הקורס מוכר לפיתוח מקצועי במסגרת "אופק חדש" / "עוז לתמורה" ובהתאם למתווה שנה"ל תשפ"א

מרצה

ד"ר אלה בן עטר - מרצה במחלקה לתקשורת במכללת ספיר ורכזת מגמת
תקשורת-רדיו בתיכון שער הנגב.
benatarella@gmail.com

תיאור הקורס

פייסבוק, אינסטגרם, ווצאפ וטוויטר הם חלק מהרשתות החברתיות שבהן אנחנו מתנהלים במאה ה 21 .אמצעי התקשורת כיום הם חלק בלתי נפרד מחיינו. התקשורת מגיבה לאירועים וההתרחשויות סביבנו אך גם שותפה ביצירתם. משבר הקורונה העביר את חיינו כמעט במלואם לעולם הוירטואלי, שיעורים, מפגשים חברתיים, וחיי תרבות התנהלו ברשתות החברתיות ובאפליקציות ייעודיות. התלמידים ואנשי החינוך בילו שעות רבות מול המסכים, והתמודדו עם דילמות חברתיות מורכבות בעוצמה גבוהה יותר במהלך תקופת הבידוד.
בקורס תינתן התיחסות למערכת החינוך ולניו מדיה, רשתות חברתיות, שיימינג, פרטיות בעידן הניו-מדיה ועוד, מתוך נקודת מוצא שהבנת המדיה ודרך פעולתה היא מיומנות נרכשת המעצבת את יכולתם של התלמידים לניתוח ביקורתי ואפקטיבי של תכניה ומסריה. תכונות אלו הן מיומנויות שהמציאות אליה נקלענו מחייבת את פיתוחם. השתלמות זו תעסוק בכוחם של אמצעי התקשורת להבנות את המציאות, להבליט אירועים ולמסגר אותם בדרכים שונות. בקורס ייבחנו סוגיות ודילמות העולות בתקשורת ההמונים ובחינוך לצריכה מושכלת שלה. הקורס מכוון לאנשי חינוך והוא שם דגש על ניתוח האירועים מנקודות מבט שונות, התייחסות לפרסום הסמוי, ל"פייק ניוז" , לבריונות ברשת ולסוגיית הפרטיות ברשת.

היקף הקורס

סך היקף 30 שעות לימוד
מועד פתיחת מחזור א': 21/10/20 - מחזור זה נסגר להרשמה
מועד פתיחה למחזור ב': 22/10/2020
מועד סיום שני המחזורים: 30/12/20
*יתכנו שינויים בתכנית הלימודים.

קהל יעד

מורים יסודי/על יסודי

מבנה הקורס

הקורס יתקיים בלמידה מרחוק- מפגש פתיחה סינכורני ותשעה מפגשים א-סינכורנים

שכר לימוד

הקורס מסובסד ע"י משרד החינוך- דמי הרשמה בסך 65 ש"ח בלבד.

מטרות הקורס

בקורס נבחן כיצד שימוש בשפות שונות באמצעי התקשורת משפיע על הבניית
המציאות

  • נקבל כלים כיצד לפתח בקרב ילדים ובני נוער צפייה ביקורתית ושימוש מושכל בטכנולוגיה.
  • נכיר את האמצעים לקביעת סדר יום תקשורתי והשפעתו על סדר היום הציבורי
  • נכיר את השלכות והשפעות אפשריות של אמצעי התקשורת על הפרט והחברה.
  • יוצג כיצד שימוש בשפות שונות באמצעי התקשורת משפיע על הלמידה המשמעותית
  • בקורס יבחנו דרכים כיצד ניתן ליצור באמצעים טכנולוגים כליים פדגוגים ללמידה משמעותית.

תכנית לימודים - מחזור ב'

מפגש תאריך שעות נושא טכניקת עבודה
1 יום ד'
22/10/20
20:00 - 22:00 מפגש פתיחה שפת התקשורת החיבור בין בני נוער לרשתות החברתיות סינכרוני - בזום
2 יום ד'
28/10/20
  אותיות פורחות באוויר - תיאוריה פרטיות ילדים ובני נוער ברשתות החברתיות, שיימינג, בריונות ברשת ופדופיליה, זהות בדויה א-סינכרוני
3 יום ד'
04/11/20
  אותיות פורחות באוויר - יישום פדגוגי מדיניות חינוכית תקשורתית א-סינכרוני
4 יום ד'
11/11/20
  מילים כדורבנות - תיאוריה המדיום הוא המסר, לשון הרע, הזכות לשם טוב, האזרח כיוצר מציאות, הודעות שרשרת א-סינכרוני
5 יום ד'
18/11/20
  מילים כדורבנות - יישום פדגוגי א-סינכרוני
6 יום ד'
25/11/20
  החיים בסטורי - רשתות חברתיות בשימוש בני הנוער פייסבוק, אינסטגרם וסנאפצט א-סינכרוני
7 יום ד'
02/12/20
  כוחה של מילה - תיאוריה תקשורת כיוצרת מציאות, קשר בין הון -שלטון - עיתון, פלורליזם ממוסד, קביעת סדר יום ציבורי א-סינכרוני
8 יום ד'
09/12/20
  חדשות כזב- פייק ניוז איך מבדילים בין אמת לשקר בתקשורת המקוונת א-סינכרוני
9 יום ד'
23/12/20
  שפת הפ רסומות פרסום סמוי ואמצעי שכנוע שונים הקיימים בעולם השיווק א-סינכרוני
10 יום ד'
30/12/20
  תרבות הצריכה וסיכום השתלמות א-סינכרוני