"ארתור רופין ותכנון התרבות הארצישראלית"- ספר חדש לד"ר איתן בלום, מרצה במחלקה ללימודים רב תחומיים

הספר עוסק בהיסטוריה של הרפרטואר והזהות התרבותית הציונית, בייחוד בדרך שבה הם התפתחו בפלשתינה במהלך העשורים הראשונים של המאה ה-20. אף על פי שהמטרה העיקרית של הספר היא לתאר את השדה החברתי בכוליותו הרב־מערכתית, עומד במרכזו פרט מסוים - ארתור רופין ( 1943-1876 ), המשרת את המחקר כעדשה המאפשרת להציג דרכה את המורכבות של המרחב התרבותי, ואגב כך מספקת תשובות ביחס לאופנים הרבים שבהם פרטים עיצבו ועוצבו באמצעות התרבות.

תרומתו האדירה של רופין לתנועה הציונית העניקה לו בהיסטוריוגרפיה הציונית את התואר "אבי ההתיישבות הציונית בארץ ישראל". אולם על אף המטען הרגשי והמשמעות המכוננת של התואר הזה, הנרטיב המקובל מציג את רופין כבעל תפקיד טכני בלבד, באופן כזה המזניח את תפקידו המכונן בהתגבשות התרבות העברית הארצישראלית. חלק מהסיבות לכך היא שמבחינות רבות ההיסטוריה של רופין סודקת את "סיפור הכיסוי" הציוני.

הספר מציג תזות חדשניות הקוראות להתבוננות מחודשת בשלבי ההתגבשות הראשונים של התרבות הישראלית ועוסק באינטראקציה התרבותית בין ההיסטוריה הקולוניאליסטית, הפולקיסטית והאויגנית (השבחת הגזע) הגרמנית של תחילת המאה ה-20 לבין ההיסטוריה של הציונות הארצישראלית. המחקר חושף את המקורות ואת הנוכחות של גזענות פנים-יהודית ושל אנטישמיות בשלבים המכוננים של הלאום העברי. חלק נכבד מהספר עוסק בהשפעתו המכרעת של רופין על תנועת העבודה ועל הקולוניזציה של פלשתינה-ארץ ישראל. פרקי הסיום כוללים ניתוח של יחסי הציונות עם ערביי פלסטין ועם הנאצים.

ד"ר איתן בלום

ד"ר איתן בלום הוא חוקר תרבות ודרמטורג; מרצה במחלקה ללימודים רב תחומיים בספיר בקורס: "מבוא לתרבות ישראלית".  

 

מידע נוסף שיכול לעניין אותך

האם מקדונלד'ס עלולה לסגור את סניפיה בארץ בגלל המלחמה? "ההחלטה של מקדונלד'ס העולמית לרכוש את המסעדות שלה מהזכיין הישראלי עמרי פדן אינה תמרון אסטרטגי בודד. על סמך החלטותיה בעבר, יש סיכוי סביר שהשלב הבא יהיה סגירת סניפי החברה בארץ." מאמר חדש לד"ר וילי אברהם, ראש המחלקה לשיווק טכנולוגי ולנועה ברנע לוי, מרצה במחלקה למנהל ומדיניות ציבורית. למאמר המלא במעריב עסקים
המדינה תעביר 200 מיליון ש״ח למכללה האקדמית ספיר, המוסד האקדמי החשוב בנגב המערבי והמעסיק הגדול ביותר בעוטף ישראל. בהמשך להחלטת הממשלה, יועברו למכללה האקדמית ספיר 200 מיליון ש״ח. הכספים נועדו לשיקום אקדמי וקהילתי שיבטיח את חיזוק הנגב המערבי בעקבות השבת הרצחנית ואת החזרה הבטוחה ללימודים בספיר. נשיא המכללה, פרופ' קידר: "אנו מברכים על החלטת הממשלה. התכנית האסטרטגית שאושרה על ידי הממשלה היא שאפתנית וחשובה.