מאות מבקרים, אורחים ותושבים השתתפו השבוע  באירועי "מדרום" לאמנות רב תחומית, אשר נערכו בשכונת מישור הגפן באופקים.

השנה התקיימו הפעילויות במתכונת מיוחדת, כחלק מתהליך ההנצחה הרשותי של אירועי 7 באוקטובר בעיר, ותוך שימת דגש על שיקום, זיכרון, הנצחה, קהילתיות, שייכות וערבות הדדית.

האירועים כללו בין היתר בכורות, מופעים, מפגשים ואירועי תרבות ברחובות, בחצרות, בבתים ובשטחים הציבוריים ברחבי השכונה, ופרויקטים אמנותיים שפותחו במיוחד עבור הפסטיבל - לצד סיורים, מופעים, ערבי שיח, מייצבים ומייצגים, לרבות מופעים לילדים ולנוער.

הכנס השנתי של התכנית לתואר שני בלימודי תרבות: תרבות פועלת – תרבות מקיימת, סיכם את הפסטיבל אמש. זו הפעם הרביעית בה מתקיים הכנס החשוב עבור ידע חדש ודיונים בסוגיות משמעותיות ואקטואליות בשדה התרבות הישראלי. בין המשתתפים בכנס היו בוגרות המחזור השלישי של התואר השני במכללת ספיר, מובילי תרבות מקומיים מאזור הנגב המערבי ודוברים ודוברות הפועלים במרחבים אחרים.

"אירועי 'מדרום', אשר התקיימו כאן באופקים זו השנה ה-14, היו לא רק מרתקים, אלא גם הזדמנות לחבר בין זיכרון – לתקווה", אמר ראש עיריית אופקים, איציק דנינו. "השנה, הקדשנו אותם לתהליך ההנצחה ולזיכרון האירועים הקשים שחווינו, וקיימנו אותם בשכונת מישור הגפן, אשר נפגעה באופן הקשה ביותר בטבח 7 באוקטובר. ראינו באמנות כלי חזק לשיקום, התגברות ובנייה מחדש של הקהילה שלנו, ודרכה יכולים היינו להעניק ביטוי לכאב, לזיכרון ולקהילתיות".

"פסטיבל מדרום היווה פרויקט דגל אשר סיפק במה וקול ליוצרים ויוצרות באופקים", הוסיף נשיא המכללה האקדמית ספיר, פרופ׳ ניר קידר. "אירועי 'מדרום' השנה התמקדו בתהליך ההנצחה העירוני של האובדן והגבורה בעיר ב-7 באוקטובר. הפסטיבל הציג את סיפורם האישי והקהילתי של תושבי העיר ובעיקר של שכונת מישור הגפן. באמצעות האמנות הדגשנו את העוצמה האנושית, הגבורה, המשבר וההחלמה, ועסקנו בדרכים השונות של הזיכרון וההחלמה. אני מודה לעיריית אופקים ולראש העיר, איציק דנינו, על שיתוף הפעולה רב השנים, ועל זכותנו לקחת חלק בתהליך המורכב והרגיש של ריפוי והנצחה".

"אחרי אירועי ה-7.10 לא הצלחנו לדמיין בכלל איך ניתן לקיים וליצור אירועי תרבות ואמנות בתוך המציאות המורכבת והכואבת הזו, אך היה ברור לנו שאנחנו רוצים ואף צריכים לעשות משהו", סיכמה מנהלת "אירועי מדרום", נואית זכאי. "מתוך המפגשים עם תושבים בעיר כבר בתחילת אוקטובר, הבנו כי דווקא בימים אלו לאמנות ולתרבות תפקיד קריטי בתוך תהליך השיקום, והעוצמה של הקהילה באופקים, הערבות ההדדית והחברות בעיר - הם אלה שהובילו אותנו בתוך העשייה. קיימנו את האירועים, לרבות פרויקטים ארוכים, בלבה של שכונת מישור הגפן, כדי לנסות להשתלב במרקם החיים החדש בשכונה, ולהסתייע ביכולות ובאפשרויות שאמנות מייצרת כדי להציע יצירה ובניה של חדש - ובמקביל נתנו מקום ומרחב לכל הטוב שיש בה".

More News

המדינה תעביר 200 מיליון ש״ח למכללה האקדמית ספיר, המוסד האקדמי החשוב בנגב המערבי והמעסיק הגדול ביותר בעוטף ישראל. בהמשך להחלטת הממשלה, יועברו למכללה האקדמית ספיר 200 מיליון ש״ח. הכספים נועדו לשיקום אקדמי וקהילתי שיבטיח את חיזוק הנגב המערבי בעקבות השבת הרצחנית ואת החזרה הבטוחה ללימודים בספיר. נשיא המכללה, פרופ' קידר: "אנו מברכים על החלטת הממשלה. התכנית האסטרטגית שאושרה על ידי הממשלה היא שאפתנית וחשובה.
תוצאות בחינת ההסמכה בראיית חשבון: הסטודנטים של מכללת ספיר בראש עם 100 אחוזי מעבר. מועצת רואי החשבון פרסמה השבוע (יום ב') את ציוני בחינת ההסמכה בנושא חשבונאות פיננסית מתקדמת, שנערכה ב-13 בפברואר בבנייני האומה בירושלים, אליה ניגשו 681 נבחנים ונבחנות. 11 סטודנטים ממכללת ספיר ניגשו לבחינה בנושא חשבונאות פיננסית מתקדמת (מועד סתיו 2023) - וכולם עברו. מדובר בבחינת ההסמכה הראשונה שהתקיימה מאז פרוץ המלחמה. שיעור המעבר הכללי של כלל הנבחנים בבחינה עומד על 68%. לידיעה המלאה באתר גלובס