טיפול דינמי בילדים - play therapy

ד"ר שני מנשקו-טשכמר,
פסיכולוגית קלינית בכירה, מנהלת השירות הפסיכולוגי בית החולים ברזילי. מרצה

תיאור הקורס ומטרותיו

הקורס יעסוק בהיבטים התיאורטיים והפרקטיים של טיפול באמצעות משחק על פי הגישה הפסיכודינמית. במהלך הקורס נעסוק במושגיים מרכזיים בתאוריה הפסיכודינמית דרכם נכיר את המשמעויות של משחק והיכולת לשחק להתפתחותו ולבריאתו הנפשית של הפרט.  הקורס ישלב בין התאוריה לבין העבודה המעשית  והסטודנטים יתבקשו להביא דוגמאות מהמפגשים הטיפולים שלהם לחשיבה וללמידה משותפת.

אופן הלמידה

לכל נושא יוקדשו מספר שיעורים. הסטודנטים ידרשו להיות נוכחיים בשיעורים ולקרוא את מאמרי החובה במהלך הלמידה של אותו הנושא. בסיום כל נושא שילמד, יביאו הסטודנטים דוגמאות מהשטח כך שנוכל לשלב בין התיאוריה לקליניקה ולהתנסות המעשית ונדון בהקשרים ועל פי הגישות השונות שילמדו.

הקורס מיועד

למתמחים שנה א'-ג'

דרישות הקורס

נוכחות חובה, השתתפות במפגשים והצגת מאמרים ועבודה מסכמת.

היקף הקורס

40 שעות אקדמיות

מקום הקורס

המכללה האקדמית ספיר


מועדי הקורס

קורס מרוכז של 6 מפגשים

19/9-21/9 - 10:00 - 16:00 - פרונטלי
17/10 - 9:00 - 15:00 - פרונטלי
12/11 - 4 שעות אקדמיות - זום
12/12 - 9:00 - 15:00 - פרונטלי

שכר לימוד

765 ₪

מבנה הקורס

מס' מפגש הנושא הנלמד התוכן מס' יחידות
1 מבוא שיחת הכרות ומבוא לתיאוריות דינמיות- מהי חשיבה דינמית 3 ש"ל
2 אבחון והערכה תהליך הפניה , תהליך האיינטק והקשר עם ההורים כאינדיקציה לטיפול 8 ש"ל
3 משחק כביטוי של יחסים מופנמים ביטוי הלא מודע במשחק על פי קליין וממשיכה 12 ש"ל
4 מדוע חשוב לשחק? תפקידו של המשחק בחיי הנפש וכסממן להתפתחות תקינה 12 ש"ל
5 סוגיות נבחרות במשחק נעסוק בסוגיות נבחרות ונפוצות בהן נתקלים בטיפול בילדים כמו רמאות במשחק, במשחקי קופסא ועוד 5 ש"ל
סה"כ שעות הקורס     40 ש"ל

נושא 1: מבוא
צ'ת'יק, מ. (2004). שיטות בפסיכותרפיה של הילד: אסטרטגיות פסיכודינאמיות. מבוא לפסיכותרפיה שלהילד עמ' 9-7 ת"א: "אח"
צ'תיק, מ. (2000) שיטות בפסיכותרפיה של הילד. קריית ביאליק: "אח". פרק 1 עמ' 12-36.

נושא 2: אבחון והערכה
צ'ת'יק, מ. (2004). שיטות בפסיכותרפיה של הילד: אסטרטגיות פסיכודינאמיות. פרק 2 ע"מ 38-58, ת"א : " אח". 

נושא 3: משחק כביטוי ליחסים מופנמים 
Klein, M. (1932). The Technique of Child Analysis. In: The
Psycho-Analysis of Children. London: Hogarth. 40-64.

כותבים שונים. התיאוריה הקלייניאנית: נקודת מבט בת זמננו. ק .ברונסטיין עורכת( 2011), .ת"א: תולעתספרים. פרקים 3 4, 7. 

נושא 4: מדוע כל כך חשוב לשחק? 
* ד.ו. ויניקוט( 1977) משחק ומציאות. הוצאת עם עובד. פרקים ,3,4 עמודים 66 - 88.

ד.ו. ויניקוט (1977) משחק ומציאות. הוצאת עם עובד. פרק ,6 עמודים 106 - 113.

פרקים נבחרים מתוך ווינקוט, ד.ו. (2009) .עצמי אמיתי ועצמי כוזב .ת"א עם עובד. 
קפלן, ח. הראל, י. אבימאיר-פת, ר. (2010). הפונקציה הרפלקטיבית כגורם מחולל שינוי בטיפול אם-ילד אב –ילד, בתוך הטיפול הדיאדי: מפגש בין המעשה הטיפולי והתיאוריה. אוניברסיטת חיפה, החוג לפסיכולוגיה. עמודים 122 - 167.

נושא 5: סוגיות נבחרות במשחק 
אורן, א. (2008).משחקי קופסא בטיפול בילדים.

סער, נ,. בר, מ,. גוהלף, ד. (2017). בזכות הרמאות - התבוננות ברמאות במשחקים בעלי חוקים מובנים אצל ילדים וחשיבותה בטיפול. שיחות, כרך ל"א, חוב' מס' 3 עמודים -211 .216