הינך נמצא כאן

מחברות קולנוע דרום

על מחברות קולנוע דרום / ד"ר אבנר פיינגלרנט
יש רגעים המרגשים אותי במיוחד, רגעים שבהם נוצר הרושם שקורה משהו חדש. הוצאת מחברות קולנוע דרום 1 היא מן רגע שכזה, למרות, ואולי בגלל, התכנים הקשים הנכללים בה... מחברות קולנוע דרום הן חלק מהתפישה הרחבה שלנו במכללת ספיר ובפסטיבל קולנוע דרום, שלא ניתן להמשיך יותר ליצור קולנוע מבלי לשוחח עליו להתווכח עליו לצעוק ולריב, כמו גם ללמוד ולהבין את הקונטקסט שבו הוא נוצר. למעשה, זהו התהליך אותו מתאר הרולד בלום במאמרו המפורסם 'חרדת השפעה', אשר אינו מתרחש בישראל, מדינה בה הקולנוע נוצר כל פעם מחדש בלי כל התייחסות למה שנוצר בעבר. אחת הסיבות למצב זה נעוצה בכך שנכתב מעט כל כך על הקולנוע בישראל ועל יוצריו מאז ראשיתו. השאיפה לעורר דיון, כתיבה ושיח באופן מתמיד על היצירה הקולנועית המקומית, היא המנחה את פועלנו בספיר ובקולנוע דרום. אנחנו רואים את תפקידה של האקדמיה ואת תפקידו של הפסטיבל ליצור מודעות והבנה עמוקה יותר, ההכרכיות לניתוח כל יצירה באשר היא.המצב הבלתי נסבל של מחסור בחומר עיוני בתחום הקולנוע, בהשוואה לשפע הרב ולדיאלוג המתמיד הקיים בתחומי הספרות, התיאטרון, האמנות הפלסטית והמוזיקה, הוא ככל הנראה אחת הסיבות לכך שהקולנוע אינו נחשב עדיין לתחום אומנותי-מחקרי, וזאת על אף היותו תחום האמנות הפופולארי ביותר בישראל. המהפכה שספיר וקולנוע דרום שואפים להוביל היא השילוב בין יצירה קולנועית וכתיבה עיונית - פרקטיקה ודיון נוקב. סביר להניח, שלא ירחק היום ויקומו לנו מתחרים שקיומם יוביל לתחילתו של השיח המיוחל ולפרסומים נוספים שיעלו את היצירה הקולנועית לסדר היום הציבורי. בעקבות כך יהפוך הקולנוע להיות במרכז הדיון החברתי-תרבותי, דיון שיחזיר את הצופים אל בתי הקולנוע, וישפיע על מקבלי ההחלטות, על הקרנות ועל גופי השידור.

מחברות קולנוע דרום 2006 מחברות קולנוע דרום 01
על חורבן, טראומה וקולנוע / עריכה: יעל מונק ואייל סיוון / 2006
הכרך הראשון של מחברות קולנוע דרום מוקדש לג'אד נאמן, קולנוען, מורה ואיש רוח, אדם היוצר קולנוע פוליטי במקום בו קולנוע הוא צורך, במקום בו קולנוע מסוג זה הכי חסר. למעלה מארבעים שנה פועל ג'אד בקולנוע הישראלי, כשהוא משלב עשייה קולנועית על חשיבה פוליטית. ג'אד, הרופא שעמד בראש החוג לקולנוע של אוניברסיטת תל-אביב, שהכשיר דורות של סטודנטים שהיו בתום לבמאים, לא פסק לרגע לבחון את עצמו ביחס למקום הישראלי, ובראש ובראשונה ביחס לסכסוך הישראלי-פלסטיני. דרכו כ'אוטר' עוצבה במידה רבה על ידי הביוגרפיה שלו שהובילה אותו בשלב מוקדם בקריירה שלו לנקוט עמדה הומניסטית רדיקלית ביחס לסכסוך. מכאן הבחירה לבחור בכותרות "על מצפון וקולנוע". נראתה לנו מתאימה ביותר לתיאור דרכו של האיש ויצירתו. לאמור, קולנוע המוכתב על ידי המצפון, כי עבור נאמן קולנוע הוא שאלה של מצפון.

מחברות קולנוע דרום 2007 מחברות קולנוע דרום 02
על מצפון וקולנוע בעקבות ג'אד נאמן / עריכה: יעל מונק ואייל סיוון / 2007

הרעיון לגיליון שני זה של מחברות קולנוע דרום, המוקדש הפעם ל”חורבן, טראומה, קולנוע“, נולד בקיץ 2006 מתוך מראות ההרס והחורבן של דרום לבנון, של רובע דחייאה שבפרברי ביירות ושל מבנים רבים בצפון הארץ. לזמן מה דחקו מראות אלה של הרס וחורבן מן התודעה הציבורית ומהמרקע את סיפור חורבנה המתמשך של רצועת עזה, את סבלם של תושביה כמו גם את זה של שכניהם, אנשי העיר שדרות אשר מזה שבע שנים סובלים את ירי הקסאמים. בחודשים הרבים שחלפו מאז שיצא לאור הגיליון הראשון של מחברות קולנוע דרום ובעודנו שוקדים על הכנתו של גיליון זה, ידע מרחבנו מראות הרס וחורבן שהפכו בהדרגה לחלק בלתי נפרד מהדיווחים היומיים, ממש כמו תחזיות מזג האוויר.עולמם החרב של מתיישבי גוש קטיף, חורבנה המתמשך של עיראק, או מסע ההחרבה הבלתי נלאה של ישובי הבדואים בנגב, הם רק אחדים מאותם מראות מתועדים שאינם זוכים לתהודה... ברוח זו ביקשנו לעצב את הגיליון. לאמור, מראות החורבן והטראומה שהם נושאים עימם, אינם חזיון אפוקליפטי בלבד, אלא שייכים לכאן ועכשיו. והקולנוע כאמנות ביקורתית הנתונה במשא ומתן עם המציאות אינו יכול להיוותר אדיש מולם או להסתפק אך ורק בתיעודם. כך גם אנו.

CAPTCHA
כהוכחה שמדבור במילוי אנושי של הטופס, ענה על השאלה המתמטית הפשוטה.
2 + 0 =
JobSapir - אתר התעסוקה לבוגרים וסטודנטים