הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) הודיעה לאחרונה על שינוי מדיניותה וכי תתחיל לפרסם נתונים על בסיס מוצא הכוללים דור שלישי, נתונים המודדים את אי השוויון בחברה הישראלית בין מזרחים לאשכנזים.

החלטה זו התקבלה בעקבות מאמרה של ד"ר סיגל נגר-רון, סוציולוגית, חברת הסגל הבכיר במחלקה ללימודים רב-תחומיים, חוקרת סוגיות של אי שוויון בישראל, "סטטיסטיקה לאומית, קטגוריזציה אתנית ומדידת אי-שוויון בישראל", שהתפרסם לפני שנה, ובעקבות התגייסותן של חברת הכנסת אמילי מואטי והאגודה לזכויות האזרח שפנו משפטית להלמ"ס.

במאמרה, נגר רון הראתה כיצד הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה תרמה ליצירת הקטגוריות "אשכנזים" / "מזרחים", כקטגוריות מדעיות, אובייקטיביות וניטרליות כביכול בעשורים הראשונים לאחר קום המדינה ולמחיקת הקטגוריות הללו ממדדי אי השוויון בעשורים האחרונים. עד עכשיו, הלמ"ס מדדה מוצא רק עבור מי שנולד בחו"ל או שאביו נולד בחו"ל ומאחר וכ-50% מהאוכלוסייה היהודית הם כבר דור שלישי ורביעי אין לנו מידע עדכני על אי-השוויון בין מזרחים לאשכנזים.

ד"ר סיגל רון

ד"ר סיגל נגר-רון, סוציולוגית, חברת הסגל הבכיר במחלקה ללימודים רב-תחומיים, חוקרת סוגיות של אי שוויון בישראל: אני שמחה לבשר שמאבקי נשא פרי. לא עוד עיוורון אתני. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה תאסוף ותנתח מידע על אי-השוויון בין מזרחים לאשכנזים ותפרסם אותו לציבור. בתחתית הפוסט קישור להודעת הסטטיסטיקאי הראשי. זהו שינוי מדיניות דרמטי. השיח  בעשורים האחרונים על מזרחים ואשכנזים התבסס על ספקולציות או משאלות לב. כעת יהיו בידינו נתונים אמפיריים עדכניים אודות אי-השוויון בין מזרחים לאשכנזים. אלו יוכלו לשמש בסיס למדיניות מתקנת".

חלק מתוך מגוון המאמרים בעיתונות שעלו בנושא, בעקבות שינוי המדיניות:

24.8.22 כלכליסט - המהפכה העדתית של הלמ"ס: תחל לפרסם את הפערים הכלכליים בין אשכנזים למזרחים

Ynet 26.8.22 - מזרחים דור שלישי? מעכשיו סופרים אתכם

28.8.22 הארץ - הודאה נדירה בטעות: למ"ס תבדוק פערים בין מזרחים לאשכנזים בדור השלישי

 

More News

באירוע האקתון DisasterTech בנושא התמודדות עם אתגר השיטפונות העולמי, שנערך השבוע (שלישי) במרכז לחדשנות ויזמות במכללה האקדמית ספיר, זכו קבוצת הסטודנטים: שי מנשרי, עירית חולי נחום, איתי זסלבסקי וברק ספיר בפרס על הפתרון שהעלו.
חדש על המדף, משהו להאמין בו
משהו להאמין בו: תיאולוגיה חילונית "משהו להאמין בו" הוא ספר עיון מקורי, העוסק במושג סתירתי לכאורה: "תיאולוגיה חילונית". הוא מבקש לפתוח פתח לתיאולוגיה בתוך העמדה החילונית ומתעקש על נחיצותה של חילוניות לתיאולוגיה יהודית בת זמננו. מהי חילוניות? האם היא עמדה אמונית? באיזה אלוהים יכול ואף צריך, היהודי החילוני להאמין? שאלות כאלו מערערות על הבחנות מקובלות בחברה הישראלית בין חילוניות, דתיות, אתאיזם ואמונה. הספר משיב עליהן בעזרת עיון מדרשי במקורות יהודים קדומים, ובעזרת הגותם של פילוסופים מודרניים גדולים: עמנואל לוינס, מרטין בובר, הנס יונס ואחרים.