סיביטי (CBT) למתקדמים

עופר כהן

פסיכולוג חינוכי מומחה ומטפל קוגניטיבי-התנהגותי. בעל רקע של עשור בשירותים הפסיכולוגיים-חינוכיים בחיפה ובטירת כרמל, כיום עובד בקליניקה פרטית, מחבר הספר "ציידת המחשבות" – ספר הרפתקאות טיפולי לילדים ובני נוער (thoughthunters.com).

תיאור כללי של הקורס

העבודה עם ילדים במתכונת התנהגותית-קוגניטיבית דורשת התאמות ייחודיות לאוכלוסייה הצעירה בשלבים השונים של הטיפול – בניית קשר ומוטיבציה, הגדרת מטרות, הסברים פסיכו-חינוכיים וכמובן התערבויות מותאמות. לכל אלו יש להוסיף את המאפיינים הייחודיים של עבודת הפסיכולוג החינוכי, כגון בניית הסטינג של טיפול בתוך כותלי בי"ס וחשיבה מערכתית מורכבת על הצלבת מטרות בין המשפחה לגורמים החינוכיים.
 
פסיכולוגים חינוכיים הבוחרים לעבוד במתכונת התנהגותית-קוגניטיבית נדרשים גם להיכרות מעמיקה עם תכניות טיפוליות מותאמות-הפרעה. קורס זה נועד להציג בפני המשתתפים מודלים מתקדמים לטיפול במגוון הפרעות נפוצות אצל ילדים, בדגש על הפרעות החרדה. במהלך הקורס, המשתתפים יכירו וילמדו לטפל בהפרעות פאניקה, OCD, הפרעת חרדה מוכללת (GAD), חרדה חברתית  ודיכאון. המשתתפים יכירו את המאפיינים השונים של ההפרעה, את הטיפול המותאם ואת ההתאמות הנדרשות לילדים - כגון הסבר חינוכי מותאם, בניית התערבות בשימוש הורים וגורמים חינוכיים וניהול קונפליקטים. על מנת לפתח גמישות חשיבתית ואינטגרציה הלומדים ייחשפו הן לתוכניות התנהגותיות והן לתוכניות קוגניטיביות. בנוסף, נכיר תוכניות טיפוליות השואבות השראה מהגישה המטא-קוגניטיבית (MCT) של אדריאן וולס, גישה עדכנית שנמצאה יעילה במיוחד לטיפול קצר מועד במגוון הפרעות חרדה.

מטרות הקורס

  1. היכרות עם הגישה המטא-קוגניטיבית (MCT) של אדריאן וולס והתאמתה לאוכלוסייה צעירה 
  2. היכרות עם תכניות טיפוליות ספציפיות עם מגוון הפרעות החרדה ותרגולן באמצעות סימולציות. 

אופן הלמידה

זהו קורס מקוון ומגוון. ההשתתפות בו משלבת מפגשים קבוצתיים סינכרוניים (בזום) ומשימות המחשה והעמקה א-סינכרוניות (שמתבצעות בצורה עצמאית, אך יש להגישן במהלך אותו יום). הקורס כולל: ידע תיאורטי מעולם הטיפול המטא-קוגניטיבי והטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי, תרגול חוויתי, סרטונים, סימולציות ושילוב דוגמאות.

הקורס מיועד

לפסיכולוגים חינוכיים בעלי היכרות מוקדמת עם הטיפול ההתנהגותי-קוגניטיבי: התיאוריה ההתנהגותית (התרגלות, דה-סנסיטיזציה) והקוגניטיבית (מודל אפר"ת, עיוותי חשיבה...), יכולת לבנות מדרג חשיפות ומפה קוגניטיבית, להעביר הסברים פסיכו-חינוכיים ולבצע תשאולים סוקראטיים.

דרישות הקורס

  • נוכחות מלאה ופעילה במפגשים המקוונים - מצלמה פתוחה לאורך כל המפגש.
  • הגשת המשימה הא-סינכרוניות בזמן שהוקצב לה. 
  • כחלק מההשתתפות הפעילה בקורס, המשתתפים יתבקשו להכין ולהציג בקבוצה מקרה טיפולי שלהם כדי לאפשר דיון ושימוש בהמשגות שיילמדו.
  • הגשת עבודת גמר באורך של בין שלושה לחמישה עמודים עד 6 שבועות מתום הקורס.

היקף הקורס

40 שעות אקדמיות

מקום

מכללת ספיר

מועדי הקורס

קורס מרוכז של 6 מפגשים: 
21/19/09 - 10:00 - 16:00 - פרונטלי
17/10 -  9:00 - 15:00 - פרונטלי
12/11 - שעתיים בזום 
12/12 - 9:00 - 15:00 – פרונטלי

שכר לימוד

765 ₪

מבנה הקורס ותכנים

מס' מפגש תאריך נושא אופי המפגש
1 19/09 פתיחה – טיפול מטא-קוגניטיבי 
הפן התיאורטי - עקרונות הגישה ורציונל טיפולי, מודל ה-CAS.
פרונטלי
פתיחה – טיפול מטא-קוגניטיבי 
הפן התיאורטי - אובססיות, רומינציות ודאגות, אבחנה על פי המודל.
2 20/09 טיפול מטא-קוגניטיבי + תרגילים חווייתיים - התערבות על פי המודל – תרגיל היד, הפיל הוורוד, טכניקת הדובל, תרגיל הנמר, תרגילי DM. יישום באמצעות תרגיל טיפולי אינטראקטיביים. תרגיל הגשה פרונטלי + משימה להגשה
חרדה חברתית - המודל הקוגניטיבי לחרדה חברתית של קלארק - מאפיינים עיקריים, חשיפה והבנייה מחודש באמצעות המודל.
סימולציות - תרגיל הגשה
3 21/09 חרדה חברתית - התערבויות (ניסוי התנהגויות מגונות, שכתוב זכרונות).
סימולציות - תרגיל הגשה
פרונטלי + משימה להגשה
OCD - טיפול התנהגותי - מודל פואה (ERP) ומודל אנדופנוטייפ.
סימולציות - תרגיל הגשה
4 17/10 OCD - טיפול מטא-קוגניטיבי - מודל וולס. השוואות בין המודלים באמצעות סימולציות.
סימולציות - תרגיל הגשה
פרונטלי + משימה להגשה
הפרעת חרדה מוכללת (GAD) - מאפיינים של חשיבה דאגנית, המודל של בארלו להפרעת חרדה מוכללת, המחשה באמצעות תיאור מקרה וסימולציות.
סימולציות - תרגיל הגשה
5 12/11 הפרעת חרדה מוכללת (GAD) – 
המודל המטא-קוגניטיבי להפרעת חרדה מוכללת, המחשה באמצעות תיאור מקרה וסימולציות.
סימולציות - תרגיל הגשה
זום + משימה להגשה
דיכאון - מאפייני דיכאון אצל מבוגרים וילדים, המודל המטא-קוגניטיבי לטיפול בדיכאון, התערבויות – ATT ו-SAR.
סימולציות - תרגיל הגשה
6 12/12 הפרעות פאניקה - מאפייני הפרעות פאניקה, הקהיה שיטתית וטכניקות הרפיה, צפייה בסרט, טיפול התנהגותי באמצעות המודל של וילסון.
סימולציות - תרגיל הגשה
פרונטלי
    סה"כ 56 שעות  

רשימה ביבליוגרפית

קריאת חובה:

  • הפרעות בעת וחרדה, בק ואמרי (2009), הוצאת מכון פסגות.
  • טיפול קוגניטיבי בבעיות מורכבות – רעיונות ודרכי טיפול, ג'ודית ס' בק (1995), הוצאת "אח".
  • שיטות בטיפול קוגניטיבי – מדריך לאנשי מקצוע, רוברט ליהי (2013), הוצאת "אח".
  • טכניקות טיפול קוגניטיבי בילדים ובמתבגרים – כלי טיפול מתקדמים, פרידברג, מקלור, גרסיה (2014), הוצאת "אח"
  • ציידת המחשבות, עופר כהן (2017), הוצאת "גוונים"
  • Attention and Emotion: A Clinical Perspective, Wells & Matthews, 1998
  • Metacognitive Therapy for Anxiety and Depression, Wells, 2011

קריאת רשות:

  • בוחרים להרגיש טוב, ד. ברנס (2001), הוצאת מכון פסגות.
  • לדבר CBT עם הורים וילדים, נעמי אפל (2014), הוצאת "אח"
  • טיפול קוגניטיבי-התנהגותי בכעס ותוקפנות אצל ילדים, ד. סוכודולסקי, ל. סקייהיל (2017), הוצאת "אח".
  • Cognitive Therapy: Basics and Beyond 2nd Edition, J.S. Beck (2011), Guilford Press