פסטיבל קולנוע דרום ה-19, של בית הספר לאמנויות הקול והמסך במכללת ספיר, ננעל בהצלחה גדולה והיה לפסטיבל הקולנוע היחיד בישראל שהתקיים במתכונת פיזית ב-2020

פסטיבל קולנוע דרום הבינלאומי ה-19, של בית הספר לאמנויות הקול והמסך במכללת ספיר, ננעל ביום חמישי האחרון בהקרנה מרגשת של סרט הביכורים של יעל אבקסיס "ריימונד אל בידוואיה" והופעה של אגדת הזמר המרוקאי ריימונד אבקסיס, בדרייב אין שבמכללת ספיר.

תמיר הוד מעניק פרחים ליעל אבקסיס

105 סרטים ישראלים, סרטים קצרים, סרטים בינלאומיים, פוקוס קולנוע חרדי ייחודי ופרויקטים של בית הספר במכללת ספיר, שהוקרנו במשך 7 ימים בדרייב אין, בהקרנות אינטימיות באיזור ובאירועי אונליין ייחודיים.

תמיר הוד, מנהל הפסטיבל ומיכל לביא, מנהלת אמנותית: "דווקא בתקופה זו, בחרנו לקיים את הפסטיבל בפלטפורמה יצירתית ולא נתנו למציאות הכאוטית הנוכחית למנוע את הבמה מהיוצרות והיוצרים ואת המפגש עם הקהל". 

פרופ' סמי שלום שטרית, יו"ר פסטיבל קולנוע דרום וראש בית הספר לאמנויות הקול והמסך במכללה האקדמית ספיר: "אני שמח מאוד שלא ויתרנו על התרבות! לא ויתרנו על הערך המוסף שלנו שהוא פסטיבל קולנוע דרום". 

אלון דוידי, ראש העיר שדרות: "פסטיבל קולנוע דרום הוא מסורת שנמשכת כבר 19 שנה ומסורות ממשיכים, גם כשהקורונה עודנה מרחפת בצלנו. אני שמח שהנהלת הפסטיבל ומכללת ספיר לא ויתרו על קיום הפסטיבל ויחד אתנו ועם מועצת שער הנגב קיימו את הפסטיבל בחודש ספטמבר, ממש רגע לפני חגי תשרי".

מקבלת פרס בפסטיבל קולנוע דרום

בשיאו של הפסטיבל הוכרזו שמות הזוכים והזוכות

תחרות קולנוע דרום חדש
30 סרטים קצרים חדשים של בוגרי/ות בית הספר לאמנויות הקול והמסך בספיר הוקרנו במסגרת התחרות בהקרנות טרום בכורה על גבי מסך הדרייב אין. במסגרת התכנית הוענקו לסרטים הזוכים פרסים כספיים בסך כולל של 50,000 ₪. בחבר השיפוט בראשות היו"ר קרן ידעיה: עדי מוזס, אופליה בנט, כריסטין ביושמין - פלוט, רן בגנו.

פרס מיקה אילון לסרט העלילתי המצטיין, הוענק לשתי במאיות:
שרון לשם עבור הסרט "אלמה". מנימוקי השופטים: "אלמה מספר לנו את סיפורן האמיתי של מיליוני נשים ונערות בזנות, שנופלות קורבן יום יום למעשים של רוע אנושי אכזרי ומפלצתי. סרט חזק וקשוח, מהודק וסוחף שמצליח לעשות את הלא יאומן ברווח הדק שהמציאות מותירה לנו כיוצרים לדבר על הזוועות הגדולות ביותר בצורה של מעשה אמנות יפיפה".
שרון אטיאס עבור הסרט "אולימפיה". מנימוקי השופטים: "אולימפיה מגלה לנו יוצרת בשלה ומבטיחה ששולטת בכל אמצעי המבע הקולנועי החל מתזה, רעיון, תסריט, פריים, קאט, בימוי שחקנים ופס קול. זו יצירה קודרת ואפלה אבל גם קצבית, מסעירה מורכבת וסוחפת".

פרס הסרט הדוקומנטרי המצטיין, באדיבות תאגיד השידור כאן
הוענק למעיין פורת עבור הסרט "ואין קולן נשמע". מנימוקי השופטים: "עבודה מבריקה השופעת במבע קולנועי, ומצליחה לשתף קולות שלרוב לא נשמעים".

פרס הפיילוט הטלוויזיוני המצטיין, באדיבות תאגיד השידור כאן
הוענק לאליה פיקל עבור הסרט "על כולנה". מנימוקי השופטים: "אנחנו מאמינים שיש מקום אמיתי בטלוויזיה לדמויות נשיות, צעירות, מקסימות, ולא קלישאתיות כמו אלו שהצצה מרגשת לחייהן זכינו לראות ולשמוע בפיילוט זה".

פרס סרט האנימציה המצטיין, באדיבות אגודת הסטודנטים והסטודנטיות במכללה האקדמית ספיר
הוענק לעינת קשת עבור הסרט "מטען עודף". מנימוקי השופטים: "העדינות שבעפרונה של היוצרת מתממשת ברגישות וחכמה, עם המון תשומת לב לפרטים הקטנים".

פרס ההפקה הטובה ביותר, באדיבות דרומהפקות
מוענק לאלינור כהן עבור הסרט "כאפות". מנימוקי השופטים: "כאפות הוא טריפ ממכר שבקלות יכול להפוך לסדרת קאלט".

פרס הצילום הטוב ביותר, באדיבות המועצה הישראלית לקולנוע - המשרד לתרבות ולספורט
הוענק לרועי פרידן עבור הסרט "קינת יונתן". מנימוקי השופטים: "אימג׳ים עוצמתיים שמחזקים את הסרט ואת השפה הקולנועית המרשימה".

פרס העריכה הטובה ביותר, באדיבות המועצה הישראלית לקולנוע - המשרד לתרבות ולספורט
הוענק ליעל סולומונוביץ על הסרט "בדמותה". מנימוקי השופטים: "הסרט בוחן את הדמות והגוף הנשי בעזרת דימוי ויזואלי מרשים וחושף איכויות אסתטיות תוך שימוש מרהיב בדימוי המעמיד בסימן שאלה את מקום האישה בעולם המודרני".

פרס הלחנת המוזיקה המקורית, באדיבות המועצה הישראלית לקולנוע - המשרד לתרבות ולספורט
הוענק לדנה מימון עבור הסרט "מלכת אסתר". מנימוקי השופטים: "בלי הרבה מאמץ, מצליחה המוזיקה בסרט ״לרומם״ כל רגע בו היא נוכחת וצובעת אותו בצורה מדויקת".

פרס עיצוב הפסקול הטוב ביותר, באדיבות המועצה הישראלית לקולנוע - המשרד לתרבות ולספורט
הוענק לאיתי אקיאן עבור הסרט "של מי הילד הזה?". מנימוקי השופטים: "מעבר לחיזוק הזמן והמקום, מצליח הפסקול להיות חלק בלתי נפרד מהדמות הראשית ולהפעיל אותה לאורך הסרט, ואף מצליח להביא להתרגשות בסופו של הסרט".

פרס המשחק הטוב ביותר, באדיבות המועצה הישראלית לקולנוע - המשרד לתרבות ולספורט
הוענק לתלמה טל עבור הסרט "בין המגרשים" מנימוקי השופטים: "השחקנית הצעירה מוסיפה רגש, עדינות, עוצמה, כאב וניואנסים לסיפור המסופר מנקודת מבטה של נערה-ילדה שנאבקת על זכותה לשחק כדורגל".

פרס העיצוב האמנותי, באדיבות המועצה הישראלית לקולנוע - המשרד לתרבות ולספורט
הוענק לשחר משה עבור הסרט "זיכרון פיזי". מנימוקי השופטים: "עיצוב אמנותי הוא לפעמים החזון האמנותי כולו, במיוחד בסרט זה שכל כולו חיפוש אסתטי במרחב האמנותי החדש שנוצר בין שפת הקולנוע ושפת המחול".

פרס התסריט, באדיבות המועצה הישראלית לקולנוע - המשרד לתרבות ולספורט
הוענק למתן יהושע עבור הסרט "ארבעה זרים בחופשה". מנימוקי השופטים: "על יכולת ורסטילית לשוטט בתוך מציאות עם חוקיות אניגמטית. התסריט בועט בערכים ובסמלים ומנפץ מוסכמות חברתיות. נדמה שכמעט נראה אקראי, כמו החיים עצמם".

מסך קולנוע וצללית של מכונית

תחרות קולנוע ישראלי קצר
זו השנה השנייה של תחרות קולנוע ישראלי קצר עצמאי במסגרת הפסטיבל. למעלה מ-80 יצירות ישראליות - חדשות, קצרות, נועזות ומרעננות בצורה ובתוכן - הוגשו לתחרות, מתוכן עלו לשלב התחרות 10 סרטים קצרים, עצמאיים ומופלאים. בחבר השיפוט: לירון אדרי, לי גילת, איתי עקירב.

הפרס ע"ש מרים הוכמן באדיבות התאחדות ענף הקולנוע בישראל
מוענק למעיין שוורץ על הסרט "לשחק חולשה". שוורץ זכה במענק פיתוח באדיבות קרן מקור ומשמרות עריכה באדיבות RGB. מנימוקי השופטים: "פורטרט יוצא דופן, שלם ומרגש מאד, המשלב בין כלים עלילתיים ודוקומנטריים, שמצליח לספר הרבה בזכות משחקה המפעים והחד-פעמי של הגיבורה נעמי פולני. סיפור על זקנה ופגיעות ולצידן תאווה בלתי מתפשרת לחיים".   

ציון לשבח
הוענק לנועה ברמן-הרצברג ועמית כהן על הסרט "שלג מלח". מנימוקי השופטים: "בשפה ייחודית ופואטית, מצליח הסרט "שלג מלח" לארוג בחוטים דקים בין שני עולמות, ולהכניס אותנו ברגישות גדולה אל תוך הביוגרפיה האישית והגיאוגרפית של יוצרי הסרט. סרט שבו כל דימוי הוא עולם ומלואו".
 

דרייב אין בקולנוע דרום

תחרות "סינמה אפטר"
לראשונה התקיימה תחרות סרטים קצרים העוסקת במדיום הקולנועי בעידן הקורונה, אליה הוגשו כ-30 סרטים. בחבר השיפוט: ד"ר אודיה כהן-רז, איציק רוזן, ניר דבורצ'ין.

במקום הראשון, בפרס בסך 2,500 ₪.
זכה הסרט "למי שייכת השמש" של שיר הנדלסמן. נימוקי השופטים: "בתקופה של סגר עולמי, בה אנשים מחפשים תחליף ביתי לחוסרים חיצוניים, תוהה יוצר הסרט האם ניתן למצוא תחליף מדומיין להכל, אפילו לשמש? סרט יצירתי, עדין, חכם ובעל ממשיות עכשווית ועוצמתית.

במקום השני, בפרס בסך 1,500 ₪
זכה הסרט "שווה בשווה" של גל נעים. נימוקי השופטים: "בסגנון וויזואלי איטי ומהורהר ובפסקול שזור וידויים אינטימיים, "שווה בשווה" מציג מרחבי פולחן – בית הכנסת ובית הקולנוע – זאת תוך יצירת אווירה פיוטית ומהפנטת בדרכה".

במקום השלישי, בפרס בסך 1,000 ₪
זכה הסרט "עומד מלכת" של לילך מרקמן. נימוקי השופטים: "במינימליזם של פריים אחד, מזוככת החוויה של מה הוא קולנוע (תיעודי וניסיוני בוודאי) - סובייקט המתבונן בעולם וכוחו של הקולנוע לייצר דימויים פיוטיים".  

הפיצ'ינג הדוקומנטרי לסרטי סטודנטים
במקום הראשון, 30 אלף ₪, באדיבות קרן גשר לקולנוע רב תרבותי ותאגיד השידור כאן

זכה הסרט "רחל" בבימוי רבקה לאה ספיר מבית הספר לקולנוע "תורת חיים". מנימוקי השופטים:  "מסמך נדיר של יוצרת חרדית אמיצה בעלת נקודת מבט ייחודית ומפתיעה, הסרט מאפשר אקסס יוצא דופן לחצר האחורית של החברה הישראלית."

במקום השני, פרס בסך 25 אלף ₪, באדיבות הקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה ו-HOT 8
זכה הסרט "חיפה לא תהיה עיר של חזירים" בבימוי רוני אבני ממכללת מנשר לאמנות. מנימוקי השופטים: "סרט העוסק בנושא אקטואלי המקפל בתוכו רבדים שונים של נושאים ומטאפורות. היוצרת מצליחה לשלב באופן ייחודי בין קומי לדרמטי וניכר כי היא בקיאה ברזי הז'אנרים."

זוכה בפסטיבל קולנוע דרום

מידע נוסף שיכול לעניין אותך

פסטיבל קולנוע דרום הבינלאומי ה-22 ננעל אתמול בערב (יום ד') במכון הצרפתי בתל אביב.
באירוע האקתון DisasterTech בנושא התמודדות עם אתגר השיטפונות העולמי, שנערך השבוע (שלישי) במרכז לחדשנות ויזמות במכללה האקדמית ספיר, זכו קבוצת הסטודנטים: שי מנשרי, עירית חולי נחום, איתי זסלבסקי וברק ספיר בפרס על הפתרון שהעלו.