"לאומיות בארנק - כסף, זהות ואידיאולוגיה בישראל" - ספר חדש לפרופ' נעמה שפי, ראש התכנית לתואר שני בתקשורת וניו מדיה.

הפולמוס שהתעורר סביב הנפקתה של "סדרת המשוררים", הנושאת את דמויותיהם של ארבעה משוררים אשכנזים, המחיש את תפקידם של שטרות כאמצעי לביטוי גאווה לאומית גם בעידן שבו אמצעים דיגיטליים משמשים מטבע עובר לסוחר.

הספר "לאומיות בארנק" נכתב על ידי פרופ' נעמה שפי ופרופ' ענת פירסט והוא מוקדש לניתוח הדימויים המופיעים על כסף ישראלי כגילויים של לאומיות, המתוּוכת לאזרחים כמעט מבלי משים. חקר משמעותם התרבותית של מטבעות ושטרות מוכר בעולם בעיקר בעשרים השנים האחרונות, וזה המחקר הראשון העוסק בנושא בישראל.

בספר זה נחשפים לראשונה פרוטוקולים, התכתבויות וחומרים נוספים של הוועדה לתכנון שטרי כסף, מעות ומטבעות זיכרון של בנק ישראל למן הקמתה בשלהי 1955 ועד 2012.

המחקר מפענח את המניעים לבחירה בדימויים מסוימים, כמו דימויים אלגוריים, בשנותיה הראשונות של המדינה, חושף את קבלת ההחלטות בבחירה באישים אלה ולא אחרים, ומגלה את המקרים שבהם נפסלו הצעות והנפקות שונות נתקלו בביקורת פוליטית וציבורית. הייצוגים משני צדי השטרות מנותחים מתוך הבנתם כאמצעים ראשונים במעלה להבניית לאומיות השואבת מעברהּ של האומה, מן ההווה הפוליטי-התרבותי שלה ומשרטוט דימויה האידיאלי.

פרופ' נעמה שפי

פרופ' נעמה שפי היא ראש התכנית לתואר שני בתקשורת וניו מדיה במכללה האקדמית ספיר ומלמדת במחלקה לתקשורת מאז 2001.
שפי היא היסטוריונית שמחקריה עוסקים בהשפעת התרבות הגרמנית על התרבות העברית ובתהליכי בינוי אומה במדינת ישראל.

מידע נוסף שיכול לעניין אותך

ליאת שטייר לבני
עבור התלמידים ביפן, הצעירים היהודים בעולם, ואפילו המפגינים באוניברסיטת קולומביה - אנה פרנק היא הרבה מעבר לנערה יהודייה שכתבה יומן במהלך השואה. מה הסוד של היומן של אנה פרנק? למה הפכה לסמל של החיים שנגדעו באחת בעקבות השואה? עד כמה הסיפור שלה רלוונטי לדור ה-Z? ואיך אנה פרנק הגיעה להפגנות פרו-פלסטיניות?. איך היומן האישי הפך לרב מכר? עד כמה הוא רלוונטי לדור Z? ואיך אנה פרנק הגיעה להפגנות של פרו-פלסטינים באוניברסיטאות נגד ישראל? האזינו לפרופ' ליאת שטייר-לבני, חוקרת שואה, קולנוע ותרבות במכללה האקדמית ספיר והאוניברסיטה הפתוחה בפרק של הכותרת - פודקאסט החדשות היומי של ynet.
‏קרן "פועלים לתקומה" של בנק הפועלים חוברת למכללה האקדמית ספיר להקמת תכנית למנהיגות ציבורית בעוטף. הקרן, שהוקמה עם פרוץ המלחמה, אישרה תמיכה בסך 10 מיליון ₪ לפיתוח ויישום תכנית לימודים ראשונית מסוגה, שתתמקד בחקר האתגרים האזוריים ובפיתוח פתרונות יזמיים לפתרונם. מטרת התוכנית היא לעודד סטודנטים מרחבי הארץ להגיע ללמוד במכללה האקדמית ספיר, ולשמש כמנוע  צמיחה כלכלי, חברתי וקהילתי בעוטף. כחלק ממחויבות ארוכת שנים של בנק הפועלים לחברה ולקהילה, בנק הפועלים הכריז בתחילת מלחמת "חרבות ברזל" על הקמת קרן בסך של עד 100 מיליון ₪ לתמיכה ביישובי העוטף ופצועי חרבות ברזל.