קורס מתקדם באבחון רגשי

* הקורס לא ייפתח בשנת הלימודים תשפ"ד

יעל גלין לונציק,
מרצה

מומחית חינוכית ובהסמכה להדרכה שיקומית. בוגרת תואר שני במגמה הקלינית שיקומית בבר אילן. מנהלת את תחום האבחון במכון מסילות המוכר להתמחות קלינית ומדריכה צוות של מאבחנים חינוכיים, קליניים ושיקומים. במקביל מנהלת את יחידת אבחון ילדים בביה"ח אסותא אשדוד. בנוסף בארבע השנים האחרונות מדריכה סטודנטים לתואר שני בפסיכולוגיה חינוכית על אבחון במסגרת המרכז האקדמי פרס (פסיכודיאגנוסטיקה ולקויות למידה), סטודנטים לתואר שני בפסיכולוגיה קלינית של הילד במסגרת המכללה האקדמית ת"א יפו (פסיכודיאגנוסטיקה א' ו ב') וכן מרצה באותה מסגרת בקורס אבחון דיאגנוסטי למתקדמים (פסיכודיאגנוסטיקה ג').

תיאור הקורס ומטרותיו

הקורס יתמקד בחידוד יכולת האבחון של ההיבטים הרגשיים. נתמקד . בהעמקת יכולת העברה והניתוח של המבחנים ההשלכתיים בהתאם לממצאים עדכניים בספרות והרחבת השימוש בכלים השלכתיים (בנדר גשטלט, HTP, TAT, השלמת משפטים, רוברטס, רוראשך*) ולא השלכתיים (שאלונים וראיון קליני) בהתאם לשאלות שעולות באבחון ולסיבת ההפניה. כמו כן, ניתן דגש לאינטגרציה וההשפעות ההדדיות בין החלקים הקונטיביים לרגשיים. 
בחלק השני, נעסוק באינטגרציה של המידע ובבחינת השאלה המבדלת ונתרגל את כתיבת הפסקה הרגשית, באופן שתהיי עשירה, תיתן מקום למורכבות הרגשית ותהיי תקשורתית וקריאה. בחלק  זה נדון בחלקים של הפסקה (כוחות, דימוי העצמי, יחסי אובייקט וכו') ובכל חלק נביא דוגמא של אבחונים של ילדים ונוער עם אבחנה רלוונטית (למשל, דימוי עצמי- דיכאון, יחסי אובייקט - הפרעת תקשורת וחרדה חברתית). חלק זה יעסוק גם בשאלות אתיות ומעשיות הנוגעות לחלק הרגשי. 

* בקורס נלמד להעביר, לציינן ולפרש את מבחן הרורשך, בגישת R-PAS. הרורשך הינו כלי השלכתי בעל נתוני המהימנות והתוקף גבוהים, המספק מידע עשיר על הנבחן ומתאים במיוחד במצבים בהם קיימת מורכבות רגשית ושאלות אבחנתיות. הכרת הכלי תעשיר את היכולת האבחונית, אך השימוש בכלי דורש הדרכה נוספת.    

אופן הלמידה

הלמידה תתקיים בזום.

הקורס מיועד

הקורס מיועד למתמחים בפסיכולוגיה חינוכית משנה רביעית, מומחים ומדריכים. 

דרישות הקורס

קורס דיאגנוסטיקה בסיסית, ניסיון בהעברת הסוללה הרגשית. 

היקף הקורס

40 שעות

מקום

זום

מועדי הקורס

24/10, 31/10, 7/11, 14/11, 5/12, 19/12, 9/1, 23/1, 6/2, 20/2, 5/3, 19/3, רזרבי 2/4,  16/4.
כל המפגשים יתקיימו בין השעות 13:00 - 15:30.
המפגש האחרון יתקיים בין השעות 12:00 - 15:30.

שכר לימוד

765 ש"ח

מבנה הקורס: 

מס' מפגש הנושא הנלמד התוכן מספר יחידות
1 מבוא סקירה על היבטים תיאורטיים– התשתית לפסקה הרגשית ולשימוש במבחנים השלכתיים. נתייחס לחלקים שונים בדוח מהזווית הרגשית- רקע (הראיון), ההתרשמות, הכלים וההמלצות.  נציע 2 מודלים המפרטים מה כוללת הערכה הרגשית.  3
2 מבחני השלכה, שאלונים הרקע למבחני השלכה.
שאלונים, מבחני ביצוע ומבחנים השלכתיים.
3
3 מבחן ציורים והשלמת משפטים  השלמת משפטים (שנן)- מדדים תקפים וגישות לניתוח.  
HTP  נדון בגישות שוניות לניתוחים כמותיים וניתוחים איכותיים גלובליים, כולל תוקף מחקרי.
3
4 מבחן בנדר גשטלט 
והמבחנים התמטיים 
בנדר- העברה וניתוח עפ"י HUTT  ועפ"י קופיץ, סקירה של מחקר ותוקף, תוך דגש על הגישה התפתחותית.  
TAT - שימוש בסולמות מובנים, וניתוח תוכני עפ"י בלאק, ניתוח עפ"י סקורס, דיון בסוגיות תרבותיות ומחקר תוקף המשך TAT .
רוברטס- מבחן תמטי. הכרה ושיטת צינון כמותית.
3
5 רורשאך Rorschach test  (עפ"י ארפס) רורשך- הצגת הכלי  בגישת ארפס. סקירת מחקרי התיקוף של הכלי. העברה, תרגיל בהעברה העצמית. 3
6 רורשאך Rorschach test  (עפ"י ארפס) ואינטגרציה. צינון הרורשך והצגת הפלט 3
7 רורשאך Rorschach test  (עפ"י ארפס) ואינטגרציה. פירוש כמותי מדדים כמותיים ודינמיים, אינטגרציה. 
כיצד נבחר את הכלי? סיכום ארגז הכלים האבחוני והתאמת הכלים לשאלת האבחון.
3
8 תפיסה ודימוי עצמי. 
זיהוי דיכאון (הצגת מקרה) 
זיהוי ואבחון דיכאון מתוך הטסטים (לכידות העצמי, נירטיב,  ערך עצמי, היבטים של דימוי עצמי ותפיסה עצמית, באפקט-  דיכאון, קשיי ויסות רגשי וכו'), ההתרשמות והמידע האנמנסטי. 3
9 החלק הבינאישי ויחסי האובייקט זיהוי היבטים בינאישיים (קשרים עם קבוצת השווים, עם דמויות סמכות  ועם הדמויות המטפלות) ויחסי אובייקט (תפיסת אובייקט שלמה או מפורקת, אובייקטים מופנמים, טיב יחסי האובייקט) של המאובחן מתוך המבחנים השונים.
הפרעות תקשורת - דגלים אדומים בטסטים, הצגת מקרה. 
הפרעת חרדה - שימוש בכלים לצורך ביסוס אבחנה.
3
10 כוחות אגו טראומה מהם כוחות האגו (באלק), הערכתם באמצעות הכלים השונים. 
סוגי טראומה שונים וזיהוי של טראומה באמצעות כלי האבחון.
3
11 הצגות מקרה  3 מקרים של משתתפים שנציג וננתח ביחד 3
12 הצגות מקרה  3 מקרים של משתתפים שנציג וננתח ביחד 3
13 קוגניציה ורגש
סוגיות אתיות  סיכום, תיאור המטלה.
השפעה של אינטליגנציה נמוכה, קשיי שפה, קשיי קשב, הפרעות למידה ותפקודים ניהוליים על העולם הרגשי והביטוי לכך במבחנים השונים.  
השפעה של דיכאון, חרדה, טראומה וקשיים בתפיסת המציאות על האינטליגנציה, הלמידה ותחומי התפקוד.
במודל הנוירופסיכולוגי (רשתיות). 
וסוגיות אתיות.
תיאור מטלה למי שלא הציג. 
4
  סה"כ שעות בקורס 40  

נושא 1: ניתוח ופירוש מבחנים השלכתיים
קריאת רשות

Smith, S., R., & Handler, H., (2006). (Eds). The Clinical Assessment of Children and Adolescents: A Practitioner’s Handbook. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Association.  FH 1

Weiner, I. B, & Greene, R. L. (2008) Handbook of Personality Assessment. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons. CH 13

Bellak, L., & Abrams, D. M. (1997). The T.A.T., C.A.T., and S.A.T. in Clinical Use. (6th ed.). Boston MA: Allyn & Bacon.

Smith, S., R., & Handler, H., (2006). (Eds). The Clinical Assessment of Children and Adolescents: A Practitioner’s Handbook. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Association- CH 12

Motta, R. W., Little, S. G., & Tobin, M. I. (1993). The use and abuse of human figure drawings. School Psychology Quarterly, 8(3), 162-169.(Ed.), Drawings in assessment and psychotherapy: Research and application (pp. 77-94). New York, NY: Routledge/Taylor & Francis Group..

Jenkins, S.R. (2007). A Handbook of Clinical Scoring Systems for Thematic Apperceptive Techniques. Routledge.
Siefert, C. J., Stein, M. B., Slavin-Mulford, J., Sinclair, S. J., Haggerty, G., & Blais, M. A. (2016). Estimating the effects of Thematic Apperception Test card content on SCORS–G ratings: Replication with a nonclinical sample. Journal of Personality Assessment, 98(6), 598-607.

נושא 2: מבחן רוראשך Rorschach test
קריאה רשות:  

Meyer, G. J. (2017). What Rorschach performance can add to assessing and understanding personality. International Journal of Personality Psychology, 3, 36-49.‏

Meyer, G. J., Viglione, D. J., Mihura, J. L., Erard, R. E., & Erdberg, P. (2011). Rorschach Performance Assessment System: Administration, coding, interpretation, and technical manual. Toledo, OH: Author.

Mihura, J. L., & Meyer, G. J. (2018). Using the Rorschach Performance Assessment System (R-PAS®; Chapter 1, pp. 3-22). New York: Guilford

Mihura, J. L., Meyer, G. J., Dumitrascu, N., & Bombel, G. (2013). The validity of individual Rorschach variables: Systematic reviews and meta-analyses of the comprehensive system. Psychological Bulletin, 139, 548–605.

Tibon-Czopp, S., & Weiner, I. B. (2016). Rorschach assessment of adolescents: Theory, research, and practice. Springer.‏
Schafer, R. (2002). Psychoanalytic Interpretation in Rorschach Testing: Theory and Application. New York: Grune & Stratton.
Lawrence Erlbaum Associates.

נושא 3: שאלונים 
אוגדן השאלונים בעריכת החטיבה הקלינית. 

שאלון אכנבך- Achenbach’s Child Behavior Checklist

שאלון בריף- Behavior Rating Inventory of Executive Function Preschool Version 
McCredie, M. N., & Morey, L. C. (2019). Convergence between Thematic Apperception Test (TAT) and self‐report: Another look at some old questions. Journal of Clinical Psychology, 75(10), 1838-1849.

*יתכנו עדכונים ברשימת הספרות.