ד"ר לירון און
ד"ר לירון און

פסיכולוג חינוכי-מומחה.

רכז מערך ההדרכה לפסיכולוגים במסגרת היחידה לאקלים מיטבי וצמצום האלימות, שפ"י.

מרצה ומנחה - המכללה האקדמית לחינוך גורדון, מכללת עמק יזרעאל, ביה"ס להתמחויות במכון מופ"ת.

הקורס יתקיים בקיץ 2021

מטרות

הקורס נועד להעניק רקע כללי על תחום בעיות ההתנהגות בילדות ובנעורים וללמד מושגי יסוד ואופני התערבות בגישת הנוכחות החינוכית - גישה מערכתית להתערבות עם הורים ואנשי חינוך בתחום ההתנהגותי. הגישה מבוססת על משנתו של פרופ' חיים עומר ומכוונת להעצמת המסוגלות של המבוגר - ההורה או איש החינוך, אל מול אתגרים התנהגותיים שמציב בפניו הילד. הגישה משלבת היבטים של הדרכת הורים ועבודה מערכתית ליישום במגוון מסגרות משפחתיות וחינוכיות. ההכשרה תספק לפסיכולוג כלים אשר יאפשרו לו להוביל התערבויות ארוכות טווח לצמצום האלימות במערכות החינוך וכן תקנה לפסיכולוג מיומנויות בייעוץ קצר מועד להורים ברוח הגישה.

אופן הלמידה

קורס מקוון המציג היבטים תיאורטיים והיבטים יישומים, תוך שילוב של תיאורי מקרה והתנסות בכלים שיסייעו להטמעת החומר הנלמד. המפגש הראשון והאחרון יתקיימו פנים אל פנים, ושאר המפגשים יהיו מקוונים וישלבו בין מפגשים סינכרוניים בזום לבין משימות ביצוע א-סינכרוניות להגשה.
הקורס מיועד: לפסיכולוגים מתמחים העובדים במסגרת פרויקט מטיב"ה (מערך טיפולי לילדים עם בעיות התנהגות), לפסיכולוגים מתמחים לקראת המחצית השנייה של ההתמחות ולפסיכולוגים מומחים, המעוניינים להעמיק את העיסוק בתחום זה בעבודתם.

דרישות הקורס

  1. נוכחות מלאה במפגשים הפרונטליים ובמפגשים הסינכרונים והגשת המשימות הא-סינכרוניות במועד.
  2. כתיבת עבודת גמר באורך של 3-5 עמודים אותה ניתן להגיש לכל המאוחר עד 6 שבועות מתום הקורס. על הלומד להביא לידי ביטוי את תהליך הלמידה שעבר תוך שימוש בהמשגות תיאורטיות.

היקף הקורס

40 שעות אקדמיות.

  תאריך הנושא הנלמד התוכן אופי השיעור מספר ש"א
01   זהות הפסיכולוג החינוכי כמקדם תהליכים למניעת אלימות זיהוי הערכים,  המוטיבציות והתפיסות העומדות בבסיס פיתוח זהות בתחום המקצועי. פנים אל פנים
כפר הנוער כנות
5 ש"א
02   בעיות התנהגות- מבוא סקירת מחקרים עדכניים ותמונה כללית על מקורות לבעיות ההתנהגות מנקודת מבט דינמית, קוגניטיבית ומערכתית. משימה א-סינכרונית 5 ש"א
03   מזהות מקצועית ליצירת גישה אישית כיצד יוצרים אינטגרציה בין תיאוריות לידי פיתוח גישה ותפיסת עולם מזוהה במניעת אלימות משימה א-סינכרונית 3 ש"א
04   גישת הנוכחות החינוכית להתמודדות עם בעיות התנהגות הצגת גישת הנוכחות חינוכית- הביסוס התיאורטי ועקרונות עבודה- סוגיות בהדרכה מבוססת סמכות. סינכרוני + משימה א-סינכרונית 7 ש"א
05   הדרכת הורים לילדים הסובלים מקשיים התנהגותיים הצגת מתווה ההדרכה ודיון בסוגיות ביחסי ההעברה לצד למידת כלים שימושים ליישום במשפחה ברוח גישת הנוכחות החינוכית סינכרוני + משימה א-סינכרונית 5 ש"א
06   סמכות, גבולות וקונפליקטים: ניהול כיתה בקרב מורים. סקירה והמשגה של תפיסות שונות על קשיים בניהול כיתה המצריכים התערבויות פסיכו- חינוכיות. משימה א-סינכרונית 5 ש"א
07   תהליכי התערבות פסיכו- חינוכיים לשיפור ההתמודדות המערכתית עם בעיות התנהגות. הצגת עקרונות מנחים ומתווה מפורט של התערבות ברוח גישת הנוכחות החינוכית בבתי ספר ובגני ילדים. סינכרוני + משימה א-סינכרונית 6 ש"א
08   סיכום ואינטגרציה רפלקציה והצבת יעדים עתידים בתחום המקצועי פנים אל פנים
כפר הנוער כנות
4 ש"א

הערות חשובות

  • מפגשי פנים מול פנים יתקיימו במועדים ובשעות שצוינו בפנימית הנוער כנות, בבני עיש בסמוך לגדרה.
  • קיום המפגשים הפרונטליים יתבצע בהתאם להנחיות משרד הבריאות בנוגע לנגיף הקורונה. על כל שינוי מהמפורט לעיל תבוא הודעה מסודרת.

נושא 1: הפרעות  התנהגות  בילדות- מבוא

קריאת חובה:

  • בוקובזה, ג'. (2013). הידע הקיים על התנהגות מפריעה בקרב תלמידים במערכת החינוך. בתוך בושריאן, ע' (עורך). התערבויות טיפוליות בילדים בעלי בעיות או הפרעות בהתנהגות- דו"ח מפעילות צוות המומחים. היוזמה הישראלית למחקר בחינוך. האקדמיה הישראלית הלאומית למדעים. ירושלים. נדלה מ-http://yozma.mpage.co.il/SystemFiles/23013.pdf
     
  • קרשטיין, א', מקסנייר, ק' ואון, ל' [בדפוס]. מטיב"ה- מרכזים טיפולים לילדים המבטאים בעיות התנהגות, משרד החינוך- שפ"י
     
  • רוזנבאום, מ' ורונן, ת'. (2011). הפרעות של תוקפנות ואלימות. בתוך: מור, נ', מאיירס, י', מרום, צ' וגלבוע- שכטמן, א', (עורכים), טיפול קוגניטיבי- התנהגותי בילדים- עקרונות טיפוליים. ת"א: הוצאת דיונון.עמ' 241-266
     
  • Conroy, M. A., Stichter, J. P., Daunic, A. & Haydon, T. (2008). Classroom based research in the field of emotional and behavioral disorders: Methodological issues and future research. Journal of Special Education,. 41 (4) , 209-222.

קריאה רשות:

  • אליצור, י' ( 2015). התערבות מוקדמת בבעיות התנהגות בגיל הרך-  תכנית התקשרו"ת להכשרת הורים. [גרסה אלקטרונית].  נדלה מפסיכולוגיה עברית:  http://www.hebpsy.net/articles.asp?id=3228
     
  • סומך, ל' (2017). אין ילדים רעים? על תכונות של קהות לב בילדות המוקדמת. פסיכואקטואליה, (יולי), 44-49

רשות - סרטים מומלצים

  • פוקס,ג',  רוג ,ל',  וסלרנו, ב' (מפיקים), רמזי, ל',(במאית). (2011).  חייבים לדבר על קווין  .]סרט קולנוע]. BBC Films: United Kingdom
    סרט העוסק במערכת יחסים מורכבת וקשה בין אם לבין ילד בעל הפרעות התנהגות קשות ולקות בשיפוט מוסרי. סרט קשה לצפייה במישור הרגשי, אך מעודד דיון בהקשר של הפרעות התנהגות.
     
  • הנקס, ט', גוטסמאן, ג' סנדק, מ', ג',ב' קארלס, וו' לנדיי (מפיקים)  וס' ג'ונס (במאי). (2009). ארץ יצורי הפרא.]סרט קולנוע] האחים וורנר. ארה"ב.
    עיבוד קסום ומרהיב לספר הילדים המפורסם של מוריס סנדק בעל אותו השם. עלילותיו  של מקס, אשר לאחר התפרצות קשה על אימו בורח מהבית ומגיע אל ארץ פלאית המאוכלסת בקבוצה מוזרה של יצורי פרא. סרט רגיש ונוגע ללב על בעיות התנהגות, בדידות ו"המפלצות" הקיימות בכל אחד מאיתנו.
     
  • רוגובין, א' (מפיק). מוטלים בספק. (מפיק). (2018). מוטלים בספק. ישראל: האחים רוגובין.
    סרט ישראלי עטור שבחים המתאר את מערכת היחסים המיוחדת הנרקמת בין קולנוען צעיר, המרצה עבודות שירות למען הקהילה, לבין קבוצת בני נוער בסיכון.

נושא 2: סמכות, גבולות וקונפליקטים: ניהול כיתה בקרב מורים.

קריאת חובה:

  • משרד החינוך והתרבות (מרץ 2015). חוזר מנהלת הכללית בנושא: אקלים חינוכי מיטבי והתמודדות מוסדות חינוך עם אירועי אלימות וסיכון, עה/7(ג), ירושלים: משרד החינוך.
     
  • Conroy, M. A., Stichter, J. P., Daunic, A. & Haydon, T. (2008). Classroom based research in the field of emotional and behavioral disorders: Methodological issues and future research. Journal of Special Education,. 41 (4) , 209-222.

קריאת רשות- מאמרים:

  • אלפי, א' (2011). לאן נוליך את העלבון?  [גרסה אלקטרונית].  נדלה ב-5 בנובמבר 2014 מאתר פסיכולוגיה עברית: http://www.hebpsy.net/articles.asp?id=2541.
     
  • ברק, ט', ח' (2017). תהליכים קבוצתיים בכיתה- התמודדות עם בעיות משמעת. [גרסה אלקטרונית].  נדלה ב- 24 באוקטובר 2018 מאתר פסיכולוגיה עברית. https://www.hebpsy.net/me_article.asp?id=93&article=1190
     
  • חגי, ע. , חגי, י. (2013.( שימוש בעקרונות פסיכולוגיית העצמי בטיפול בבעיות התנהגות במסגרת עבודתו של הפסיכולוג החינוכי בבית הספר: חלק א [גרסה אלקטרונית]. נדלה ב 26/10/2018, מאתר פסיכולוגיה עברית: https://www.hebpsy.net/articles.asp?id=3051

קריאת רשות - ספרים

  • גוסקוב, ע' (2016). למורה כבר אין עיניים בגב: משבר הסמכות החינוכית בעידן הפוסט-מודרני וקווים מנחים לשיקומה. תל אביב: מופ"ת.
     
  • יריב, א' (2010). יש לי עיניים בגב! טיפול בבעיות התנהגות בבית הספר. אבן יהודה: רכס.
     
  • פורמן, מ' (1994). ילדות כמרקחה. אלימות וצייתנות בגיל הרך. ת"א,הוצאת הקיבוץ המאוחד.

קריאת רשות - ספרות יפה:

  • מנשה, ד' (2015). סולם הערכים- מורה במסעו האחרון אל תלמידיו. ירושלים. כתר
     
  • מק'קורט פ' (2007). המורה. תרגום: עידית שורר. ת"א, הוצאת מטר.

נושא 3: גישת הנוכחות החינוכית להתמודדות עם בעיות התנהגות

קריאת חובה:

  • און, ל' (2007). להיאבק באלימות, אבל בקור רוח. פנים, 38, הקרן לקידום מקצועי, הסתדרות המורים.
     
  • עומר, ח' (2018). מורים היום- מהישרדות לשליחות. בן – שמן, הוצאת מודן

קריאת רשות:

  • שראל, ד. (2011). כשהמורה נעלב וזועם: על חשיבות האמפתיה למורה. בתוך: פ' מור וא' לוריא (עורכים). חינוך פסיכו דינמי- מורים בברית המגדלת תלמידים פגיעים לסיכון, חלק ב'. ירושלים: עמותת אשלים מיסודה של ג'וינט ישראל, אשלים הוצאה לאור. עמ' 114-123
     [גרסה אלקטרונית]. נדלה ב- ‏05 ‏אוגוסט ‏2014, מאתר פסיכולוגיה עברית: http://www.hebpsy.net/articles.asp?id=2661
     
  • שראל, ד. (2013). על הייאוש ועל התקווה שמתעוררים אצל ילדים ומתבגרים עם נטייה אנטי חברתית ואצל אלו שמטפלים בהם. (גרסה אלקטרונית). נדלה ב‏יום שני ‏29 ‏פברואר ‏2016, מאתר פסיכולוגיה עברית  http://www.hebpsy.net/articles.asp?id=2913

נושא 4: הדרכת הורים לילדים הסובלים מקשיים התנהגותיים

קריאת חובה:

  • עומר, ח' (1999). שיקום הסמכות ההורית. בן – שמן, הוצאת מודן
     
  • Lavi-Levavi, I., Shachar, I., & Omer, H. (2013). Training in nonviolent resistance for parents of violent children: differences between fathers and mothers. Journal of Systemic Therapies, 32(4), 79-93.
     
  • Omer, H., & Lebowitz, E. (2016). Nonviolent Resistance. Helping caregivers reduce problematic behaviors in children and adolescents. Journal of Marital and Family Therapy, 42(4), 688-700.

נושא 5: תהליכי התערבות פסיכו- חינוכיים לשיפור ההתמודדות המערכתית עם בעיות התנהגות.

קריאת חובה:

  • עומר, ח' (2018). מורים היום- מהישרדות לשליחות. בן – שמן, הוצאת מודן
     
  • עומר, ח' (2008). הסמכות החדשה- בבית, בביה"ס, בקהילה. בן – שמן, הוצאת מודן

בשאלות בנושאים אדמיניסטרטיביים

  • ליאת כרמלי - ראש היח' לפיתוח מקצועי לעובדי הוראה, המכללה האקדמית ספיר
    077-9802342 | liatcar@gmail.com
  • ספיר אפריים  - רכזת קורסים וסטודנטים, המכללה האקדמית ספיר
    077-9802541 | sapire@sapir.ac.il
  • מרכז מידע - המרכז ללימודי חוץ, המכללה האקדמית ספיר
    077-9802802 שלוחה 3 | Infost@sapir.ac.il

בשאלות מקצועיות

הנחיות לרישום הטופס

שלב 1

מילוי והחתמת מנהל שפ"ח על טופס הרשמה - אישור מנהל שפ"ח (חובה עבור המשך התהליך).

שלב 2

קישור המקוון להרשמה

  • למלא את פרטייך האישיים כנדרש.
  • לסמן את בחירתך – מסלול "המדרשה לפסיכולוגים חינוכיים" , סמן את הקורס/ים המוקש/ים.
  • העלאת טופס הרשמה- אישור מנהל שפ"ח כקובץ מצורף – חובה!!
  • הסדרת תשלום בסך 615 ₪ (כולל דמי רישום 150 ₪).

לאחר מכן הרשמתך תקלט במערכת המכללה האקדמית ספיר.