ההרשמה לקורס זה הסתיימה

עופר כהן,
מרצה

פסיכולוג חינוכי מומחה ומטפל קוגניטיבי-התנהגותי. בעל רקע של עשור בשירותים הפסיכולוגיים-חינוכיים בחיפה ובטירת כרמל, כיום עובד בקליניקה פרטית, מחבר הספר "ציידת המחשבות" – ספר הרפתקאות טיפולי לילדים ובני נוער (thoughthunters.com)

תיאור הקורס ומטרותיו

העבודה עם ילדים במתכונת התנהגותית-קוגניטיבית דורשת התאמות ייחודיות לאוכלוסייה הצעירה בשלבים השונים של הטיפול - בניית קשר ומוטיבציה, הגדרת מטרות, הסברים פסיכוחינוכיים וכמובן התערבויות מותאמות. לכל אלו יש להוסיף את המאפיינים הייחודיים של עבודת הפסיכולוג החינוכי, כגון בניית הסטינג של טיפול בתוך כתלי בי"ס וחשיבה מערכתית מורכבת על הצלבת מטרות בין המשפחה לגורמים החינוכיים.

פסיכולוגים חינוכיים הבוחרים לעבוד במתכונת התנהגותית-קוגניטיבית נדרשים גם להיכרות מעמיקה עם תכניות טיפוליות מותאמות-הפרעה. קורס זה נועד להציג בפני המשתתפים מודלים מתקדמים לטיפול במגוון הפרעות נפוצות אצל ילדים, בדגש על הפרעות החרדה. במהלך הקורס, המשתתפים יכירו וילמדו לטפל בהפרעות פאניקה, OCD, הפרעת חרדה מוכללת (GAD), חרדת בחינות וחרדה חברתית. המשתתפים יכירו את המאפיינים השונים של ההפרעה, את  הטיפול המותאם ואת ההתאמות הנדרשות לילדים  - כגון הסבר חינוכי מותאם, בניית התערבות בשימוש הורים וגורמים חינוכיים וניהול קונפליקטים. על מנת לפתח גמישות חשיבתית ואינטגרציה התלמידים ייחשפו הן לתכניות התנהגותיות והן לתכניות קוגניטיביות. בנוסף, נכיר תכניות טיפוליות השואבות השראה מהגישה המטא-קוגניטיבית (MCT) של אדריאן וולס, גישה עדכנית שנמצאה יעילה במיוחד לטיפול קצר מועד במגוון הפרעות חרדה.

הקורס מיועד לפסיכולוגים בעלי הכשרה בסיסית ב-CBT המעוניינים להכיר גישות מתקדמות לעבודה. מטרות הקורס הן:

  • היכרות עם תכניות טיפוליות ספציפיות עם מגוון הפרעות החרדה
  • היכרות עם הגישה המטאקוגניטיבית (MCT) של אדריאן וולס והתאמתה לאוכלוסייה צעירה

אופן הלמידה

זהו קורס מקוון ומגוון. ההשתתפות בו משלבת מפגשים קבוצתיים סינכרוניים (בזום) ומשימות המחשה והעמקה א-סינכרוניות (שמתבצעות בצורה עצמאית, אך יש להגישן במהלך אותו יום). הקורס כולל: ידע תיאורטי מעולם הטיפול המטא-קוגניטיבי והטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי, תרגול חוויתי, סרטונים, סימולציות ושילוב דוגמאות.

הקורס מיעד

לפסיכולוגים חינוכיים בעלי היכרות בסיסית עם הטיפול ההתנהגותי-קוגניטיבי.

דרישות הקורס

  • נוכחות מלאה ופעילה במפגשים המקוונים - מצלמה פתוחה לאורך כל המפגש.
  • הגשת המשימה הא-סינכרוניות בזמן שהוקצב לה.
  • כחלק מההשתתפות הפעילה בקורס, המשתתפים יתבקשו להכין ולהציג בקבוצה מקרה טיפולי שלהם כדי לאפשר דיון ושימוש בהמשגות שיילמדו.
  • הגשת עבודת גמר באורך של בין שלושה לחמישה עמודים עד 6 שבועות מתום הקורס.

היקף הקורס

56 שעות אקדמיות במהלך 11 מפגשים.

מקום

שיעורים מקוונים

מועדי הקורס

11 מפגשים בימי ד', בין השעות 9:00 – 13:15,
בתאריכים: 13/10/21, 20/10/21, 27/10/21, 3/11/21, 17/11/21, 24/11/21, 8/12/21, 15/12/21, 22/12/21  29/12/21, 5/1/22, מפגש רזרבי ב-26/1/22

שכר לימוד

980 ₪ הרשמה דרך מכללת ספיר

מבנה הקורס ותכנים

הנושא הנלמד התוכן מספר יחידות
פתיחה – טיפול מטא-קוגניטיבי
הפן התיאורטי
היכרות
עקרונות הגישה ורציונל טיפולי, מודל ה-CAS,
5
פתיחה – טיפול מטא-קוגניטיבי
הפן התיאורטי
אובססיות, רומינציות ודאגות, אבחנה על פי המודל 5
טיפול מטא-קוגניטיבי + תרגילים חווייתיים התערבות על פי המודל – תרגיל היד, הפיל הוורוד, טכניקת הדובל, תרגיל הנמר, תרגילי DM. יישום באמצעות תרגיל טיפולי אינטראקטיב 5
חרדה חברתית המודל הקוגניטיבי לחרדה חברתית של קלארק - מאפיינים עיקריים, חשיפה והבנייה מחודש באמצעות המודל 5
חרדה חברתית התערבויות (ניסוי התנהגויות מגונות, שכתוב זכרונות)
סימולציות - תרגיל הגשה
5
OCD טיפול התנהגותי - מודל פואה (ERP) ומודל אנדופנוטייפ. טיפול מטא-קוגניטיבי - מודל וולס. השוואות בין המודלים באמצעות סימולציות
סימולציות - תרגיל הגשה
5
OCD טיפול מטא-קוגניטיבי - מודל וולס. השוואות בין המודלים באמצעות סימולציות
סימולציות - תרגיל הגשה
5
הפרעת חרדה מוכללת (GAD) - מאפיינים של חשיבה דאגנית, המודל המטא-קוגניטיבי להפרעת חרדה מוכללת, המחשה באמצעות תיאור מקרה וסימולציות
סימולציות - תרגיל הגשה
5
דיכאון מאפייני דיכאון אצל מבוגרים וילדים, המודל המטאקוגניטיבי לטיפול בדיכאון, התערבויות – ATT ו-SAR
סימולציות - תרגיל הגשה
5
הפרעת פאניקה מאפייני הפרעות פאניקה, הקהיה שיטתית וטכניקות הרפיה, טיפול התנהגותי באמצעות המודל של וילסון, סימולציות
סימולציות - תרגיל הגשה
5
השלמות תיאורטיות סימולציות טרנס-תיאורטיות
סיכום קורס ומשובים
6
סה"כ שעות בקורס   56

קריאת חובה

  • הפרעות בעת וחרדה, בק ואמרי (2009), הוצאת מכון פסגות.
     
  • טיפול קוגניטיבי בבעיות מורכבות – רעיונות ודרכי טיפול, ג'ודית ס' בק (1995), הוצאת "אח".
     
  • שיטות בטיפול קוגניטיבי – מדריך לאנשי מקצוע, רוברט ליהי (2013), הוצאת "אח".
     
  • טכניקות טיפול קוגניטיבי בילדים ובמתבגרים – כלי טיפול מתקדמים, פרידברג, מקלור, גרסיה (2014), הוצאת "אח"
     
  • ציידת המחשבות, עופר כהן (2017), הוצאת "גוונים"
     
  • Attention and Emotion: A Clinical Perspective, Wells & Matthews, 1998
     
  • Metacognitive Therapy for Anxiety and Depression, Wells, 2011

קריאת רשות

  • בוחרים להרגיש טוב, ד. ברנס (2001), הוצאת מכון פסגות.
     
  • לדבר CBT עם הורים וילדים, נעמי אפל (2014), הוצאת "אח"
     
  • טיפול קוגניטיבי-התנהגותי בכעס ותוקפנות אצל ילדים, ד. סוכודולסקי, ל. סקייהיל (2017), הוצאת "אח".
     
  • Cognitive Therapy: Basics and Beyond 2nd Edition, J.S. Beck (2011), Guilford Press