יסודות הפסיכותרפיה בילדים ונוער- קורס בסיסי ב'
ההרשמה נסגרה
הקורסים מיועדים אך ורק לפסיכולוגים העובדים בשפ"ח במחוז דרום ופסיכולוגים ממחוזות אחרים המתגוררים במרחק העולה על 80 ק"מ משלוחת המדרשה במחוז אליו הם שייכים. מי שלא יעמוד בתנאים אלו הרשמתו תבוטל באופן אוטומטי.

מרצה
פסיכולוגית חינוכית מדריכה.
* טופס הרשמה ואישור מנהל השפ"ח *
תיאור הקורס ומטרותיו
הטיפול הפרטני בילדים ובני נוער בהקשר לסביבתם המשפחתית והחינוכית., הינו תחום מרכזי בהכשרתו של הפסיכולוג החינוכי .
בקורס יילמדו עקרונות תיאורתיים ומעשיים בסיסיים בטיפול בילדים בני נוער והוריהם תוך היכרות עם תיאוריות וגישות טיפוליות שונות.
הקורס מיועד
למתמחים בוגרי תואר שני במגמה יישומית , או בוגרי תכנית ההשלמה שלמדו קורס בסיסי א' מלווה בפרקטיקום.
דרישות הקורס
נוכחות מלאה ופעילה בהרצאות, קריאת פרקים ומאמרים ע"י המשתתפים לקראת הפגישות; הגשת עבודת גמר אותה יש להגיש לכל המאוחר ארבעה שבועות מתום הקורס.
אופן הלמידה
תכני הקורס יועברו באמצעות הוראה פרונטלית. הדיונים יתקיימו על בסיס הביבליוגרפיה המצורפת שהמשתתפים יתבקשו לקרוא, ועל בסיס תיאורי מקרים שיובאו ע"י המשתתפים והמרצה.
מועדי הקורס
14 מפגשי זום בין השעות 15:00-17:15 ו-3 מפגשים פרונטליים ארוכים.
תאריכים: 8.11 (מפגש פרונטלי ארוך בין 14:00-17:15), 15.11, 29.11, 13.12, 27.12, 10.1, 24.1, 7.2, 21.2 ( מפגש פרונטלי ארוך בין 14:00-18:00), 28.2, 14.3, 28.3, 2.5 (מפגש פרונטלי ארוך בין 14:00-18:00), 16.5, 23.5, 30.5, 6.6 תאריך רזרבי 20.3.
מקום הקורס
14 מפגשים בזום. 3 מפגשים פרונטליים (מרכז פסג"ה, קריית גת)
שכר לימוד
865 ₪
מבנה הקורס
נושא | פרוט | שעות |
---|---|---|
מהיכן מתחיל הכל ? "יחסים כמקור להתפתחות" |
התיאוריה ההתפתחותית של דניאל שטרן. קריאה : שטרן, ד. (1997) יומנו של תינוק. תל אביב. הוצאת מודן- ההקדמה , פרקים1-4 , עמ' 31-62 תיאורית ההתקשרות – מבט התפתחותי על קשרי הורה ילד ומשמעותם ההתפתחותית. קריאה: בולבי, ג'., (1988/ 2016) בסיס בטוח. הוצאת עם עובד. פרק 7, תפקיד ההתקשרות בהתפתחות האישיות (עמ' 121- 134. שם, פרק 8, התקשרות, תקשורת והתהליך ההתפתחותי (עמ' 135- 150). קולטארט, נ. )9111" :)מדוע אני כאן?". בתוך: התינוק ומי האמבט. הוצאת כרמל, ,עמ' 91-45 שטרן |
|
מאפיינים ייחודיים בדרכי טיפול בילדים בגיל הרך, בשלב החביון, ובגיל ההתבגרות. | שלבים בהתפתחות הילד והמתבגר והקשרם לטיפול. השפעת השלב ההתפתחותי על סוג הטיפול . ההיסטוריה של הטיפול בילדים: מלאני קליין ותיאוריות יחסי אובייקט: מושגים מרכזיים. הטיפול באמצעות משחקTherapy Play חנה סגל: מלני קליין, פרק 4: פסיכואנליזה של ילדים ספר חובה: מורטון צ'ית'יק- עבודה טיפולית עם ילדים וירג'יניה אקסליין - דיבס : חווית טיפול במשחק שלבי ההתפתחות בהתבגרות משלב החביון ועד לגיל ההתבגרות . היווצרות הזהות ואינטגרציה של ה"אני". פיטר בלוס - מפגשים בתחילת ההתבגרות, מתוך: תקשורת טיפולית עם מתבגרים לקט מאמרי יסוד. עורכים אהרון פליישמן וחנה אבנט עמ. 269-288 |
|
המשחק כאמצעי מרכזי בטיפול בילדים ויניקוט ותרומתו לטיפול בילדים |
האלמנט ההתפתחותי: המשחק כאמצעי הבעה משמעותי עבור הילד. ויניקוט.
|
|
טיפול בילדים שמתקשים לשחק |
אתיולוגיה של הגורמים לקושי לשחק וכיצד לטפל בילדים בעלי קושי זה. -ויניקוט- עצמי אמיתי עצמי כוזב- היכולת להיות לבד עמ. 167- 177 |
|
הטיפול בילדים בגיל החביון | עבודה על חיזוק הכוחות, עידון מנגנוני ההגנה . הילד והחברה. אנה פרויד- הפסיכולוגיה של האני. האני ומנגנוני ההגנה. ויניקוט גרין אריה- קבלת פנים, התהוותה של עצמיות בטיפול אנליטי בילד. |
|
הטיפול במתבגרים | התאמת הטיפול לשינויים המהירים בגוף, ביכולות הקוגניטיביות, והרגשיות. תמות התפתחותיות מרכזיות והשפעתן על הטיפול: עלייה בדחף המיני, הבשלת העצמי וגיבוש זהות מינית וחברתית, ספרציה-אינדיבידואציה בגיל ההתבגרות. הסערה של הגיל והשפעתם על הקשר בין המטפל למטופל. ובין המטפל להורי המטופל. אריקסון (1968) "זהות נעורים ומשבר" ספריית הפועלים. ד"ר גבי שפלר- טיפול דינמי קצר מועד במתבגרים- יום עיון מכון סאמיט 1998 עלי כץ- אוף גוזל תקשורת טיפולית עם מתבגרים-לקט מאמרי יסוד עורכים: ד"ר אהרון פלשמן, חנה אבנט(להורדה חופשית מהאינטרנט) |
|
פסיכולוגית העצמי | גישת העצמי של קוהוט: מושגים מרכזיים ויישום בטיפול בילדים ובמתבגרים. שילוב בין גישת העצמי של קוהוט והגישה המערכתית על-פי זהבה אוסטרווייל - לקראת תפיסת טיפול אינטגרטיבית. אוסטרויל ז. (1995) : פתרונות פתוחים , טיפול פסיכולוגי בילד ובסביבתו . פרק 7 ( עמ' 147-169) |
|
תכנון הטיפול בילד ובמתבגר |
תכנון טיפול. תהליך איסוף המידע : אינטייק, המסגרת החינוכית, גזירת השערות מתוך האינטייק, חשיבות האנמנזה בניסוח המטרות הטיפוליות. |
|
עבודה טיפולית עם הורים : אתגרים, וגישות טיפוליות שונות |
למה צריך לעבוד עם הורים? שנדור פרנצי- בלבול השפות בין המבוגרים לילד הגישה הדיאדית- תרומת הזרם האינטר-סובייקטיבי והטיפול הדיאדי לעבודה עם ילדים והורים |
|
הפסיכולוג החינוכי במשולש: ילד-הורים- המערכת החינוכית | קונפליקטים סביב נאמנויות עם הורים והמערכת החינוכית. סוגיות בהתערבות במערכת בהקשר של המטופל זהבה אוסטרוויל, פתרונות פתוחים |
|
אתיקה בפסיכותרפיה של ילדים, בני נוער ומשפחותיהם |
חובת דיווח במקרה של ילדים בסיכון. |
|
סיכום הקורס וסיום טיפול |
העמדה הדיכאונית- הכרה בנפרדות |
|
סה"כ | 56 שעות אקדמיות |