ב- 10.7 בסינמטק שדרות יוקרן לראשונה פרויקט יוצא דופן של ביה״ס לאמנויות הקול והמסך במכללה האקדמית ספיר עם 16 אנשי קולנוע ממרוקו 

האירוע בהשתתפות השר לשיתוף פעולה אזורי

בערב מיוחד ב-10.7 בסינמטק שדרות, יוקרנו קטעים מפרויקט מרתק בשיתוף עם המכללה האקדמית ספיר: בין שדרות למרקש - ישראלים ומרוקאים לומדים ומתעדים את סיפורה של יהדות מרקש. זהו שיאה של סדנת קולנוע משותפת לשני העמים, בהשתתפות סטודנטים של ביה״ס לאמנויות הקול והמסך במכללה האקדמית ספיר, יחד עם 10 עמיתי התכנית למנהיגות והצטיינות MAHIR  מאוניברסיטת  UM6P בבן גריר הסמוכה למרקש ועוד 6 סטודנטים סטודנטים לקולנוע מבית הספר לקולנוע ESAV במרקש. 

בתחילת השנה התקיימה במרוקו סדנה משותפת עם תלמידים ומורים משני הצדדים. משתתפי הסדנה למדו, חקרו והפיקו סרטים 5 תיעודיים קצרים על יהדות מרקש ויחסי יהודים ומוסלמים. סרט נוסף נעשה על הפרויקט עצמו. התחקירים ואחריהם הצילומים נמשכו 15 יום במרקש. כל צוות צילם היבט אחר של החיים במלאח של מרקש (הרובע היהודי). עבודת הפוסט-פרודקשן התקיימה בישראל, אליה הגיעו המשתתפים המרוקאים בתחילת החודש.

עם חתימת הסכמי השלום בין מדינת ישראל לממלכת מרוקו נפתחה הדרך לשיתופי פעולה כלכליים, תרבותיים ואקדמיים בין המדינות. כעת ניתן להכריז רשמית על תוכנית ראשונה מסוגה לשיתוף פעולה לימודי ויצירתי בין סטודנטים ישראלים לעמיתים מרוקאים, ביוזמתו של ראש ארגון קונקט, טאהא בלאפרג׳, וראש ביה״ס לאמנויות הקול והמסך במכללה האקדמית ספיר, פרופ׳ סמי שלום שטרית, יחד עם מנכ״לית קרן גשר, זיו נווה, ועם ראשי התכנית למנהיגות ומצויינות MAHIR  באוניברסיטת מוחמד השישי בן גריר במרוקו.

במסגרת הפרויקט הוקמה חממת לימודים משותפת על ההיסטוריה של יהודי מרוקו ויחסי יהודים ומוסלמים וברברים במרוקו. מטרת החממה היא יצירה והפקה משותפת של 5 סרטים תיעודיים קצרים על יהדות מרקש, בהתמקדות על יהדות מרקש וסביבתה, כמשל ליהדות מרוקו. הסרטים התיעודיים, הדוברים ערבית מרוקאית וצרפתית, יופצו, יוקרנו ושודרו גם בישראל עם כותרות בעברית.

המנטור והמנחה הראשי של הסדנה הוא פיליפ בלאיש, זוכה פרס אמי (לאה צמל, עורכת דין) וחבר סגל בכיר במכללה האקדמית ספיר, אליו הצטרף במרקש כמאל אשכר (מטינע׳יר לירושלים). את הלימודים והמחקר הוביל פרופ׳ עומר בום, מרוקאי המלמד ב-UCLA. מרצים ומרצות נוספים השתתפו בהוראה.

הקרנת בכורה של הפרויקט מיועדת לפסטיבל קולנוע דרום בנובמבר 2022, כולל דיון ואירועים שונים עם תושבי שדרות, לצד חגיגת סרטים מרוקאים עכשוויים בפסטיבל, הופעות מוזיקליות וחגיגה קולינרית.

לדברי פרופ' סמי שלום שטרית, "בחרנו יחד את הנושא, בשל הבורות המתפשטת במרוקו בקרב הצעירים לגבי ההיסטוריה של היהודים במרוקו, המחריפה ככל שמידלדלת ומזדקנת אוכלוסיית יהודי מרוקו. ראשיתה של יהדות מרוקו הינה כבר לאחר חורבן בית שני עוד טרם האסלאם ולפני הכיבוש הערבי של צפון אפריקה במאה השביעית לספירה, ואחריתה עם עזיבת היהודים לישראל, לצרפת ולמונטריאול. כיום חיים במרוקו פחות מ-2,000 יהודים ותוך שנים לא רבות לא יחיו עוד יהודים במרוקו. עבורנו זוהי תכנית חירום משותפת ואין ראוי לפרויקט כזה להיעשות על ידי צעירים וצעירות ממרוקו ומישראל".

השלב הראשון בפרויקט יצא לדרך באמצעות סדנה משותפת בה משתתפים 10 סטודנטים של ביה״ס לאמנויות הקול והמסך, יחד עם 10 עמיתי התכנית למנהיגות והצטיינות MAHIR  מאוניברסיטת UM6P  (מוחמד השישי) בבן גריר הסמוכה למרקש ועוד 6 סטודנטים לקולנוע מבית הספר לקולנוע ESAV במרקש. משתתפי הסדנה למדו, חקרו והפיקו במשותף סרטים תיעודיים קצרים על יהדות מרקש כמשל, ויחסי יהודים ומוסלמים במרקש במשך הדורות ועד היום. הלימודים התקיימו באנגלית בזום. ההפקה, בשותפות קרן גשר, התקיימה במרוקו בחודש מרץ, למשך שבועיים של עבודת תחקיר וצילום סביב השעון. לכל צוות הצטרף איש או אשת סאונד מבית הספר הגבוה לקולנוע ESAV  במרקש.

שלב הפוסט (העריכה וסגירת הסרטים) התקיים במכללה האקדמית ספיר בישראל אליה הגיעו המשתתפים המרוקאים בתחילת חודש יולי. את המוזיקה לסרטים, אשר יאוחדו לסרט אחד, יחברו יונתן בר גיורא המוזיקאי וחבר סגל בכיר בביה״ס לאמנויות הקול והמסך במכללה האקדמית ספיר, יחד עם מוזיקאי מרוקאי.

אודות הסרטים

חמשת הסרטים מספרים את סיפור היהודים במלאח של מרקש, הקיים מאות שנים, עוד לפני שהגיעו אליו מגורשי ספרד, על כל היבטיו. כל צוות משותף (שני מרוקאים ושני ישראלים) יוצר סרט אחד בן כ-15 דקות על היבט אחד:

  1. חיי הדת ובתי הכנסת, אחד מהם ״סלאת אל עזאמה״ עדיין פעיל ומקיים תפילות.
  2. החינוך ובתי הספר אליאנס - בתי הספר מאז שנות ה-60 משמשים בתי ספר ציבוריים ומאכלסים תלמידים מוסלמים. בשבועות הקרובים יחגגו לבית הספר אליאנס במרקש 100 שנה ויוקרנו בו קטעים מצילומי הסדנה.
  3. בית קורקוס - הבית האגדי של משפחת קורקוס שנתרם לקהילה ושימש לצרכים שונים כמו תלמוד תורה, בית אבות ועוד. בימים אלה נמכר הבית ובכך תמו ימיו כבית לקהילת המלאח שאיננה גם היא. את הבית מתחזקת ושומרת למעלה מארבעים שנה משפחה מוסלמית, וגורלם עם מכירת הבית לא ברור.
  4. בית העלמין היהודי העתיק - בית העלמין שוכן בקצה המלאח. לאחר מאות שנות קיומו התפתחה סביבו עיר גדולה והיום הוא דוכן בטבורה של מרקש. על עשרת אלפי קבריו ומצבותיו מקבל בית העלמין את סיפורה של יהדות מרקש. את בית העלמין מתחזק ומשמר מוסלמי ממרקש כבר למעלה מ-40 שנה והוא מלווה חלק ניכר מהסרט.
  5. בעלי מלאכה יהודית – העוסקים בעבודות מתכת ונחושת, תכשיטי זהב וכסף, חנוכיות, מזוזות, שופרות, מנורות ועוד תשמישים יהודים. היום עושים אותה מוסלמים אשר למדו בצעירותם את המלאכה מהיהודים אצלם עבדו כשוליות. יהודי אחד עדיין חיי ופועל במלאח בתחום היודאיקה כסוחר, יצחק אוחיון.
  6. צוות משותף שישי מצלם את הפרויקט עצמו וימשיך לצלם עד לסיום שלב הפוסט עם השותפים המרוקאים, שהגיעו לשדרות ביולי.

סגל הפרויקט

ראשי הפרויקט: פרופ׳ סמי שלום שטרית, דר טאהא בלאפרג', ראש ארגון קונקט Connect
ראש תכנית MAHIR: ממון גלב
מלווה מקצועית: זיו נווה, קרן גשר
מנחה הקורס ומנטור צילום ובימוי: פיליפ בלאיש
יועץ בימוי: קמאל אשכר, במאי ("מטיגע'יר לירושלים") מרוקו
מרצה ראשי: פרופ' עומר בום, UCLA 
מרצים נוספים: ד"ר סמיר בנלאישי, אוניברסיטת תל-אביב, זהור רחיחיל, מנהלת המוזיאון היהודי בקזבלנקה, ויויאן כהן, ארכיטקטית, מרקש
הפרויקט נתמך על ידי קרן גשר לקולנוע רב תרבותי, המשרד לשיתוף פעולה אזורי, משרד התרבות, משרד החוץ

More News

המדינה תעביר 200 מיליון ש״ח למכללה האקדמית ספיר, המוסד האקדמי החשוב בנגב המערבי והמעסיק הגדול ביותר בעוטף ישראל. בהמשך להחלטת הממשלה, יועברו למכללה האקדמית ספיר 200 מיליון ש״ח. הכספים נועדו לשיקום אקדמי וקהילתי שיבטיח את חיזוק הנגב המערבי בעקבות השבת הרצחנית ואת החזרה הבטוחה ללימודים בספיר. נשיא המכללה, פרופ' קידר: "אנו מברכים על החלטת הממשלה. התכנית האסטרטגית שאושרה על ידי הממשלה היא שאפתנית וחשובה.
תוצאות בחינת ההסמכה בראיית חשבון: הסטודנטים של מכללת ספיר בראש עם 100 אחוזי מעבר. מועצת רואי החשבון פרסמה השבוע (יום ב') את ציוני בחינת ההסמכה בנושא חשבונאות פיננסית מתקדמת, שנערכה ב-13 בפברואר בבנייני האומה בירושלים, אליה ניגשו 681 נבחנים ונבחנות. 11 סטודנטים ממכללת ספיר ניגשו לבחינה בנושא חשבונאות פיננסית מתקדמת (מועד סתיו 2023) - וכולם עברו. מדובר בבחינת ההסמכה הראשונה שהתקיימה מאז פרוץ המלחמה. שיעור המעבר הכללי של כלל הנבחנים בבחינה עומד על 68%. לידיעה המלאה באתר גלובס