קורס EMDR – שלב א

המרצים

הקורס מעובר על-ידי ד״ר קרן מינץ מלחי, עו״ס, פסיכותרפיסטית, מטפלת ומדריכה זוגית ומשפחתית מוסמכת, מטפלת ומדריכה ומורת EMDR, SEP. מרצה בתוכנית לתואר שני בביה"ס לעבודה סוציאלית, אוניברסיטת אריאל מנהלת ומדריכה במרפאה לטיפול וזוגי משפחתי ממוקד טראומה, נתניה, בי״ח לב השרון. מטפלת ומדריכה בקליניקה פרטית

תיאור הקורס ומטרותיו

פסיכותרפיית EMDR הינה גישת טיפול מקיפה ואינטגרטיבית אשר מניעה באופן משמעותי תהליכי ריפוי במגוון רחב של תלונות נפשיות הנוגעות לאירועי עבר טראומתיים ולקשיים בהווה. המדובר בגישה שנחקרה בעשרות מחקרים אשר העידו על יעילותה הגבוהה של הגישה בקשת רחבה של קשיים: פוסט טראומה, דכאון קליני, חרדות, פוביות, תלונות סומטיות, התמכרויות ועוד. כפסיכותרפיה אינטגרטיבית, EMDR מותאמת לשילוב עם כלל הגישות הטיפוליות הרווחות כיום, כולל זו הפסיכודינמית, הקוגניטיבית-התנהגותית, החווייתית והמערכתית.

הקורס עונה על הקריטריונים לתהליך ההכשרה הבסיסי מטעם עמותת EMDR ישראל ואירופה.

הקורס הנוכחי מהווה שלב ראשון מתוך שני שלבים בהכשרה הבסיסית בפסיכותרפיית EMDR. מטרת הקורס הינה ללמוד את התיאוריה שעומדת בבסיס פסיכותרפיית EMDR, מודל עיבוד המידע האדפטיביAdaptive Information Processing Model) ) וכן לימוד והתנסות בשימוש בפרוטוקול הבסיסי של ה- EMDR.

מתכונת הקורס

הקורס מחולק לשני חלקים: עיוני, ופרקטיקום מעשי.

דרישות הקורס

הקורס פתוח אך ורק לאנשי מקצוע מוסמכים בתחום בריאות הנפש: פסיכולוגים, פסיכיאטרים ועו"סים תואר בעלי תואר שני. מטפלים באומנויות תואר שני, ממוסדות מוכרים.

חובות/דרישות/מטלות:

  1. נוכחות מלאה והשתתפות בכל ימי הלימוד – תיאוריה ופרקטיקום- הינה חובה:  התנאים לקבלת הכרה בהסמכת שלב א' ב- EMDR כוללים נוכחות מלאה בכל הקורס ללא יוצא מן הכלל. על מנת לקבל אישור על ההכשרה מטעם העמותה המסמיכה, EMDR  ישראל, נדרשת נוכחות מלאה בכל ימות הקורס. דף נוכחות יועבר בתחילתו ובסיומו של כל יום הכשרה. תעודת סיום הכשרת שלב א׳ תינתן רק לאחר השלמת כלל החובות של השלב.
  2. מומלץ: קריאת חומר ביבליוגרפי.
  3. השתתפות ב- 4 מפגשי הדרכה בנות שלוש שעות בתום הקורס.

היקף הקורס

60 שעות אקדמיות.

מקום הקורס

המכללה האקדמית ספיר

מועדי הקורס

ימי לימוד:
19-9-22 יום ב 09:00-18:00 פרונטלי
20-9-22 יום ג 09:00-18:00 פרונטלי
21-9-22 יום ד 09:00-18:00 פרונטלי
25-10-22 יום ג 09:00-18:00 זום

הדרכות שלאחר הקורס (בזום):

קבוצה של מירתה: (ניתן לשקול כחלופה, ארבעה ימי ג׳).
30-10-22  יום א 12.00-15.00
15-11-22 יום ג  8.00-11.00
29-11-22 יום ג 11.00-16.00
14-12-22 יום ד 9.00-12.00

קבוצה של ורד:
30-10-22  יום א 14.00-17.00
20-11-22 יום א 14.00-17.00
4-12-22 יום א 14.00-17.00
18-12-22 יום א  14.00-17.00

תוצרי למידה

בתום הקורס הלומדים יהיו בעלי הבנה סיסטמית בידע התיאורטי והכישורים הקליניים הנדרשים לפסיכותרפיית EMDR.
באופן ספציפי יותר, הלומדים יהיו בעלי יכולת להגדיר את שמונת השלבים של הפרוטוקול הבסיסי ב EMDR, יכירו לעומק את המודל לעיבוד מידע אדפטיבי שעומד בבסיס פסיכותרפיית EMDR, יכירו וידעו לתאר את השינויים הקוגניטיביים, הרגשיים, הסומטיים וההתנהגותיים שניתן להשיג באמצעות  EMDR , וידעו להגדיר את הגישה של עבר-הווה-עתיד של EMDR להתמודדות עם אירוע עבר טראומתיים, טריגרים בהווה והתמודדות עם אתגרי עתיד.
לבסוף, באמצעות היכרות ראשונית עם הפרוטוקול הטיפולי של פסיכותרפיית EMDR הלומדים יהיו בעלי יכולת מעשית להתחיל ולעבוד עם מטופלים המתמודדים עם בעיות פסיכולוגיות שאינן מורכבות.

מבנה הקורס

(Eye Movement Desensitization and Reprocessing)  EMDRאו בתרגום חופשי - עיבוד מחדש והקהיה שיטתית באמצעות תנועות עיניים, הינה פסיכותרפיה חדשנית ורבת עוצמה. המדובר במודל טיפולי אינטגרטיבי שנחקר רבות והוכח כיעיל ביצירת שינוי והטבה בתסמינים פוסט טראומתיים, וכן במגוון סוגים של מצוקות פסיכולוגיות.  כאמור, הקורס מתמקד בהיסטוריה של התפתחות פסיכותרפיית  EMDR, במודל עיבוד המידע האדפטיבי, תהליכי למידה וזיכרון ובייחוד זיכרונות טראומתיים. כמו כן הקורס מקנה ידע מעשי ביצירת תוכנית טיפול לעיבוד זיכרונות טראומתיים וכמו גם הידע המעשי של עיבודם באמצעות פרוטוקול ה- EMDR  בן שמונת השלבים.

תוכנית הוראה מפורטת לכלל השיעורים:

יום לימודים נושאי השיעור
תיאוריה

היסטוריית ההתפתחות של פסיכותרפיית  EMDR,  
מאפיינים של זיכרונות בכלל והזיכרון הטראומתי בפרט,
הקשר בין אירועי ילדות טראומתיים לפסיכופתולוגיה ובעיות בריאות  בבגרות,
מכניזמים של שינוי ומחקרים תומכים בפסיכותרפיית EMDR.  
מודל עיבוד המידע האדפטיבי. סיקרת שמונת שלבי הפרוטוקול.
בניית תוכנית טיפול ב- EMDR.

פרקטיקום

שלב לקיחת ההיסטוריה ובניית תוכנית טיפול הלכה למעשה.
שלב ההכנה לקראת עבודת עיבוד, עם דגש על ויצירת ״מקום בטוח״.

תיאוריה

תהליך ההכנה בעבודת EMDR,
משמעות הקשר הטיפולי,
הכנות מעשיות ומשמעותן,
הסוגים השונים של הגרייה בילטראלית ויעילותן במחקרים,  
ארבעת ערוצי הזיכרון הטראומתי,
שלב ההערכה בעיבוד של זיכרון טראומתי,
קוגניציות שליליות וזיהוין,
שלב ההקהיה והעיבוד.
הדגמה חיה של שימוש בפרוטוקול.   

פרקטיקום

תרגול ישיבה והצגת אפשרויות הגרייה הבילטראליות השונות,
אימון על יצירת קוגניציות שליליות באמצעות וינייטות,
עיבוד זיכרון עבר טראומתי.

תיאוריה

לימוד שלב הערכה מחודשת מתוך הפרוטוקול,
לימוד טכניקות של הרגעה וויסות ליצירת ייצוב,
התמודדות עם אבריאקציות בשלב העיבוד,
עבודה עם זיכרונות מזינים (feeder memories),
עבדוה עם אמונות חוסמות.

פרקטיקום עיבוד זיכרון הווה.
תיאוריה

משמעותן של משאבים לתהליך הריפוי ולימוד פרוטוקול חיזוק משאב,
לימוד פרוטוקול מצבי עתיד.
עבודת עיבוד לטראומות אקוטיות, פוביות וכאב.
אוכלוסיות מיוחדות
הדגמה חיה לפרוטוקול מצב עתיד.

פרקטיקום והדרכה

חיזוק משאב ועיבוד זיכרון עתיד.
הדרכת מקרים- תוך המתמקדת בתהליך בחירת מטופלים לעבודת עיבוד של זיכרונות טראומתיים.