התכנית "צעיר בספיר" מסכמת שנת פעילות ראשונה

בתכנית משולבים תלמידי תיכון משלושה בתי ספר בסביבת הנגב, בקורסים אקדמיים במכללה האקדמית ספיר. הקורסים הנלמדים יקנו לצעירים והצעירות נקודות זכות שנשמרות ונזקפות לזכותם כאשר יגיעו לאקדמיה ללימודי תואר ראשון.

החודש הסתיימה שנת הפעילות הראשונה של התכנית 'צעיר בספיר', במכללה האקדמית ספיר ספיר בהובלת היחידה לפיתוח מקצועי בלימודי חוץ. הסמסטר הראשון היה בשיתוף עם התיכון האזורי 'שער הנגב', כאשר  בסמסטר ב' הצטרפו לתכנית שני בתי ספר תיכוניים נוספים: תיכון 'שקמה' ביד מרדכי והתיכון האזורי 'מרחבים'.

תכנית 'צעיר בספיר' מיועדת לתלמידי ותלמידות חטיבות הביניים והתיכונים. מטרתה היא לחשוף תלמידים ללמידה באקדמיה - לאפשר ללומדים צעירים ללמוד בקורס אקדמי ככל הסטודנטים, תוך עמידה בדרישות הקורס, וצבירת נקודות זכות שישמרו להם ללימודי התואר הראשון.

התכנית נוצרה מתוך מטרה הוליסטית של לקיחת אחריות בחיזוק קהילת בני ובנות הנוער בסביבת הנגב המערבי אליה משתייכת מכללת ספיר, בניית קהילה צעירה משכילה, מובילה שתוביל את צעירי וצעירות הנגב לאתגרי רכישת השכלה ומוביליות למיקומי מפתח בחברה בה אנו חיים.

במסגרת התכנית בשנה זו שולבו 80 תלמידי ותלמידות כיתות ח' וט' בעלי מוטיבציה ויכולות גבוהות במחלקה לתקשורת, והמחלקה ללימודים רב תחומיים במכללה, בשלושה קורסים אקדמיים: קורס מבוא לפסיכולוגיה והקורס פסיכולוגיה חברתית  שמועברים על ידי ד"ר אריק טאייב, ראש המחלקה ללימודים רב תחומיים וקורס חברה ותקשורת שמועבר על ידי ד"ר מוטי גיגי, ראש המחלקה לתקשורת .

השילוב בקורסים המוכרים כנקודות זכות אקדמיים נערך על פי מודל לפיו: התלמידים והתלמידות שולבו בקורס עם הסטודנטים והיו תלמידים מן המניין כולל הגשת מטלות, בחינה וקבלת ציון. נוסף על כך, המכללה העמידה לרשותם תרגול בנפרד מהסטודנטים, שעה אקדמית בה יוכלו לעבור, ללמוד ולדייק את הנלמד במסגרת ייחודית להם.

ליאת כרמלי, מנהלת תכנית 'צעיר בספיר' וראש היחידה לפיתוח מקצועי לעובדי הוראה: "אני נרגשת מתוצאות התלמידים והציונים הגבוהים שלהם בשני הסמסטרים. גם המרצים שותפים להרגשה, כי התלמידים נתרמו מהלמידה האקדמית והפגינו רמה גבוהה הן בהשתתפותם בשיעורים ובתוצאות המבחנים. אנו עם הפנים לשנה הבאה, בכוונתנו להרחיב את התכנית לתחומי תוכן נוספים בתחום התרבות והיצירה ובתחומים טכנולוגים ולאפשר לעוד בתי ספר בנגב המערבי להצטרף לתכנית.

ראוי לציין שהאתגר שעמד בפני התלמידים היה לא קל - תקופת הקורונה דרשה מהם להסתגל ללמידה מרחוק כפי שעשו שאר הסטודנטים בקורס. התלמידים עמדו בהצלחה רבה גם באתגר זה , וסיימו את הסמסטר ונבחנו במבחני בית ולשמחתנו השיגו ציונים מרשימים".

בתמונה: עומר למברוזו, תלמידת כיתה ט' המשתתפת בתכנית, זהר ניר לוי, מנהלת חטיבת הביניים בשער הנגב ודודו שלמה, מנהל המרכז ללימודי חוץ והמשך ספיר. צילום: דן ברדוגו

מידע נוסף שיכול לעניין אותך

HR LAB
קורס HR Lab הנו קורס בחירה חדשני במחלקה לניהול משאבי אנוש במכללה האקדמית ספיר. הקורס, שפועל בתמיכת פרויקט פועלים לעתיד של בנק הפועלים, מזמן לסטודנטיות וסטודנטים בשנה ג' התנסות ייחודית ובלתי שגרתית בתהליכי יזמות אמיתיים, חדשנות, יצירתיות וחשיבה עיצובית (Design Thinking) בעולמות התוכן של משאבי אנוש. חדשנות, יזמות וקהילה: פתרונות טכנולוגיים בתחום ה-HR ליצירת אימפקט קהילתי הסטודנטיות והסטודנטים במעבדה לומדים לאפיין ולפתח מוצרים דיגיטליים וסוכני AI מתקדמים בשפה טבעית, ללא צורך ברקע קודם בתכנות, תוך שימוש בשיטת ה-Vibe Coding וכלי בינה מלאכותית יוצרת.
מגישת חדשות
פרופ' עינת לחובר, פרופ' חברה במחלקה לתקשורת, פרסמה בשיתוף ליאת גרנות דדון, עו"ד ענת טהון אשכנזי, תמר צבי את דו"ח המחקר ייצוג נשים בחדשות בישראל, במסגרת פרויקט ניטור המדיה העולמי [GMMP] לשנת 2025. פרופ' עינת לחובר, מרצה בכירה במחלקה לתקשורת, אשר תחום המומחיות וההוראה שלה הוא מגדר ותקשורת - ניתוח ביקורתי של הזיקות בין מגדר והקשרים שונים של מדיה, מנהלת את המחקר על ייצוג נשים בחדשות בישראל מאז שנת 2010. המחקר הישראלי הוא חלק ממחקר בינלאומי על ייצוג נשים בחדשות, שמתקיים מאז ועידת בייג'ין ב-1995 על מצבן של נשים בעולם.