משדרים על הגל: פודקסט ככלי הוראה

קורס היברידי
הקורס מוכר לפיתוח מקצועי במסגרת "אופק חדש" / "עוז לתמורה" ובהתאם למתווה שנה"ל תשפ"ד

מרצה

ד"ר אלה בן עטר,
ראשת המסלול לרדיו ופודקסטים במחלקה לתקשורת, המכללה האקדמית ספיר

קהל היעד

מורי יסודי ועל יסודי

מקום הלימודים

המכללה האקדמית ספיר - קורס היברידי ימי ג'
שני (2) מפגשים פרונטליים באולפן הרדיו
ארבעה (4) מפגשים סינכרוניים בזום
ארבעה (4) מפגשים א-סינכרוניים

תיאור הקורס ראציונל

שימוש בפודקסטים (קבצי שמע המופצים באינטרנט) ככלי להעברת תכנים לימודים בצורה פעילה, חוויתית, וחדשנית. הקורס יקנה ללומדים כלים מעשיים איתם הם יוכלו לחזור לכיתה ולהפיק יחד עם התלמידים פודקסטים שיוכל להעלות לאינטרנט. הפודקסטים יעסקו בתחום הדעת הרלוונטי לאותו מורה ולאותה כיתה אליה הוא נכנס. בקורס יינתנו כלים טכניים של עריכת סאונד במחשב ועבודה מול מיקרופון, דיקציה, אינטונציה, עברית, הגהה ועוד. בנוסף יינתנו כלים לעריכת תוכן, הדרך לספר סיפור ברדיו,  הפרדת עיקר מטפל, יצירת ענין קשב ואווירה באמצעות מוזיקה, אפקטים ומלל.

מטרות הקורס

  • בקורס יוצג כיצד שימוש בשפות שונות באמצעי התקשורת  משפיע על הלמידה המשמעותית
  • בקורס יבחנו דרכים כיצד ניתן ליצור באמצעים טכנולוגים כליים פדגוגים ללמידה משמעותית
  • בקורס יינתנו כלים כיצד להפריד עיקר מטפל בטקסטים ולהשתמש בטכנולוגיה בשירות הפדגוגיה.
  • בקורס ילמדו כלים טכניים של עריכת סאונד במחשב ועבודה מול מיקרופון.
  • בקורס ינתן דגש על אורינות תקשורתית שתאפשר להבין את הכוח של המדיום ליצירת למידה משמעותית. 
  • בקורס יוצג הפודקסט ככלי עזר אפשרי לשעת חירום ללמידה מרחוק (מתוקשב).  

ראשי פרקים

  • חשיבות השימוש בטכנלוגיה והשפעתה על הלמידה של היחיד במרחב הכיתתי והקהילתי
  • התפתחות הטכנלוגיה כגורם משפיע ומושפע מהתפתחויות חברתיות. 
  • שימוש בטכנולוגיה ככלי ללמידה. 
  • פודקסט כעולם תוכן פשוט להפקה ובעל ערך רב ללמידה. 
  • שימוש בפודקסט מחזיר את הלומדים להתייחס ל"תוכן ולא לאריזה". 
  • אפשרות שימוש בכלים הנלמדים ללמידה בחירום.

שכר לימוד

הקורס מסובסד ע"י משרד החינוך- דמי הרשמה בסך 65 ש"ח בלבד.

מטרות הקורס

  • בקורס יוצג כיצד שימוש בשפות שונות באמצעי התקשורת  משפיע על הלמידה המשמעותית
  • בקורס יבחנו דרכים כיצד ניתן ליצור באמצעים טכנולוגים כליים פדגוגים ללמידה משמעותית
  • בקורס יינתנו כלים כיצד להפריד עיקר מטפל בטקסטים ולהשתמש בטכנולוגיה בשירות הפדגוגיה.
  • בקורס ילמדו כלים טכניים של עריכת סאונד במחשב ועבודה מול מיקרופון.
  • בקורס ינתן דגש על אורינות תקשורתית שתאפשר להבין את הכוח של המדיום ליצירת למידה משמעותית.
  • בקורס יוצג הפודקסט ככלי עזר אפשרי לשעת חירום ללמידה מרחוק (מתוקשב).  

ראשי פרקים מרכזיים בהשתלמות  

  • חשיבות השימוש בטכנלוגיה והשפעתה על הלמידה של היחיד במרחב הכיתתי והקהילתי
  • התפתחות הטכנלוגיה כגורם משפיע ומושפע מהתפתחויות חברתיות.
  • שימוש בטכנולוגיה ככלי ללמידה.
  • פודקסט כעולם תוכן פשוט להפקה ובעל ערך רב ללמידה.
  • שימוש בפודקסט מחזיר את הלומדים להתייחס ל"תוכן ולא לאריזה".
  • אפשרות שימוש בכלים הנלמדים ללמידה בחירום.

תכנית לימודים

מפגש תאריך נושא טכניקת עבודה
1 16/01/24 היכרות עם עולם הפודקסטים: האזנה הסברים הרציונאל (קלות הפקה) ואיפה אני כלומד/ת יכול לחבר את עולם התוכן אל עולם הפודקסט. סינכרוני- זום
20:00 - 22:00
2 23/01/24 האזנה מודרכת לפודקסט 
הבדל בין פודקאסט נרטיבי לפודקסט לינארי
א-סינכרוני
3 30/01/24 מפגש פרונטלי באולפן הרדיו - שימוש במיקרופון הבדל בין הכתיבה לאוזן לכתיבה לקריאה (שפה מדוברת, סיפורית...). פרונטל י- באולפן רדיו
16:00 - 19:00
4 06/02/24 יישום הפונקציות שנלמדו בהשתלמות אצלכם בכיתה
דוגמאות לפודקסטים בתחומי הוראה שונים
כיצד מפיקים פודקסט- נושא, תחקיר, חלוקה לתתי נושאים.
א-סינכורני
5 13/02/24 ניסיון מעשי של הקלטת פתיחה לשיעורים על פי תחומי הדעת השונים. סינכרוני- זום
20:00 - 22:00
6 20/02/24 תחילת עבודה על תחקיר אישי ותחילת כתיבת הפודקסט
בחירת נושא אישי לפודקסט שיוגש כמטלת סיום השתלמות. (פודקסט 7-10 דק).
א-סינכורני
7 27/02/24 מפגש פרונטלי באולפן הרדיו - הקלטות ועריכות של פודקסטים לפי תחומי דעת השונים. פרונטל י- באולפן רדיו
16:00 - 19:00
8 05/03/24 שיטות הפצה בתוך בהס ולקהילה, שימוש באפליקציות ותוכנות חינמיות סינכרוני- זום
20:00 - 22:00
9 12/03/24 הקלטות ועריכות של פודקסט למטלת סיום א-סינכורני
10 19/03/24 מפגש סיום- הצגת תוצרים+ מחשבה עתידית לגבי פלטפורמת פודקסטים בבית הספר של כל אחד מהלומדים (כיצד מתמודדים על זכויות יוצרים) סינכרוני- זום
20:00 - 22:00