מיזם הפודקאסטים להנצחת התצפיתניות שנפלו במוצב נחל עוז.

18 פרקים אינטימיים שנוצרו בשיתוף פעולה יוצא דופן בין המשפחות השכולות לסטודנטים ממסלול הרדיו והפודקאסטים בספיר, מציגים את סיפור חייהן של 16 התצפיתניות ו־2 הסמב״ציות שנרצחו במוצב נחל עוז.

השבוע התכנסו משפחותיהן של 16 התצפיתניות ו־2 הסמב״ציות שנרצחו במוצב נחל עוז, לטקס חניכת מיזם הנצחה ייחודי: סדרת פודקאסטים אישיים ומטלטלים שמחזירים לחיים את דמותן של הצעירות. לכל אחת מהן הוקדש פרק אישי באורך של כ־7 דקות, המתמקד בסיפור חייהן: במה שאהבה, בתחביבים שלה, במוזיקה שהקשיבה לה, בכינויים שקיבלה ובחלומותיה.

מאחורי כל פרק עמדו בני המשפחות השכולות וחבריהן הקרובים, שחלקו זיכרונות אינטימיים, עדויות מרגשות וקטעי וידאו נדירים. את הדרך ליוו הסטודנטים והסטודנטיות ממסלול הרדיו והפודקאסטים במחלקה לתקשורת במכללה האקדמית ספיר. הם הגיעו לבתי המשפחות, רשמו פרטים קטנים ואישיים – מאוכל אהוב ועד חוויות משפחתיות מצחיקות – ומהם נרקם פסיפס קולי יוצא דופן. לאורך הדרך נבנה קשר אישי ואינטימי בין הסטודנטים למשפחות, קשר שהפך את התהליך כולו למסע משותף של הנצחה, זיכרון וחיים.

ברק חיים פור, אחיה של סמ״ר שיראל חיים פור זכרה לברכה: ״המיזם הזה עבורי ועבור משפחתי הוא לא רק פרויקט, אלא דרך חיה לשמור את הזיכרון של שיראל ושל הבנות כולן. לראות את ההשקעה, האכפתיות והרגישות שהושקעו כאן, זה מחמם את הלב. לכל אחת מהבנות היה סיפור חיים שלם, ילדות, חוויות, חלומות. הן גדלו והתחנכו על ערכים של אחריות, נתינה, ושל רעות. אותם ערכים הם אלה שהובילו אותן להילחם את הקרב שלהן ביום ההוא. ולא רק באותה השבת, הבנות הגיבורות נתנו מעצמן במהלך שירותן אינספור שעות מול המסכים ובמכשירי הקשר המבצעיים 24/7  ועשו את עבודתן במסירות ומקצועיות מלאה. הן לא כאן כדי להשמיע את קולן, ולכן אנחנו כאן. אנחנו המשפחות, החברים וכל מי שפועל להנצחתן, כדי לספר את סיפוריהן, כדי שהקולות שלהן לא יישכחו לעולם.״

רעות בית הלחמי, סטודנטית שלקחה חלק בפרויקט פנתה למשפחות ואמרה: ״האמון שנתתם בנו מהרגע הראשון הפך את הפרויקט הזה להרבה יותר ממה שדמיינו. הוא הפך אותו למפגש אנושי, למפגש של לבבות, ולמפגש שבו הבנו שיש לנו אחריות. אחריות להמשיך לספר, להמשיך לזכור, ולהמשיך להחזיק את הזיכרון של כל אחת מהבנות. זה כאב של געגוע לאנשים שמעולם לא פגשנו, אבל דרככם למדנו להכיר. זה געגוע על מה שלא הספקנו להיות חלק ממנו, על שיחות שלא היו, על חיוכים שלא זכינו לראות. כולנו כאן מתגעגעים לבנות שלא הכרנו, וכואבים שלא יצא לנו להכיר אותן.״

ד"ר אלה בן עטר, ראש מסלול רדיו ופודקאסטים במחלקה לתקשורת, הנחתה את האירוע והודתה למשפחות על התהליך המשותף: ״בזכותכן משפחות יקרות זכינו לפתוח חלון אל הזיכרון הכי אישי, הכי פרטי של הילדה שגידלתן, הנערה בעלת הקסם והחן המיוחד, החכמה, המצחיקה וגם האחראית המסורה לתפקידה ושיותר מכל הייתה הילדה היקרה שלכם. מעתה יוכלו לזכות ולהכיר את הבנות גם אנשים שהן עצמן לא הכירו. כך, סיפור הגבורה שלהן הופך ללפיד המאיר את הדרך.״ 

אנדרטת התצפיתניות ממוקמת בין מוצב נחל עוז ליישובי עוטף עזה, הערים שדרות ונתיבות, ונועדה להמחיש את תפקידן החיוני של התצפיתניות בהגנה על גבולות מדינת ישראל. קישור לפודקאסטים יוטבע כברקוד באתר ההנצחה ויאפשר לכל מי שיגיע למקום להכיר קצת את הנופלות ולהמשיך לשאת את זכרן

הפרויקט התקיים במסגרת מיזם ״פועלים לעתיד״ - שיתוף פעולה בין בנק הפועלים למכללה האקדמית ספיר, שמטרתו חיזוק קהילות העוטף באמצעות יוזמות סטודנטיאליות בעלות ערך חברתי עמוק.

להאזנה לפרקים

More News

ביקור במכללה האקדמית ספיר לרגל פתיחת השנה האקדמית
יו״ר ות״ת, פרופ׳ עמי מויאל, ומנכ״לית המל״ג, ד״ר מאיה לוגסי בן חמו, ביקרו השבוע במכללה האקדמית ספיר לרגל פתיחת שנת הלימודים האקדמית תשפ״ו. במהלך הביקור נפגשו עם נשיא המכללה, פרופ׳ ניר קידר, המנכ״לית גב׳ אורנה גיגי, הרקטור, פרופ׳ עמרי הרצוג, הדיקן לעניינים אקדמיים  ד״ר אורי לב, חברי סגל וסטודנטים, לשיח על האתגרים וההזדמנויות של מערכת ההשכלה הגבוהה בתקופה זו ועל תפקידה של ספיר כמנוע צמיחה מרכזי בחבל תקומה. במסגרת הביקור, פרופ׳ מויאל וד״ר לוגסי בן חמו נפגשו עם סטודנטים משרתי מילואים ואנשי סגל, ושמעו מהם על החזרה לשגרה האקדמית ועל העשייה הקהילתית והערכית שמובילה המכללה מאז אירועי אוקטובר 202
קורס תקשורת בינלאומי בגרמניה
לאחרונה השתתפו 8 סטודנטים וסטודנטיות במחלקה לתקשורת בהנחיית המרצים רועי בן-עמי וד"ר יובל גוז'נסקי, ראש המחלקה בקורס בינלאומי חדשני בגרמניה. הקורס: שיווק בינלאומי בין תרבותי: מיתוג, חדשנות ו-AI בעידן גלובלי, התקיים בשיתוף פעולה בשיתוף עם האוניברסיטה למדיה Hochschule der Medien (HdM) בשטוטגרט, במסגרת מלגת הפרלמנט של מדינת באדן-וירטמברג.  הקורס עוסק בשיווק ותקשורת לקהלים מגוונים מבחינה תרבותית, תוך שילוב כלים מתחום הבינה המלאכותית (AI) והחדשנות.