המאמר "מה שרואים מכאן לא רואים משם: מבט משולי שוק העבודה" מאת ד"ר סיגל נגר-רון מהמכללה האקדמית ספיר נבחר כמאמר המצטיין של האגודה הסוציולוגית לשנת 2023

פרס המקום הראשון למאמר המצטיין של האגודה הסוציולוגית לשנת 2023 הוענק לד"ר סיגל נגר-רון, מרצה במחלקה לרב תחומי במכללה האקדמית ספיר, עבור מאמרה "מה שרואים מכאן לא רואים משם: מבט משולי שוק העבודה". המאמר מתמקד בחסמים המבניים לתרגום השכלה אקדמית לתעסוקה הולמת בשוק העבודה הדרומי.

ד"ר סיגל רון

בנימוקי הזכייה נכתב: המאמר הוגדר על ידי שופטי ושופטות ועדת הפרס כ"מאמר חדשני, יסודי ומרתק".. לב המאמר הוא תיאור סיזיפי של מאבק בלתי נלאה למוביליות השכלתית והשקעה בה, שאיננה מובנת מאליה עבור הקבוצה הנחקרת, נשים מזרחיות  דור שלישי בערי הפיתוח, לעומת התוצאות המאכזבות שלו. תרומתו באה לידי ביטוי בהתמקדות בקטגוריה מועלמת ובדרך כלל ״לא נספרת״ בסטטיסטיקות רשמיות, ובתיקון שנעשה לנרטיב דומיננטי במחקרים שנעשו בשנים האחרונות ועניינם התרחבות המעמד הבינוני המזרחי. על רקע ספרות סוציולוגית המעלה על נס צמצום פערים, המאמר מציע התבוננות ביקורתית ומפוכחת על תהליכי מקרו בחברה הישראלית. המאמר מעגן בנתונים מקוריים ובניתוח איכותני מאלף טענה ביקורתית חריפה על מנגנון שימור ההדרה הנחווית בהצטלבות בין אתנו־לאומיות, מגדר, מעמד ומרחב בישראל.

עוד הוסיפו: "אחת מהתרומות המקוריות למחקר של המאמר היא ההמשגה המגדירה את המאמץ המושקע ומהלך חיפוש העבודה של נשים משכילות כ"עבודה שקופה". המתודולוגיה היסודית המורכבת גם מעבודה כמותנית וגם מראיונות עומק מספקת מענה לא רק על איך אי שוויון זה בא לידי ביטוי, אלא גם 'למה'. המאמר נותן לכך תשובה מעמיקה הנקשרת לחסמים שאינם מאפשרים להתגבר על הפער בין מזרחים לאשכנזים אפילו בדור השלישי בשל העובדה שיחסי כח שעוצבו היסטורית, אתנית, מגדרית ומרחבית עדיין משפיעים בצורה מכרעת על טווח האפשרויות למוביליות, גם אחרי שמתקיימים התנאים למוביליות באמצעות השכלה גבוהה. זהו מחקר חשוב מאד על נשים מזרחיות משכילות, התורם תרומה משמעותית לסוציולוגיה הביקורתית של החברה הישראלית".

מידע נוסף שיכול לעניין אותך

רוב כספי התקומה יועברו למימון שכר לימוד לסטודנטים כחלק ממהלך לשיקום הנגב המערבי, החל משנת הלימודים הקרובה תוענק מלגה לשכר לימוד מלא לסטודנטים בשנה הראשונה. בנוסף, לראשונה בעוטף עזה יוקמו שתי פקולטות חדשות למקצועות הרפואה ולטכנולוגיות מתקדמות. נשיא המכללה, פרופ׳ ניר קידר: ״תקציב מנהלת תקומה מאפשר לנו למלא תפקיד מרכזי בשיקום ופיתוח הנגב המערבי. גאים להיות מוסד אקדמי המעניק השכלה אקדמית מצוינת, ובמקביל לעודד את כל הסטודנטים שלנו להיות מעורבים בקהילות שמסביבנו". בחודש שעבר אישרה הממשלה את תקציב מנהלת תקומה לשיקום אזור עוטף עזה.
ד"ר וילי אברהם, ראש המחלקה לשיווק טכנולוגי, לימד לאחרונה בבית ספר למנהל עסקים ב Pforzheim University of Applied Sciences בגרמניה קורס בנושא ״עסקים בינלאומיים״. בקורס השתתפו עשרה סטודנטים מגרמניה, סקוטלנד ודרום אמריקה, והוא התנהל במהלך הסמסטר באופן היברידי - חלקו באופן מקוון וחלקו פנים מול פנים עם הסטודנטים ב-Pforzheim. וילי משתף בחוויה שריגשה אותו במיוחד: "באחד המפגשים הפיזיים דיברתי עם הסטודנטים על השפעת התרבות של האסטרטגיה השיווקית בזירה הגלובלית. הראיתי להם פרסומות ישראליות וגרמניות לצורך השוואה.