סוג הסמכה

.B.A בתקשורת

משך המסלול

3 שנים

לו"ז שבועי

5 ימים בשבוע

נקודות זכות לתואר

120 נק"ז

שכר לימוד אוניברסיטאי

שנה ראשונה חינם ע"פ חוק לחיילים משוחררים
אילן יצחייק
מר אילן יצחייק,
ראש ההתמחות
ספירלה מגזין הסטודנטים של מסלול עיתונות

בעידן שבו צרכני התקשורת מתעדכנים על הנעשה בארץ ובעולם באתרי חדשות וברשתות חברתיות, על העיתונאים להיות בעלי מיומנות מורכבות עוד יותר מבעבר. דווקא בתקופה שבה

כל אדם יכול לפרסם את דעתו ברשת, עולה הצורך בעיתונאים כמי שיודעים לזהות את הסיפור ולהעבירו לקהל באופן מדויק ומעניין. עליהם לכתוב כתבה לעיתון המודפס ולאתר המקוון, לתחזק דיווחים שוטפים ברשתות ובבלוגים, לצלם ולערוך כתבות וידאו ותמיד להיות ערים לפלטפורמות חדשות.

מסלול העיתונות מכשיר את הסטודנטים לעבודה עיתונאית בכל כלי התקשורת. הלימודים כוללים את כל המקצועות הדרושים לעיתונאים: תחקיר, כתיבה, עריכה, דיווחים משודרים, כתבות טלוויזיה ועוד. תלמידי המסלול מפעילים את "ספירלה", אתר החדשות של המחלקה לתקשורת, ומשמשים בכל תפקידיו, ובראשם כתבים, עורכים וצלמים.

היכולת לעבור ממדיום למדיום – עיתון, אתר אינטרנט, טלוויזיה – וכן לעמוד בסטנדרטים הגבוהים של העשייה העיתונאית בכל פלטפורמה, היא זו שמכשירה את בוגרי המסלול להשתלבות מעשית בתעשייה. כך מצליחים בוגרי המסלול להבין את הצרכים המשתנים של העיתונות בעולם משתנה ולמצוא את דרכם בכל גופי התקשורת בישראל.

הלימודים במסלול עיתונות נעשים בצורת סדנאות שאותן מנחים טובי העיתונאים הפעילים כיום בישראל, מהעיתונות המודפסת, האינטרנטית והמשודרת. העבודה הממושכת בצמוד לעיתונאים ותיקים מספקת הכשרה מעשית ושימושית לכל המתעניינים בעיתונות, אך גם בכתיבה, בצילום ובעריכת וידאו. אופן החשיבה הביקורתית שאנחנו מפתחים במסלול, משמש היטב גם את בוגרינו שפונים לתחומי עיסוקים אחרים.

שנה א: יסודות העבודה העיתונאית והיכרות עם המקצוע

  • כלי התקשורת בישראל, יעל אפטר - רקע והקשר היסטורי-חברתי-לאומי: היחסים בין הדמוקרטיה הישראלית לבין התקשורת הישראלית. התפתחותם של כלי התקשורת בישראל, סוגי בעלות, תקשורת מסחרית, יחסי הון-עיתון.
  • חוק, דין, אתיקה, דמוקרטיה וחופש ביטוי בישראל, הדס להב - ההגבלות על העיתונות בישראל: חופש העיתונות, חופש הביטוי וחופש העיתונאי וגבולותיהם. החוק הפלילי, צנזורה ותקנות לשעת חירום, רגולציה, אתיקה מקצועית, כוחות פוליטיים וכלכליים הפועלים להחלשת התקשורת ומעמד העיתונות.
  • טלוויזיה ועמידה מול מצלמה, אלמוג בוקר - עיתונות מול מצלמת הטלוויזיה: כיצד מגישים סיפור עיתונאי בכלים טלוויזיוניים. מה בין עיתונאי בחברת חדשות לבין מגיש מגזין בוקר. כיצד עולם הערכים העיתונאי בא לביטוי במדיום הטלוויזיוני - החשיבות של עבודה מול מצלמה, השימוש במצלמה לטובת דיווח חדשותי והתיווך של המציאות באמצעות מסכים.

  • עיתונות מעשית במרחב הדיגיטלי, אפרת וכטל - פיתוח מיומנויות עיתונאיות לרוחב התקשורת: סיפור, תחקיר מקדים, ראיון ודיווח מהשטח לפלטפורמות שונות. חשיבותה של נוכחות ברשתות החברתיות. העיתונאי הבודד כניידת שידור.

  • עבודת הכתב, רן בוקר - המיומנות הבסיסית של העיתונות: מה מעניין ומה לא. זיהוי ידיעה ו"כותרת". החשיבות של פרסום ראשון או סקופ. איסוף מידע, פיתוח מקורות ומודיעים. תכנון ראיון ותחקיר מקדים. קבלת תגובות, הצלבת מידע, ניסוח ראשוני של ידיעה.

  • התחקיר העיתונאי, חיים הר זהב - עיתונות ככלב השמירה של הדמוקרטיה: כיצד חוקרים לעומק התנהלות חריגה של מוסדות או יחידים, שיש להם השפעה על ממד ציבורי, כדי להאיר את המחדל ולסמן את האחראים להיווצרותו. היבטים מקצועיים ואתיים, והסברים מעשיים להכנת תחקיר.

  • כתיבה עיתונאית, אילן יצחייק - יסודות הכתיבה העיתונאית והדיווח החדשותי: חמשת המ"מים, פתיחים, ניסוח ידיעה, פְּרַיְמִינְג ופְרֶיְימִינְג, היכרות עם ז'אנרים של כתיבה ומוצרי טקסט ותוכן בתקשורת.

שנה ב' - פיתוח מיומנויות מקצועיות / עיתונות בכל פלטפורמה

סמסטר א'

  • חדשות כסטוריטלינג, תמיר כהן - הסיפור העיתונאי בעידן דיגיטלי: כיצד נרתום טכנולוגיות חדשות לשפר את היכולת שלנו לספר סיפור חדשותי או אקטואלי, מורכב או פשוט, ולהתאים אותו להרגלי קריאה חדשים וצריכת תוכן שמשתנה במהירות.

  • עריכה עיתונאית, יובל רויטמן - מיומנויות עריכה חדשותית לדסק ועריכת טקסטים עיתונאיים בכלל. הכשרה להצלחה במבחן עריכה המקובל בכלי תקשורת.

  • הסיפור העיתונאי המשודר, מתן צורי - כיצד מתרגמים סיפור עיתונאי לחדשות ברדיו, ראיון משודר או פודקאסט? כיצד משתמשים בטכנולוגיות זמינות ליצירת כתבת רדיו? כיצד בונים ליין אפ לכתבה, כיצד מקיימים ומשלבים ראיונות, איך מעשירים כתבת רדיו בצלילים וקולות רלוונטיים, ועוד.

  • הסיפור המצולם, ליאור תמים - עיתונאות מצולמת: כיצד בונים סיפור עיתונאי באמצעות צילום סטילס + צילום וידאו. כיצד מתכננים, מצלמים, בוחרים ועורכים תמונות ליצירת סיפור? סדנה המדגישה תרגול וביצוע.

סמסטר ב'

  • עריכת וידאו, הילה קליין - סדנה מעשית. היכרות ושימוש בתוכנת Premiere לעריכת כתבות טלוויזיה.
  • העיתונאי כאקטיביסט, חיים הר זהב - מה היא עיתונאות אובססיבית? מה ההבדל בין עיתונאות מאוזנת לעיתונאות אקטיביסטית? מה מאפיין את העיתונאי האקטיביסט ומה הוא ארגז הכלים שלו? מה המחיר שהוא עשוי לשלם, ומה התמורה הערכית שצומחת מעבודתו?
  • כתבה לטלווויזיה, ליטל גנה - כיצד מתרגמים סיפור עיתונאי לסרט חדשותי או אקטואלי? כיצד "בונים" כתבה לטלוויזיה – משלב התסריט, איסוף חומרי ארכיון, ראיונות מצולמים, צילום בשטח, בריף לעריכה – עד המוצר הטלוויזיוני הסופי.
  • כתיבה עיתונאית, אילן יצחייק - כתיבה ידיעות חדשותיות וכתיבת כתבות למגזין, כתיבת דעה וטור אישי, תרגול מיומנויות ופרקטיקות כתיבה בכיתה, ביצוע כתבות כמשימות נושאות ציון.

שנה ג' - עבודה מעשית ודגש על כתיבה

ספירלה מגזין הסטודנטים של מסלול עיתונות
  • ספירלה, ישיבת מערכת - סמסטרים א' וב', הדס להב - דיון שבועי במתכונת של ישיבת מערכת עיתונאית על נושאים אקטואליים ונושאים רלוונטיים לקהל היעד של הסטודנטים במכללה. הישיבה תשמש לחלוקת נושאים לביצוע, מעקב אחרי נושאים בעבודה ויצירה של ליין אפ הכתבות הצפויות להתפרסם באתר ספירלה.
  • ספירלה, עריכה יומית - סמסטרים א' וב', שי ספיר - המרצה הממונה על עריכת התכנים באתר ספירלה ינהל באופן שוטף את הליין אפ לפרסום כתבות מול הסטודנטים, יערוך את התכנים, יפרסם אותם. המשוב שלו על השתתפות סטודנטים ישוקלל בציוני הקורס.
  • כתבת המגזין - סמסטר א', איתי אילנאי - העמקת ההיכרות של הסטודנטים עם כתיבה מגזינית ותרגול ההיערכות הנדרשת לשם כתיבה של טקסטים ארוכים, מרובי מקורות ומשתתפים (תחקיר, צבע ופרופיל). הקורס ידגיש מיומנויות כתיבה עיתונאית מקצועית ואישית.
  • כתבת הטלוויזיה לספירלה - סמסטר א', עמית קוטלר - סדנה מעשית ליצירת כתבות לטלוויזיה, לרשת ולאתרי תוכן דיגיטליים. בין היתר: ליווי התכנון וההפקה של כתבות הווידאו באתר ספירלה ובפרויקט הגמר.
  • ספירלה, ניהול אתר תוכן ותבניות עיצוב בוורדפרס - סמסטר ב', הילה קליין - הכשרת תלמידי שנה ג' להיכרות עם וורדפרס, פלטפורמה לניהול אתרי תוכן, בחירת תבניות עיצוב, הזנת תכנים ותפעול שוטף של אתרי וורדפרס – לטובת התפעול של ספירלה והקמת פרויקט הגמר על שרתי המכללה.
  • פרוייקט הגמר - סמסטרים א' וב', אילן יצחייק ותמיר כהן - פרויקט הגמר נועד לאפשר לבוגרי המסלול להציג את מגוון המיומנויות שלמדו במסלול, במתכונת של מגזין דיגיטלי עצמאי. הקורס יפגשו יזמים ועורכים של אתרי עיתונות עצמאית, ויקימו בעצמם אתר תוכן שישקף את האידיאולוגיה האישית שלהם. הם יבנו תוכנית עבודה, יעצבו מצגת, יפיקו, יצלמו ויכתבו את כל התוכן סביב הנושא הנבחר. עורכים בכירים מהתקשורת הארצית ישפטו את הפרויקטים, ויעניקו ציונים לצוותים.

ההתמחות במסלול עיתונות מעניקה לסטודנטים את כל הכלים הדרושים לעיתונאים בעידן הדיגיטלי, מכתיבה ותחקיר לרשת ועד יצירת כתבה טלוויזיונית. זוהי הכשרה ייחודית בשוק העיתונות, ולכן ניתן למצוא את בוגרינו בכל כלי תקשורת מרכזי בישראל, מעיתונים ואתרי אינטרנט ועד תחנות טלוויזיה ורדיו. גם בתפקידים הבכירים ביותר.

גם הם קוראים ספירלה. ואתם?

ראש ההתמחות

מר אילן יצחייק - ilani@mail.sapir.ac.il

רכזת המחלקה

גב' חן שור - 077-9802578

רכזת סטודנטים

גב' חיה נזרי - 077-9802707

  שעות קבלה במזכירות המחלקה

ימים א', ב', ד', ה' בין השעות
10:00 - 13:00
יום ג' בין השעות
11:00 - 12:00
יום ו' בין השעות
11:00 - 9:00

  שעות מענה טלפוני

ימים א' - ה' בין השעות
09:00 - 10:00
14:00 - 15:00
יום ו' בין השעות
12:00 - 11:00

  בכל שאלה ניתן לפנות אלינו

comm@sapir.ac.il

לפרטים נוספים וייעוץ

מרכז מידע ורישום - 6606* - 077-9802802
info@sapir.ac.il

לתאום ייעוץ אישי