עבודה סוציאלית תחת אש: תיאוריה מחקר והתערבות" - ספר חדש לפרופ' אורית נוטמן-שורץ, פרופ' מן המניין בביה"ס לעבודה סוציאלית בספיר וראשת רשות המחקר וועדת מיה.

אירוע השקת הספר יתקיים ביום שלישי, 22.11 בין השעות 16:30 - 18:30 בחדר אירוח ספריה. לפרטים

החברה הישראלית משחר היווסדה, מנהלת את שגרת יומה לצד אירועי מלחמה וטרור. אירועים אלו עיצבו וקידמו את הידע והתובנות בתחומי הטראומה הנפשית והחוסן של יחידים ושל כלל החברה. עבודת הסיוע "תחת אש", המתמקדת במצבי חשיפה מתמשכים ומשותפים של העובדים והאוכלוסיות לאירועים טראומטיים, תרמה ליצירת גוף ידע חדש המבוסס על התנסות, התערבות ומחקר. 

הספר כולל 6 שערים, 18 פרקים ולמעלה מ-500 עמודים, העוסקים ברבדים התיאורטיים והטיפוליים של עבודה סוציאלית במגוון הקשרי לחץ וחירום.

הספר שם לו למטרה להציג ולקדם את הידע החדש בפני הקורא הישראלי, כדי להיטיב עם הנמצאים במצוקה, להגביר את החוסן שלהם, להשמיע את קולם של המסייעים להם ולהכשיר את הדור הבא. פרקי הספר מספרים את סיפורם של תושבים החיים בצל מלחמה, אירועי טרור, הגירה ופליטות ובעיקר את סיפורה של עבודת הסיוע "תחת אש".

את הפרקים בספר כתבו חוקרים, עובדי סיוע ומטפלים מתחומים שונים, כמו עבודה סוציאלית, פסיכולוגיה וחינוך, והם ביטוי רב-קולי ואישי לאתגרים הנגזרים מחיים ומעבודה בצל איום. בפרקים מתוארים ההשפעות על העבודה הטיפולית והחברתית, תהליכי פיתוח והתאמת ידע, שינויים בתפיסות מקצועיות ובמאת היחסים בין המסייעים לסביבותיהם, וכן דרכי הדרכה, הוראה ומחקר ייחודיות המתאימות לחשיפה הכפולה של בעלי התפקיד ומקבלי השירות.

הספר מיועד למטפלים, לסטודנטים הלומדים את מקצועות הסיוע, לעוסקים בתהליכי הכשרה לעבודה בתחום ואף לציבור הרחב המבקש להכיר לעומק את משמעות החיים בצל איום מתמשך, אם מקורו באירועי טרור ומלחמה ואם מקורו במציאויות טראומטיות אחרות כמו אסונות טבע, מגפות ומשברים חברתיים.

פרופ' אורית נוטמן-שורץ

פרופ' אורית נוטמן-שורץ היא פרופסורית מן המניין בבית הספר לעבודה סוציאלית בספיר, שאותו הקימה בשנת 2003 וניהלה שנים ארוכות. נוטמן-שורץ היא עובדת סוציאלית, אנליטיקאית קבוצתית וכיום היא נציגת ישראל בארגון הבינלאומי של בתי הספר לעבודה סוציאלית. מחקריה מתמקדים במצבי טראומה וחוסן אישיים וחברתיים, שכול ואובדן והכשרה לעבודה סוציאלית, והניבו פרסומים רבים וזיכו אותה בפרסי הוקרה על מאמציה פורצי הדרך לשילוב עבודה אקדמית עם קהילות נזקקות.
 

More News

המדינה תעביר 200 מיליון ש״ח למכללה האקדמית ספיר, המוסד האקדמי החשוב בנגב המערבי והמעסיק הגדול ביותר בעוטף ישראל. בהמשך להחלטת הממשלה, יועברו למכללה האקדמית ספיר 200 מיליון ש״ח. הכספים נועדו לשיקום אקדמי וקהילתי שיבטיח את חיזוק הנגב המערבי בעקבות השבת הרצחנית ואת החזרה הבטוחה ללימודים בספיר. נשיא המכללה, פרופ' קידר: "אנו מברכים על החלטת הממשלה. התכנית האסטרטגית שאושרה על ידי הממשלה היא שאפתנית וחשובה.
תוצאות בחינת ההסמכה בראיית חשבון: הסטודנטים של מכללת ספיר בראש עם 100 אחוזי מעבר. מועצת רואי החשבון פרסמה השבוע (יום ב') את ציוני בחינת ההסמכה בנושא חשבונאות פיננסית מתקדמת, שנערכה ב-13 בפברואר בבנייני האומה בירושלים, אליה ניגשו 681 נבחנים ונבחנות. 11 סטודנטים ממכללת ספיר ניגשו לבחינה בנושא חשבונאות פיננסית מתקדמת (מועד סתיו 2023) - וכולם עברו. מדובר בבחינת ההסמכה הראשונה שהתקיימה מאז פרוץ המלחמה. שיעור המעבר הכללי של כלל הנבחנים בבחינה עומד על 68%. לידיעה המלאה באתר גלובס