"ביער" הוא ספר ילדים שמציג את יסודות הכלכלה בשפה שכולם יכולים להבין.

בספר שמונה סיפורים קצרים שבכל אחד מהם טמון מוסר השכל שהוא למעשה עיקרון כלכלי בסיסי - החל מעלות אלטרנטיבית, יתרון יחסי, השקעה וחיסכון ועד למסחר, בנקים, הלוואות וכשלי שוק.
עולם הכלכלה הוא עולם רחב, הנוגע בכל תחומי החיים. בכל פעם שאנחנו נתקלים במגבלת משאבים ונדרשת מאיתנו בחירה בין חלופות – אנחנו למעשה עומדים בפני בחירה כלכלית.


מגבלת המשאבים יכולה להיות מגבלה של זמן, תשומת לב וקשב או כל דבר אחר; היא דורשת מאיתנו להחליט כיצד נחלק את המשאבים שלנו; והכל במטרה להגיע לתוצאה הטובה ביותר עבורנו.
התיאוריה הכלכלית בבסיסה היא כמו "מדע אושר" – כיצד נהיה הכי מאושרים במסגרת המשאבים שיש לנו, וכיצד נוכל להגדיל את מסגרת המשאבים הזו.


העקרונות הכלכליים הבסיסיים מסייעים לפשט ולתווך מצבים יומיומיים בהם ילדים נתקלים ומסייעים להם להגיע להחלטות שיהיו שלמים איתן (גם אם מדובר בבחירה בין שתי חלופות גרועות עבורם) ולקחת את האחריות על הבחירות שלהם (גם במקרים בהם התוצאות שונות מהציפיות); ומובילים להבנה ש"אין ארוחות חינם", כלומר לכל בחירה יש עלות במונחים של ויתור, ולתובנות נוספות. למעשה העקרונות הכלכליים הבסיסיים המוצגים בספר פונים לכל תחומי החיים, גם של ילדים, ואפשר להשתמש בהם באופן יומיומי: בחירה בין פעילויות, דחיית סיפוקים, שיתוף פעולה וחליפין מערבים שיקולים כלכליים עבור ילדים כמו מבוגרים.    
 

ד"ר עירית רז קלישר

ד"ר עידית רז קלישר היא מתרגלת במחלקה לכלכלה בקורסים תורת המחירים ומבוא לאקונומטריקה וחוקרת בכירה במכון אהרן למדיניות כלכלית.
ברוח הספר פיתחה רז קלישר את גישת "כלכלה – לא למבוגרים בלבד", העוסקת בחינוך כלכלי החל מהגיל הרך ועד בכלל.
לפי גישה זו, הילדים מפתחים כבר בגיל צעיר כלים לקבלת החלטות כלכליות במובן הקלאסי של חלוקת משאבים, ולא רק בהקשר של החלטות פיננסיות. כמו כן גישה זו מעודדת תכונות רצויות בילדים, כדוגמת אחריות, שיתוף פעולה ויזמות.

 

מידע נוסף שיכול לעניין אותך

האם מקדונלד'ס עלולה לסגור את סניפיה בארץ בגלל המלחמה? "ההחלטה של מקדונלד'ס העולמית לרכוש את המסעדות שלה מהזכיין הישראלי עמרי פדן אינה תמרון אסטרטגי בודד. על סמך החלטותיה בעבר, יש סיכוי סביר שהשלב הבא יהיה סגירת סניפי החברה בארץ." מאמר חדש לד"ר וילי אברהם, ראש המחלקה לשיווק טכנולוגי ולנועה ברנע לוי, מרצה במחלקה למנהל ומדיניות ציבורית. למאמר המלא במעריב עסקים
המדינה תעביר 200 מיליון ש״ח למכללה האקדמית ספיר, המוסד האקדמי החשוב בנגב המערבי והמעסיק הגדול ביותר בעוטף ישראל. בהמשך להחלטת הממשלה, יועברו למכללה האקדמית ספיר 200 מיליון ש״ח. הכספים נועדו לשיקום אקדמי וקהילתי שיבטיח את חיזוק הנגב המערבי בעקבות השבת הרצחנית ואת החזרה הבטוחה ללימודים בספיר. נשיא המכללה, פרופ' קידר: "אנו מברכים על החלטת הממשלה. התכנית האסטרטגית שאושרה על ידי הממשלה היא שאפתנית וחשובה.