טיפול בילדים ובני נוער נפגעי תקיפה מינית

ד"ר אפרת נוה,
מרצה

עובדת סוציאלית ופסיכותרפיסטית, מומחית טיפול גוף נפש (SEP), מטפלת זוגית ומשפחתית, מקימה ומנהלת "מאור" - מרכז טיפולי לילדים ובני נוער נפגעי תקיפה מינית, מרצה במכללה האקדמית אשקלון ובמכון חרוב ובעלת קליניקה פרטית.

תיאור הקורס ומטרותיו

הקורס יספק למשתתפים.ות בו ידע תאורטי רחב ומעמיק, מחקרי וקליני, אודות טראומה מינית על היבטיה השונים, כולל התייחסות לפגיעה מינית בתוך המשפחה. יוצגו מופעי הטראומה המינית בחדר הטיפול ודרכי הטיפול וההתמודדות עימם, תוך דגש על טיפול רגיש טראומה מינית.   

אופן הלמידה

יתקיימו הרצאות פרונטאליות, יוצגו תיאורי מקרה מתוך ניסיונה הקליני של המרצה, ישולבו סרטים, העוסקים בנושא ובחלק מהנושאים יתקיימו סדנאות חוויתיות.

הקורס מיועד

לפסיכולוגים חינוכיים

דרישות הקורס

נוכחות מלאה וקריאת חמרים

היקף הקורס

40 שעות אקדמיות.

מקום הקורס

המכללה האקדמית ספיר

מועדי הקורס

קורס מרוכז של 6 מפגשים: 
19/9 - 21/9 בין 10:00 - 16:00 - פרונטלי
17/10 בין 9:00 - 15:00 - פרונטלי
12/11 - 8:30 - 11:45 - זום 
12/12 - בין 9:00 - 15:00 – פרונטלי
*** ייתכנו שינויים במועדי ושעות הקורס. נא להתעדכן לפני הרישום. 
כמו כן, מתוכננות קבוצות הדרכה בהמשך.
 

שכר לימוד

765 ₪

מבנה הקורס ותכנים

נושא מועד
פגיעה מינית כבעיה חברתית, כולל התייחסות להתנהגות.סקרנות מינית נורמטיבית ועבודה מערכתית (4 שעות אקדמאיות) 19/09/23
תגובות לאירוע טראומטי על רצף הזמן : ASR, ASD, PTSD, CPTSD  (4 שעות אקדמאיות) 19/09/23
טראומה מינית והמח (3 שעות אקדמאיות) 20/09/23
דיסוציאציה וזיכרון  + דינמיקת הסוד בפגיעה מינית (6 יחידות לימוד) 20-21/09/23
השפעותיה הייחודיות של פגיעה מינית (4 שעות אקדמאיות) 21/09/23
פגיעה מינית בתוך המשפחה (3 שעות אקדמאיות)  21/09/23
הורות בצל טראומה מינית (שעתיים אקדמאיות) 17/10/23
מופעי הטראומה המינית בחדר הטיפול (6 שעות אקדמאיות) 17/10/23
טיפול רגיש טראומה מינית + עקרונות וטכניקות טיפול בטראומה מינית (6 יחידות לימוד) 12/11/23
טראומה משנית בקרב מטפלים.ות בטראומה מינית ושמירה עצמית (שעתיים אקדמאיות). 12/12/23

 רשימה ביבליוגרפית

אהרוני, ח. (2005). סוד כמוס: בין אוזן קשבת לנפש מכילה. שיחות, יט (2).

אורן, א. סגל, ד. (2020). EMDR  הפסיכותרפיה של המאה ה – 21. בן שמן: למודן. (עמ' 7-25).

גולדשטיין, ע. כץ-שטרני, ג'. (2004). טיפול במשפחות שעברו גילוי עריות. בתוך: צ. זליגמן וז. סולומון (עורכות), הסוד ושיברו: סוגיות בגילוי עריות (עמ' 278-301). תל – אביב: הקיבוץ המאוחד.

ג'ונסון, ט.ק, (2000). "הבנת ההתנהגות המינית בגיל הילדות - מה טבעי ובריא?". הוצאת ספרים אח.

גור, ע. (2004). "הסרסור שלי לא היה צריך ללמד אותי כלום. אבא לימד אותי הכל בבית": גילוי עריות כגורם מרכזי בהידרדרות של נשים ונערות לזנות, סמים ופשע. בתוך: צ. זליגמן וז. סולומון (עורכות), הסוד     ושיברו: סוגיות בגילוי עריות (עמ' 457-482). תל – אביב: הקיבוץ המאוחד.

גור, ע. (2008). מופקרות: נשים בזנות. תל-אביב: הקיבוץ המאוחד.

גור, ע. (2015). גוף זר. תל-אביב: חדקל.

דורון, מ. (2016). טראומה והטיפול בה. ישראל (29-34, 60-79).

הרמן, ג'. (1992). טראומה והחלמה. תל-אביב: עם עובד (פרק שעוסק באבחנה חדשה – עמ' 144, עמ' 171-180). 

ואן דר קולק, ב. (2021). נרשם בגוף. חיפה: פרדס. 

זומר, א. (2004). להיות או לא להיות: טראומות ילדות והפרעות ניתוק. בתוך: צ. זליגמן וז. סולומון (עורכות), הסוד ושיברו: סוגיות בגילוי עריות (עמ' 164-192). תל – אביב: הקיבוץ המאוחד.

זיו, א. (2012). טראומה עיקשת. מפתח, 5, 55-74.

זיו, ק. לב-ויזל, ר. (2012). כשהזמן עמד מלכת: גילוי עריות – מפגיעה לצמיחה. קרית ביאליק: אח. ( עמ' 131-145). 

זליגמן, צ. נוה, א. (2016). הנשכחות שאי אפשר לשכוח תהליכי זיכרון אצל נפגעי גילוי עריות. שיחות, ל' (2), 133- 141. 
                                                                
להב, י. קלארמן, מ. פרידמן, נ. (2019). חוויה סומטית – שימוש בתחושות הגוף בטיפול בטראומה. בתוך: י. להב ו ז. סולומון (עורכות), משחזור לזכרון – טיפול בטראומה נפשית (עמ' 345-364). תל-אביב: רסלינג.

להב, מ. (2017). לפעמים אני, לפעמים אתה, כה זקוקים לנחמה: על תשישות קרבה בטיפול בחולה הסופני ובנפגעי טראומה נפשית. פסיכואקטואליה, אפריל, 40-51. 

פרנצי, ש. (2003). בלבול השפות בין המבוגרים לילד: שפת הרוך ושפת התשוקה. תל אביב: עם עובד (פרק שעוסק בבלבול השפות)

Davies, J. & Frawley, M (1994). Treating the adult survivor of childhood sexual abuse: A psychoanalytic perspective. New York :Basic Books. (Chapter 9).