הובלת התערבויות למניעת אלימות בבית, בגן ובית - הספר

ההרשמה הסתיימה

ד"ר לירון און
ד"ר לירון און

פסיכולוג חינוכי-מומחה.

רכז מערך ההדרכה לפסיכולוגים במסגרת היחידה לאקלים מיטבי וצמצום האלימות, שפ"י.

מרצה ומנחה - המכללה האקדמית לחינוך גורדון, מכללת עמק יזרעאל, ביה"ס להתמחויות במכון מופ"ת.

מטרות

הקורס נועד להעניק רקע כללי על תחום בעיות ההתנהגות בילדות ובנעורים וללמד מושגי יסוד ואופני התערבות בגישת הנוכחות החינוכית - גישה מערכתית להתערבות עם הורים ואנשי חינוך בתחום ההתנהגותי. הגישה מבוססת על משנתו של פרופ' חיים עומר ומכוונת להעצמת המסוגלות של המבוגר - ההורה או איש החינוך, אל מול אתגרים התנהגותיים שמציב בפניו הילד. הגישה משלבת היבטים של הדרכת הורים ועבודה מערכתית ליישום במגוון מסגרות משפחתיות וחינוכיות. ההכשרה תספק לפסיכולוג כלים אשר יאפשרו לו להוביל התערבויות ארוכות טווח לצמצום האלימות במערכות החינוך וכן תקנה לפסיכולוג מיומנויות בייעוץ קצר מועד להורים ברוח הגישה.

אופן הלמידה

קורס מקוון המציג היבטים תיאורטיים והיבטים יישומים, תוך שילוב של תיאורי מקרה והתנסות בכלים שיסייעו להטמעת החומר הנלמד. המפגש הראשון והאחרון יתקיימו פנים אל פנים, ושאר המפגשים יהיו מקוונים וישלבו בין מפגשים סינכרוניים בזום לבין משימות ביצוע א-סינכרוניות להגשה.
הקורס מיועד: לפסיכולוגים מתמחים העובדים במסגרת פרויקט מטיב"ה (מערך טיפולי לילדים עם בעיות התנהגות), לפסיכולוגים מתמחים לקראת המחצית השנייה של ההתמחות ולפסיכולוגים מומחים, המעוניינים להעמיק את העיסוק בתחום זה בעבודתם.

דרישות הקורס

  1. נוכחות מלאה במפגשים הפרונטליים ובמפגשים הסינכרונים והגשת המשימות הא-סינכרוניות במועד.
  2. כתיבת עבודת גמר באורך של 3-5 עמודים אותה ניתן להגיש לכל המאוחר עד 6 שבועות מתום הקורס. על הלומד להביא לידי ביטוי את תהליך הלמידה שעבר תוך שימוש בהמשגות תיאורטיות.

היקף הקורס

40 שעות אקדמיות.
ימי רביעי
הקורס יתקיים במתכונת מקוונת - שיעורים סינכרוניים וא-סינכרוניים 
מועד פתיחת הקורס: 07/07/21
מועד סיום הקורס: 11/08/21
*יתכנו שינויים בתכנית הלימודים

שכר לימוד

765 ש"ח

  תאריך הנושא הנלמד אופי השיעור מספר ש"א
01 07/07/21
09:00 - 14:00
זהות הפסיכולוג החינוכי כמקדם תהליכים למניעת אלימות מפגש סינכרוני בזום 6 ש"א
02 14/07/21 בעיות התנהגות- מבוא משימה א-סינכרונית שתהיה פתוחה לביצוע במהלך כל השבוע 8 ש"א
03 21/07/21
09:00 - 14:00
גישת הנוכחות החינוכית להתמודדות עם בעיות התנהגות מפגש סינכרוני בזום 6 ש"א
04 28/07/21 הדרכת הורים בהתמודדות עם בעיות התנהגות ברוח גישת הנוכחות החינוכית משימה א-סינכרונית, שתהיה פתוחה לביצוע במהלך כל השבוע 8 ש"א
05 04/08/21
09:00 - 14:00
הדרכת אנשי חינוך בהתמודדות עם בעיות התנהגות ברוח גישת הנוכחות החינוכית מפגש סינכרוני בזום 6 ש"א
06 11/08/21 הדרכת אנשי חינוך בהתמודדות עם בעיות התנהגות ברוח גישת הנוכחות החינוכית- חלק ב' משימה א-סינכרונית, שתהיה פתוחה לביצוע במהלך כל השבוע 3 ש"א
07 11/08/21 סיכום ואינטגרציה מפגש סינכרוני בזום 3 ש"א

נושא 1: זהות הפסיכולוג החינוכי היועץ לאנשי חינוך

קריאת חובה: 

  • כ"ץ, י' (2011). הדרכה כשיח של אהבה. בתוך י' אסתר ור' זוזובסקי (עורכות), הדרכה במבט חוקר תל-אביב: מכון מופ"ת ומכללת סמינר הקיבוצים. 423-426.
     
  • פוקס, א' (2002). על מדריכים, מודרכים והדרכה, (גישות להדרכה). תל-אביב: צ'ריקובר. 73-89
     
  • רוזנטל, א' (2012). ציפיות מבית הספר, רגשי אשם והשפעתם על ההכלה במערכת הבית-ספרית, בתוך: פ' מור וא' לוריא (עורכים). חינוך פסיכו דינמי- מורים בברית המגדלת תלמידים פגיעים לסיכון, חלק א'. ירושלים: עמותת אשלים מיסודה של ג'וינט ישראל, אשלים הוצאה לאור. עמ' 61-78

קריאת רשות:

  • גרוס, ת' (2011). מודלים מקומיים ביסוד תהליכי הדרכה פרופסיונאליים. בתוך י' אסתר ור' זוזובסקי (עורכות),  הדרכה במבט חוקר תל-אביב: מכון מופ"ת ומכללת סמינר הקיבוצים. 58-75.

נושא 2: הפרעות  התנהגות  בילדות- מבוא

קריאת חובה:

  • בוקובזה, ג'. (2013). הידע הקיים על התנהגות מפריעה בקרב תלמידים במערכת החינוך. בתוך בושריאן, ע' (עורך). התערבויות טיפוליות בילדים בעלי בעיות או הפרעות בהתנהגות- דו"ח מפעילות צוות המומחים. היוזמה הישראלית למחקר בחינוך. האקדמיה הישראלית הלאומית למדעים. ירושלים. נדלה מ- http://yozma.mpage.co.il/SystemFiles/23013.pdf
     
  • סומך, ל' (2017). אין ילדים רעים? על תכונות של קהות לב בילדות המוקדמת. פסיכואקטואליה, (יולי), 44-49
     
  • קרשטיין, א', מקסנייר, ק' ואון, ל' [בדפוס]. מטיב"ה- מרכזים טיפולים לילדים המבטאים בעיות התנהגות, משרד החינוך- שפ"י
     
  • רוזנבאום, מ' ורונן, ת'. (2011). הפרעות של תוקפנות ואלימות. בתוך: מור, נ', מאיירס, י', מרום, צ' וגלבוע- שכטמן, א', (עורכים), טיפול קוגניטיבי- התנהגותי בילדים- עקרונות טיפוליים. ת"א: הוצאת דיונון.עמ' 241-266

קריאה רשות:

  • Conroy, M. A., Stichter, J. P., Daunic, A. & Haydon, T. (2008). Classroom based research in the field of emotional and behavioral disorders: Methodological issues and future research. Journal of Special Education,. 41 (4) , 209-222.

רשות - סרטים מומלצים

  • פוקס,ג',  רוג ,ל',  וסלרנו, ב' (מפיקים), רמזי, ל',(במאית). (2011).  חייבים לדבר על קווין  .]סרט קולנוע]. BBC Films: United Kingdom
    סרט העוסק במערכת יחסים מורכבת וקשה בין אם לבין ילד בעל הפרעות התנהגות קשות ולקות בשיפוט מוסרי. סרט קשה לצפייה במישור הרגשי, אך מעודד דיון בהקשר של הפרעות התנהגות.
     
  • הנקס, ט', גוטסמאן, ג' סנדק, מ', ג',ב' קארלס, וו' לנדיי (מפיקים)  וס' ג'ונס (במאי). (2009). ארץ יצורי הפרא.]סרט קולנוע] האחים וורנר. ארה"ב.
    עיבוד קסום ומרהיב לספר הילדים המפורסם של מוריס סנדק בעל אותו השם. עלילותיו  של מקס, אשר לאחר התפרצות קשה על אימו בורח מהבית ומגיע אל ארץ פלאית המאוכלסת בקבוצה מוזרה של יצורי פרא. סרט רגיש ונוגע ללב על בעיות התנהגות, בדידות ו"המפלצות" הקיימות בכל אחד מאיתנו.
     
  • רוגובין, א' (מפיק). מוטלים בספק. (מפיק). (2018). מוטלים בספק. ישראל: האחים רוגובין.
    סרט ישראלי עטור שבחים המתאר את מערכת היחסים המיוחדת הנרקמת בין קולנוען צעיר, המרצה עבודות שירות למען הקהילה, לבין קבוצת בני נוער בסיכון.

נושא 3: גישת הנוכחות החינוכית להתמודדות עם בעיות התנהגות.

קריאת חובה:

  • און, ל' (2007). להיאבק באלימות, אבל בקור רוח. פנים, 38, הקרן לקידום מקצועי, הסתדרות המורים.
     
  • עומר, ח' (2018). מורים היום- מהישרדות לשליחות. בן – שמן, הוצאת מודן

קריאת רשות:

  • שראל, ד. (2011). כשהמורה נעלב וזועם: על חשיבות האמפתיה למורה. בתוך: פ' מור וא' לוריא (עורכים). חינוך פסיכו דינמי- מורים בברית המגדלת תלמידים פגיעים לסיכון, חלק ב'. ירושלים: עמותת אשלים מיסודה של ג'וינט ישראל, אשלים הוצאה לאור. עמ' 114-123
    [גרסה אלקטרונית]. נדלה ב- ‏05 ‏אוגוסט ‏2014, מאתר פסיכולוגיה עברית: http://www.hebpsy.net/articles.asp?id=2661
     
  • שראל, ד. (2013). על הייאוש ועל התקווה שמתעוררים אצל ילדים ומתבגרים עם נטייה אנטי חברתית ואצל אלו שמטפלים בהם. (גרסה אלקטרונית). נדלה ב‏יום שני ‏29 ‏פברואר ‏2016, מאתר פסיכולוגיה עברית  http://www.hebpsy.net/articles.asp?id=2913

נושא 4: הדרכת הורים לילדים הסובלים מקשיים התנהגותיים

קריאת חובה:

  • עומר, ח' (1999). שיקום הסמכות ההורית. בן – שמן, הוצאת מודן
     
  • Lavi-Levavi, I., Shachar, I., & Omer, H. (2013). Training in nonviolent resistance for parents of violent children: differences between fathers and mothers. Journal of Systemic Therapies, 32(4), 79-93.
     
  • Omer, H., & Lebowitz, E. (2016). Nonviolent Resistance. Helping caregivers reduce problematic behaviors in children and adolescents. Journal of Marital and Family Therapy, 42(4), 688-700.

נושא 5: תהליכי התערבות פסיכו- חינוכיים לשיפור ההתמודדות המערכתית עם בעיות התנהגות.

קריאת חובה:

  • עומר, ח' (2018). מורים היום- מהישרדות לשליחות. בן – שמן, הוצאת מודן. 47-16, 154-186
     
  • עומר, ח' (2008). הסמכות החדשה- בבית, בביה"ס, בקהילה. בן – שמן, הוצאת מודן

בשאלות בנושאים אדמיניסטרטיביים

  • ליאת כרמלי - ראש היח' לפיתוח מקצועי לעובדי הוראה, המכללה האקדמית ספיר
    077-9802342 | liatcar@gmail.com
  • לנה בר  - רכזת קורסים וסטודנטים, המכללה האקדמית ספיר
    elenab@sapir.ac.il
  • מרכז מידע - המרכז ללימודי חוץ, המכללה האקדמית ספיר
    077-9802802 שלוחה 4 | Infost@sapir.ac.il

בשאלות מקצועיות

הנחיות לרישום הטופס

שלב 1

מילוי והחתמת מנהל שפ"ח על טופס הרשמה - אישור מנהל שפ"ח (חובה עבור המשך התהליך).

שלב 2

  • למלא את פרטייך האישיים כנדרש.
  • לסמן את בחירתך – מסלול "המדרשה לפסיכולוגים חינוכיים" , סמן את הקורס/ים המוקש/ים.
  • העלאת טופס הרשמה- אישור מנהל שפ"ח כקובץ מצורף – חובה!!
  • הסדרת תשלום בסך 615 ₪ (כולל דמי רישום 150 ₪).

לאחר מכן הרשמתך תקלט במערכת המכללה האקדמית ספיר.