מרצה
פסיכולוגית חינוכית מומחית, מנהלת שפ"ח באר-טוביה, רכזת חירום מחוז דרום. בהתמחות בטיפול משפחתי וזוגי.
תיאור הקורס
הפסיכולוג החינוכי עסוק בחלק ניכר מזמנו בהתערבויות מערכתיות בזמן משבר. הן יכולות להיות בעקבות משברים נקודתיים, או במצבי חירום ארציים על רקע איומים ביטחוניים.
ההכשרה בתחום כוללת התייחסות לתשתית החוסן של המערכת החינוכית, למידה של התערבות מערכתית בזמן משבר והכשרה בסיסית בנושא התערבות טיפולית , פרטנית ומשפחתית בזמן חירום (כולל טיפול מרחוק) בנפגעי טראומה.
מטרות הקורס
להקנות לפסיכולוגים החינוכיים ידע בסיסי בנושא התפיסה וההשפעות הפסיכולוגיות, הפסיכו- פיזיולוגיות, ההתנהגותיות והחברתיות של אירועי לחץ ומשבר. הקורס יעסוק במצבי לחץ יום יומיים כמו גם במשברים אקוטיים, מצבי אי וודאות בתהליכי עיבוד והתמודדות עם אובדן ואבל. יושם דגש מיוחד על:
- ההשפעות השונות של משברים ומצבי לחץ על הילדים מהגיל הרך ועד תום ההתבגרות.
- ידע באשר לצרכי הילדים והמתבגרים הנתונים במצבי לחץ ומשבר בעקבות מצב חירום.
- גיבוש תכניות התערבות וארגז כלים יצירתיים לסיוע פסיכו-חינוכי באירועי לחץ ומשבר במערכת החינוך, ברמת הפרט, המשפחה, הכיתה והמערכת.
- הכרות עם תיאוריות ומודלים שונים , התנסות ותרגול בהתערבות ראשונית בחירום וחיזוק תחושת המסוגלות של פסיכולוגים בשטח.
אופן הלמידה
הקורס יועבר בדרך של הרצאות, התנסויות בסדנאות, עבודה בקלפים טיפוליים, ניתוחי אירוע, משחקי תפקיד, וסימולציות. ילמדו ויתורגלו כלי התערבות מגוונים (מילוליים ובלתי מילוליים). יעשה שימוש בסרטים וקליפים. תינתן במה לדיון במקרים אקטואליים שהמשתתפים יביאו מן השדה ו/או מן הכרוניקה היום יומית בארץ ובעולם.
הקורס מיועד
לפסיכולוגים מתמחים שעוד לא למדו קורס בסיסי בטיפול במצבי חירום.
דרישות הקורס
- נוכחות מלאה
- השתתפות פעילה
- כתיבת תרגיל מסכם. (עבודת הסיכום הנדרשת- הצגת התערבות מערכתית בזמן חירום, תוך הסתמכות על המשגות תיאורטיות שנלמדו במהלך הקורס).
היקף הקורס
40 שעות אקדמיות.
מקום הקורס
3 ימים מרוכזים במכללת ספיר + 4 ימים מרוכזים בזום.
מועדי הקורס
שימו לב לתאריכים השונים של שתי הקבוצות. ניתן להרשם לקבוצה אחת.
3 ימים מרוכזים 19-20-21/9 בין השעות 9:00-16:00 במכללת ספיר.
ועוד 4 ימים בתאריכים הבאים: 19.10, 2.11, 16.11, 23.11 בין השעות 9:00-14:00 בזום.
שכר לימוד
765 ₪
מבנה הקורס
מס' מפגש | הנושא הנלמד | התוכן | מס' יחידות |
---|---|---|---|
1 |
הכרות |
היכרות עם המנחה, היכרות עם הלומדים, חוזה בין המנחה ללומדים. | 1 |
|
4 | ||
2 |
הבחנה בין טראומה וחירום |
|
4 1 |
3 |
בניית חוסן |
|
3 2 |
4 |
צל"ח |
|
2 3 |
5 | תהליכי עבודה מסודרים בטראומה |
|
5 |
6 |
אתיקה בחירום |
|
2 |
|
3 | ||
7 | חסיפה למודלים לטיפול בטראומה בגישות שונות |
|
5 |
8 |
החשיבה האקולוגית |
|
2 2 1 |