"אנשים ישנים והמים גם כן"', סרטו של צוות ישראלי-מרוקאי בבימויה והנהגתה של רותם אלקיים, החמישי באסופת "זוכרים את מרקש", ישתתף בתחרות על מקום בשורט ליסט של האוסקר האמריקאי.

רותם אלקיים, ילידת ותושבת שדרות, ממשפחה מרוקאית בעצמה, עומדת לפני סיום לימודיה בביה"ס לאמנויות הקול והמסך; סרטה הוצג כחלק מקולאז' 'זוכרים את מרקש' בפסטיבל קולנוע דרום האחרון, קו-פרודוקציה של המכללה האקדמית ספיר, קרן גשר לקולנוע רב תרבותי (ישראל) ומכון קונקט (מרוקו). חמישה סרטים תיעודיים על המלאח, הרובע היהודי במרקש, אשר יצרו סטודנטיות וסטודנטים לקולנוע במכללת ספיר יחד עם סטודנטיות וסטודנטים מרוקאים מאוניברסיטת מוחמד השישי בבן גריר ליד מרקש. הסרטים הם פרי הקורס הראשון בהיסטוריה לישראלים ומרוקאים על יהדות מרוקו אז והיום.

הסרט הוכרז כזוכה בפרס הסרט התיעודי הקצר הטוב ביותר בפסטיבל הסרטים היהודי בסן פרנסיסקו. הפרס בו זכה הסרט הוא Oscar-qualifying, תואר המקנה לו זכות להשתתף בתחרות המצומצמת והמאוד יוקרתית על מקום בשורט ליסט של האוסקר האמריקאי.

הסרט הקצר מספר על לחסן, קברן בבית קברות יהודי בלב מרקש, הוא מוסלמי שחי מילדותו עם יהודים במרוקו. עד יום מותו לחסן יפתח את בית הקברות ויכניס אליו יהודים ממרוקו ומכל העולם.

פרופ' סמי שלום שטרית, ראש בית הספר לאמנויות הקול והמסך: "זהו הישג עצום שממחיש את העוצמה של הקורס המשותף הראשון בהיסטוריה בין סטודנטים ישראלים לסטודנטים מרוקאים (ומכל מדינה ערבית בכלל). מעל עשרים סטודנטים מוכשרים ונבחרים בצוותים מעורבים למדו על יהדות מרוקו, התמקדו ביהדות מרקש, ולבסוף נסעו  למרוקו לשלושה שבועות של צילומים מרתקים. התוצאה היא קולאז׳ יפהפה של חמישה סרטים על המלאח במרקש על היבטיו השונים. רבים ורבות הובילו את הפרויקט בישראל ובמרוקו, בהם פרופ׳ פיליפ בלאיש שהיה המנטור האמנותי של הפרויקט,  גלי לוזון שהייתה על ההפקה וגיוס המשאבים, ממון גאלב בצד המרוקאי ועוד רבים וטובים שנתנו יד ובראשם מכללת ספיר, המשרד לשיתוף פעולה אזורי, משרד התרבות ומשרד החוץ וכמובן קרן גשר. כבוד גדול עבורי להיות היוזם של הרעיון יחד עם טאהא וזיו, ובכלל להיות פועל במפעל הגדול של הצלת הזיכרון היהודי במרוקו. בהצלחה לצוות הנפלא וברכות לכל המשתתפים בפרויקט, למשפחת ביה"ס לאמנויות הקול והמסך ולמכללת ספיר."

קרדיטים:
בימוי: רותם אלקיים, תחקיר וראיונות: מריים בוזיט, צילום: אלירן דמרי, עריכה: רותם אלקיים, אלכס נודלמן, הקלטה: ריטה סרחני, מוזיקה מקורית (פתיח וכותרות סיום): יונתן בר גיורא, כינור: אלעד לוי

מתוך הסרט אנשים ישנים והמים גם כן

מידע נוסף שיכול לעניין אותך

ד"ר וילי אברהם, ראש המחלקה לשיווק טכנולוגי, לימד לאחרונה בבית ספר למנהל עסקים ב Pforzheim University of Applied Sciences בגרמניה קורס בנושא ״עסקים בינלאומיים״. בקורס השתתפו עשרה סטודנטים מגרמניה, סקוטלנד ודרום אמריקה, והוא התנהל במהלך הסמסטר באופן היברידי - חלקו באופן מקוון וחלקו פנים מול פנים עם הסטודנטים ב-Pforzheim. וילי משתף בחוויה שריגשה אותו במיוחד: "באחד המפגשים הפיזיים דיברתי עם הסטודנטים על השפעת התרבות של האסטרטגיה השיווקית בזירה הגלובלית. הראיתי להם פרסומות ישראליות וגרמניות לצורך השוואה.
למחזר ישי
לרגל יום הזיכרון עלה לסלקום TV VOD הסרט "למחזר ישי" של הסטודנט עילי שיין. עילי חוזר אל חומרי ארכיון של דודו, סגן ישי שכטר ז"ל, אשר נפל בקרב בלבנון ביום כ"ג בסיוון תשנ"ו (10.6.1996). כל המשפחות המאושרות דומות, אבל לכל משפחה שכולה יש את הדרך שלה להתמודד עם האבל. משפחת שכטר בחרה להתמודד איתו בדרך הומוריסטית שבוחנת את התהליך שעוברת כל משפחה שאיבדה את היקר לה מכל.