קצר ודינאמי

ד"ר יבלון יעקב
מרצה

 פסיכולוג בכיר-מדריך, מנהל שפ"ח גן רווה, פסיכולוג ראשי "מכון ארז", חבר הנהלת האגודה הישראלית לפסיכותרפיה ממוקדת, ויו"ר ועדת ההסכמה שלה בעבר.  לשעבר יו"ר פורום פסיכותרפיה אגף פסיכולוגיה. 

תיאור הקורס

הקורס יתמקד בעקרונות המנחים את הטיפול הדינאמי הקצר, תוך הכרת אבני הדרך ההיסטוריים של גישה זו, וכיצד התפתחו מהן העקרונות המנחים אותה כיום. יינתן דגש לגישות המובילות של הטיפול הדינאמי הקצר, תוך סקירת המרכיבים המשותפים והייחודיים של כל גישה, האינטגרציה ביניהם והתאמתם לאוכלוסיית היעד של השפ"ח. הקורס יאפשר למידה ומעקב אחר הקווים המקשרים בין התיאוריה הבסיסית והגישות השונות לסט הטיפולי ולניהולו, תוך הבהרה כיצד עקרונות התיאוריה הדינאמית מותאמים למתחייב מסט זה. יושם דגש על יישום הגישה בתחום הטיפולי, אך תתאפשר גם למידה של יישומה במרחב עבודת הפסיכולוג החינוכי.
המאפיינים הייחודיים של הטיפול הדינאמי הקצר הינם:

  • קיומו של מוקד טיפולי
  • תיחום בזמן של משך הטיפול
  • עמדה אקטיבית של המטפל
  • התאמת אוכלוסיית המטופלים
  • טכניקות התערבות יחודיות

הבנת יחסי הגומלין בין משתנים אלה וכיצד הרחבתם או צמצומם משפיע על הטיפול הדינאמי הקצר הינה חיונית. היכולת לתכנן ולהשתמש באופן דיפרנציאלי ומושכל במשתנים אלה, תוך הבנת ההשלכות הנובעות מאופן השימוש, הם המפתח לשימוש יעיל וגמיש בגישות השונות, ולהתאמת הסט הטיפולי וההדגשים הטכניים המתחייבים מכך. הכרה ושליטה במשתנים אלה יאפשרו למטפל לבחור עבורו ועבור המטופל את המסגרת הטיפולית המתאימה ולהרחיב את מגוון הטיפולים וההתערבויות שהוא יכול לבצע במרחב הקליניקה של הפסיכולוג החינוכי.

אופן הלמידה

החלק הראשון של הקורס יהיה הרצאתי ויעסוק בתיאוריה ומסגרת החשיבה וההמשגה של הטיפול הדינאמי הקצר, והחלק השני ביישום הגישה לחדר הטיפולים ולעבודת פסיכולוג השפ"ח. המשתתפים יתבקשו לקרוא קבוצת מאמרים שישמשו כבסיס ללמידה התיאורטית ויהיו קרקע לדיון ולמידה משותפת, כמו גם להביא דוגמאות מעבודתם ביום יום. דוגמאות אלה ישמשו ללמידה אישית וקבוצתית ויחברו את הלמידה וההבנה התיאורטית עם יישום והטמעת עקרונות הטיפול הדינאמי הקצר לעבודתם.

הקורס מיועד

פסיכולוגים המתעניינים בגישה

דרישות הקורס

נוכחות מלאה, קריאת חומר, הצגת מקרה/הגשת עבודה מסכמת (ניתוח מקרה על פי הגישה).

היקף הקורס

40 שעות אקדמיות

מקום הקורס

המכללה האקדמית ספיר

מועדי הקורס

קורס מרוכז של 6 מפגשים: 
21-19/09 - 10:00 - 16:00 - פרונטלי
17/10 - 9:00 - 15:00 - פרונטלי
12/11 - שעתיים בזום 
12/12 - 9:00 - 15:00 – פרונטלי

שכר לימוד

765 ₪

מבנה הקורס

הנושא הנלמד הנושא הנלמד מס' יח"ל

מפגש ראשון

רקע היסטורי והתפתחות הגישה על עקרונותיה. הגישות המובילות בטיפול הדינאמי הקצר התפתחותם ומאפייניהם.

8

מפגש שני


למידת המרכיבים הייחודיים של הגישה אופן ניסוחם ועבודה עימם

8

מפגש שלישי

המשך למידת המרכיבים של הגישה ושימוש גמיש ומותאם בעקרונות המשותפים של הגישות המובילות. 8

מפגש רביעי

למידת מודל העבודה הממוקדת ויישומה בטיפול עם ילדים, הורים ומתבגרים. 7

מפגש חמישי

הדגשים של יישומים ספציפיים נוספים של הגישה במסגרת "בקליניקה של הפסיכולוג החינוכי" בתחום המערכתי. ושילוב התיאוריה לפרקטיקה בעזרת הצגה ודיון על מקרים שיביאו המשתתפים   

2

מפגש שישי

המשך מהתיאוריה לפרקטיקה. הצגת מקרים של המשתתפים. 

7
  סה"כ יחידות לימוד בקורס 40

 

מקורות (המאמרים יועברו למשתתפי הקורס)

קריאת חובה:

  • יבלון, י. מקוצר אך לא קצר- טיפול דינאמי קצר מועד – אתר שפ"י חומר מיום  עיון מחוז תל אביב 2008
  • פרויד, ז. (2002). אנליזה סופית ואינסופית. בתוך ברמן, ע. ושמיר א. (עורכים),  הטיפול   הפסיכואנליטי (עמ' 201-226). תל אביב: עם עובד.
  • Flegenheimer,W.V.(1982). Techniques of Brief Psychotherapy. New York, London: Jason Aronson. (פרק 3)
  • Flegenheimer,W.V.(1982). Techniques of Brief Psychotherapy. New York, London: Jason Aronson. (פרק 4)
  • Flegenheimer,W.V.(1982). Techniques of Brief Psychotherapy. New York, London:  Jason Aronson. (פרק 6)
  • שפלר, ג. (2003). עוד על פסיכותרפיה מוגבלת זמן, האוניברסיטה העברית ירושלים:    מאגנס. ((פרק 2
  • ויצטום, א. (1989). בין התערבות במשבר-לפסיכותרפיה דינמית קצרת מועד. בתוך  דנסברג, ח., איציקסון, י. ושפלר, ג. (עורכים), פסיכותרפיה קצרת מועד (עמ' 53-66). האוניברסיטה העברית ירושלים: מאגנס.
  • יבלון, י. (2019). אם לא תדע לאן אתה רוצה להגיע, איך תדע שהגעת לשם?": המוקד הטיפולי הדינאמי כבסיס ל"מפת דרכים" בטיפול    
    https://www.hebpsy.net/articles.asp?id=3777  
  • יבלון, י. (2015)  טיפול דינאמי קצר מועד במתבגרים אתר פסיכולוגיה עברי https://www.hebpsy.net/articles.asp?id=3333
  • תסריטים נרציסטים של ההורות המבוא לספר.                                  
  • יבלון, י. (2017). מה ל"תסריטים נרקיסיסטיים של המורות ולעבודה מערכתית אתר פסיכולוגיה עברית https://www.hebpsy.net/articles.asp?id=3585
  • יבלון,  (2020). "הפרט, המערכת ושני פניו של ינוס: פורמולציה דינאמית ממוקדת של טיפול במרחב הקליניקה של הפסיכולוג החינוכי" פסיכולוגיה עברית  https://www.hebpsy.net/articles.asp?id=4025
  • וינוקור, מ. ודסברג , ח. (1989). פסיכותרפיה דינמית קצרת מועד לפי הגישה  הפסיכודינאמית:  שאלון וינוקר דסברג למיון מטופלים ואינטק. בתוך דנסברג, ח., איציקסון, י. ושפלר, ג. (עורכים), פסיכותרפיה קצרת מועד (עמ' 241-247). האוניברסיטה העברית ירושלים: מאגנס
  • J. Sommers-Flanagan, T. Bequette   (2013) The Initial  Psychotherapy Interview  with Adolescent Clients.  Published online: 2 October 201  
  • לכמן, ה. (2007)  סופיות הטיפול כ"שלישי" בדינמיקה: מטפל-מטופל-מציאות   פסיכואקטואליה 2007  

קריאת רשות

  • ויצטום, א. ודסברג, ח. (1986). קשיים בישום שיטת הטיפול הדינמי הקצר: התנגדויות המטפלים. שיחות, 1 (1).
  • נוי שרב, ד. (1995). הסיום בטיפול דינאמי קצר מועד ואישיות המטפל. שיחות, י' (1). 
  • איצקסון, י.(1989). פסיכותרפיות קצרות מועד במסגרת הפסיכאטריה הקהילתית בתוך  דנסברג, ח., איציקסון, י. ושפלר, ג. (עורכים), פסיכותרפיה קצרת מועד (עמ' 13-19). האוניברסיטה העברית ירושלים: מאגנס.
  • וינוקור, מ. ודסברג , ח. (1989). פסיכותרפיה דינמית קצרת מועד לפי הגישה הפסיכודינאמית: טכניקות. בתוך דנסברג, ח., איציקסון, י. ושפלר, ג. (עורכים), פסיכותרפיה קצרת מועד (עמ' 37-52). האוניברסיטה העברית ירושלים: מאגנס. 
  • לאור, א. (2002). פסיכותרפיה פסיכואנליטית ממוקדת ותחומה בזמן כמיכל ייחודי.     שיחות, י"ז (1).
  • זלוטניק, ש. (2007). על יתרונותיו של הטיפול הדינאמי הממוקד, פסיכולוגיה עברית, http://www.hebpsy.net/articles.asp?id=1443 הוצא בתאריך 01/05/08     
  • Messer, S. B.(2001). What allows therapy to be brief? Introduction to the special series. Clinical Psychology: Science and Practice, 8,1.  
  • שפלר, ג. (1988). טיפולים דינמיים קצרי מועד – התפתחותם ומרכיביהם הטכניים המשותפים. שיחות, 2 (2).

להרחבה והעמקה מומלץ לקרוא את הספרים

  • "פסיכותרפיה קצרת מועד"  האוניברסיטה העברית ירושלים: מאגנס. עורכים  דנסברג, ח., איציקסון, י. 
  • שפלר, ג. "עוד על פסיכותרפיה מוגבלת זמן", האוניברסיטה העברית ירושלים: מאגנס  שפלר, ג."