המאמר "מה שרואים מכאן לא רואים משם: מבט משולי שוק העבודה" מאת ד"ר סיגל נגר-רון מהמכללה האקדמית ספיר נבחר כמאמר המצטיין של האגודה הסוציולוגית לשנת 2023

פרס המקום הראשון למאמר המצטיין של האגודה הסוציולוגית לשנת 2023 הוענק לד"ר סיגל נגר-רון, מרצה במחלקה לרב תחומי במכללה האקדמית ספיר, עבור מאמרה "מה שרואים מכאן לא רואים משם: מבט משולי שוק העבודה". המאמר מתמקד בחסמים המבניים לתרגום השכלה אקדמית לתעסוקה הולמת בשוק העבודה הדרומי.

ד"ר סיגל רון

בנימוקי הזכייה נכתב: המאמר הוגדר על ידי שופטי ושופטות ועדת הפרס כ"מאמר חדשני, יסודי ומרתק".. לב המאמר הוא תיאור סיזיפי של מאבק בלתי נלאה למוביליות השכלתית והשקעה בה, שאיננה מובנת מאליה עבור הקבוצה הנחקרת, נשים מזרחיות  דור שלישי בערי הפיתוח, לעומת התוצאות המאכזבות שלו. תרומתו באה לידי ביטוי בהתמקדות בקטגוריה מועלמת ובדרך כלל ״לא נספרת״ בסטטיסטיקות רשמיות, ובתיקון שנעשה לנרטיב דומיננטי במחקרים שנעשו בשנים האחרונות ועניינם התרחבות המעמד הבינוני המזרחי. על רקע ספרות סוציולוגית המעלה על נס צמצום פערים, המאמר מציע התבוננות ביקורתית ומפוכחת על תהליכי מקרו בחברה הישראלית. המאמר מעגן בנתונים מקוריים ובניתוח איכותני מאלף טענה ביקורתית חריפה על מנגנון שימור ההדרה הנחווית בהצטלבות בין אתנו־לאומיות, מגדר, מעמד ומרחב בישראל.

עוד הוסיפו: "אחת מהתרומות המקוריות למחקר של המאמר היא ההמשגה המגדירה את המאמץ המושקע ומהלך חיפוש העבודה של נשים משכילות כ"עבודה שקופה". המתודולוגיה היסודית המורכבת גם מעבודה כמותנית וגם מראיונות עומק מספקת מענה לא רק על איך אי שוויון זה בא לידי ביטוי, אלא גם 'למה'. המאמר נותן לכך תשובה מעמיקה הנקשרת לחסמים שאינם מאפשרים להתגבר על הפער בין מזרחים לאשכנזים אפילו בדור השלישי בשל העובדה שיחסי כח שעוצבו היסטורית, אתנית, מגדרית ומרחבית עדיין משפיעים בצורה מכרעת על טווח האפשרויות למוביליות, גם אחרי שמתקיימים התנאים למוביליות באמצעות השכלה גבוהה. זהו מחקר חשוב מאד על נשים מזרחיות משכילות, התורם תרומה משמעותית לסוציולוגיה הביקורתית של החברה הישראלית".

מידע נוסף שיכול לעניין אותך

האם מקדונלד'ס עלולה לסגור את סניפיה בארץ בגלל המלחמה? "ההחלטה של מקדונלד'ס העולמית לרכוש את המסעדות שלה מהזכיין הישראלי עמרי פדן אינה תמרון אסטרטגי בודד. על סמך החלטותיה בעבר, יש סיכוי סביר שהשלב הבא יהיה סגירת סניפי החברה בארץ." מאמר חדש לד"ר וילי אברהם, ראש המחלקה לשיווק טכנולוגי ולנועה ברנע לוי, מרצה במחלקה למנהל ומדיניות ציבורית. למאמר המלא במעריב עסקים
המדינה תעביר 200 מיליון ש״ח למכללה האקדמית ספיר, המוסד האקדמי החשוב בנגב המערבי והמעסיק הגדול ביותר בעוטף ישראל. בהמשך להחלטת הממשלה, יועברו למכללה האקדמית ספיר 200 מיליון ש״ח. הכספים נועדו לשיקום אקדמי וקהילתי שיבטיח את חיזוק הנגב המערבי בעקבות השבת הרצחנית ואת החזרה הבטוחה ללימודים בספיר. נשיא המכללה, פרופ' קידר: "אנו מברכים על החלטת הממשלה. התכנית האסטרטגית שאושרה על ידי הממשלה היא שאפתנית וחשובה.