פסיכותרפיה זוגית ומשפחתית מתוך עמדה אינטגרטיבית

גלי שיין טל (M.A.)

פסיכולוגית חינוכית מומחית, מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת, יוצרת ומובילה את תוכנית "קפסולה" ללימודי טיפול זוגי ומשפחתי בגישה אינטגרטיבית, מדריכה ומרצה בתוכנית "עוגן" ללימודי פסיכותרפיה מתוך עמדה איננטגרטיבית במכון מפרשים להוראה וחקר הפסיכותרפיה במכללה האקדמית תל אביב יפו, יוצרת ומובילה קורס בתחום הטיפול בילדים, נוער ומבוגרים על הרצף הטרנסי. מטפלת ביחידים ובזוגות בקליניקה פרטית בתל אביב.

תיאור הקורס ומטרותיו

כפסיכולוגים חינוכיים אנחנו פוגשים בעבודה הטיפולית ילדים והורים. לרוב העבודה הטיפולית שלנו תתמקד בטיפול פרטני בילד, מפרספקטיבות תיאורטיות שונות בשילוב עם הדרכת הורים המלווה את התהליך הטיפולי של הילד. לעיתים, המפגש עם ההורים כשלעצמו מספק צוהר למערכת הזוגית אשר נראה כי משליכה על מצבו הרגשי של הילד. בקורס זה נצלול לבסיס החשיבה המערכתית משפחתית, נלמד מושגים מרכזיים בטיפול משפחתי ובטיפול זוגי המרחיבים את נקודת המבט ודרכי התערבות שיכולות להעשיר את האפשרות לייצר השפעה בטיפול. 

אופן הלמידה

למידה פרונטלית

הקורס מיועד

לפסיכולוגים בכל שלבי ההתמחות בעלי נסיון טיפולי כלשהו ורצון להרחיב את החשיבה הטיפולית להיבטים זוגיים ומשפחתיים.  

דרישות הקורס

נוכחות מלאה, השתתפות במפגשים והגשת עבודה 

היקף הקורס

40 שעות 

מקום

המכללה האקדמית ספיר

מועדי הקורס

6 מפגשים מרוכזים: 
21-19/09 - 10:00 - 16:00 - פרונטלי
17/10 - 9:00 - 15:00 - פרונטלי
12/11 - שעתיים בזום 
12/12 - 9:00 - 15:00 – פרונטלי

שכר לימוד

765 ₪

מבנה הקורס

מס' מפגש הנושא הנלמד התוכן מס' יחידות
1
19/09/23
מבוא
  • מושגים בסיסיים בטיפול המערכתי
  • קבוצאת מילאנו ושאלות מעגליות - תרגול
8 ש"ל
2
20/09/23
הגישה המבנית
  • מושגי בסיס
  • דרכי התערבות
  • "השקרנית הכרונית" - הדגמת טיפול
8 ש"ל
3
21/09/23
הגישה הבין דורית - מארי בואן
  • מושג הדיפרציאציה כמושג אינטגרטיבי
  • משולשים במשפחה
  • ג'ינוגרם
8 ש"ל
4
17/10/23

מעגל הפגיעות בזוגות

  • היכרות עם מעגל הפגיעות בזוגיות
  • מקרה להדרכה קבוצתית
7 ש"ל
5
12/11/23
פגישת הנחיה בזום
  • יצירת ג'ינוגרם כבסיס לעבודת סיכום הקורס
2 ש"ל
6
12/12/23
אימאגו
  • אימאגו - טכניקה טיפולית בעבודה עם זוגות
  • התנסות בטכניקת האימאגו
  • תיאור מקרה להדרכה קבוצתית וסיכום
7 ש"ל
סה"כ שעות אקדמיות     40 ש"ל

נושא 1: מושגי יסוד בסיסיים

Nichols, M. P. (2014). ). The Essentials of Family    therapy (6th ed.) ) Boston, MA, Pearson      
Education, Inc./ Allyn and Bacon. Chapter 2:  The evolution of family therapy (pp.7-27)

דאלוס, ר. דרייפר, ר. (2004)  מבוא לטיפול משפחתי, תיאוריה ושיטות עבודה מערכתיות. קרית ביאליק: אח. 

נושא 2:  הגישה המבנית 

     Nichols, M. P. (2014). ). The Essentials of Family    therapy (6th ed.) Boston, MA, Pearson Education, Inc./ Allyn and Bacon. Chapter17:  Structural family therapy (pp.111-130)

מינושין, ס. (1984). משפחות ותרפיה משפחתית. תל אביב: רשפים.  


נושא 3:  הגישה הרב דורית

Nichols, M. P. (2013). The essentials of family therapy (6th Edition). Boston, MA: Pearson. Chapter 5: Bowen family systems therapy (pp. 69-88).

McGoldrick, M. (2016) The genogram casebook. W.W. Norton
Chapter 1 – Using genograms in clinical practice (pp.1-12)
Chapter 2 – Getting started: Introducing Genograms with clients (pp. 13-42)
Chapter 6 – Triangle and Detriangling (pp. 124-159)


נושא 4:  מעגל הפגיעות

Scheinkman, M. (2008). The multi-level approach: A road map for couple therapy. Family Process, 47(2), 197–213.

Scheinkman, M., & DeKoven Fishbane, M. (2004). The vulnerability cycle: Working with impasses in couple therapy. Family Process, 43(3), 279-299.

נושא 5: מבוא לתיאוריית האימאגו והכירות עם הטכניקה הטיפולית 

הנדריקס, הארוויל. (2004 ). לבסוף מוצאים אהבה. אחיאסף, ירושלים.


Hendrix, Harville, Hellen Hunt, Therese Mo Hannah, and Wade Luquet. Imago Relationship Therapy- Perspectives on Theory. New York: Jossey- Bass, 2005.