פרופ' אורית נוטמן שורץ ראשת רשות המחקר וראשת ועדת מי"ה (מחקר, יצירה והוראה) ומרצה בכירה בבית הספר לעבודה סוציאלית במכללה האקדמית ספיר, לקחה שבוע חלק בשבוע שעבר בסדנה "קולם של מהגרים ופליטים״ שנערכה באוסטריה. ההשתתפות בסדנה הייתה בעקבות זכיה במענק מחקר מיוחד שהוענק על ידי הארגון הבינלאומי של בתי הספר לעבודה סוציאלית למיזם משותף של ארבעה חברי סגל מבתי ספר לעבודה סוציאלית באנגליה, אוסטריה וישראל – המכללה האקדמית ספיר.

בסדנה לקחו חלק סטודנטים לעבודה סוציאלית מבית הספר לעבודה סוציאלית בגראץ, אוסטריה ופליטים הנמצאים באוסטריה ממגוון מדינות, בהן: אירן , סוריה, ניקרגואה , אוקראינה, ואפגניסטאן וחברי סגל נוספים מאוסטריה, אנגליה, אסטוניה ואנגולה.

המפגשים בסדנה כללו הרצאות והכנה מקדימה לנושא פליטות והגירה בשלושת הארצות.  פרופ׳ אורית נוטמן שורץ הרצתה על תוצאות שלושה מחקרים בהקשר של פליטים ומהגרים זרים בישראל – מבוגרים, ילדים ובני נוער וזיקת מקצוע העבודה הסוציאלית בישראל בהקשר לאוכלוסיות אילו.

היום השני של הסדנה כלל עבודה משותפת בקבוצה קטנה וגדולה של הסטודנטים והפליטים.  המפגשים חשפו את הצורך של הפליטים להיות מעורבים ולהשפיע על המענים המוצעים להם, כמו גן על הצורך  שלהם להישמע, להכיר מקרוב אותם כבני אדם ואת שעברו בטרם הגעתם לאוסטריה. נושאים בסיסיים כמו שפה,  מזון וקשר בינאישי היו מוקד השיח.

היום השלישי הוקדש ללמידה מעמיקה, השותפים האוסטרים חשפו אותנו לסל רווחה עתיר משאבים שהמדינה מספקת ומהווים דוגמא למדינה המבקשת לקלוט פליטים גם בשל הפחד מפני פלישה רוסית צפויה וגם לאור הדמיון בין הנקלטים לקולטים.  עוד עלה בסדנה כי הצעירים מבקשים להיקלט במדינה המארחת, ואילו המבוגרים המבקשים לחזור מתאפיינים בתגובות לחץ רבות יותר וכן מגלים אחריות מיידית לפרנסה לחינוך ולעתיד ילדיהם. היום האחרון הוקדש להמשגה והמלצות להמשך יצירת ידע ומענים של מקצוע עבודה סוציאלית בהקשר זה.  הנתונים כולם יעובדו ויוגשו לארגון הבינלאומי כהמלצות לכיווני הוראה הכשרה ופעולה.

מידע נוסף שיכול לעניין אותך

האם מקדונלד'ס עלולה לסגור את סניפיה בארץ בגלל המלחמה? "ההחלטה של מקדונלד'ס העולמית לרכוש את המסעדות שלה מהזכיין הישראלי עמרי פדן אינה תמרון אסטרטגי בודד. על סמך החלטותיה בעבר, יש סיכוי סביר שהשלב הבא יהיה סגירת סניפי החברה בארץ." מאמר חדש לד"ר וילי אברהם, ראש המחלקה לשיווק טכנולוגי ולנועה ברנע לוי, מרצה במחלקה למנהל ומדיניות ציבורית. למאמר המלא במעריב עסקים
המדינה תעביר 200 מיליון ש״ח למכללה האקדמית ספיר, המוסד האקדמי החשוב בנגב המערבי והמעסיק הגדול ביותר בעוטף ישראל. בהמשך להחלטת הממשלה, יועברו למכללה האקדמית ספיר 200 מיליון ש״ח. הכספים נועדו לשיקום אקדמי וקהילתי שיבטיח את חיזוק הנגב המערבי בעקבות השבת הרצחנית ואת החזרה הבטוחה ללימודים בספיר. נשיא המכללה, פרופ' קידר: "אנו מברכים על החלטת הממשלה. התכנית האסטרטגית שאושרה על ידי הממשלה היא שאפתנית וחשובה.