טיפול בהורות - מסע למורכבות

מיכל זיו,
מרצה

פסיכולוגית חינוכית מומחית. מנהלת מרכז "אפשרויות" לאבחון וטיפול לילדים והורים.מלמדת ומדריכה על טיפול בהורות, טיפול בטראומה, AEDP, טיפול מבוסס התקשרות וטיפול אינטגרטיבי בילדים ומבוגרים. מרצה במכון מפרשים לחקר והוראת הפסיכותרפיה ובתכנית "עוגן" ללימודי פסיכותרפיה אינטגרטיבית, במכללה האקדמית תל אביב –יפו.  מרצה בנושאי טראומה והטיפול בה מטעם מכון חרוב.  מטפלת ומדריכה בגישות אינטגרטיביות ממוקדות רגש וחוויה. בקליניקה הפרטית בתל אביב מטפלת בהורות, בילדים ונוער, במבוגרים (AEDP), טיפול זוגי (EFT), טיפול בטראומה בינקות (CPP). מומחית ללקויות קשב ולמידה ולטיפול התנהגותי-קוגניטיבי (CBT).

תיאור הקורס ומטרותיו

הורות מהווה את אחד התפקידים המורכבים והרגישים ביותר ברמה הפסיכולוגית בחברה המערבית בת זמננו. עבודה טיפולית עם הורים על גווניה ומערכיה השונים - כליווי לטיפול בילדים, כטיפול עצמאי בהורות (טיפול בילד באמצעות ההורים) או כמרכיב בטיפול של מטופלים בוגרים העסוקים בהורותם - מהווה אתגר ייחודי, שכן היא נעשית עם ההורים אך המושאים שלה הם הילדים והצרכים ההתפתחותיים שלהם, ההורים וצרכיהם, והיחסים. זאת ועוד, לעיתים קרובות העבודה הטיפולית בהורות נעשית עם צמד הורים שלהם צרכים ועמדות שונים, ובכך מהווה אתגר נוסף המצריך טכניקות וכלים ייחודיים, בהשוואה לטיפול פרטני.

בהשתלמות זו נעסוק בהיכרות עם סוגיות קליניות מרכזיות בתחום העבודה הטיפולית עם הורים בראייה אינטגרטיבית. נבחן כיצד הסתכלות רב ממדית זו, תורמת לגיבוש עמדה טיפולית ולבניית ברית טיפולית עם ההורים לצורך קידום מטרות טיפוליות הקשורות ליחסים עם הילד ולתפקודו. נעסוק בהבנה של מורכבות התפקיד ההורי, נשוחח על האתגר שעיסוק בהורות ובזוג ההורים מציב בפני המטפלים, ונדון בחשיבות בניית ארגז כלים מגוון ומפת דרכים להתקדמות הטיפול במטרה להיטיב את הקשר הורה-ילד ולשפר את יכולות הויסות ההוריות לטובת קידום ההסתגלות והתפקוד של הילד ושיפור ה-WELL BEING של ההורים והילד.

בהשתלמות יוצגו מגוון גישות תיאורטיות למיפוי צרכי ההורים לשם גיבוש מטרות טיפוליות רלוונטיות ויושם דגש על תרגום המושגים התיאורטיים הנלמדים להקשרים קליניים ולהתערבויות טיפוליות מעשיות.    

אופן הלמידה

למידה פרונטלית

הקורס מיועד

לפסיכולוגים חינוכיים

דרישות הקורס

ננוכחות מלאה, השתתפות במפגשים והגשת עבודה 

היקף הקורס

40 שעות אקדמיות

מקום הקורס

המכללה האקדמית ספיר

מועדי הקורס

קורס מרוכז של 6 מפגשים: 
19/9 - 21/9 - 10:00 - 16:00 - פרונטלי
17/10 - 9:00 - 15:00 - פרונטלי
12/11 - 4 שעות אקדמיות בזום (פרטים בהמשך) 
12/12 - 9:00 - 15:00 – פרונטלי

שכר לימוד

765 ₪

מבנה הקורס ותכנים

מס' מפגש נושא הנלמד תוכן מספר יחידות
1
19/09/23
רציונל ועקרונות
  • רציונל להתערבויות טיפוליות עם הורים
  • עקרונות מנחים בטיפול אינטגרטיבי בהורות
  • אתגרי הברית הטיפולית עם ההורים
  • מורכבות התפקיד ההורי ומורכבות המפגש מטפל/ת-הורים.
8 ש"ל
2
20/09/23
טיפול בהורות מבוסס התקשרות
  • מערכת ההתקשרות - הבנות עדכניות מבוססות מחקר  
  • תפקיד מערכת ה care giving בהורות
  • התערבויות מבוססות התקשרות בטיפול בהורות
8 ש"ל
3
21/09/23
רמות מודעות הורית
  • רמות מודעות הורית – המשגה תאורטית
  • עקרונות התערבות על פי רמות מודעות הורית
  • הצטרפות ואיתגור – מפת דרכים בטיפול בהורות
8 ש"ל
4
17/10/23
מנטליזציה והורות
  • מהי מנטליזציה/רפלקטיביות הורית?
  • קידום המנטליזציה ההורית כמטרת בעבודה טיפולית עם הורים
התערבויות טיפוליות מבוססות מנטאליזציה בטיפול בהורות
6 ש"ל
5
12/11/23
ויסות והורות
  • השפעת הויסות  של ההורה על יכולתו להשתמש במערכת ה caregiving ביעילות. 
  • חלון העוררות האופטימאלי
  • אתגרים וחסמים לויסות מיטיב בין הורים וילדים
  • התערבויות טיפוליות מקדמות במצבי עוררות יתר או תת עוררות בהורות.
  • הסוביקטיביות ההורית. נקודת מבט אינטרסוביקטיבית על טיפול בהורות. 
  • רוחות רפאים ומלאכים. 
4 ש"ל
6
12/12/23
נושאים נוספים
  • הורות וטראומה – השפעת הטראומה על ההורות
  • הורות לילדים עם צרכים מיוחדים
  • הורות למתבגרים. 
6 ש"ל
    סה"כ שעות בקורס 40 ש"ל

 רשימה ביבליוגרפית ומקורות

  • כהן, א. ((2017. טיפול בהורות: גישה אינטגרטיבית לטיפול בבעיות ילדים באמצעות הוריהם. הוצאת אח. פרקים 1,2,3.
  • כהן, א. (2007). התמודדויות הוריות וטיפול בהורות.  אצל: א. כהן: החוויה ההורית: יחסים, התמודדות והתפתחות", עמ' 9-18, 31-38.  הוצאת אח.
  • כהן א. (1996). הורים ומעורבותם בתהליך הטיפול בבעיות ילדים. אצל: ברגמן וכהן, מסע לעמק השווה, עמ' 163-196.
  • Cohen, E. (2006).  Parental Level of Awareness: An organizing scheme of parents' belief systems as a guide in parent therapy.  In: C. Wachs and L. Jacobs (eds).  Parent-Focused Child Therapy: Assessment, identification and reflective functions, pp.39-64.  Rowman & Littlefield Pub. Inc.
  • Fonagy, P., & Allison, E. (2014). The role of mentalizing and epistemic trust in the therapeutic relationship. Psychotherapy, 51(3), 372.‏ 
  • Fonagy, P. Lorenzinin, N., Campbell, C. & Luyten, P. (2014). Why are we interested in attachment? In P. Holmes & S. Farnfield (eds.),The Routledge handbook of attachment: Theory,  Ch. 2, pp. 31-48. NY, NY: Routledge. 
  • Fraiberg, S. (1980). Ghosts in the nursery.  In: Clinical studies in infant mental health. London, England: Tavistok. 
  • Hughes, D. A., & Baylin, J. (2012). A Caregiving Formula. In: Brain-based parenting: The neuroscience of caregiving for healthy attachment. (ch 4,5). New York, NY: Norton & Co.
  • Jacob, L &  Wachs, C. (2002).  Parent Therapy: A relational alternative to working with children, ch. 7, 8, 9.  Northvale, NJ: Jason Aronson Inc.
  • Lieberman, A. F., Padrón, E., Van Horn, P., & Harris, W. W. (2005). Angels in the nursery: The intergenerational transmission of benevolent parental influences. Infant Mental Health Journal: 26(6), 504-520.
  • Mikulincer, M. Shaver, R. Pereg, D. (2003). Attachment Theory and Affect Regulation: The Dynamics, Development, and Cognitive Consequences of Attachment-Related Strategies. Motivation and Emotion, Vol. 27, No. 2, June 2003 (p 77-102)       
  • Novick, K. K. & Novick, J. (2005).  Working with parents makes therapy work.  NY, NY: Jason-Aronson. 
  • Shaver, P. R. & Mikulincer, M. (2016). Chapter 11: Relations between the Attachment and Caregiving Systems. In Attachment in Adulthood (pp. 347-371). Guilford Publications.
  • Slade, A. (2008).  Working with parents in child psychotherapy. Engaging the reflective function. In: F. Busch (ed.),  Mentalization: Theoretical considerations, research findings, and clinical implications, ch. 7, pp.207-234. New York, NY: The Analytic Press.
  • Slade, A. E. (2008). Mentalization as a frame for working with parents in child psychotherapy. In E. L. Jurist, A. E. Slade, & S. E. Bergner (Eds.), Mind to mind: Infant research, neuroscience, and psychoanalysis: Other Press.