פסטיבל קולנוע דרום, מיסודו של ביה"ס לאמנויות הקול והמסך במכללה האקדמית ספיר, מרים את המסך זו השנה ה-21, ויקיים את מהדורתו התוססת ועשירה מזה שנים

6-10 בנובמבר 2022 בסינמטק שדרות וברחבי העיר

סרטים חדשים מישראל ומהעולם בכל הז'אנרים בנוכחות היוצרים/ות, רטרוספקטיבה ישראלית ליוצר רן טל, פוקוס קולנוע מרוקאי, רטרוספקטיבה בינ"ל לרוברטו מינרוויני וסדנאות אמן של אורחי/ות הפסטיבל, בהם סימון ביטון עם הקרנת סרטה החדש זיארה; תחרויות, מענקים ואירועי פיצ'ינג, אירועי תעשייה בתחומי הפצה, קולנוע עצמאי ודל תקציב, קולנוע קצר, סקאוטינג ועוד; פוקוס מיוחד בנושא פורמטים טלוויזיוניים בנוכחות בכירים/ות מהתעשייה מישראל ומחו"ל; תחרות חדשה לסרטי נוער ממחוז הדרום, כנס בוגרים/ות ראשון לבית הספר לאמנויות הקול ומסך בספיר, אירוע הוקרה למודי בר און ז"ל ועוד; ליין אפ מוזיקה מחשמל של מיטב המוזיקאים/ות ברחבת סינמטק שדרות ובבמה המרכזית ברחבת הפאבים החדשה; תערוכת אנימציה במרחב העירוני במתחם השוק העירוני בשדרות, הקרנות בבתי תושבים ועוד.

פרופ' ניר קידר, נשיא המכללה האקדמית ספיר: "פסטיבל קולנוע דרום מגלם כמדי שנה את האיכות האמנותית והיצירתית של בית הספר לאמנויות הקול והמסך, תלמידיו ובוגריו, ואת חשיבות התרבות כמרכיב בחוסן של הנגב המערבי. כבר 21 שנה שקולנוע וטלוויזיה איכותיים נובעים מכאן, מעיין יצירה והפקה קסום שנובע בגבול הדרומי של ישראל אבל פורץ גבולות לכל הארץ והעולם. אנחנו גאים במסורת של האיכות ולא פחות מכך בחדשנות, במקוריות וביופי האמנותי שמציע הפסטיבל. תודה לכל מי שארגנו והפיקו, תודה לשותפות והשותפים שלנו, ותודה ענקית לסטודנטיות והסטודנטים ולבוגרות והבוגרים שלנו שמביאים לכל המדינה והעולם קולנוע מנצח!"

פרופ' סמי שלום שטרית, ראש בית הספר לאמנויות הקול והמסך: "פסטיבל קולנוע דרום הבינלאומי והדרומי גם יחד, עם צוות צעיר, מוכשר ותוסס בהובלתם של תמיר הוד וליהיא בנימין, מצליח שוב להעמיד תכנית ייחודית, עשירה ומכובדת של יצירה ישראלית ובינלאומית, עלילתית ותיעודית, סרטים עלילתיים מלאים, סרטים קצרים, פיילוטים לסדרות, סרטי אנימציה ותחרויות שונות. בבסיס החגיגה הזאת תחרות קולנוע דרום חדש עם יבול עשיר מאוד של סרטי הבוגרים שלנו השנה, שרק הולכים ומשתבחים. הפסטיבל גם חוזר למסורת התכנית ״פורץ גבולות״ ויגיע השנה גם לרהט, נתיבות ואופקים וקיבוצי שער הנגב. ובשדרות עצמה הפסטיבל יגיע שוב לבתי התושבים ולצלמים שונים והחגיגה תכלול גם ערבי שירה, פוקוס מרגש על מרוקו ומוזיקה ברחבת הסינמטק ובמתחם הפאבים בשדרות, אל תוך הלילה. בואו לדרום, מחכים לכם".

דוד מלך ישראל השנייה רובי אלמליח

סרט הפתיחה: "דוד מלך ישראל השנייה" בבימוי רובי אלמליח
אי אפשר להבין את ישראל בלי להבין את סיפור חייו של דוד לוי, בו מתקיימים כל המתחים שמעצבים את הזהות הישראלית: פריפריה ומרכז, אשכנזים ומזרחים, ישראל "הראשונה" ו"השנייה". כל אלה נמצאים בסיפור חייו של האיש שהיה מלך ישראל אבל לא הצליח להיות ראש ממשלה.

בתולים מאור זגורי

סרט הנעילה: "בתולים" בבימוי מאור זגורי
זהו סיפור התבגרותו של נער שאימו מתה בשנה בה הוא מגלה את מיניותו.

פוקוס קולנוע מרוקאי
הפוקוס המרכזי בפסטיבל יוקדש לקולנוע מרוקאי – מראשית דרכו ועד היום, כולל רטרוספקטיבית של היוצרים המוערכים איזה ג'ניני Izza Genini, הישאם לסרי Hicham Lasri, מיטב קצרים חדשים של בוגרי בית הספר הגבוה לקולנוע ESAV במרקש, ערבי שירה ושיא האירועים בהקרנת בכורה עולמית של הפרויקט הדוקומנטרי המקורי "זוכרים את מרקש".
גולת הכותרת בפוקוס הקולנוע המרוקאי הוא הקרנת בכורה חגיגית לפרויקט המקור הדוקומנטרי "זוכרים את מרקש" במסגרתו הופקו 6 סרטים דוקומנטריים על ידי סטודנטים/יות מבית הספר לאמנויות הקול והמסך בספיר וסטודנטים/יות מהתכנית למצוינות באוניברסיטת בן גריר הסמוכה למרקש, מרוקו. הפרויקט מבקש לבחון את הפער שנוצר במרוקו בעקבות עזיבתם של יהודי מרוקו לישראל בשנות החמישים והשישים. באמצעות חמישה סרטים דוקומנטריים מובאות נקודות מבט ייחודיות על מורשת יהדות מרוקו, וסרט נוסף מתעד את חוויית המסע ויוקרן גם הוא במסגרת הבכורה.

תחרות סרטי ביכורים חדשה בפסטיבל קולנוע דרום - קולנוע ישראלי ובינלאומי
לראשונה בפסטיבל קולנוע דרום - תחרות סרטי ביכורים חדשה - קולנוע ישראלי ובינלאומי, במסגרתה יוענקו פרסים לזוכים/ות בגובה 45,000 ₪ סה"כ.

סוף העולם

תחרות "קולנוע דרום חדש" – מספר שיא של סרטי גמר חדשים מבית הספר לאמנויות הקול והמסך בספיר!
השנה ישתתפו בתחרות המסורתית של יצירות הגמר החדשות של בית הספר, מספר שיא של 51 סרטים ממגוון הז'אנרים: עלילתי, דוקומנטרי, אנימציה, פיילוטים טלוויזיונים והשנה לראשונה גם פיילוטים לסדרות רשת. במסגרת התחרות יוענקו פרסים בסך 50,000 ₪.
השנה נציין 20 שנים להענקת הפרס הראשון בתחרות לסרט העלילתי הטוב ביותר ע"ש מיקה אילון ז"ל. במסגרת זו נערוך מחווה מיוחדת למשפחתה של מיקה, ויוקרן סרטון מיוחד בהשתתפות זוכי/ות הפרס הראשון מכל השנים.

פנורמה: קולנוע ישראלי תיעודי
אוצרות של מיטב סרטי התעודה הישראליים מהשנה החולפת, בנוכחות הבמאים/יות.

המוזיאון רן טל

רטרוספקטיבה ישראלית: רן טל
פסטיבל קולנוע דרום יערוך רטרוספקטיבה ראשונה ליוצר התיעודי המוערך רן טל, מרצה בבית הספר לאמנויות הקול והמסך בספיר, שסרטיו זכו להערכה רבה ופרסים חשובים בישראל ובעולם. הרטרוספקטיבה תכלול את מיטב יצירתו ומאסטר קלאס בנושא יצירה תיעודית בשימוש ארכיונים, בהנחיית ד"ר יעל שנקר.

רוברטו מינרווי

רטרוספקטיבה בינ"ל: רוברו מינרוויני
צלם, במאי ומפיק מוזיקלי, נולד באיטליה (1970) וכיום מתגורר בארה"ב. סרטיו הארוכים קצרו שבחים ופרסים בינ"ל והוקרנו בין היתר בפסטיבל IFFR ברוטרדם, ובפסטיבל קאן במסגרת "מבט מסוים". סרטיו של מינרוויני לוכדים את הווייתה של החצר האחורית האמריקאית, בשפה ויזואלית ייחודית ורגישה.
Notes + Voodoo Doll (2005)

תחרות הקולנוע הקצר
זו השנה הרביעית שפסטיבל קולנוע דרום מקיים תחרות סרטים קצרים ויעניק פרס בשווי 25,000 ₪ למנצחים, כאשר השנה התחרות פתוחה ליוצרים/ות מהארץ ומהעולם.

פוקוס פורמטים טלוויזיוניים
פוקוס מיוחד בנושא פיתוח ומימון של פורמטים טלוויזיוניים בנוכחות אורחים בכירים/ות בתחום. ביקור האורחים ילוו בפאנלים מקצועיים פתוחים לקהל הסטודנטים/יות מספיר וממוסדות לימוד אחרים, ולקהל הרחב.

אירוע מיוחד: "זוכרים את מודי"
לאחר שאיבדנו השנה את אחד מגדולי היוצרים הדוקומנטריים ואושייה אהובה מעולם הספורט, מודי בר-און ז"ל, נקדיש עבורו משבצת מיוחדת בפסטיבל במסגרתה יוקרנו קטעים מרגעי השיא של הקריירה שלו בתחום הכתיבה, יצירת הדוקו, והגשת הספורט.
בנוסף, פיצ'ינג הפיילוטים הטלוויזיוניים ייקרא מעתה והלאה פיצ'ינג טלוויזיה ע"ש מודי בר און ובמסגרת הפיצ'ינג בפסטיבל הקרוב יוקרן סרטון על מורשתו.

כנס בוגרים/ות ראשון לסטודנטים/יות מכל השנים – בית הספר לאמנויות הקול והמסך בספיר
הכנס יתקיים לראשונה בפסטיבל ואליו הוזמנו למעלה מ-800 בוגרים ובוגרות של בית הספר לאמנויות הקול והמסך לדורותיו.
במסגרת הכנס יישאו דברים פרופ' סמי שלום שטרית, רני בלייר, ליאור אורון מנהל קרן קולנוע נגב, ויתקיים "ערב כשלונות מפוארים" ייחודי לתחום הקולנוע – בהנחיית בוגרת בית הספר והצלמת עמית חכמוב.
בסיום כנס הבוגרים יוקרן הסרט "אמריקה" של של בוגר המחלקה אופיר ראול גרייצר, מתוך תחרות הביכורים.

קולנוע DaRome: שת"פ ראשון עם פסטיבל RIFF (Rome International Film Festival) בג'ורג'יה, ארה"ב.
במסגרת השת"פ נארח 8 אורחים מפסטיבל RIFF ומבית הספר HIGHLANDS שמקיים מתכונת דומה של ביה"ס לקולנוע + פסטיבל בדומה לפסטיבל קולנוע דרום.

תחרות ראשונה לסרטי נוער בפסטיבל קולנוע דרום: "קולנוער דרום"
פסטיבל קולנוע דרום משיק זו השנה הראשונה בשיתוף משרד החינוך את תחרות "קולנוער" דרום במסגרתה ייבחרו 8 סרטי נוער ממגמות קולנוע וטלוויזיה ממחוז הדרום (יבנה-אילת) להתחרות על 3 פרסים ראשונים.
לתחרות הוגשו למעלה מ-50 סרטי נוער חדשים. במסגרת האירוע יתקיימו סדנאות ייחודיות בנושא איפור לקולנוע וסדנת יו-טיוברים.

ליין אפ מוזיקה: כמו בעולם שלפני הקורונה!
בתכנית: מופעי מוזיקה אינדי אקוסטיים של מוזיקאים/יות משדרות, הדרום ורחבי הארץ יתקיימו בבמת האינדי ברחבת הסינמטק. מופעי הפתיחה, נעילה ואמצע השבוע הגדולים יתקיימו על הבמה המרכזית ברחבת הפאבים של שדרות. מופע פותח ב-6.11.22: טריפולי! (ערן צור ושלומי ברכה)

המעבורת: רצועת סדנאות מעשיות בנושא יצירה קצרה ודלת תקציב
כמדי שנה יקיים הפסטיבל סדרת מפגשים והרצאות המיועדות לסטודנטים/יות מבית הספר לאמנויות הקול והמסך בספיר וממוסדות לימוד נוספים. רצועת המעבורת" נועדה לספק ליוצרים/ות בתחילת דרכם המקצועית כלים מעשיים להתקדמותם בתעשייה הישראלית  והבינ"ל, בהנחיית הטובים/ות בתחומיהם/ן.

קולנוע פורץ גבולות

ועוד, ועוד, ועוד! נתראה בפסטיבל!

More News

המדינה תעביר 200 מיליון ש״ח למכללה האקדמית ספיר, המוסד האקדמי החשוב בנגב המערבי והמעסיק הגדול ביותר בעוטף ישראל. בהמשך להחלטת הממשלה, יועברו למכללה האקדמית ספיר 200 מיליון ש״ח. הכספים נועדו לשיקום אקדמי וקהילתי שיבטיח את חיזוק הנגב המערבי בעקבות השבת הרצחנית ואת החזרה הבטוחה ללימודים בספיר. נשיא המכללה, פרופ' קידר: "אנו מברכים על החלטת הממשלה. התכנית האסטרטגית שאושרה על ידי הממשלה היא שאפתנית וחשובה.
תוצאות בחינת ההסמכה בראיית חשבון: הסטודנטים של מכללת ספיר בראש עם 100 אחוזי מעבר. מועצת רואי החשבון פרסמה השבוע (יום ב') את ציוני בחינת ההסמכה בנושא חשבונאות פיננסית מתקדמת, שנערכה ב-13 בפברואר בבנייני האומה בירושלים, אליה ניגשו 681 נבחנים ונבחנות. 11 סטודנטים ממכללת ספיר ניגשו לבחינה בנושא חשבונאות פיננסית מתקדמת (מועד סתיו 2023) - וכולם עברו. מדובר בבחינת ההסמכה הראשונה שהתקיימה מאז פרוץ המלחמה. שיעור המעבר הכללי של כלל הנבחנים בבחינה עומד על 68%. לידיעה המלאה באתר גלובס