תיאוריית הלמידה של ביון ויישומה בתחום הפסיכולוגיה החינוכית

ד"ר אורי פיש
פסיכולוג חינוכי מומחה-מדריך

תיאור הקורס ומטרותיו

וילפרד ר' ביון (1897-1979) היה מהפסיכואנליטיקאים החשובים והעמוקים שבכל הזמנים. במוקד שיטתו עומדת ה"למידה מן הניסיון", כלומר היכולת להכיר את המציאות ולחשוב אותה כתנאי הכרחי לבריאות נפשית. עבודתו של ביון חשובה במיוחד לעבודתו של הפסיכולוג החינוכי בשל העיסוק הרב של ביון בתהליכי למידה, בקשרים בינם ובין עולם הרגש, וכן בשל עיסוקו בהבנת דינמיקות המתרחשות בקבוצות העוסקות בלמידה. 
בקורס זה אנו נלמד על עיקרי חידושיו של ביון - מכתיבתו המוקדמת בנושא הקבוצות, דרך כתיבתו העוסקת בלמידה מן הניסיון, ועד לתיאוריות העוסקות בהכרת האינסופי שבמפגש עם האחר.
הקורס יתמקד במיוחד בתיאוריית הלמידה של ביון, על חמישה מרכיבים מרכזיים שבה: היחס לרגשות, למחשבות, לחשיבה, ללמידה ולמימוש. לאחר מכן יעסוק הקורס בתרומת תפיסותיו של ביון לעבודתו של הפסיכולוג החינוכי, בעודו עוסק בטיפול פרטני, אבחון פרטני, או כשהוא עוסק באבחון והתערבות מערכתית במסגרת בית ספר. 
הקורס יועבר על ידי פסיכולוג חינוכי מומחה-מדריך, בוגר המסלול "לקרוא את ביון" במכון מגיד, אשר כתב את עבודת הדוקטורט שלו על ביון. בשנים האחרונות עוסק המרצה גם בהוראת הגותו של ביון וביישומה בשטח הפסיכולוגי-חינוכי, הן כפסיכולוג בשפ"ח ירושלים ובקליניקה פרטית. כמו כן, עוסק המרצה ביישום הגותו של ביון גם במסגרת מחקריו כפוסט-דוקטורנט באוניברסיטה העברית.   

אופן הלמידה

למידה בימים מרוכזים. הלמידה תתבסס על למידה מונחית של דפי מקורות מהגותו של ביון, ודיון על מקורות אלו. 

הקורס מיועד

לפסיכולוגים חינוכיים בשלבי התפתחות מקצועית שונים, המבקשים להעמיק בתיאוריות פסיכואנליטיות וביחסים שבין אותן תיאוריות ובין הגות פילוסופית מחד, וכן בין  התיאוריות לבין השטח הפסיכולוגי-חינוכי מאידך.  

דרישות הקורס

נוכחות והשתתפות פעילה במפגשים והגשת עבודה מסכמת בסיום הקורס.

היקף הקורס

40 שעות אקדמיות.

מקום הקורס

המכללה האקדמית ספיר

מועדי הקורס

6 מפגשים מרוכזים: 
21-19/09 - 10:00 - 16:00 - פרונטלי
17/10 - 9:00 - 15:00 - פרונטלי
12/11 - שעתיים בזום 
12/12 - 9:00 - 15:00 – פרונטלי

שכר לימוד

765 ₪

מבנה הקורס

מס' מפגש הנושא הנלמד התוכן מס' יח"ל
1

הגותו של ביון ותיאוריית הלמידה של ביון: מבט-על

בחלק זה נתבונן על כתיבתו של ביון במבט-על. נסקור בקצרה את הביוגרפיה של ביון ואת שלבי הכתיבה המרכזיים בהגותו. לאחר מיכן נבחן את הטיעונים המרכזיים של ביון ביחס לבריאות נפשית, ובמיוחד את חשיבותה של הלמידה מן הניסיון בהגותו. לסיום, נציג את חמשת המרכיבים המרכזיים של הלמידה מן הניסיון אשר לכל מרכיב יוקדש מפגש בהמשך הקורס.

7
2

רגשות בהגותו של ביון

בחלק זה נתבונן בתפקידם של רגשות בתיאוריית הלמידה של ביון. נשווה את תפיסתו של ביון לרגשות לתפיסות שכיחות אחרות בתיאוריה ובשדה הפסיכולוגי והפילוסופי. 

7
3

מחשבות וחשיבה בהגותו של ביון

בחלק זה נתבונן בתפקידן של מחשבות בתיאוריית הלמידה של ביון. נשווה את תפיסתו של ביון למחשבות לתפיסות שכיחות אחרות בתיאוריה ובשדה הפסיכולוגי והפילוסופי.

4
חשיבה בהגותו של ביון בחלק זה נתבונן במשמעותה של חשיבה בתיאוריית הלמידה של ביון. נשווה את תפיסתו של ביון לחשיבה לתפיסות שכיחות אחרות בתיאוריה ובשדה הפסיכולוגי והפילוסופי. 3
4

למידה בהגותו של ביון

בחלק זה נתבונן במשמעותה של למידה בתיאוריית הלמידה של ביון. נשווה את תפיסתו של ביון למתרחש בלמידה לתפיסות שכיחות אחרות בתיאוריה ובשדה הפסיכולוגי והפילוסופי. במיוחד נבחן את דבריו של ביון לאור קביעותיהם של פרויד וקליין. 

4
מימוש בהגותו של ביון בחלק זה נתבונן במשמעותו של ידע בכלל וידע מקצועי בפרט בהגותו של ביון, ובאופן שבו יש "לממש" ידע בשדה. גם בחלק זה ייבחנו הדברים לאור הגות פסיכואנליטית ופילוסופית. 
3
5

השלכות גישתו של ביון על טיפול

בחלק זה יבחנו השלכות של תיאוריית הלמידה של ביון, על חמשת המרכיבים שנלמדו לעיל בהרחבה, על טיפול בכלל ועל טיפול בילדים בפרט. 

4
השלכות גישתו של ביון על אבחון והתערבות במערכת חינוכית בחלק זה יבחנו השלכות של תיאוריית הלמידה של ביון, על חמשת המרכיבים שנלמדו לעיל בהרחבה, על אבחון מערכת חינוכית ועל התערבות במערכת. בין השאר יבחן "המחוון המערכתי" של המרכז המערכתי בשפ"ח ירושלים, אשר גובש במידה רבה בהשראת תיאוריית הלמידה של ביון.  2
6 השלכות גישתו של ביון על אבחון בחלק זה יבחנו השלכות של תיאוריית הלמידה של ביון, על חמשת המרכיבים שנלמדו לעיל בהרחבה על תחום האבחון. 4
סיכום ופרידה בחלק זה תתבצע אינטגרציה ויתקיים סיכום של התכנים שנלמדו בקורס, וכן יינתן מקום לפידבק ופרידה.  2
סה"כ     40 שעות אקדמיות

רשימת קריאה

  • ביון, אלמנטים של פסיכואנליזה= Wilfred R. Bion, Elements of Psycho-analysis, New York: Basic Book, 1963
  • ביון, ביון בלוס אנג'לס= וילפרד ר. ביון, ביון בלוס אנג'לס, תרגום מאנגלית: ברגשטיין משה, כרמל, ירושלים 2017.
  • ביון, במחשבה שניה (תרגום עברי)= וילפרד ר. ביון, במחשבה שניה, תרגום מאנגלית: איריס-גיל רילוב, תולעת ספרים, תל-אביב 2003.
  • ביון, התנסויות בקבוצות (תרגום עברי)= וילפרד ר. ביון, התנסויות בקבוצות: ומאמרים נוספים., תרגום מאנגלית: יהודית כפרי, דביר, תל-אביב 1992.
  • ביון, טרנספורמציות= Wilfred R. Bion, Transformations; Change from Learning to Growth, London: Heinemann, 1965
  • ביון, ללמוד מן הניסיון (תרגום עברי)= וילפרד ר. ביון, ללמוד מן הניסיון, תרגום מאנגלית: דנה רופין, תולעת ספרים, תל אביב 2004.
  • ביון, קוגיטציות= Francesca Bion, Cogitations, New Extended ed. London: Karnac, 2005.
  • ביון, קשב ופרשנות (תרגום עברי)= וילפרד ר. ביון, קשב ופרשנות, תרגום מאנגלית: אמיר עצמון, תולעת ספרים, תל אביב 2018.
  • בלינדונו, וילפרד ביון= Gérard Bleandonu, Wilfred Bion: his life and works (Translated by Claire Pajaczowska), London: Free Association Press 1994
  • לופז-קורבו, מחשבות פרועות= Rafael E. López-Corvo, Wild Thoughts Searching for a Thinker: A Clinical Application of W.R Bion’s Theories, London: Karnac, 2006
  • סמינגטון, החשיבה הקלינית של וילפרד ביון= ג'ואן ונוויל סמינגטון, החשיבה הקלינית של וילפרד ביון, תרגום מאנגלית: אורה זילברשטיין, תולעת ספרים, תל אביב 2000.
  • סנדלר, מה זה לחשוב= Paulo Cesar Sandler, “What is thinking-an attempt at an integrated study of W. R. Bion's contributions to the processes of knowing”, in: W.R. Bion: Between Past and Future, (Franco Borgogno, Silvio A. Merciai, Parthenope Bion-Talamo ed.), London: Karnac 2000, pp. 200-219
  • פכלר, ארבע 'עובדות נבחרות' בנוגע לביון= פכלר עמית, 'ארבע 'עובדות נבחרות' בנוגע לביון', בתוך: וילפרד ביון, ביון בלוס אנג'לס: סמינרים והדרכה, תרגום: ברגשטיין משה, כרמל, ירושלים 2017, עמ' 276-235.  
  • פלד, להרבות טוב בעולם= אסתר פלד, להרבות טוב בעולם, רסלינג, תל אביב 2007