תהליכים קבוצתיים במערכת החינוכית - הבנה והתערבות דגש על הצפות והכלה
פסיכולוגית חינוכית מומחית, מטפלת ומנחת קבוצות, מחברת הספרים "בגובה העיניים", "תקשיבו לי רגע", "וכשהילדים יוצאים מהבית". מעבירה סדנאות לצוותי חינוך ופסיכולוגים, בעלת קליניקה פרטית. מנהלת אתר לאנשי מקצוע www.helibarak.com.
הקורס יתמקד בהבנת תהליכים קבוצתיים בכלל, ובמערכות חינוכיות בפרט. נזהה את השלם בקבוצות שהפסיכולוגים מקימים ובקבוצות שהם משתתפים בהם בעולם המקצועי הנרחב שלהם (ועדות, צוותים). נלמד לשלב תוכן ותהליך בקבוצה, בשלבים שונים של התהליך הקבוצתי. נבין את הדינמיקה הקבוצתית וכיצד קולות קבוצתיים מבטאים את הקונפליקטים ופתרונם. נתמקד בעבודה מול התנגדויות ודילמות הכלה שהמערכת החינוכית ופסיכולוגים מתמודדים עמה. נתבסס על תיאוריות דינמיות של קבוצות (ביון, פוקל קונפליקט-ליברמן ווטיקר) ותיאוריית הסומטיק אקספיריאנס של פיטר לוין ביישומיה לקבוצות.
הקורס מיועד
לפסיכולוגים / מתמחים / מומחים / מדריכים / מנהלים.
מטרות הקורס
- הפסיכולוגים יבינו תהליכים קבוצתיים דינמיים המתרחשים במערכת החינוכית (כיתות, צוותים, ועדות) בקבוצות שהם מקימים וגם בצוות השפ"ח. יבינו השפעת תהליכים על המערכת כמו הקורונה, השינויים בחוק החינוך המיוחד, שלבים בקבוצה ועוד.
- הפסיכולוגים יבינו כיצד התהליכים הקבוצתיים מספקים משמעות לסימפטומים הגלויים שעמם התלמידים, הצוות והפסיכולוגים מתמודדים, כמו תופעות התנגדות, קושי להכיל התנהגויות, חוסר מוטיבציה ועוד.
- הפסיכולוגים ילמדו ויתרגלו התערבויות קבוצתיות רלוונטיות למצבים קבוצתיים, שיעשירו את ההתמקמות ואת התרומה המקצועית שלהם למערכת. כמו כן, הם יבינו תהליכים קבוצתיים ואולי גם יתערבו בוועדות אפיון.
- הפסיכולוגים יגבשו הבנה ותחושת מסוגלות בתחום התהליכים הקבוצתיים והמערכתיים, כך שירצו ויפעלו יותר בנושאים אלה בפועל בעבודתם היומיומית.
אופן הלמידה
זהו קורס מקוון ומגוון. ההשתתפות בו משלבת מפגשים קבוצתיים סינכרוניים (בזום) ומשימות המחשה והעמקה א-סינכרוניות (שמתבצעות בצורה עצמאית, אך יש להגישן במועד מסוים). הקורס כולל: ידע תיאורטי מעולם הקבוצות, תרגול חוויתי, סרטונים, שילוב דוגמאות של המשתתפים ולמידה דרך התהליך שיתרחש ב"כאן ועכשיו" של קבוצת הלמידה שלנו.
תאריך | הנושא הנלמד | אופי השיעור | מספר ש"א | |
---|---|---|---|---|
01 | 01/11/2020 15:00-09:00 |
פתיחה – הקבוצה כשלם הכרות, תיאום ציפיות, זהות פסיכולוג וזהות מנחה קבוצות. זיהוי דרך 'הכאן ועכשיו של שלב טרום ופתיחת קבוצה, הבנת מושג 'הקבוצה כשלם- תוכן ותהליך". |
פרונטלי (פנים אל פנים), פנימיית כנות, צומת כנות | 7 ש"א |
02 | 15/11/2020 סינכרוני: 15:00-12:45 |
קבוצות בכל מקום - המפגש הרגשי עם קבוצה. מאפייני קבוצות בכלל ובמערכת החינוך בפרט (קבוצות תוכן ותהליך) |
סינכרוני + א-סינכרוני | 5 ש"א |
03 | 29/11/2020 סינכרוני: 15:00-12:45 |
תיאורית הפוקל קונפליקט | סינכרוני + א-סינכרוני | 4 ש"א |
04 | 20/12/2020 סינכרוני: 15:00-12:45 |
הקול הקבוצתי: המשמעות הדינמית של ילדים עם בעיות ההתנהגות ולקויות הלמידה. (הכלה לפי השינוי בחוק הח"מ) + תרגיל המכונית | סינכרוני + א-סינכרוני | 5 ש"א |
05 | 03/01/2021 סינכרוני: 10:45-08:30 |
הצפות בקבוצה לפי הסומטיק אקספיריאנס: תאורית הסומטיק אקספיריאנס של פיטר לוין. הצפות בקבוצה ובמערכת. תובנות ואסטרטגיות, אינטגרציה עם הגישה של ביון. | סינכרוני + א-סינכרוני | 5 ש"א |
06 | 17/01/2021 סינכרוני: 10:45-08:30 |
התנגדויות בקבוצה: הבנת התנגדויות בקבוצה ואסטרטגיות התערבות כמנחה | סינכרוני + א-סינכרוני | 5 ש"א |
07 | 31/01/2021 סינכרוני: 14:30-13:00 |
שילוב סמכות וקרבה בקבוצה: תקשורת חיובית סוגסטיבית. התערבות המשלבת תיקוף, גבולות וסוגסטיה. |
סינכרוני | 2 ש"א |
08 | 14/02/2021 15:00-09:00 |
סיום ואינטגרציה בקבוצה: שלבים קבוצה -התערבויות מנחה בשלבים שונים של הקבוצה, עם דגש על שלב סיום קבוצה במקביל לסיום שלנו. הדרכה קבוצתית על תיאורי מקרים מהשטח, והמשגה אינטגרטיבית של המושגים והטכניקות שנלמדו בקורס סיכום הקורס ומשוב. |
פרונטלי (פנים אל פנים), פנימיית כנות, צומת כנות | 7 ש"א |
הערות חשובות
- יש לשריין מועד נוסף (רזרבה) - 28.2.2021
- קיום המפגשים הפרונטליים יתבצע בהתאם להנחיות משרד הבריאות בנוגע לנגיף הקורונה. על כל שינוי מהמפורט לעיל תבוא הודעה מסודרת.
רשימה ביבליוגרפית
- ביון, ו. ר. (1992). התנסויות בקבוצה ומאמרים נוספים. הוצאת דביר
- ברק שטיין, ח. (2007). מודל להדרכה על תאורי מקרים במסגרת קבוצתית. נדלה מ https://docs.wixstatic.com/ugd/0b0bcc_83fa128c3c114b468ce5308ae74b8fcf.pdf
- ברק שטיין, ח. (2007). שילוב סמכות ואכפתיות בחינוך, מודל תקשורת חיובית סוגסטיבית, נדלה מ https://docs.wixstatic.com/ugd/0b0bcc_c4b75a681aec41bc800f8770d7a8adfc.pdf
- ברק שטיין, ח. (2007). תהליכים קבוצתיים בכתה – התמודדות עם בעיות משמעת ומוטיבציה. נדלה מ https://docs.wixstatic.com/ugd/0b0bcc_a5d6ec1a41a94419b7bad54bdf024fd1.pdf
- -ברק שטיין, ח. (2018). עבודה עם קבוצות ומערכות בהצפה והתנגדות – יישומים מהסומטיק אקספיריאנס, נדלה מ
https://docs.wixstatic.com/ugd/0b0bcc_702cf2d6e1204bc683f287576329c9e0.pdf
- -ברק שטיין, ח. (2019). הנחיה בקו – טובים השניים מן האחד, נדלה מ https://docs.wixstatic.com/ugd/0b0bcc_cb09fc1bbb0043d4aca73b78ba60bea4.pdf
- ברק שטיין, ח. (2020). להכיל מורים בתהליך מקביל להכלת תלמידים- מודל ערובה להכלה . נדלה מ
https://0cf3ec36-d006-4875-9ab6-6fe151153519.filesusr.com/ugd/0b0bcc_0dd124c8bccd44519d4cc3efebff75c7.pdf
- - גרינולד, נ. , גרודזין-קיסרי, ש. , היימן, ד. , פינגלרנט, ס. , פליישמן, ח. (2019). עבודה טיפולית רב־מקצועית מבוססת מנטליזציה - II: עבודה פסיכולוגית־חינוכית־מערכתית מבוססת מנטליזציה. [גרסה אלקטרונית]. נדלה ב 9/7/2019, מאתר פסיכולוגיה עבריתhttps://www.hebpsy.net/articles.asp?id=3834
- - יאלום, א. (2006). טיפול קבוצתי – תאוריה ומעשה. הוצאת מאגנס, האוניברסיטה העברית.
- -רוזנווסר, נ. [עורכת]. (1997). הנחיית קבוצות – מקראה. הוצאת החברה למתנסים.
פרק 6 מודל הקונפליקט המוקדי
- -שפירא, א. (1996). פשר ופענוח: מודל להנחיית קבוצה – הלכה למעשה. הוצאת רמות, אוניברסיטת תל אביב.
ההרשמה לקורס זה הסתיימה
בשאלות בנושאים אדמיניסטרטיביים
- ליאת כרמלי - ראש היח' לפיתוח מקצועי לעובדי הוראה, המכללה האקדמית ספיר
077-9802342 | liatcar@gmail.com - לנה בר - רכזת קורסים וסטודנטים, המכללה האקדמית ספיר
elenab@sapir.ac.il - מרכז מידע - המרכז ללימודי חוץ, המכללה האקדמית ספיר
077-9802802 שלוחה 4 | Infost@sapir.ac.il
בשאלות מקצועיות
- ד"ר ליטל שחר שפירא
רכזת המדרשה
midrashadarom@gmail.com - ל-3 הקורסים המקוונים ניתן לפנות אל אסתי מאיר-קעטבי midrasha.shefi@gmail.com