קהילות מקצועיות לומדות - קמל"ד

תמונה: יצירת אמנות מפוקסלת הנראית דרך הטלפון הסלולרי, מוצגת כתמונה ברורה
קהילת מדעים - טכנולוגיה - עיצוב - אמנות (STEAM)

פיתוח מקצועי לכלל עובדי ההוראה
הקורס מוכר לפיתוח מקצועי במסגרת "אופק חדש" / "עוז לתמורה" ובהתאם למתווה שנה"ל תשע"ט.

הרשמה מקוונת

הרשמה ותשלום באמצעות האינטרנט

מתכונת הלימודים

הלימודים יתקיימו בימי ג' .
סך היקף 60 שעות לימוד, כ-14 מפגשים.
תאריך פתיחת הקורס: 6/11/2018
תאריך סיום משוער: 28/05/2019
*יתכנו שינויים בתכנית הלימודים.

מקום הלימודים

מכללת ספיר- מדיה לאב / בתי הספר שבתוכנית

שכר לימוד

הקורס מסובסד ע"י משרד החינוך- דמי הרשמה בסך 130 ש"ח בלבד

קהל יעד

  • עובדי הוראה מבתי ספר נבחרים במחוז הדרום
  • סטודנטים מספיר בתחומים נבחרים

תיאור הקורס

תכנית ההשתלמות מכוונת לייצר קהילת מורים המהווים מנהיגים חינוכיים המחויבים לעיצוב הדור הבא של ה-Placemakers-"שותפי עשייה בקהילה", והכשרתם להוביל פרויקטים מעשיים (בדגש על Digital Placemaking) עם התלמידים והקהילה במרחב שבו הם חיים תוך פיתוח כישורי התלמידים לקראת המאה ה-21. שילוב סטודנטים כמנטורים של המורים בכיתות ויצירת תוצר משותף במסגרת שעות הלימוד.

  • מסגרת ההכשרה מכוונת להכשיר וללוות קהיליית מורים וסטודנטים, להוביל פרויקטים מעשיים של 'תושבות פעילה' וייצרת סיפור 'מעשה מקום' בכלים דיגיטליים עם תלמידים והקהילה במרחב שבו הם חיים. 
  • התכנית המוצעת מבוססת על גישת ה-STEAM, המדגישה את השילוב בין פיתוח מיומנויות חקר ולמידה מדעיים-אנליטיים לבין פיתוח מיומנויות וכישורים בתחומי היצירה. גישה זו שמה דגש על  אופני לימוד חדשים המייצרים חוויית למידה משמעותית, עמוקה ובעלת רלוונטיות ללומדים. 
  • הפרויקטים שיובילו הילדים ומוריהם יעסקו בנושאים הרלוונטיים לאיכות החיים בקהילות הנגב. בין האתגרים שטופלו בשנים האחרונות במסגרות בתי ספר ניתן למנות: אתגרי הרב דוריות בקהילה, שמירה על אורח חיים פעיל ובריא בקהילה, נגישות המרחב הציבורי, יצירת מרחבים ציבוריים בטוחים מזמינים וכיפיים, קידום איכות חיים בתפיסה שכונתית ('שכונת החיים הטובים'), תזונה בריאה ומתחשבת, ועוד.

 

מטרות הקורס

  • לחשוף וללמד את אוכ' המורים כלים וידע בתחומי הוראת ה-STEAM וה-Placemaking שיאפשרו להם לפתח אצל התלמידים מיומנויות של Digital Placemaking כחלק מסל הכישורים הרלוונטי לאתגרי המאה ה-21 ולהגביר את הזיקה של התלמידים והמורים לקהילה בה הם חיים.
  • לבנות קהילה מקצועית של אנשי חינוך המהווים מנהיגים חלוצי דרך, אשר יתמחו בשילוב גישת ה-Placemaking במערכות החינוך בדרום, ובכך יובילו, הלכה למעשה, למידה משמעותית במרחב הבית ספרי והקהילתי בדרום.
  • לייצר צוות בינתחומי מומחה (קהילה מקצועית), שיוכל לפתח דיסציפלינה חדשה זו ולהמשיך להטמיעה בבתי ספר, ובהמשך אף להדריך עובדי הוראה אחרים. 

מבנה התוכנית

  • חטיבה 1 - הסיפור של התושבות הפעילה בנגב: הסוגיות, המיזמים וה digital storytellers  מדברים  חטיבה זו תכלול חשיפה לגישת ה-Placemaking, לסוגיות ולשאלות שמשפיעות על איכות החיים בנגב, לגישות היצירתיות לקידום 'תושבות פעילה' בקהילות שונות בנגב.
  • חטיבת 2 - חקר מקום באמצעות פלטפורמות דיגיטאליות - חשיפה למתודות מחקר מקום בגישת ה-walk along  - מיפוי הקהילה יחד עם חברי קהילה הרלוונטיים לסוגיה הנבחרת. המורים ילמדו את עקרונות העבודה, צורת בחירת השותפים בקהילה, שימוש בכלי מיפוי, ויתרגלו עם תלמידיהם מיפוי של סוגיה נבחרת בקהילתם בשיטות אלו. 
  • חטיבה 3 - יצירת 'סיפור מעשה מקום' העושה שימוש בפלטפורמות וכלים דיגיטליים – בכל בית ספר יובילו המורים עם תלמידיהם תהליך של הפקת תוצר יצירתי דיגיטאלי הכולל כתיבת תסריט, עיבוד התסריט לסטוריבורד ווידאובורד, עיצוב הפריימים על בסיס הסטוריבורד, הכנת אנימציה בשיטת stop motion, עריכה, והטמעה בפלטפורמות של מציאות רבודה.

תוכנית הלימודים

מספר המפגש תאריך שעות נושא טכניקת עבודה
1 06/11/2018 15:00 - 18:15 חשיפה לפלייסמייקינג ולגישות היצירתיות לקידום 'תושבות פעילה' בקהילות שונות בנגב הרצאה
2 20/11/2018 15:00 - 18:15 איך בוחרים מקום:
הגדרת המאפיינים לבחירת מקום משמעותי ליצירת פרויקט פלייסמייקינג
הרצאה
3 11/12/2018 15:00 - 18:15 חקר מעמיק של המקום הנבחר ומיפוי הצרכים שלו סדנא
4 25/12/2018 15:00 - 18:15 בחירת האתגר
למידה וטיפול באתגר ככלי חינוכי תוך פיתוח יכולות ושילוב תחומי
סדנא
5 08/01/2019 15:00 - 18:15 איך בונים סיפור מעשה מקום? סדנא
6 22/01/2019 15:00 - 18:15 למידת העקרונות של בניית תסריט סדנא
7 05/02/2019 15:00 - 18:15 -    יצירת מחקר ויזואלי
-    עיבוד המחקר הויזואלי למסקנות
פיתוח השפה העיצובית של הפרויקט
סדנא
8 19/02/2019 15:00 - 18:15 הקניית כלים טכניים ליצירת פודקאסט ויזואלי סדנא
9 12/03/2019 15:00 - 18:15 ליווי והדרכה ביצירת סיפור מעשה-מקום
(הליווי יעשה ע"י סטודנטים בתחומים הרלוונטים ממכללת ספיר שיקחו חלק לאורך השנה בהשתלמות וע"י צוות המנחים של ההשתלמות)
סדנא
10 26/03/2019 15:00 - 18:15 ליווי והדרכה ביצירת סיפור מעשה-מקום סדנא
11 09/04/2019 15:00 - 18:15 ליווי והדרכה ביצירת סיפור מעשה-מקום סדנא
12 30/04/2019 15:00 - 18:15 ליווי והדרכה ביצירת סיפור מעשה-מקום סדנא
13 14/05/2019 15:00 - 18:15 ליווי והדרכה ביצירת סיפור מעשה-מקום סדנא
14 28/05/2019 15:00 - 18:15 אירוע מסכם והצגת תוצרי הפעילות סדנא
אנשי קשר

מרצה: ערן יובל - מרצה בכיר בתחום עיצוב broadcast בבצלאל ומנהל האמנותי של תכניות ה - StudioLab הפועלות בנגב.
עוזרת הוראה: מיכל ליפטשר - מעצבת גרפית ומנחה בתוכניות StudioLab הפועלות בנגב.