יעל גלין לונציץ,
מרצה

מומחית חינוכית ובהסמכה להדרכה שיקומית.
בוגרת תואר שני במגמה הקלינית שיקומית בבר אילן.
מנהלת את תחום האבחון במכון מסילות המוכר להתמחות קלינית ומדריכה צוות של מאבחנים חינוכיים, קליניים ושיקומים. במקביל מנהלת את יחידת אבחון ילדים בביה"ח אסותא אשדוד.

בנוסף בארבע השנים האחרונות מדריכה סטודנטים לתואר שני בפסיכולוגיה חינוכית על אבחון במסגרת המרכז האקדמי פרס (פסיכודיאגנוסטיקה ולקויות למידה), סטודנטים לתואר שני בפסיכולוגיה קלינית של הילד במסגרת המכללה האקדמית ת"א יפו (פסיכודיאגנוסטיקה א' ו ב') וכן מרצה באותה מסגרת בקורס אבחון דיאגנוסטי למתקדמים (פסיכודיאגנוסטיקה ג').

תיאור הקורס

הקורס יתמקד בחידוד יכולת האבחון של ההיבטים הרגשיים. נתמקד בהעמקת יכולת העברה והניתוח של המבחנים ההשלכתיים בהתאם לממצאים עדכניים בספרות והרחבת השימוש בכלים השלכתיים (בנדר גשטלט, HTP, TAT, רוראשך*) ולא השלכתיים (שאלונים וראיון קליני) בהתאם לשאלות שעולות באבחון ולסיבת ההפניה. כמו כן, ניתן דגש לאינטגרציה וההשפעות ההדדיות בין החלקים הקונטיביים לרגשיים.
בחלק השני, נעסוק באינטגרציה של המידע ונתרגל את כתיבת הפסקה הרגשית, באופן שתהיי עשירה, תיתן מקום למורכבות הרגשית ותהיי תקשורתית וקריאה. חלק זה יעסוק גם בשאלות אתיות ומעשיות הנוגעות לחלק הרגשי.

* בקורס נלמד את החשיבה "הרורשאכית", העברת המבחן בגישת R-PAS והיבטים מסוימים בצינון ובפירוש אשר רלוונטיים גם לשימוש בכלים אחרים. הרורשך הינו כלי השלכתי בעל נתוני המהימנות ותוקף גבוהים, המספק מידע עשיר על הנבחן ומתאים במיוחד במצבים בהם קיימת מורכבות רגשית ושאלות אבחנתיות. הכרת הכלי תעשיר את היכולת האבחונית, אך השימוש בכלי דורש הדרכה נוספת, אשר תתאפשר במסגרת קורס המשך המתוכנן לשנה הבאה.  

הקורס מיועד

למתמחים בפסיכולוגיה חינוכית משנה רביעית, מומחים ומדריכים.

אופן הלמידה

הלמידה תתקיים באופן פרונטלי (40 ש'), במפגשים של 4 שעות אקדמיות. 

דרישות הקורס

קורס דיאגנוסטיקה בסיסית, ניסיון בהעברת הסוללה הרגשית.

היקף הקורס

40 שעות אקדמאיות במהלך 10 מפגשים.

מועדי הקורס

10 מפגשים, ימי שלישי פעם בשבועיים בשעות 14:00-17:15  
8.11, 15.11, 29.11, 13.12, 27.12, 10.1, 24.1,  21.2, 21.3, 4.4, רזרבי : 11.4.

מקום הקורס

המכללה האקדמית ספיר

שכר לימוד

765 ₪

מבנה הקורס ותכנים

מס' מפגש הנושא הנלמד התוכן יחידות
1 ניתוח ופירוש מבחנים ההשלכתיים

בנדר- העברה וניתוח עפ"י HUTT  ועפ"י קופיץ, סקירה של מחקר ותוקף, תוך דגש על הגישה התפתחותית.

2
1

HTP  ניתוח עפ"י מאקובר, מחקר תוקף ודיון ביקורתי. תוך דגש התפתחותי.

2
2

TAT - שימוש בסולמות מובנים, וניתוח תוכני עפ"י בלאק, ניתוח עפ"י סקורס, דיון בסוגיות תרבותיות ומחקר תוקף.

4
3

רוברטס – הצגת הכלי, מהימנות, שימוש בסולמות מובנים וניתוח תימתי.

2
3

הצגת מקרה ותרגול ניתוח תוך שימוש אינטגרטיבי בחומרים השונים

2
4 שאלונים

הצגת שאלוני דיווח מתוקפים (אכנבך, שאלוני דיכאון, חרדה, טראומה, תקשורת ושאלונים ספציפיים) ודיון בשימוש בהם.

2
4

רורשאך Rorschach test  (עפ"י ארפס)

הצגת הכלי  בגישת ארפס. סקירת מחקרי התיקוף של הכלי והעברה. תרגול העברה.

2
5

מבוא לצינון ופרשנות כמותית ודינמית כולל תרגול.

4
6 דחפים, חרדות והגנות

זיהוי של היבטים דחפיים (תוקפנות ומיניות), חרדות ומערך ההגנות של המאובחן מתוך המבחנים השונים.

2
6 העצמי והאפקט

זיהוי היבטים בעצמי (לכידות וקוהסיביות, ערך עצמי, תפיסה עצמית) ובאפקט (דיכאון, 'שיי ויסות רגשי וכו') של המאובחן מתוך המבחנים השונים.

2
6 יחסי אובייקט וקשרים זיהוי היבטים בינאישיים (קשרים עם קבוצת השווים, עם דמויות סמכות  ועם הדמויות המטפלות) ויחסי אובייקט (תפיסת אובייקט שלמה או מפורקת, אובייקטים מופנמים, טיב יחסי האובייקט) של המאובחן מתוך המבחנים השונים. 2
7 הצגת מקרה הצגה של חומרי הגלם הרגשיים ודיון בהם וכן הצגה של הפסקה הרגשית-  נערה עם פוסט טראומה מורכבת 2
7 הצגת מקרה הצגה של חומרי הגלם הרגשיים ודיון בהם וכן הצגה של הפסקה הרגשית-  ילד עם בעיית התנהגות ו- ADHD 2
8 הצגת מקרה הצגה של חומרי הגלם הרגשיים ודיון בהם וכן הצגה של הפסקה הרגשית-  ילד עם טראומה התקשרותית 2
8 הצגת מקרה הצגה של חומרי הגלם הרגשיים ודיון בהם וכן הצגה של הפסקה הרגשית-  נער  בדיכאון. 2
9 קוגניציה ורגש השפעה של אינטליגנציה נמוכה, קשיי שפה, קשיי קשב, הפרעות למידה ותפקודים ניהוליים על העולם הרגשי והביטוי לכך במבחנים השונים.  2
9 השפעה של דיכאון, חרדה, טראומה וקשיים בתפיסת המציאות על האינטליגנציה, הלמידה ותחומי התפקוד. 2
10 הפיסקה הרגשית אינטגרציה, כתיבה וסוגיות אתיות. 2
10 סיכום סיכום 2
      סה"כ שעות בקורס - 40