ספר חדש לד"ר נועם בן אשר, סטודנט בביה"ס למשפטים.

"אם יוצאים מגיעים למקומות נפלאים", יאמרו כל הצעירים היוצאים לטיול הגדול בדרום אמריקה או במזרח הרחוק, תקופה קצרה לאחר השחרור מהצבא. הם חדורי מוטיבציה לראות, להכיר, להתנסות ולפגוש עולם חדש ונופים אחרים. ביערות הג'ונגל הסבוכים או מעל פסגות הרים, שהטיפוס אליהן מאתגר והנוף עוצר נשימה, הם מבקשים לקבל הזדמנות לגבש את זהותם, לגבש את תפיסת עולמם ואת ההחלטות בנוגע לעתידם.

מה באמת מתרחש בטיולי התרמילאים הישראלים? כיצד אפשר להסביר את התופעה שבה המטיילים נודדים כמו ציפורים בלהקות ומעדיפים להישאר בקבוצות ישראליות ולא להתחבר למטיילים זרים אחרים? מהו התפקיד החברתי והאישי של הקבוצות עבור המטיילים בהקשר לשאלות הזהות שעימן יצאו למסע? מדוע מטיילים ישראלים הנמצאים בקצה השני של כדור הארץ אינם חדלים להתקשר להורים ולחברים בישראל ולדווח על האירועים הקטנים היום-יומיים? מדוע מחפשים הישראלים במרחקים את ה"חומוסייה", "מסעדת שושנה" או "הפלאפל של שלמה" ומעבירים מפה לאוזן את שמות הגסט האוסים, המהווים "מובלעות" לישראלים בלבד?

במבט מפוכח מביא המחבר, תרמילאי בעבר שעדיין יוצא למסעות בין פרקי חיים שונים, את המענה לשאלות אלה, פרי מחקר שערך ובו עדויות רבות של מטיילים שנאספו בזמן הטיול ולאחריו. הספר נכתב מנקודת הראות של חוקר המתבונן במטיילים הישראלים הנודדים בלהקות, ובוחן את אפיוני המתבגר המחפש את זהותו האישית בטיול הגדול, במסע שאינו רק במרחבים החיצוניים אלא גם בתוך עצמו ובמרחב הקבוצתי של המטיילים האחרים. לאורך הספר משובצים סיפורים אישיים של המחבר המלווים את הפרקים השונים במבט אישי רפלקטיבי.

נועם בן אשר

ד"ר נועם בן אשר הוא סטודנט בביה"ס למשפטים בספיר, בוגר תואר ראשון במדעי ההתנהגות, תואר שני בייעוץ חינוכי ותואר שלישי (Psy.D) בפסיכולוגיה במסלול לטיפול קבוצתי באוניברסיטת סקרמנטו שבקליפורניה. מורה לפסיכולוגיה בבתי ספר תיכון, מדריך מחוזי של משרד החינוך במדעי הרוח והחברה. בוגר המסלול ללימודי ייעוץ ארגוני (פא"ר) מטעם מערך מדעי ההתנהגות בצה"ל, מנהל המרכז הלימודי חינוכי "ללמוד בנועם" וחובב טיולי תרמילאות בארץ ובעולם.

מידע נוסף שיכול לעניין אותך

פתיחת מועדון סטודנטים
לאחרונה הושק מועדון הסטודנטים החדש בבית הסטודנט באירוע התכנסו סטודנטים וסטודנטיות על מנת להכיר ולהתחבר למקום החדש שמיועד להם. תום ממן, רכז המועדון, פנה לסטודנטים בהתרגשות: "אנחנו כאן כדי ליצור עבורכם מועדון איכותי, מלהיב וכיפי, שבו תוכלו להשתתף בפעילויות מגוונות וגם ליזום בעצמכם. בקרוב נפרסם סקר שיאפשר לכולכם לבחור את הפעילויות שתרצו לראות כאן - הרצאות, הופעות, ערבי תרבות וכמובן הרבה אוכל טעים וכיבוד נחמד." אלון גייר, דיקן הסטודנטים, הוסיף: "בזמן הקורונה הבנתי כמה חשוב שיהיה כאן עבורכם לא רק מקום ללמוד, אלא גם לחלוק רגעים חברתיים - לאכול, לדבר וליהנות מפעילויות תרבותיות.
גשר לאוריינות דיגיטלית
לאחרונה התקיים בספיר יום עיון בנושא "גשר לאוריינות דיגיטלית: יזמות וחדשנות בחברה הבדואית". באירוע נפגשו אנשי אקדמיה, סטודנטים, בעלי תפקידים מרשויות מקומיות, מורים, יזמים, נציגי משרדי ממשלה, גופים פרטיים, קרנות ובעלי עניין רבים במטרה לקדם אוריינות דיגיטלית, יזמות וחדשנות טכנולוגית בחברה הבדואית. זהו חלק מפרויקט VOLCANIC הבינלאומי בו לוקחות חלק ישראל (מכללת ספיר, מכללת קיי ומכון מופ"ת), מרוקו והאיחוד האירופאי, שמתמקד בצמצום פערים דיגיטליים, בדגש על החברה הבדואית ואוכלוסיות מרוחקות גיאוגרפית. היום נפתח בפאנל מומחים מעורר מחשבה בנושא "פערים דיגיטליים בישראל: אתגרים והזדמנויות בחברה הבדואית".