומנויות תקשורת והקשבה וחיזוק הקשרים הבינאישיים,
  • עבודה קבוצתית המשלבת חשיבה משותפת, יצירה ובניית מודלים וחזון משותף ייחודי לקבוצה. 
     

סילבוס

מפגש מס' תאריך שעה נושא תוכן המפגש
1 7.5.25 16:30-19:15 לתת מקום שיתוף החוויה האישית, עיבוד הסיפור האישי וחיבור לכוחות. 
2 14.5.25 16:30-19:15 סטרס והשפעותיו שיח ראשוני על לחץ, כיצד סטרס משפיע על הגוף, לימוד טכניקות מבוססות גוף ומיינדפולנס להרגעה וויסות.
3 21.5.25 16:30-19:15 מהי טראומה? וכיצד היא משפיעה עלינו?  ידע בסיסי על טראומה, נורות אדומות לזיהוי מצוקה פוסט טראומטית, הכרות עם תרגילים מעולם המיינדפולנס לוויסות קרקוע.
4 28.5.25 16:30-19:15 עקרונות להתנהלות מיטיבה בעקבות טראומה עקרונות לפעולה מיטיבה בזמן משבר ולאחריו. טכניקות לחיזוק תחושת הבטחון
5 4.6.25 16:30-19:15 משאבי התמודדות חיבור לכוחות באמצעות עבודה עם מודל החוסן והמשאבים
6 11.6.25 16:30-19:15 חמלה עצמית מודלים של חמלה עצמית כמצפן בזמנים קשים
7 18.6.25 16:30-19:15

מיינדפולנס בחיי היום-יום

שילוב תרגילים מבוססי מיינדפולנס בחיים האישיים והמקצועיים
8 25.6.25 16:30-19:15 ערכים ומשמעות חיבור מחודש אל הערכים החשובים לי כאדם וכאיש/אשת חינוך. יצירת חזון ערכי משותף לקבוצה
9 א-סינכרוני הגשת סיכום ההתערבות ורפלקציה להעביר את זה הלאה התנסות בתרגילים לחיזוק תחושת הבטחון, המסוגלות והשייכות בקרב ילדים 
10 א-סינכרוני הגשה שבועית חמלה עצמית למעשה ניהול יומן שבועי, רגעים של חמלה