רכזת הקורס
רכזת התמכרויות, אגף פסיכולוגיה, שפ"י.
המרצים
סלבה קוברדינסקי, עובד סוציאלי קליני, מומחה לנושא התמכרויות.
ד"ר ירון סלע, פסיכולוג קליני מומחה, מטפל בילדים, בני נוער ומומחה בהדרכת הורים לפי גישת הסמכות החדשה. חוקר במרכז הבינתחומי בהרצליה.
ד"ר שירה סובול, עובדת סוציאלית קלינית, מומחית בתחום התמכרויות, מרתה באוניברסיטת בר אילן.
תיאור הקורס ומטרותיו
מטרת הקורס היא להכשיר פסיכולוגים חינוכיים לטפל בילדים ונוער המעורבים בהתנהגויות על רצף ההתמכרות – שימוש בחומרים, סמים, אלכוהול ומסכים. במהלך הקורס נלמד על רצף ההתמכרויות, מאפייני גיל ההתבגרות המביאים בני נוער לשימוש בחומרים. בנוסף, נלמד על שימוש יתר במסכים והתמודדות עימה במסגרת משפחתית. לבסוף נתמקד בשיטת הטיפול המוטיבציוני, גישה מבוססת ראיות שמטרתה הנעת מטופלים לשינוי התנהגותי ושיתוף פעולה עם תוכניות טיפול ועם טיפול תרופתי. גישת הטיפול המוטיבציוני הינה הגישה המאומצת כיום ע"י ארגוני בריאות וחוק ברחבי העולם ונלמדת במסגרות טיפוליות ואקדמיות ישונות. הגישה המוטיבציונית גורסת כי עמדה מתעמתת מצד גורמים טיפוליים מגבירה את ההתנגדות מצד מטופלים. מוטיבציה לשינוי מובנת כתהליך דינמי המושפע מהאינטראקציה עם הסביבה, ובייחוד עם הגורם המטפל. על כן הגישה המוטיבציונית כוללת אסטרטגיות עבודה המכוונות להגברת מוטיבציה לשינוי התנהגותי, תוך הימנעות מכוונת מעימות. במהלך הקורס ילמדו כלים של תקשורת ממוקדת מטופל. מטרת ההכשרה היא להעניק כלים טיפוליים בגישה המוטיבציונית לצורך גיוס המטופל, הגברת היענות והתמודדות עם התנגדות.
אופן הלמידה
למידה היברידית, חלק מהמפגשים יהיו פנים אל פנים וחלק בזום.
הקורס מיועד
הקורס מיועד לפסיכולוגים בכל שלבי ההכשרה המעוניינים לקבל הכשרה ולטפל בתחומי ההתמכרות.
דרישות הקורס
נוכחות פעילה והגשת עבודה מסכמת.
היקף הקורס
40 שעות אקדמיות.
מקום הקורס
מכללת ספיר / למידה מקוונת.
מועדי הקורס
3 ימים מרוכזים במהלך ספטמבר – 19.9.22, 20.9.22, 21.9.22, בין השעות 9:00-16:00
ועוד 3 מפגשים - 27.10.22, 24.11.22, 18.12.22, בין השעות 9:00-15:00
שכר לימוד
765 ₪
מבנה הקורס
מס' מפגש | הנושא הנלמד | התוכן | שעות אקדמיות |
---|---|---|---|
1 |
מבוא – מהי התמכרות, חומרים ממכרים, רצף השימוש קרן רוט איטח |
מה זו התמכרות. |
6.6 |
2 |
התמכרות למסכים - ד"ר ירון סלע |
מאפיינים, גילאים, העצמה בתקופת הקורונה. התמודדות לאחר שנה מול מסך. עבודה טיפולית משפחתית. סיכום הקורס. |
6.6 |
3 |
הטיפול המוטיבציוני - סלבה קוברדינסקי
|
מפגש ראשון - הצגת הגישה המוטיבציונית + כלים לעבודה ממוקדת מטופל (OARS).
|
6.6 |
4 |
הטיפול המוטיבציוני - סלבה קוברדינסקי |
מפגש שני - עבודה מול התנגדויות. |
6.6 |
5 |
הטיפול המוטיבציוני - סלבה קוברדינסקי |
מפגש שלישי - תנועה לעבר שינוי- שפת שינוי. |
6.6 |
6 |
עבודה עם הורים - ד"ר שירה סובול |
חשיבות העבודה המשפחתית, שיטות טיפול בהדרכת הורים. מחקרים על חשיבות העבודה המשפחתית על טיפול בתהמכרויות בגיל ההתבגרות. סיכום הקורס. |
6.6 |
סה"כ שעות אקדמיות | 40 |