אין מצב שמפנים את הגב

יעל אברהם (M.A.)
פסיכולוגית חינוכית מומחית – מדריכה. מטפלת משפחתית מוסמכת

תיאור הקורס ומטרותיו

הציר המרכזי בקורס זה יהיה לימוד מעמיק של מודל העבודה הטיפולי הקבוצתי עם ילדים וילדות הסובלים מקושי חברתי. מודל זה תוקף באופן מחקרי ואנו נלמד ואף נתרגל את מהלך המודל. בנוסף נכיר מושגים מרכזיים בתחום הדחייה החברתית וכן נעסוק בעבודה הורית ובעבודה כיתתית סביב דחייה חברתית בשירות הקבוצה.

אופן הלמידה

הרצאה וכן התנסויות סדנאיות, צפייה בסרטונים ועוד.

הקורס מיועד

מתמחים ומומחים בפסיכולוגיה חינוכית.

דרישות הקורס

השתתפות בכל המפגשים, הגשת עבודה בסיום הקורס. 

היקף הקורס

40 שעות אקדמיות

מקום הקורס

המכללה האקדמית ספיר

מועדי הקורס

קורס מרוכז של 6 מפגשים: 
21-19/09 בין 10:00 - 16:00 – פרונטלי במכללת ספיר
17/10 בין 9:00 - 15:00 – פרונטלי במכללת ספיר
12/11 - שעתיים בזום 
12/12 - בין 9:00 - 15:00 – פרונטלי במכללת ספיר

שכר לימוד

765 ₪

מבנה הקורס

מס' מפגש הנושא הנלמד תאריך מספר יחידות
1 מבוא והכרות מבוא תיאורטי לתחום הדחייה החברתית 8
2 טיפול קבוצתי הצגת המודל הטפולי הקבוצתי לילדים המתקשים להשתלב חברתית  8
3 המיומנויות החברתיות לימוד ותרגול המיומנויות החברתיות הבסיסיות: קשר עין, מרחק חברתי, עמידה חברתית  8
4 המיומנויות החברתיות לימוד ותרגול המיומנויות החברתיות המורכבות: כניסה לקבוצה, הבנה רגשית, שליטה עצמית, היכולת לומר מילה טובה שיתוף פעולה. 7
5 הורים בשירות הקבוצה עבודה טיפולית עם הורים לילדים דחויים חברתית מהדרכה ועד טיפול 
פרוטוקול קבוצת הורים 
2
6 הכיתה בשירות הקבוצה עבודה כיתתית סביב דחייה חברתית: אבחון, מניעה ראשונית, טיפול סביב פגיעה חברתית ולימוד פרוטוקול החרם 7
סה"כ שעות אקדמיות     40

 

רשימת קריאה

נושא 1: מבוא לתחום הדחייה החברתית
קריאת חובה: 

  • אברהם, י. (2012) רגישות לדחייה אצל ילדים ובני נוער דחויים חברתית. פסיכולוגיה עברית

קריאת רשות:  

  • אברהם, י' (2018). דחייה חברתית - אין מצב שמפנים את הגב. הוצאת ספרי ניב. 
  • גרפי פישר חנה (2016). ילדים דחויים חברתית: תיאוריה ושיטת טיפול. תל אביב: רסלינג.

נושא 2: המודל הטיפולי הקבוצתי ותרגול המיומנויות החברתיות
קריאת חובה: 

  • אברהם, י. (2013) קשרים וכישורים חברתיים. אתר פסיכולוגיה עברית.
  • אברהם, י. (a2011) לפתוח את שער הזכוכית {גרסה אלקטרונית}. אתר פסיכולוגיה עברית.http://www.hebpsy.net/articles.asp?id=2666

קריאת רשות: 

  • סליגמן, מ' (2005). אושר אמיתי. הוצאת מודן.

נושא 2: הורים
קריאת חובה:

  • אברהם, י. (2012) התשמע קולי? ההתמודדות ההורית עם ילד דחוי חברתית {גרסה אלקטרונית}.אתר פסיכולוגיה עברית http://www.hebpsy.net/articles.asp?id=2722

 קריאת רשות: 

  • סליגמן, מ' (2005). אושר אמיתי. הוצאת מודן.

נושא 3: הכיתה
קריאת חובה:

  • אברהם, י. (b2011) אין מצב שמפנים את הגב {גרסה אלקטרונית}. אתר פסיכולוגיה עברית   . http://www.hebpsy.net/articles.asp?id=2704
  • אלקובי, א. אברהם, י. זיו, ו. אשד, ט. (2019) פרוטוקול לטיפול בחרם החברתי בגיל החביון. אתר פסיכולוגיה עברית http://www.hebpsy.net/articles.asp?id=3792
  • Asher, S. R., and Rose, A. J. (1997). Promoting children’s social-emotional adjustment with peers. In P. Salvoey, D. J. Slutyer, et al. (Eds.), Emotional development and emotional intelligence: Educational implications. New York: Basic Books.