אמניות
ענבל אברג'ל, ענבל אגוז, עדנה אוחנה, נטע אלקיים, יפית ביטון, אורנה בן שטרית-רז, נדין בר נוי, אור טסמה אברהם, רבקה בכר, לילך בר עמי, נטע הריי נבון, שגית זלוף-נמיר, אורנה זקן, אורית חסון ולדר, שלומית כרמלי, אסתר כהן, דנה לוי, אהובה מועלם, סיגל מורד אשד, לידה מסד שרת, אתי נאור, שולי נחשון, לימור עצמון, זמירה פורן ציון, כוכבית קדושים, שולה קשת, אלהם רוקני, דפנה שלום, פרווין שמואלי בוכניק

התערוכה נפתחה במסגרת אירועים כנס שדרות לחברה, בשיתוף תנועת אחותי.

פתיחת התערוכה ורב השיח בנושא: פושטות ולובשון צורה - על אמנות פמיניסטית מזרחית וכיוונים חדשים בשיח, הוקדשו לזכרה של רונית אלקבץ ז"ל.

הנחייה
ד"ר זמירה פורן ציון

משתתפות
דפנה שלום, שולה קשת, סיוון רג'ואן שטאנג

התערוכה עוסקת בסוגיית התרבות בישראל מנקודת מבט פמיניסטית מזרחית.

תערוכה חלוצית זו הוצגה לראשונה בגלריה "רד ליין" בבאר שבע, לרגל פרסום הספר "שוברות קירות - אמניות מזרחיות עכשוויות בישראל". התערוכה מבססת את ההבנה שמזרחיות היא תרבות, חוויה וזהות, שצריכה להיות נדונה גם בהקשר לנושאים של מגדר, אתניות המהדהדת בזהות הנשית ובסוגיות של פמיניזם, ורב תרבותיות. היא מעלה שאלות באמנות בישראל, שלא נשאלו עד כה בצורה שיטתית ומסודרת.

התערוכה מקבצת נקודות מבט של נשים-יוצרות, המציעות חוויות חיים מגוונות. האמניות הנוטלות חלק בתערוכה אינן משתתפות רק מכורח מוצאן האתני אלא גם מתוך כך שהן בעלות תודעה מזרחית ופמיניסטית. כלומר אין הכוונה לצמצם את נושאי יצירתן לעניין מהותני של גאוגרפיה ומוצא אלא מעשה האוצרות מבקש להתעכב על הקשר בין תרבות, היסטוריה, גאוגרפיה, שפה, מנהגים ונושאים של נשיות. אלו מקבלים טיפול מגוון ויסודי בהקשרים של המעבר הבין תרבותי בין ה"שם" ל"כאן".

בין הנושאים שנדונים ביצירות, ניתן להבחין בסוגיות של הגירה ועקירה; שמירה על מסורת של מרחב ערבי ודרגות של זהות היברידית שמקורה בנשים שחוו בעצמן הגירה או שהוריהן חוו אותה; ייצוג מינורי וחתרני וייצוג אלטרנטיבי ונוקב משמשים את האמניות לסירוגין לשם יצירת גוף עבודות מהדהד וחזק.

מגוון סוגי מדיה נכללים בתערוכה: ציורי שמן על בד, מיצבים, עבודות וידיאו, צילום, מיצגים מצולמים ועוד. כל אחת מהיצירות מעמידה ייצוג אישי וחברתי גם יחד של היות אישה מזרחית בישראל. כל היצירות ביחד נאספות אל הצהרה תרבותית אפקטיבית בדבר נשיות מזרחית בהקשר למדינת הלאום ובהתייחס ליחסי הכוח המתקיימים בתרבות המקומית ומציעה אופק חדש לקיום במרחב המזרח תיכוני.

צילומי התערוכה
נתנאל ברוך