קורס פרונטלי
הקורס מוכר לפיתוח מקצועי במסגרת "אופק חדש" / "עוז לתמורה" ובהתאם למתווה שנה"ל תשפ"ג
ההרשמה לקורס נסגרה
תיאור הקורס
רובנו מחפשים דרך להרגיש בבית: להרגיש בטוחים, יציבים ומוגנים. הבית הוא מקום שבו אנו יכולים להיות חופשיים להתנסות ולטעות, חופשיים להרגיש את מגוון הרגשות, להרגיש שייכים, ולמצוא את היחודיות שלנו. בית לרוב מתקשר למקום מסוים ולאנשים מסוימים, אולם ישנה דרך בה האדם יכול לטפח בתוכו תחושה של בית שאותה יוכל לקחת לכל מקום. דרך זו מתבססת על פרקטיקות של מודעות קשובה – מיינדפולנס.
בשנים האחרונות, ובעיקר על רקע מגיפת הקורונה, מתחזקת ההבנה שבית הספר הוא לא רק מקום שמטרתו הקניית ידע וקידום הישגים לימודיים, אלא גם מרחב לטיפוח מיומנויות רגשיות וחברתיות המחזקות תחושות שייכות, עצמאות ובטחון, ומאפשרות התמודדות מיטיבה עם אתגרי החיים.
גישת המודעות הקשובה (מיינדפולנס) היא אחת הגישות הבולטות כיום בתחום טיפוח מיומנויות אלה. גישה זו שמה דגש על טיפוח תשומת לב פתוחה וסקרנית לרגע ההווה, ותומכת בעמדה מקבלת ויצירתית כלפי המציאות.
מחקרים רבים מצביעים על כך שפרקטיקות המעודדות מודעות קשובה, קשורות ברווחה נפשית רבה יותר, בחוסן רגשי, ואף ביכולת גדולה יותר לאמפטיה וקבלת האחר. לאור ההשפעה החיובית והמחקר הרב בתחום, מסגרות חינוכיות רבות בארץ ובעולם מאמצות את הגישה כשפה חינוכית, ונהנות מרווחה נפשית רבה יותר בקרב התלמידים ואנשי הצוות ומהטבה באקלים הבית ספרי.
במסגרת ההשתלמות נכיר את עקרונות הגישה ואת הרציונל התיאורטי שבבסיסה. לצד הלמידה התיאורטית נתנסה בתרגילים חוויתיים לטיפוח מודעות קשובה. ההשתלמות מציעה למשתתפים/ות דרך לחקור ולגלות כיצד לטפח את תחושת היציבות והבטחון בעולמם/ן הפנימי ובמפגש עם העולם שבחוץ.
היקף הקורס
סדנה פרונטלית, 30 שעות אקדמיות.
מועד פתיחת הקורס: 27/11/22
מועד סיום הקורס: 05/03/23
*יתכנו שינויים בתכנית הלימודים.
קהל יעד
מורים/ות, גננים/ות, יועצים/ות, מנהלים/ות
מבנה הקורס
הקורס יתקיים בימי א'
הקורס יתקיים בשירות פסיכולוגי שער הנגב.
שכר לימוד
הקורס מסובסד ע"י משרד החינוך- דמי הרשמה בסך 65 ש"ח בלבד.
מטרות הקורס
- היכרות עם טכניקות לפיתוח מיינדפולנס- תשומת לב לרגע הנוכחי.
- התנסות אישית המאפשרת למשתתפים לחוות בעצמם את השפעות התרגול ולעבור תהליך אישי של גדילה, למידה עצמית וחיזוק משאבים.
- הבנת ראשונית של עקרונות וישומים לעבודה המשלבת את עקרונות המיינדפולנס במפגש עם ילדים.
ראשי פרקים מרכזיים בהשתלמות
- מיינדפולנס ככלי לתרגול תשומת לב לנשימה ולתחושות הגוף
- השפעת תרגול מיינדפולנס על ויסות התנהגות ורגש
- יכולות מיקוד וקשב בחיי היומיום וחשיבותן בהתמודדות עם אתגרי המציאות
- השפעת תרגול מיינדפולנס על יחסינו עם הזולת
- שילוב מיינדפולנס בעשייה החינוכית
רכיבים יישומיים: אלו פעולות יבצע המורה בעבודת ההוראה - למידה כתוצאה מחוויית הלמידה שיעבור
- תרגול אישי והטמעה בשגרת היום-יום להפנמה והיכרות עם עולם המיינדפולנס ויתרונותיו
- התנסות אישית בהעברת עקרונות התרגול לילדים
תכנית לימודים
מפגש | תאריך | שעות | נושא | טכניקת עבודה |
---|---|---|---|---|
1 | 27.11.22 | 16:30 - 19:15 | היכרות עם עולם הקשב: הפניית הקשב אל הנשימה כאמצעי לטיפוח תחושת הבית הפנימי | מפגש פרונטלי |
2 | 11.12.22 | 16:30 - 19:15 | מודעות קשובה בחיי היום-יום, והדרך לצאת מהטייס האוטומטי | מפגש פרונטלי |
3 | 01.01.23 | 16:30 - 19:15 | הגוף הוא הבית: חשיבותה של תשומת לב אל הגוף | מפגש פרונטלי |
4 | 15.01.23 | 16:30 - 19:15 | מכשולים וכוחות: מציאת עוגנים ומשאבים פנימיים, אסטרטגיות לויסות עצמי | מפגש פרונטלי |
5 | 22.01.23 | 16:30 - 19:15 | שילוב מיינדפולנס בעבודה עם ילדים | א-סינכרוני |
6 | 29.01.23 | 16:30 - 19:15 | פיתוח חמלה לעצמי ולאחר | מפגש פרונטלי |
7 | 05.02.23 | 16:30 - 19:15 | תשומת לב לאחר: פיתוח הקשבה לא שיפוטית | מפגש פרונטלי |
8 | 19.02.23 | 16:30 - 19:15 | עקרונות המיינדפולנס בעבודה עם ילדים | מפגש פרונטלי |
9 | 05.03.23 | 16:30 - 19:15 | תהליכי הטמעה במסגרת החינוכית . סיכום, שיתוף מחשבות ורעיונות לעתיד. | מפגש פרונטלי |
10 | 19.03.23 | הגשת יומני תרגול שבועיים | א-סינכרוני |