סיכום מהלך שיעור

סיכום מהלך שיעורלפניכם טיפים מארגנים לסיכום במהלך ההרצאה, להרחבה והעמקה הנכם מוזמנים להירשם לסדנאות מרכז נגישות
ערכה - שירה גורן בהשראת : http://www.ucl.ac.uk/disability/useful-resources/study-skills

סיכום מהלך הרצאה

01 - המטרה

להעלות את עיקרי הדברים לכתב, תוך שימוש בכמה שפחות מילים.לראות בסיכום אמצעי יעיל ללמידה

02 - לפני ההרצאה

הדפיסו את המצגת במידה והיא זמינה, או העלו אותה כקובץ למחשב הנייד (עד 3 שקופיות לעמוד) כך תוכלו להוסיף על המידע הקיים תכנים ממהלך השיעור.

03 - עברו על המצגת ושאלו את עצמכם

  • מהם הרעיונות העיקריים של ההרצאה?
  • מהו המידע החיוני ביותר שכדאי לזכור מהרצאה זו?
  • האם נערכת השוואה בין מספר נושאים?
  • מהו הקשר בין הרעיונות/תהליכים המועלים?
  • האם חלק מהתכנים שנויים במחלוקת?

04 - אם מצאתם שקשה לכם להבין או לקרוא חלק מהמונחים המופיעים במצגת?

תוכלו להשתמש בתוכנת ההקראה על מנת לשמוע את אופן הגייתן או להשתמש בכלי הגייה ותרגום המצויים ברשת כדוגמת : http://www.morfix.co.il
מעבר מוקדם על מצגות יתן לך הקשר לתכנים המועברים בשיעור עצמו ובכך יקל על הבנת הנאמר ועל סיכום הדברים.
ובכלל ככל שתגיעו עם ידע רב יותר לשיעור כך תצטרכו לכתוב פחות!

05 - במהלך ההרצאה - עשו שימוש בקיצורים ובסמלים

  • השתמשו בסמלים מוכרים ובספרות: @,&,>,<,+ וכו...
  • הרבה סמלים מתמטיים יכולים לשמש אותנו בכתיבת תכנים לא מתמטיים. באתר זה תמצאו רשימה מפורטת: http://rapidtables.com/math/symbols/Basic_Math_Symbols.htm
  • תוכלו גם ליצור לעצמכם סמלים משלכם, אחרי הכל סיכום השיעור נועד לשמושכם האישי.
  • חישבו על הדרכים בהם אתם כותבים הודעות טקסט, צורה זו יעילה גם לסיכום שעורים.
  • מצאו קיצורים למילים או מושגים שחוזרים על עצמם פעמים רבות
  • השמיטו מילים לא חשובות, אם תרשמו את דברי המרצה מילה במילה תתקשו מאוד לעמוד בקצב .
  • השתמשו בכותרות ובמספור
  • אם ברישומים שאתם עושים יהיה מבנה ברור, הם יהיו קריאים יותר.
  • תנו כותרת ראשית לנושא העיקר
  • תחת הכותרת הראשית תוכלו ליצור תתי כותרות ממוספרות ( 1,2,3 וכו)לנושאים
  • המתקשרים אליה
  • תחת תתי הכותרות תוכלו ליצור כותרות משנה נוספות( 1א, 1ב 1ג)
  • השאירו מרווחים בין נושא לנושא, יתכן ותרצו להוסיף מידע נוסף מאוחר יותר כשתעברו שוב על הסיכומים שעשיתם.

06 - שימו לב לביטויים בהם מרצים עושים שימוש בכדי לתת דגש על הנאמר

נתחיל ב... יציין את ההקדמה
ההרצאה מחולקת ל... מידע על המבנה של ההרצאה
עם זאת  /  מצד שני  /  מאידך הוספת מידע סותר  /  מנוגד
במילים אחרות  /  כפי שאמרתי קודם חזרה על מידע שנאמר או הגדרה נוספת לאמור
לדוגמה כעת תינתן הדגמה לטענה העיקרית
במיוחד  /  בעיקר שימו לב לתוכן משמעותי

זכרו כי חשוב לפעמים גם רק להקשיב לדברים, לחשוב ולהעלות שאלות , לרשום את המחשבות העולות בנושא ולא רק לתעד את דברי המרצה.

07 - שימוש בתרשימים ומיפויים

לפעמים תרשימים מתאימים יותר למרצים או מערכי שיעור או מסוימים בהם ישנה זרימה טבעית ולא בהכרח רצף לוגי מובנה.

הסבר על מפות מושגים - http://kabayim.com/conceptmap.htm

08 - לאחר ההרצאה

עברו על הסיכום בכדי לוודא שהוא ברור לכם ולהוסיף מידע חסר.