שמעונה גרודזין-קיסרי,
מרצה

פסיכולוגית חינוכית מומחית, מנהלת שפ"ח באר-טוביה, רכזת חירום מחוז דרום. בהתמחות בטיפול משפחתי וזוגי.

תיאור הקורס

הפסיכולוג החינוכי עסוק בחלק ניכר מזמנו בהתערבויות מערכתיות בזמן משבר. הן יכולות להיות בעקבות משברים נקודתיים, או במצבי חירום ארציים על רקע איומים ביטחוניים.
ההכשרה בתחום כוללת התייחסות לתשתית החוסן של המערכת החינוכית, למידה של התערבות מערכתית בזמן משבר והכשרה בסיסית בנושא התערבות טיפולית , פרטנית ומשפחתית בזמן חירום (כולל טיפול מרחוק)  בנפגעי טראומה.

מטרות הקורס

להקנות לפסיכולוגים החינוכיים ידע בסיסי בנושא התפיסה וההשפעות הפסיכולוגיות, הפסיכו- פיזיולוגיות, ההתנהגותיות והחברתיות של אירועי לחץ ומשבר. הקורס יעסוק במצבי לחץ יום יומיים כמו גם במשברים אקוטיים, מצבי אי וודאות  בתהליכי עיבוד והתמודדות עם אובדן ואבל. יושם דגש מיוחד על:

  1. ההשפעות השונות של משברים ומצבי לחץ על הילדים מהגיל הרך ועד תום ההתבגרות.
  2. ידע באשר לצרכי הילדים והמתבגרים הנתונים במצבי לחץ ומשבר בעקבות מצב חירום.  
  3. גיבוש תכניות התערבות וארגז כלים יצירתיים לסיוע פסיכו-חינוכי באירועי לחץ ומשבר במערכת החינוך, ברמת הפרט, המשפחה, הכיתה והמערכת.
  4. הכרות עם תיאוריות ומודלים שונים , התנסות ותרגול בהתערבות ראשונית בחירום וחיזוק תחושת המסוגלות של פסיכולוגים בשטח.

אופן הלמידה

הקורס יועבר בדרך של הרצאות, התנסויות בסדנאות, עבודה בקלפים טיפוליים, ניתוחי אירוע, משחקי תפקיד, וסימולציות. ילמדו ויתורגלו כלי התערבות מגוונים (מילוליים ובלתי מילוליים). יעשה שימוש בסרטים וקליפים. תינתן במה לדיון במקרים אקטואליים שהמשתתפים יביאו מן השדה ו/או מן הכרוניקה היום יומית בארץ ובעולם.

הקורס מיועד

לפסיכולוגים מתמחים שעוד לא למדו קורס בסיסי בטיפול במצבי חירום.

דרישות הקורס

  1. נוכחות מלאה
  2. השתתפות פעילה
  3. כתיבת תרגיל מסכם. (עבודת הסיכום הנדרשת- הצגת התערבות מערכתית בזמן חירום, תוך הסתמכות על המשגות תיאורטיות שנלמדו במהלך הקורס).

היקף הקורס

40 שעות אקדמיות.

מקום הקורס

3 ימים מרוכזים במכללת ספיר + 4 ימים מרוכזים בזום.

מועדי הקורס

שימו לב לתאריכים השונים של שתי הקבוצות. ניתן להרשם לקבוצה אחת. 

3 ימים מרוכזים 19-20-21/9 בין השעות 9:00-16:00 במכללת ספיר.
ועוד 4 ימים בתאריכים הבאים: 19.10, 2.11, 16.11, 23.11 בין השעות 9:00-14:00 בזום.

שכר לימוד

765 ₪

מבנה הקורס

מס' מפגש הנושא הנלמד התוכן מס' יחידות
1

הכרות
מושגי יסוד

היכרות עם המנחה, היכרות עם הלומדים, חוזה בין המנחה ללומדים. 1
  • זיהוי מוקדי הכוח להתמודדות (גשר מאחד ודומיו)  וחיבור לחוסן, כוחות ומשאבים שלנו כמטפלים
  • עקרונות של התערבות ראשונית בחירום – לחץ וטראומה והשוני ביניהם, תגובות אופייניות לאירוע קשה, דיוק של עבודה במקרה חירום, מצבי חירום ושגרת חירום.
4
2

הבחנה בין טראומה וחירום
בניית חוסן

  • הגדרה של מצבי חירום והבנה של השפעתם על המערכת החינוכית (שבירת רצפים)  ההבדלים בין התערבות ראשונית בחירום מול טיפול בטראומה.
  • בניית חוסן אישי

4

1

3

בניית חוסן
צל"ח

  • בניית חוסן כתתי ומערכתי
  • התארגנות מוקדמת למצבי חירום במערכת החינוך

3

2

4

צל"ח
התארגנות בזמן חרום

  • התארגנות מוקדמת למצבי חירום במערכת החינוך
  • התארגנות באירועים רחבי היקף, כולל הצורך בניוד עובדים. עבודה בחדרי מצב  
  • כלים, תרגול וסימולציות של עבודה במערכת חינוכית בחירום (תרגול מיפוי מעגלי פגיעות ותמיכה, תרגול ניסוח מכתבים לקהילה/ הורים, תפקיד הפסיכולוג בצח"י, קשר עם צל"ח בישובים, איך בונים מעגלי שיח עם מורים, תלמידים וקהילה, תמיכה לצוות המערכת)

 

2

3

5 תהליכי עבודה מסודרים בטראומה
  • עבודה עם חדר מורים, גיבוי למנהל, עבודה בכתות, הודעות להורים ותמיכה לפסיכולוג המתערב
  • רכישת מודלים שונים לעבודה מיידית, תהליכית, פרטנית, הדרכת הורים, עבודה קבוצתית.
  • זיהוי אדם במצוקה ואבחנות על רצף הזמן, גורמי סיכון בפרט, באירוע, בסביבה.
5
6

אתיקה בחירום
התערבות טיפולית מרחוק
ניתוח מקרים

  • חובת הדיווח, סודיות, אישור הורים לטיפול ועוד
2
  • למידה של טכניקות ויסות, טכניקות להתערבות טלפונית/ זומית,
  • הצגות מקרה של משתתפי הקורס שילוו את הקורס עד לסיומו
3
7 חסיפה למודלים לטיפול בטראומה בגישות שונות
  • CBT, גישות טיפול גוף- נפש (ביו פידבק, דמיון מודרך, EMDR ועוד), גישות באמצעות הבעה ויצירה (ביבליותרפיה, אומנות ועוד)
5
8

החשיבה האקולוגית
שמירה עצמית
השמת חומרים
סיכום הקורס

  • התייחסות בטיפול להורים, משפחה והצוות החינוכי
  • הפנמה של עמדת המטפל, שמירה עצמית בתוך התערבות בשעת חירום
  • סיכום הקורס

2

2

1