בית הספר לעבודה סוציאלית

פרויקטים בקורס עבודה קהילתית מבוססת זכויות

שלושת ההפרוייקטים הם חלק מגוון פרויקטים שנערכו השנה במסגרת הקורס עבודה סוציאלית מבוססת זכויות שאותו ליוו ד"ר מני מלכה; ד"ר אפרת אורלין; מר עמית כיתאין; מר ארנון לוי.

פרויקט לקידום הזכות של לקויי ראיה להדרכה שיקומית

במסגרת הקורס עבודה סוציאלית קהילתית בבית הספר לעבודה סוציאלית, עסקה אחת מן הקבוצות בקורס בהתערבות קהילתית לקידום זכויות קהילת לקויי הראייה בישראל. בשלב הראשוני הקבוצה, שמנתה 5 סטודנטים נחשפה לנושא בעת ביקור בבית העיוור והשתתפות ב"שולחן עגול" בה נכחו מנהלים בכירים בתחום הקהילה העיוורת/לקויי לראייה, עובדים סוציאליים והמפקחת האזורית. בשלב השני, הקבוצה ערכה מיפוי שיטתי, כחלק מהידע שנרכש בקורס, ויישמה כלי מיפוי שונים: צילום, קבוצות מיקוד וראיון קהילתי. בשלב השלישי, נערך ניתוח של הממצאים ובחירת שיטת התערבות ובשלב הרביעי נערכה ההתערבות עצמה: כתיבת נייר עמדה\נייר מדיניות שמטרתו להשפיע על קובעי המדיניות בתחום.

במהלך חודש יוני הציגו משתתפי הקבוצה את עיקרי הממצאים שלהם ואת נייר העמדה במהלך שולחן עגול שהם יזמו, בו השתתפו עובדים סוציאליים וקובעי מדיניות בתחום.  חברי הקבוצה פעלו לשם העלאת המודעות של הקהילה ואנשי המקצוע בנושא של אי מיצוי זכויות של חברי הקהילה בכל הנוגע להדרכה שיקומית, ואף הציעו דרכי פתרון על מנת להנגיש את הזכות לחברי הקהילה.

פרויקט זה בוצע על ידי הסטודנטים: נוי לבה, רז גונן, אוראל לוי, נאדין בחירי ורוני טליה שדה

בתמונה, הסטודנט רז גונן מציג בפני פורום מקצועי את ממצאי המיפוי ונייר העמדה

"מחוברים לטכנולוגיה-מחוברים לחיים" - תערוכת Photovoice לקידום זכויות קהילת הקשישים

בפרויקט אחר, הקימו מספר סטודנטיות בקורס תערוכה בשם "מחוברים" שנועדה להעלות למודעות הציבור את הנושא: הנגשת אמצעים טכנולוגיים לאוכלוסיית הזקנים.

התערוכה היא חלק מתכנית התערבות שנערכה בעקבות מיפוי קהילתי שהסטודנטיות ביצעו במהלך הקורס והתבסס על שיטת ה-Photovoice. כחלק מגישה חדשנית זו, שנלמדה בהנחייתו של מרצה הקורס ד"ר מני מלכה, הודרכו הסטודנטיות כיצד לשלב בין צילום תמונה ובין טקסט כתוב, בתהליך איסוף נתונים ועדויות בקרב קהילת הקשישים ובני משפחותיהם. כמו-כן, בהתאם לפרוטוקול הגישה, הסטודנטים הקימו תערוכה שמטרתה להשמיע את קולן של אוכלוסיות מוחלשות, ולהשפיע על בעלי עניין וקובעי מדיניות.

התערוכה הוצגה בבמרכז יום לקשיש במועצה האזורית מרחבים, ומיד לאחריה הסטודנטיות הציגו בישיבת צוות של המרכז בניהולה של עו"ס קווינה אלגמיל, את ממצאי המיפוי שהם ערכו והציעו הצעות להמשך. במהלך המפגש עלו מספר פתרונות מצד הצוות כדי לשפר את המצב הקיים. לדוגמא: קביעת מפגשים של מתנדבים שילמדו את הזקנים שימושי מחשב ופלאפון באופן רציף ולא חד פעמי. להיות ערים יותר למגבלות של הזקנים (קושי בשמיעה, ראיה)  ולהתאים את הטכנולוגיה אליהם. הצוות אף הדגיש שהנגשת הטכנולוגיה יכולה לעזור לזקן בהעלאת הערך העצמי ובהפגת הבדידות.

פרויקט זה בוצע על ידי הסטודנטיות: יפעת רוזנפלד; אושרת אביר; דיאנה דיכנה; חני פרל-בכר, מיכל וקנין; אביטל קרביץ

בתמונה קשישה מבקרת בתערוכה שהוצבה בבית הקשיש

יום עיון לשם העלאת המודעות לבעיית מבקשי המקלט בישראל

בפרויקט נוסף, יזמו קבוצת סטודנטים בקורס התערבות לשם העלאת המודעות לבעיית מבקשי מקלט. ההתערבות התבססה על יום עיון שהסטודנטים הקימו בשיתוף פעולה עם היחידה להכשרה מעשית בבית הספר לעבודה סוציאלית, שמטרתו לחשוף את הסטודנטים לעבודה סוציאלית משנה א' אל קהילת מבקשי המקלט ולחזק את תחושת השייכות של הקהילה.

במסגרת יום העיון, הציג אחד ממנהיגי הקהילה, מר אוסומעין ברקה, את הבעיה מנקודת מבטה של הקהילה והגב' ליאור מלכה הרצתה בפני הסטודנטים אודות מבקשי המקלט בישראל. יום העיון נחתם בפאנל שעסק בדילמות האתיות שניצבות בפני עובדים סוציאליים אל מול בעיית מבקשי המקלט ופתרונות אפשריים. הפאנל נוהל על ידי מנהלת הילידה להכשרה מעשית גב' נאווה בן-אבו והשתתפו בו, ד"ר מרב משה גרודופסקי ראשת בית הספר לעבודה סוציאלית ד"ר מני מלכה ורוני דורון, שהינה סטודנטית לעבודה סוציאלית במסלול הבינלאומי, אשר מבצעת את הכשרתה במסיל"ה.

הסטודנטים שיזמו את הפרוייקט הם: רויטל אדרי; ורוניקה בוכבוט; ליאור מור יוסף; עדן אלחדד; עדינה שטרן
 
בתמונה: גב' נאווה בן אבו, ד"ר מירב משה-גרודופסקי רוני דורון וד"ר מני מלכה בפאנל

בית הספר לעבודה סוציאלית במכללה האקדמית ספיר בראשותה של ד"ר מירב משה גרודופסקי, שם לו למטרה להכשיר סטודנטים להיות אנשי מקצוע ובעלי מודעות אישית וחברתית, המגלים גמישות, יוזמה וביקורתיות. הלימודים משלבים קורסים תיאורטיים ביחד עם קורסים יישומיים והכשרה מקצועית בשדה כבר מהשנה הראשונה. ביה"ס מקיים שיתופי פעולה בינלאומיים באירופה, אסיה ואפריקה. אשכולות: עבודה סוציאלית בינלאומית, שיקום, תעסוקה ואבטלה, טראומה ואובדן והזדקנות. כמו כן מפעיל ביה"ס מסלול להסבת אקדמאים לעבודה סוציאלית.

CAPTCHA
כהוכחה שמדבור במילוי אנושי של הטופס, ענה על השאלה המתמטית הפשוטה.
1 + 13 =
JobSapir - אתר התעסוקה לבוגרים וסטודנטים